stilstaan tijdens opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikke_7

stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:19

ik rij nu al 4jr op een manegepaard , iedere keer als ik wil opstappen stap hij verder.
nog voor dat ik op zijn rug zit staat hij al op de hoefslag.
er heeft mij iemand gezegt dat telkens als hij doorstapt ik hem trg moet zetten vanwaar hij komt.
na 4jaar heeft dit totaal nog geen vooruitgang geboekt.
heeft er iemand nog een idee om hem dit af te lern ?

Pentax

Re: stilstaan tijdens opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:26

Ben je de enige die hem rijd? Anders word het moeilijk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:44

Zet het paard op een plek waar het niet wegstappen gemakkelijker voor hem is. Dus bijvoorbeeld met zijn hoofd bij de hoefslag.

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:44

Ik heb hier ook last van gehad met mijn vz pony. Hij was jong dus hij kon ook nog beter leren..Maar een manege paard kan dat ook! Probeer met je voet in de beugel te stappen, verder niet. Als hij/zij dan al gaat lopen stap je er weer uit. En zegt hooo en praat veel tegen hem/haar. Net zo lang tot hij/zijn 1 keer gwn stil blijft staan. Vraag of je de volgende keer weer op hem/haar mag en doe het zelfde. Ja kan ook vragen of dit geoefend kan worden aan et begin van de les;) Het zal heus niet de eerste keer gelijk lukken maar oefenen,oefenen,oefenen en dan heb je ook wat!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:01

Als je opstapt, moet je je rechterteugel wat strakker nemen.. beetje stelling vragen zeg maar.
Dan opstappen..
Zo deed ik het bij de groene paardjes..

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:12

Mijn draver van nu bijna 25 kan niet stilstaan....heeft ie nooit gekunt, en zal die ook nooit leren...Ik ben er mee opgehouden om het hem te leren..Hij in de stress ik er nog steeds niet op of 10 minuten aan het klooien :') ..Ik kan daar in tegen super snel en soepel opstappen al lopende weg _O- Ach ja elk nadeel heeft zijn voordeel...Je kan bij deze pony proberen of iemand er even voor gaat staan als je wilt opstappen, en dat afbouwen. Maar is denk moeilijk omdat het een manegepaard is, al jij de enige bent die netjes doet maar de rest laat hem weglopen dan word het een moeilijk verhaal..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:39

Als je niet de enige ruiter bent en de rest volgt het niet consequent wordt het natuurlijk voor het paard ook wel moeilijk denk ik.
Maar ik leer het door op te stappen met losse teugels in mijn linkerhand, en te zorgen dat ik met mijn rechterhand over het zadel pak ipv aan de achterboom zodat het zadel niet van achter een impuls geeft om te gaan lopen en niet (te veel) scheef trekt. Gaan ze toch lopen, dan sluit ik mijn linkerhand en rem dus de voorkant af. Bij jonge paarden geef ik ook de stemhulp voor halt er nog bij. Zodra hij stopt gaan de teugels weer los. Ik eis stilstaan tot ik echt aangeef dat we kunnen vertrekken, dus als ik zin heb om na het opstappen nog een minuut te blijven staan dan doen we dat (en doe dat effectief ook wel eens met paarden die zich consequent blijven 'vergissen').
Kortom: stilstaan is ontspanning, lopen is druk.

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:36

Probeer een keer dat iemand er voor gaat staan, je pony vasthoud en je dan opstapt, maar als dat nog niet helpt is er een truckje : ga aan de linkse teugel hangen!
als dat niet werkt weet ik hetook niet...
ps: altijd tegen je pony/paard praten!
groetjes x /3

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:27

En bij sommige paarden moet je de teugel juist heel los houden. Ik ken meerdere paarden (waaronder die van mezelf) die wel stilstaan als ik de teugel redelijk los heb, maar gaan lopen bij echt contact. Soms is loslaten dus de oplossing :)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:36

zo'n oelewapper van een paard heb ik ook,en ik stap ook nog met krukje op.
ik heb weleens gehad dat ik wel 10 min. bezig was,heb je je voet bijna in de beugel gaat hj weer 1 of 2 stapjes verzetten,tja dan stap je weer van het krukje en verplaats je zo wel 10 keer het krukje,maar ik blijf wel rustig,en als hij dan op een gegeven moment wel blijft staan en ik kan opstappen laat ik hem op de plek wel even staan en beloon hem.het enigste nadeel is dan dat mijn krukje soms ergens midden in de bak staat.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:50

Ik lees even mee, mijn dochter haar pony gaat ook vaak lopen, losse teugels of niet.
Haar tegen de bakrand zetten met opstappen heeft geen zin, ze loopt dan gewoon opzij. Als ik bij haar hoofd sta blijft ze meestal wel gewoon staan, maar anders zelden!

