Problemen met inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie_N

Problemen met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:59

Wij zitten dus met een nogal onverwacht probleem en ik wou graag jullie mening horen. Ik zal even uitleggen hoe alles is verlopen.

Ongeveer 3weken geleden hebben wij een jong paard gekocht voor mijn opleiding. Een prachtige en lieve 3 jarige ruin met een wel enorm springvermogen. Hij was erg aanhankelijk en ik had al snel zijn vertrouwen. We hebben hem eerst een aantal dagen op de wei laten staan en even laten wennen aan zijn nieuwe thuis. Idere dag langs geweest en hem gepoetst.

Na dat tijdje hebben we hem een hoofdstelletje omgedaan en gelongeerd. Hier reageerde hij heel erg goed op en liep braaf zijn rondjes alsof hij nooit anders had gedaan. Ook dit hadden we dus een aantal dagen gedaan en ondertussen ging ik dagelijks lekker met hem door het bos wandelen om hem alvast aan vanalles en nogwat laten wennen.

Toen hij ook aan het zadel gewend was, waar hij overigens totaal niet op reageerde en er ook gewoon aangesingeld kon worden is er voor de eerste keer opgestapt. Het opstappen, eroverheen hangen en zitten ging allemaal super. Hij stond daar vol vertrouwen in de mensen die met hem aan het werk waren. Een aantal keer op en afgestapt en alles ging vlekkeloos.
Totdat ze het paard vroegen om voorwaarts te gaan. Op dat moment sloeg hij om van dat vriendelijke paard naar een paard wat hetbgewoon verrekte. Hij ging een aantal keer. Lucht in van voor en de laatste keer ging hij ook rechtop en liet zich zo achterover omvallen.

Ruiter en paard waren gelukig ongedeerd. Weer op gestapt en het begon weer opnieuw. Nu draaide het paard zich heel slim om zodat de persoon die op de grond stond niets meer te vertellen had met e longe. Paard na veel moeilijkheden weer onder controle gekregen en hem na moeilijk beskuit los geklikt omdat hij de longe iets te slim af was.

Toen heel snel naar voren geloodsd en dat ging goed. Hij was wel erg kwaad dat we hem met zijn allen wat te slim af waren maar hij liep.
Daarna het paard helemaal de werekd ingeprezen en het afgesloten.

Daarna een dag rust gegeven om hem alles te laten verwerken en de dag erna weer geprobeerd. Alles bkeef hetzelfde en het paard weigerd gewoon om mee te werken.

Op het moment zit iknin frankrijk en even contact gehad met de persoon die er verder voor zorgt en er al het grondwerk mee doet.

Haar gevraagd of we nog goed nieuws hadden of dat hij zo kopig bleef. Als antwoord kreeg ik dat hij te lastig wad en vandaag nog een poging zou doen met gpde gene die er alyijd opstapt. Binnekort komt er een chyropractor langs om het paard een te bekijken. Al is hij helemaal gekeurd bij aankoop en was er niets te ontdekken.

De namen van de mensen die ermee aan het werk zijn noem ik niet maar jullie kunnen er van uitgaan dat het professionele mensen zijn die altijd eerlijk nlijven tegen over het paard.

Sorry voor het erg lange verhaal maar zo word het allemaal het beste duidelijk denk ik.

Nu wou ik jullie vragen of jullie enig idee hebben wat er hier misgaat en hoe dit verholpen kan worden.

Bedankt alvast voor het meedenken.

Groetjes

liljebo

Re: Problemen met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:08

Lijkt me redelijk onmogelijk dat iemand aan de hand van dit verhaal kan vertellen wat er mis gaat? Lijkt me dat mensen dan eerst moeten zien wat er gebeurt, incl het hele voortraject?

Ik ben geen trainer, laat staan prof trainer, maar vind het wel een beetje vreemd dat hier bij een onbereden paard van koppigheid wordt uitgegaan?
Paard weet tenslotte niet wat hem te wachten staat en zal het dus niet doen om onder het werk uit te komen. Een paard zal zichzelf nog minder verwonden (achterover klappen) met opzet.
Paniek lijkt meer voor de hand te liggen.

