Even de moed kwijt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katrijn_

Even de moed kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:44

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op Bokt, maar heb nog niet eerder geschreven. Nu ben ik even zo moedeloos dat ik besloot me toch te registeren. Misschien kunnen jullie me wat goeie raad geven?

Ik heb een maand geleden een paard gekocht. Hij is helemaal geweldig, is een dressuurpaard, en hij kan echt enorm veel, dat zag ik duidelijk bij de vorige eigenaar die me een paar demonstraties heeft gegeven.
Maar nu rij ik hem, en het wil maar niet lukken... Hij is braaf, het is niet dat hij bokt ofzo. Maar hij plooit niet, hij werkt niet... De ene dag gaat het goed, en dan ben ik zo blij dat het eindelijk lukt... Maar de dag nadien gaat het weer helemaal niet, en is het weer terug naar af. Terwijl ik weet dat hij het kan, alleen krijg ik het er dus niet uit.

Vandaag liep hij weer helemaal niet soepel, niet vlot, en ik laat even helemaal de moed zakken...

Hebben jullie tips voor me? Is het normaal als je net een paard hebt, dat het eerst zo moeilijk gaat? En vooral: dat het zo traag vooruit gaat? Ik oefen zowat alle dagen en neem verschillende lessen per week... De lesgeefster zegt dat ik geduld moet hebben, maar tegelijk bekijkt ze me soms alsof ik een hopeloos geval ben.
Ik wil het zo graag goed doen samen met hem |(

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:46

misschien moet hij nog wat wennen, en rijd je hem te veel?

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:46

Niet dat ik veel hierover weet, maar niet opgeven! Probeer er zoveel mogelijk van te genieten? Misschien vind je paard het een beetje saai en moet je er meer afwisseling in je werk brengen? Jullie kunnen ook beginnen met grondwerk om misschien meer respect van hem te krijgen? Veel succes!

crazyshar

Re: Even de moed kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:51

als je je paard pas een maand hebt, dan moet je ook je paard de kans geven om te wennen aan zijn nieuwe sta, nieuwe soortgenootjes, mss nieuw voer, nieuwe geuren, nieuwe mensen en vooral een nieuwe baas met nieuwe manieren en nieuwe ideeén.
weet niet hoe oud je paard is, of hoelang de vorige eigenaar hem gehad heeft?
maar zoiets kost tijd, ga eerst eens op een ontspannende manier met hem werken, breng wat vrolijkheid en spel in het rijden en werken met hem, zowel erop als ernaast.

als jij iemand leert kennen ga je toch ook niet meteen voluit en vertel je toch ook niet al je geheimen? verwacht het dan ook niet van je paard.

succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:52

Je hebt je paard nog maar net, geef het een beetje de tijd :-)

Hij kan het allemaal wel, maar hij moet ook wennen aan een andere ruiter, andere omgeving, ander voer, andere benadering, etc.etc.etc.. Ze zeggen weleens dat het 1 jaar duurt voordat een paard ergens goed gewend is en dat het 3 jaar duurt voordat je een paard echt goed door en door kent, wat dat betreft heb je dus nog wel even de tijd :)) .

Ik zou het dressuurwerk ook afwisselen met buitenritjes, longeren, wandelen, los laten lopen, noem maar op. Niet alleen maar dressuur elke dag, het paard kan dan ook nog spierpijn krijgen :-)

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:55

Heb geduld, het komt allemaal goed. Ik denk dat je paard nog heel erg moet wennen aan jou en dat hij het de ene dag wat beter doet dan de ander is heel normaal, hier heb ik in het begin ook veel last van gehad. Je kan eventueel wat leuke afwisselende dingen gaan doen met je paard om meer vertrouwen van je paard te winnen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:56

Paarden missen na een verhuizing hun oude stal, hun vrienden, hun baasje. De ene heeft daar meer last van dan de andere. Misschien heeft ie nog wel gewoon verdriet of heimwee en mag je daar wat meer aandacht aan besteden. Kun je hem daar tijd voor geven?

Katrijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:59

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!

Misschien wil ik inderdaad te snel gaan en ben ik te ongeduldig... Maar ik wil het zo graag goed doen met hem, wil zo graag dat het allemaal vlot gaat en dat hij zich goed voelt etc... En het is zo frustrerend als dat niet lukt!