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:57

Weglopen is natuurlijk een logische reactie, als er iemand aan jouw rug gaat hangen is het ook makkelijker om even te gaan lopen of je benen te verzetten zodat je niet omvalt. Normaal gesproken zou dit o.a. op te lossen zijn door training van het paard maar dat is natuurlijk met een manegepaard bijna niet te doen, en dat wordt ook bijna niet gedaan.

ik vind het zelf nooit zo'n goed idee om het paard terug te blijven zetten waar hij vandaan komt. Dan moet je elke keer als hij een stap doet, voet uit de beugel, paard terug, opnieuw. Zo kun je wel een hele les bezig zijn, en je wilt hem leren om stil te staan, niet dat hij best een paar pasjes kan lopen omdat de ruiter dan ophoudt met opstijgen en wat anders met je gaat doen (terugzetten op de plek).
Je moet de eerste keren zorgen dat hij niet weg kan, desnoods met iemand ervoor of met z'n hoofd naar de muur. Daarna moet het gewoon duidelijk zijn dat stilstaan voordeliger is. Maar niet terug blijven zetten, probeer te voorkomen dat hij gaat lopen en ga zo snel mogelijk zitten als hij stilstaat, zodat hij weet dat dat de bedoeling is. Wat maybe2 zegt dus, rustig blijven en belonen als hij het goed doet. Het is met een manegepaard wel lastig maar met veel geduld en consequent blijven zal het moeten lukken.
Laatst bijgewerkt door ThinkAgain op 31-10-11 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:59

Jojoow1 schreef:
Probeer een keer dat iemand er voor gaat staan, je pony vasthoud en je dan opstapt, maar als dat nog niet helpt is er een truckje : ga aan de linkse teugel hangen!
als dat niet werkt weet ik hetook niet...
ps: altijd tegen je pony/paard praten!
groetjes x /3

ik zou dus echt niet aan de teugel gaan hangen als je wilt dat je paard ooit nog reageert op teugelhulpen, en de linkse teugel is ook niet verstandig want dan trek je je paard omver naar jou toe, en dan heb je dus een paar honderd kilo paard tegen je aan en je been verdraaid als je zo opstijgt :')

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:04

Stap je via een opstap op?
Want idd elke dag zoveel maal op en af stappen bij een manege paard is echt zo slecht , want jou gewicht komt er 3x aan te hangen als je op ene bepaalt punt ben.
Ook is het lastig dit aan te leren als je maar 1 x lest in de week en de rest van de lessers besteed er geen aandacht aan, de manege houder zou wat zuiniger op zijn paarden kunnen zijn en jullie leren dat het opstappen via een opstap beter is en ook aan de teugel trekken met opstappen is heel erg fout, want je geeft een nare druk in de mond en dan ga je ook nog aan zijn rug hangen , als ej dan bedenkt dat een paard een vlucht dier is en zijn instinct zegt dat hij weg moet lopen, hij heeft op dat moment niet veel keus dan tegen de druk in gaan dat doet hij niet expres, dus als ruiter kun ej daar rekening mee houden en leren dat een paard ook gevoel heeft en een vluchtdier is ook manege paarden zijn dat alleen word dat vaak vergeten omdat ze meer in een kast staan dan in vrije beweging

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:08

ik heb mijn paard geleerd stil te staan door met opstappen mijn linkerteugel losser te hebben en mijn rechterteugel strakker te houden zoals don_zhivago zegt.
ik ben het niet eens met luuklover dat je je voet uit de beugel moet nemen als hij wegstapt, bij mijn paard had ik er dan 2 dagen later nog niet op gezeten, maar dat kan per paard verschillen...