Het maakt voor aanpak nogal wat uit of je in deze uitgaat van een lastig/koppig paard of blinde paniek bij een paard, wil je dit verhelpen.

Persoonlijk zou ik dan ook de hulp van derden inroepen. Niet omdat de huidige mensen niet goed zouden zijn e.d., maar omdat het hier gewoon mis loopt en dit paard wellicht toch net wat nodig heeft wat zij niet kunnen bieden. Dat is altijd mogelijk.
Niemand is alwetend, lijkt me.

Maar goed, dat is dus puur mijn gevoel nav je post.
Het blijft natuurlijk een beetje natte vinger werk, als je niet ziet wat er gebeurt/is gebeurt

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:20

Ik denk gewoon dat het paard het niet begrijpt en het geen onwil is.
Paarden raken snel gefrustreerd als ze niet begrijpen wat een mens bedoeld. Heeft iemand hem eerst wel eens aan de teugels mee genomen toen je er voor de 1e of 2e keer op stapte. Niet meteen aan de longe dus?

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:25

ik ben het met claudia eens ik heb mijn pony ook net beleerd en die hebben we eerst aan een halster met teugels eraan voor mij en mijn schoonmoeder leide hem aan een touwtje en daarna zijn we met een longeerlijn aan het werk gegaan je moet niet vergeten dat er normaal altijd iemand aan zijn zei staat waar hij op steund een paard is en blijft een kudde dier en zal de moed moeten krijgen door vertrouwen waneer jij erop zit om alleen die stapjes te doen.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:49

Er is inderdaad eerst gewoon met hem meeglopen aan de hand alleen toen we voorwaarts wouden sloeg hij om. En aan de blik vam het paard te zien zag ik geen angst of onbegrijpendheid. Als je naar zijn ogen keek zag je puur onwil en woede.... Vandaar dat ik anderen om mening vraag. Als het bleef bij onbegrip zouden wij gewoon doorgaan op een manier zodat het paard het zou gaan begrijpen. Hij snapt ook erg goed wat er van hem verwacht word want na een aantal keer omhoog gaan en proberen de ruiter eraf te krijgen wat overigens niet lukt geeft hij het op en doet kwaad wat er van hem verwacht word. Verder ken ik zijn verleden niet. Hij stond op een springstal 2 weken waarvoor hij 3 jaar in een grote wei op de opfok heeft gestaan bij allemaal leeftijdgenoten... Alsnog bedanky:)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:56

oke ja het kan dan ook pijn zijn en wie weet hebben hun ook al wat geprobeerd?
dat is altijd lastig.
en de gene die erop zit is die niet te zwaar voor hem?
het zijn maar gewoon ideeen omdat mijn pony ook steeds ging stilstaan als ik erop zat 50 kilo maar als mijn leerling erop zat van 20 kilo dat deed ie alles wat ie moest doen.

en klikt het goed tussen de persoon en het paard.

want soms willen paarden erg moeilijk doen bij bepaalde personen maar als je erzelf op gaat doet ie het prima.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:06

Zomaar woede of onder werk uit willen komen, lijkt me onwaarschijnlijk voor een jong dier. Waarom zou een jong paard zonder negatieve ervaringen woedend worden als iemand erop wil rijden, in die mate dat het zijn eigen lijf in gevaar brengt?
Dat druist rechtstreeks tegen het instinct van een paard in.

Ik geloof trouwens ook niet zo in de termen van woede en koppigheid.
Over het algemeen ligt daar toch paniek of onbegrip aan ten grondslag. Of pijn natuurlijk.

Maar als iedereen die hem hanteert uitgaat van woede en onwil, en daarin ongelijk blijkt te hebben, laten de gevolgen zich iig raden, vrees ik.

