Kale plekken door sporen Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloveThommy

Kale plekken door sporen Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 11:55

Hallo,

Wij rijden ons paard sinds kort met sporen omdat dit nodig was. Hij reageerde niet op het been en liep er om het zo maar te zeggen er constant door heen. Wij gebruiken de sporen heel weinig en besteden hier ook veel aandacht aan want wij zelf hebben het al niet zo er op om met sporen te rijden, maar het probleem werd steeds groten en ging dus ook weg springen en spoken zoeken omdat wij hem toch niet konden tegen houden met ons been. Nou vinden wij die kale plekken een heel groot probleem en dit is iets dat we echt niet willen. Heeft iemand een idee hoe dit kan en hoe we dit zouden kunnen oplossen?!?! We horen het graag.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:57

Het is echt onmogelijk dat je paard kale plekken krijgt als je de sporen zo weinig gebruikt en je benen stil hebt liggen. Dus ofwel je schuurt constant met je spoor langs je paard, ofwel je gebruikt ze toch teveel...

Edit: Oplossing is dus simpel, been stiller en minder spoor gebruiken.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 26-10-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:58

Sporen af, zweep erbij en aantikken achter je kuit, en het allerbelangrijkst: goed les nemen.

Als je paard kale plekken heeft van de sporen moet je je afvragen wat jij verkeerd doet.
Laatst bijgewerkt door Roosch op 26-10-11 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:02

Probleem is eerst denk ik af te vragen waarom hij NIET MEER (?) op been reageert. Ook als je al kale plekken van de sporen krijgt heb ik toch eerst de vraag of je onbewust toch niet vaker je spoor gebruikt dan dat je denkt.

Maar met spoortje werkt wel? Anders samen met instructrice kijken naar gebruik van been (en spoor). Waarschijnlijk heeft je paard een mooi dun vachtje waardoor je meteen met je neus op de feiten wordt gedrukt.

Op de manege hebben we nu ook verschillende staan die door been heen gaan, Ben daar constant mee bezig slangevoltes te rijden. Vind ik een makkelijke oefening om dat binnenbeen goed duidelijk te maken.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:03

Ik ga geen oordeel geven over de reden. Ik wil echter behalve wat hierboven genoemd wordt het volgende zeggen. Doordat ze aan het verharen zijn, kunnen er ook schuurplekken ontstaan. Zijn het alleen afgeschuurde haren of zijn het wondjes? Afgeschuurde haren zou ik mij niet teveel zorgen om maken.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:03

Ik was nog aan het hopen toen ik dit topic opende "laten die kale plekken asjeblieft op dr laarzen zitten"

Net als Roosch zegt; sporen af, zweep erbij en les les les!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:05

ehmmm kleinere sporen om te beginnen, knopjes? En eigenlijk even helemaal geen sporen, kale plekker moeten eerst dichtgroeien. En inderdaad sporen zijn eigenlijk alleen voor dat beetje extra niet om constant mee aan te sporen. Voor het contstante aansporen moet je je kuiten gebruiken.
En ik weet hoe het is, ik rij zelf een nogal flegmatiek typje. Moet ik echt heel hard mij best voor doen om haar aan de gang te krijgen. Zij gaat overigens staken als ik teveel spoor gebruik. Kleine lichte tikjes met zweep werkt beter bij haar. Ik rij haar vaak zonder sporen nu en wel met zweep, doet ze eigenlijk prima. Straks als ze wat verder is, klein spoortje misschien weer.
Voor de plekjes, misschien even flinke dot vaseline opsmeren voor het rijden, dan schuurt het niet verder open.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:08

egnie schreef:
Ik ga geen oordeel geven over de reden. Ik wil echter behalve wat hierboven genoemd wordt het volgende zeggen. Doordat ze aan het verharen zijn, kunnen er ook schuurplekken ontstaan. Zijn het alleen afgeschuurde haren of zijn het wondjes? Afgeschuurde haren zou ik mij niet teveel zorgen om maken.

Klopt, verharend paard is zeker gevoeliger. Maar evengoed breken haren niet zomaar af, ook niet als ze aan het verharen zijn...anders had het paard ook al wel kale plekken gehad van het been...En afgeschuurde haren worden vanzelf wondjes als je pech hebt...je rijd een paard niet direct door meestal (of je moet wel heel grof inkomen) maar hoe kaler het word, hoe groter de kans op wondjes...beschermlaag is immers weg.
Hoe je het ook wend of keert, de oorzaak ligt in het spoorgebruik...

anneliesdj

Re: Kale plekken door sporen Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:37

Eerst die sporen maar eens wegdoen.
Als je kale plekken krijgt gebruik je ze veel te veel en blijkbaar ben je je daar ook niet van bewust.
Als je paard sloom is op je been moet je consequent rijden, evt. met hulp van een zweepje.
Goede instructie zal je zowieso helpen dus begin daar maar eens mee.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:14