wat ik deed: rechterteugel strakker dan links, voet in beugel en erop gaan staan maar niet mijn rechterbeen over het zadel gooien, erboven hangen dus. met je teugels en rustige stem paard stilzetten en pas als het helemaal rustig stilstaat been erover gooien, even stilstaan en wegrijden.
mijn paard pakte dat heel goed op maar bij wildere paarden is dit misschien ook niet echt een optie omdat erboven hangen niet helemaal veilig is...

ik hoop dat je wat hebt aan al deze adviezen! onthoud wel dat manegepaarden verkeerde gewoontes heel moeilijk af kunnen leren als niet iedereen consequent is. veel succes! +:)+

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:17

lijkt erop dat dit paard gewoon weer even moet leren stilstaan.
doordat de les belangrijker is dan trainen schiet dat niet op, als het je eoigen paard zou zijn, opstappen, afstappen, leren plaatshouden, rechts opstijgen etc.

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:06

Echter is dat bij manege paarden moeilijker, ze worden nauwelijks gecorriceerd!

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:19

opstappen loopt hij; stap je af geef je hem het comando halt , eh stil weetniet wat je gebruikt bij haar.
stap je weer op en als ze dan weer loopt spring je er af geef je hem een (kleine) schop en roept heel streng het commando, dan weten ze het snel genoeg

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:21

nou dat is dus echt onzin, je paard een schop geven als hij stil moet blijven staan....

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:15

heb ik ook zon problemen van.
Die van mij staat altijd stil maar als ik ga 'staan' in de stijgbeugel springt hij ( klein sprongetje ) van me af,heel grappig altijd. o.0

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:20

michhx97 schreef:
opstappen loopt hij; stap je af geef je hem het comando halt , eh stil weetniet wat je gebruikt bij haar.
stap je weer op en als ze dan weer loopt spring je er af geef je hem een (kleine) schop en roept heel streng het commando, dan weten ze het snel genoeg

8)7 ja hoor, paard schoppen omdat het stil moet zijn. Niet echt logisch!
Dan zou ik als paard alleen maar harder weg gaan lopen.
Gewoon rustig blijven TS en rechter teugel wat aannemen.
Had je t al geprobeerd??

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:19

Don_Zhivago schreef:
michhx97 schreef:

8)7 ja hoor, paard schoppen omdat het stil moet zijn. Niet echt logisch!
Dan zou ik als paard alleen maar harder weg gaan lopen.
Gewoon rustig blijven TS en rechter teugel wat aannemen.
Had je t al geprobeerd??

Nee inderdaad. Zeiden ze ook tegen mij maar mijn paardje werd er alleen gespannen van enso.
Btw, is het een natuurlijke reactie. Je zou dat niet op die manier moeten afstraffen maar zoiets
moet je een paard leren.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:46

ben zelf ook wel benieuwd of TS inmiddels al wat verder gekomen is met het stilstaan van het paard! :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:30

Ja heb even meegelezen met jullie tips, en ben ook wel benieuwd of TS al wel verder is gekomen. Bij mijn 4 jarige zit soms nog wat spanning ofzo bij opstappen dus laat ik meestal iemand ervoor staan en steeds meer afstand houden zonder dat het paard wegloopt, het gaat steeds beter. Als ik zelf al even gereden heb kan ik wel alleen op en afstappen. Mijn oudje deed soms draaien (zeg maar op zijn westerns in stap :P) weet ook niet waar die dat vandaan haalde, maar hoe meer ik met mijn teugels deed hoe erger, toen ben ik maar om hem heen gelopen en zo opgestapt toen bleef ie wel staan een beetje verbaast haha raad ik ook niet aan hoor, gewoon veel oefenen, vraag anders je instructeur om hulp die kent je paard en weet ook wel wat er voor hem/ haar werkt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:23

Stap je op met krukje? Zo niet, raad ik je dit wel aan.

Het paard gaat lopen omdat het spanning opbouwt. Je moet er dus voor zorgen dat het paard ontspannen blijft. Dat doe je stapje voor stapje.

Alleen omdat dit een manege paard is, is het probleem lastiger op te lossen, want als de rest wel opstapt terwijl hij nog gespannen is, leert hij nog niet dat het geen probleem is.

Maar dus eerst zorgen dat hij relaxed stilstaat naast dat krukje. Dat je er op en er af kan gaan zonder reactie, je voet in de beugel kan zetten zonder dat het paard zich aanspant, en dán pas er op gaan zitten.