Maar goed.. wie ben ik.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 08:36

Iedereen nog bedankt voor de reactie's en sorry voor mijn late reactie.

Nou, hij sloeg ineens om. Heeft niet meer geprobeerd om rechtop te gaan en heb er zelf ondertussen ook al opgezeten. (heerlijk paard) Alleen onder het rijden af en toe nog een beetje kribbig dat hij naar voren moet.

Ik denk dat het paard zich heel wat anders had voorgesteld van rijpaard toen hij uit de begrazing kwam en het hem allemaal een beetje tegen is gevallen zullen we het maar noemen...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:33

Een paard maakt zich geen voorstellingen van de toekomst en laat alles op het moment afkomen daarom denk ik niet dat het woede is maar onbegrip dat hij op een gevaarlijke manier uit. Weet dat paard veel dat hij gevaarlijk bezig is (was).

Fijn dat het al een stuk beter gaat.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:29

Het was een als grap bedoelde bij zaak, dus verkeerd begrepen haha.
Tja, woede is ook iets wat ik niet zou geloven als ik het niet zelf gezien had, doet er verder ook niet toe of mensen dit deel geloven of niet. toch bedankt voor de reactie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:38

Een topic open je niet als grap, er zijn heel wat mensen die er behoorlijk wat tijd insteken om vragen te beantwoorden.

Debbie_N schreef:
Het was een als grap bedoelde bij zaak, dus verkeerd begrepen haha.
Tja, woede is ook iets wat ik niet zou geloven als ik het niet zelf gezien had, doet er verder ook niet toe of mensen dit deel geloven of niet. toch bedankt voor de reactie.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 13:04

Nou volgens mij begrijp jij mij ook verkeerd..

"Ik denk dat het paard zich heel wat anders had voorgesteld van rijpaard toen hij uit de begrazing kwam en het hem allemaal een beetje tegen is gevallen zullen we het maar noemen..."

Dit was bedoeld als grap.......

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:47

3 weken geleden gekocht, en binnen 3 weken is dit allemaal gebeurd?
Dan is het een normale reactie,
een paard heeft ook tijd nodig om alles te verwerken..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:53

Zou het niet wijs zijn het paard eerst eens weg wijs te maken aan de dubbele longe, zo leert hij de teugelvoering en het juiste frame aan, en ook je stem hulpen, daar van uit kan je gaan werken met iemand er op, verstandig is om een vaste begeleider op de grond te hebben die hij kent en vertrouwd en naar luisterde.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:58

De mijne was met alles ook poepie braaf maar het moment dat er gewicht op de rug kwam kwam hij omhoog, hij werd ook echt nijdig, boos, bijten, slaan, zwiepen met zijn staart....De mensen om me heen dachten dit komt echt niet meer goed en ik vreesde rugproblemen bij het paard...

Allemaal niet waar gelukkig, hij is echt te overdonderd geweest (en dat terwijl ik echt heeeeeeeeel lang, stapje voor stapje heb opgebouwd)

Ik ben gewoon weer terug gegaan waar het nog goed ging, en van daaruit weer mini stapjes maken (ernaast springen (alsof je een voetje krijgt) op een krukje staan naast hem en dan rustig blijven staan, etc.

Hoewel mijn paard echt nuchter en koel is, is hij wel een tikkeltje dominant (naar mij nooit gezien, maar in het land wel erg) denk dat dat + toch angst wat zich vertaalde in agressie de oorzaak is geweest. Hij is nu superbraaf, doen het super rustig aan (is nog maar 3,5 en zit er max 2 keer per week 15min op) en kan alles zelf (opstappen, afstappen, aan galopperen, etc)

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 08:06

Iedereen bedankt voor de reactie's.

Colway: Het lijkt er indd erg veel op, al kende hij de longe en dergelijke al toen we hem kregen.