Ik heb toevallig afgelopen week hele duidelijke afspraken met mijn paard gemaakt ;) . 1 x been moet reactie zijn dus sneller, maakt niet uit of hij uit reactie gaat draven of aanspringt in galop als hij maar voorwaarts reageert.
Bij 1x been geen reactie is tikje met zweep achter been. Bij reactie naar voren prijs ik hem de hemel in. Dit werkt na even oefenen super, maar merk dat ik echt heel consequent moet zijn. Verslapt mijn aandacht dan zakt hij terug in tempo. Ik heb een hele fijne instructrice die mij hierbij helpt, voor mij komende tijd het huiswerk om hier heel consequent mee aan de slag te gaan.
Het vergt veel aandacht en oefenen maar ik denk dat het paard er uiteindelijk heel fijn van gaat worden.
Mijn vorige paard werd ook met klein spoortje gereden en kreeg ook kale plekjes, bleek dat mijn been toch niet zo stil lag als ik dacht :o. ben toen ook direct gestopt vond dat ook heel vervelend....
Succes!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:23

Als je paard na een paar keer sporen al plekjes heeft, denk ik dat je paard niet meer op been reageert omdat hij constant wordt aangedreven. Dan zou ik het zo oplossen: eerst benen stil, dan paard weer op been laten reageren, door constant overgangen te rijden (paar pasjes stap, paar pasjes draf etc.)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:23

TS net zoals anderen denk ik dat je onbewust toch drijft met je spoor ... met het wel met anneliesdj eens .... jou instructrice zou beter moeten weten ,,, en een spoortje is niet om je paard vooruit te schoppen maar een verfijning van je hulp ..

in jou geval zou ik idd lekker je sporen aflaten - en met je instructrice trainen op overgangen scherper maken op jou hulpen ... reageerd ie niet op de been hulp 1 goede schop of een lel met je zweep ... je paard zal toch moeten reageren op jou been/zit hulpen ... je kan beter 1x goed duidelijk zijn als wat je nu aan het doen bent zo stomp je je paard juist nog meer af

( ik moest mijn sporen verdienen bij mijn instructrice hoor haha zoals ik mijn benen niet stil en van me paard af kon houden mocht ik absoluut niet met sporen rijden ook niet met hele kleintjes - en mijn pony reageerde eerst ook nooit op een beenhulp zelfs niet op een flinke beenhulp of tikje achter mijn been met de zweep .... die hebben we letterlijk echt een lel op zijn achterwerk moeten geven zodat ie vooruit vloog -- na 4x had ie het door dat 1 zachte kuithulp naar voren was ;) )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:26

Al het bovenstaande, wat al gezegd is sluit ik me bij aan.

Verder kan je als symptoom bestrijding een elestische dekensingel om doen precies op die plek.
Met de nadruk op symptoom bestrijding, aangezien jij de oorzaak bent.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:46

Zoals al gezegd drijf je waarschijnlijk te veel met je spoor, waardoor je de haren weg schuurt.
Als eerste moet je er dus aan werken dat je je tenen naar binnen kunt houden en je spoor alleen gebruikt als het nodig is, alleen als je iets van hem vraagd dus. Druk je namelijk constant met je spoor dan voelt je paard het op den duur gewoon niet meer en zal je nog harder moeten drukken om door te komen, hij word dus nog slechter aan het been. Je kunt beter korte maar iets fellere hulpen geven om hem even scherp te maken en vervolgens die hulpen steeds kleiner maken. Reageerd hij niet (snel genoeg), dan geef je dus een korte felle prik en/of tik met de zweep, zet hem weer terug in de gang waarmee je bezig was en herhaalt de kleinere hulp. Je zult zien dat hij de tweede keer wel reageerd.

Een andere (maar zeker geen verkeerde) soort van symptoombestrijding zijn de impulssporen. Sppren met een los draaiend astick bolletje. Deze werken als gewone sporen, maar door het bolletje kun je nooit schuren.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:54

Je kan ook met een zweep achter je been gaan rijden, véél effectiever :j
Stel, je gaat met dit paard in de hogere dressuur en gaat dan met sporen, reageert hij er niet meer op?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:13

Roosch schreef:
Sporen af, zweep erbij en aantikken achter je kuit, en het allerbelangrijkst: goed les nemen.

Als je paard kale plekken heeft van de sporen moet je je afvragen wat jij verkeerd doet.

Daar ga ik helemaal in mee. Bij goed spoor gebruik krijg je echt geen kale plekken... Sporen zijn niet om een paard voorwaarts te krijgen/houden, zeker niet als je zo vaak moet aandrijven (sporen met je hakken is hakken met je sporen) dat je er kale plekken van krijgt.