Laatst geluk bij een ongeluk gehad, door een schrikbeweging heeft hij me perongeluk op een heel vreemde manier tegen mijn hoofd geraakt.
Ik heb nog vrij veel hoofdpijn. Als is bij hem een knopje omgeslagen. Schijnbaar is ie erg geschrokken van wat hij zelf had gedaan.
Alles gaat stukken beter en hij doet ook niet meer zo moeilijk en is hartstikke blij als ik eraan kom..
Hopen we dit vol te houden!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:44

Ik ben ook letterlijk een keer afgevuurd en als een torpedo de lucht door gegaan ;-) Hij was zo kwaad en zo gespannen als een mega-veer....

Heel rustig aan, vertrouwen geven, steeds goed gedrag overdreven belonen, dat heeft bij mij geholpen...Ik heb serieus gedacht dat dat paard staatsgevaarlijk was ;-), maar het rijmde niet met hoe lief en nuchter hij met alle andere dingen was...Hij is nu de braafheid zelve, opstappen en weglopen..

maar als hij zo blijft zou ik wel pijn uitsluiten in de rug/hals/nek etc

_ley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:36

Ik heb zelf al heel wat paarden en pony's zadelmak gemaakt en opgeleerd (van shetlander tot boerenpaard en alles er tussenin). Ik moet zeggen dat er zeker paarden zijn die zo reageren eens ze vooruit moeten. Als je er voor de eerste keer opstapt hebben heel veel paarden de neiging om gewoon te blijven stilstaan. En eens ze dat eerste stapje vooruit moeten zetten moeten ze ineens een klik maken denk ik. De eerste keer erop gaat meestal heel gemakkelijk (mits er met het paard is beziggeweest vooraf). Die shetlander die ik heb ingereden ging ook ineens omhoog toen hij voorwaarts moest (met iemand ernaast). Wat sommige paarden ook eng vinden is dat er iemand op hun zit. Die shetlander was bv. beleerd voor de koets, maar toen ik erop zat en tegen hem sprak, schrok hij in het begin altijd een beetje omdat mijn stem van zo dichtbij kwam.

Zo zie je maar dat alle paarden anders zijn. Van moment tot moment werken met een jong paard is het belangrijkste. Al zit je er maar 5 min. op, liever 5 min. goed gewerkt dan een uur geklungeld.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:34

Is hij ook gelongeerd met zadel en (loshangende) stijgbeugels ?

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 09:44

Dankjewel,
Hij is altijd gewoon gelongeerd. Maar na wat we de laatste tijd zien zijn we er allemaal eigenlijk wel van overtuigd dat er eerder mee is gewerkt zonder succes en dat hij hier iets te veel zelfvertrouwen van heeft gekregen.
Woensdag komt een osteophaat kijken. Daarna leek het ons handig om (als er iets van pijn te ontdekken is) om hem daarna na een andere plek te brengen. Voor het paard ook een idee van, een nieuwe plek, hier zonder pijn.

Ik speel nu vooral met hem in de wei omdat hij nu niet aan het werk gaat.
Lekker samen door de wei rennen en samen springen. Wat hij volgens mij erg gemist heeft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:05

Vergeet niet dat een paard een vluchtdier is.
Een paard wordt meestal besprongen door een roofdier op de plek waar de ruiter plaats neemt. Daarom verstijven paarden vaak bij het voelen van het eerste gewicht als de mens erop gaat zitten.

Wanneer je dan zo'n paard voorwaarts dwingt kan het zich overgeven en zich laten overkomen of er klikt iets in het instinct en gaat het alleen nog om overleven.

Daarbij kunnen ze gaan rennen of inderdaad uit uiterste nood zich achterover laten vallen om zich te ontdoen van 'het roofdier'.

In het geval van jou paard ging er al een signaal
piepen na de woorden springstal, 3 weken gestaan en daarvoor in de wei.

Dat kan ik me al haast niet voorstellen. Ik denk ook dat ze er al mee bezig geweest zijn. Je wilt zo'n dier toch verkopen als stal dus dan maak je ze toch zadelmak?

TS, ik ben blij dat het inmiddels beter gaat. En goed dat je hem na laat kijken. Verder hoop ik dat je woede ook leert interpreteren als overlevingsmeganisme.

Daarnaast zullen paarden altijd op zoek gaan (wanneer ze onder zadel zijn) naar de voor hen meest comfortabele manier om te lopen. Daarin moet je hen trainen dat het anders kan.

Wanneer een paard wat minder voorwaarts is (voor het paard comfortabel) zal je hem moeten leren dat hik voorwaartser moet zijn. Dit kan door veel overgangen te rijden. Stap draf stap draf. Net zo lang tot het paard daar prima op reageert en op een kleine beenhulp naar voren gaat. Stimuleer dit door op de juiste momenten te belonen.

Dus niet belonen als het nog niet goed genoeg is en zeker niet mopperen of foeteren als het niet goed gaat. Negeer de negatieve handelingen.

Verder is het top dat je hem laat nakijken, maar zoek ook goede instructie die je hiermee kan helpen.

Veel succes! Ook met je opleiding!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:07

Nav je laatste post, is hem verplaatsen ook een goed idee. Maat ik snap niet zo goed wat je nu met hem aan het doen bent. Of is dat tot de osteopaat geweest is?
En denk ook nog even aan zijn tanden. Een driejarige kan makkelijk doppen hebben die flink irriteren.

En geef hem van de zomer desnoods een maand of twee vrij maar blijf er nu in de winterperiode lekker drie of vier dagen mee bezig. Longeren of rijden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 10:20

Ik vind het raar dat je denkt dat het onwil is..Het is of te snel gegaan of hij heeft ergens last van..Je kan heus niet altijd aan de ogen van een paard zien dat hij bang is..Denk je nou echt dat dat paard denkt nou hier heb ik geen zin in dus ga ervoor zorgen dat ze nooit meer op me gaan rijden..Op een paard zitten is zeer onnatuurlijk en heeft veel tijd nodig om ze op een goede manier hier aan te laten wennen..

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 16:06

pleiada: reactie's als deze heb ik niet gevraagd, dit geeft geen enkele toevoeging om mijn probleem op te lossen dus hier heb ik niets aan.

Zooist: Dat met hem spelen in de wei is inderdaad alleen maar om met hem bezig te blijven totdat de ostheopaat geweest is.

Verder nog bedankt voor je reactie:)
Ook vonden wij hem al vrij goedkoop weggaan voor het enorme springvermogen dat hij heeft. Hier hadden wij al onze bedenkingen bij. Alleen heeft het paard ons op een of andere manier toch weten te overtuigen om hem mee te nemen.

Ik zal morgen even posten wat eruit is gekomen bij ostheopaat!

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:24

Hee hoi,
Ik kan me niet goed voorstellen hoe het is om zo'n paard te hebben. Denk dat ik zelf het geluk heb gehad dat die van mij zo'n braverd is. Maar kan me wel voorstellen dat je je een beetje wanhopig voelt als hij dat doet.. Toen ik mijn jonge paardje heb gekocht in april heb ik heel wat te stellen gehad met steigeren. ( gelukkig nu geen last meer van) Ik heb het idee dat dat bij mij komt, omdat ik ook een band met haar heb opgebouwd.

Wat je nu doet, het spelen en springen in de wei is hartstikke goed. Je bouwt een band op en je krijgt vertrouwen in elkaar. Deze basis moet je ook hebben als je erop stapt. Misschien had hij nog geen vertrouwen toen jullie er net opgingen. Ik las namelijk dat het bij jou wel goed ging. Misschien heeft hij wel vertrouwen in jou. Mijn tip zou zijn, als al het medische is uitgesloten, een sterke vertrouwensband opbouwen en dan weer langzaam en spelenderwijs het paard oppakken.
Ben wel benieuwd wat er is uitgekomen bij de osteopaat, het kan natuurlijk ook een pijnprikkel zijn.

Succes met je paardje