Pak een zweepje, neem les, en vooral: de sporen af!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:19

Zoals hierboven al gezegd: kale plekken ontstaan niet zomaar. Onbewust doe je waarschijnlijk veels te veel met je been. Hierdoor wordt je paard lui op je beenhulp. Waarom zou ik reageren? Krijg deze hulp de hele tijd en er zijn toch geen consequenties als ik niet reageer? (Zo zal t paard niet denken, maar je begrijpt het idee)

Oplossing is enorm consequent zijn, been --> geen reactie ---> tik met de zweep (en niet een aaitje, hij moet echt NAAR VOREN gaan). Is niet leuk om zo te rijden, maar met een paard dat niet aan het been is, kan je dressuurmatig verder eigenlijk niets mee. Zorg wel dat je met houding en hand meegaat tijdens de beenhulp of tik met de zweep, niet teugels losgooien ofzo, maar wel toestaan. Wees ook voorbereid op een enorme sprong naar voren de eerste keren..

Hij moet echt doorkrijgen dat je het MEENT als je een beenhulp geeft. Als je deze eerste reactie goed onder de knie hebt, probeer je de voorwaartse reactie steeds met een kleinere hulp te rijden. Schijnovergangen terug helpen mij goed om te controleren of mijn paard echt aan het been is.

Veel succes

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:22

Een spoor is ter verfijning. Niet bestemd voor luie paarden. daar heb je een zweep voor. Actie is reactie 1x zacht been niet reageren een flinke optater met je been weer geen reactie, een lel er achter aan.( wissel dit wel af met 1x been en dan een tik zodat je paard niet zoals manege paarden gaan ''tellen'' en ze op die tik gaan wachten. Een voorwaarts paard scheelt de helft aan je rijden.
Licht je zadel wel goed? Veel paarden gaan langzamer lopen voor een te ''krap'' zadel.
Het is mij overgens nog nooit gelukt om een paard kaal te drijven met sporen, daar moet je toch best goed je best voor doen volgensmij. :j

iloveThommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 14:48

Ik heb les pive 2x in de week en dan rijd ik verder ook alleen mee in de lessen omdat ik alles wat ik leer in de prive lessen niet wil weg gooien door een keer het zelf maar uit te vogelen. Zweep reageert hij alleen op gefokt op en gebruiken dit dus liever niet verder word er gelet op ons been zoals ik hier boven als beschreven heb! Ik ben dus opzoek naar een oplossing en zonder sporen rijden is geen optie. Lui is hij zeer zeker niet hij is goed voorwaarts maar hij liep gewoon door ons been heen waardoor er ongelukken gebeurde en dat ging echt ninet meer. Het zadel en alles ligt goed. Het zijn inderdaad afgebroken haartjes geen wonden ofzo. Consequent zijn zonder sporen hebben we ook al gedaan maar dit hielp ook niet.

iloveThommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 14:51

Maar hij is absoluut niet LUI, hij is erg voorwaarts.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:37

iloveThommy schreef:
Wij rijden ons paard sinds kort met sporen omdat dit nodig was. Hij reageerde niet op het been en liep er om het zo maar te zeggen er constant door heen.

iloveThommy schreef:

Dit komt niet helemaal met elkaar overheen, wat is nu precies je probleem?

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:47

iloveThommy schreef:
Ik ben dus opzoek naar een oplossing en zonder sporen rijden is geen optie.

Uuh sorry? :x Sporen zijn géén oplossing, sporen zijn ervoor om je hulpen te verfijnen bij oefeningen die verfijning nodig hebben..
Ik snap ook niet zo goed wat nu het probleem is, want sommige dingen die je zegt zijn nogal tegenstrijdig.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:54

wat voor sporen gebruik je?

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:59

anneliesdj schreef:
iloveThommy schreef:
Wij rijden ons paard sinds kort met sporen omdat dit nodig was. Hij reageerde niet op het been en liep er om het zo maar te zeggen er constant door heen.

iloveThommy schreef:

Dit komt niet helemaal met elkaar overheen, wat is nu precies je probleem?

Misschien bedoelt ze dat het paard niet te besturen is? :?

Weet je zeker dat het paard je hulpen begrijpt? Dat moeten ze leren he, ze worden niet ineens met die kennis geboren, al wil het wel helpen als je het paard op de grond al netjes opgevoed hebt (als in hij gaat voor je opzij, stopt als jij stopt, etc).
Doe maar gewoon de sporen af en leer je paard de hulpen goed aan. En werk aan een stille beenligging. (beetje flauw misschien maar ik snap niet zo goed welke oplossing je dan wel verwacht)

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:06

Kleinere spoortjes, maar als je je been stil houd kan het niet zijn dat er plekken onstaan, misschien dat je onbewust toch met je been "klappert"?