Vorige week reed mijn lesgeefster even met hem, en toen deed hij het meteen wél goed. Daar werd ik helemaal moedeloos van, want het ligt dus echt duidelijk aan mij...
Laatst bijgewerkt door Katrijn_ op 24-10-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:00

Ik begrijp je wel ik zou ook willen dat het meteen perfect gaat! 1 November komt mijn nieuwe paard en ik zou dan ook het liefst meteen op Z niveau dressuren maar dat gaat nou eenmaal niet je moet alles rustig opbouwen en het vertrouwen van hem winnen. Dat komt nog wel! :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:04

Katrijn_ schreef:
Vorige week reed mijn lesgeefster even met hem, en toen deed hij het meteen wél goed. Daar werd ik helemaal moedeloos van, want het ligt dus echt duidelijk aan mij...

Het is geen schande dat je meer ervaren instructrice er zo mee wegrijdt, toch? Daarvoor heb je een lesgeefmens, zodat ze haar kennis aan jou kan overbrengen en zodat jij kunt leren je paard beter te rijden. Geef het inderdaad een beetje tijd, een maand is niets. Een combinatie worden doe je niet in een paar dagen.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:07

Het kan ook zo zijn dat je een paard hebt gekocht dat beter is dan jij rijdt.

Niet getreurd neem vaak les van een goed iemand en geef jezelf de tijd om een combinatie te worden met je paard.

Katrijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:08

Wat fijn, jullie reacties, echt!
Bedankt!
Jullie stellen me echt gerust!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:11

Katrijn_ schreef:

Misschien wil ik inderdaad te snel gaan en ben ik te ongeduldig... Maar ik wil het zo graag goed doen met hem, wil zo graag dat het allemaal vlot gaat en dat hij zich goed voelt etc... En het is zo frustrerend als dat niet lukt!

Je hebt hem nog maar een maand! Joh, houdt moed! Je moet elkaar gewoon leren kennen.
Het is wel fijn dat hij het bij je lesgeefster wel goed doet, betekend dat hij in ieder geval in orde is.
En het is toch helemaal geen schande dat jij er iets langer voor nodig hebt om hem goed te leren kennen?
Daarvoor is zij de lesgeefster en jij de leerling!

Veel plezier nog met je nieuwe paard.

Katrijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:22

Jullie zijn lief :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:19

Ik weet jouw niveau van rijden nu nog niet, dat heb je ook niet echt vermeld dacht ik.
Maar om één trapje hoger te stijgen daar doe je vaak al meer dan een jaar lessen over, dus tja het is hier niet spreken over een maand extra neee neem maar een paar jaar en dan nog een paar dagen extra.
volhouden en zeker blijven les volgen.

succes

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:20

Wees blij dat je zo'n goed paard hebt. Hij zal het jou dan wel leren. Neem de tijd en raak niet ongeduldig. Je moet dus gewoon nóg beter leren rijden. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:19

Inderdaad de moed erin houden. Zie je overigens volgens mij vrij vaak dat het hele begin goed gaat en daarna even een dipje, paard moet aan jouw manier van rijden wennen en jij aan het paard.
Weet niet wat je momenteel allemaal met je paard doet. Maar misschien doe je er beter aan om niet zoveel druk op jezelf en het paard te leggen. Doe af en toe gewoon even iets anders, als je merkt dat het niet lekker gaat ga dan gewoon iets totaal anders doen. Maar ontspan lekker en vooral geniet van je paard. Bedenk je niet dat je er uit wil halen wat de vorige eigenaar kon, die reed het paard misschien al jaren en kenden hem door en door dat kun je niet vergelijken met jezelf als je hem nog maar 1 maand hebt. Probeer daar vooral aan te denken dat het allemaal nog wel komt.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:25

geduld is een schone zaak. Je hebt het paard pas een maand, niet opgeven dus!:) progressie komt met 3 stappen vooruit en vervolgens 2 stappen terug. En wat betreft je instructrice: Die heeft alleen het beste met je voor. Als zij zegt dat het goed komt, dan moet je daar zeker op vertrouwen!

Succes! Ik ben benieuwd naar je voortgangen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:36

Katrijn_ schreef:

Geef niet op... het zou toch wat zijn als jij beter zou rijden dan je lesgever, ik neem aan dat je les hebt van iemand waar je ook wat van wil leren zodat jij wat zij kan ooit ook zult kunnen.

Wat ik vooral herken is de haast. Je hebt een nieuw paard en wil graag met 'm aan de slag! Is ook heel logisch, dat wilde ik ook toen ik mijn paard net had. Inmiddels heb ik hem 2,5 jaar en doe ik wat rustiger aan... hij loopt niet weg... als het meezit kan ik nog 15 of 20 jaar van hem genieten, het hoeft niet allemaal nu deze maand nog. Neem gewoon rustig de tijd om aan je paard te wennen, en hij aan jou. Hij is je eerste (?) paard en je zult nog volop fouten maken. En iedere dag krijg je van je paard een nieuwe kans. Het komt vanzelf goed :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:42

Anders is een tijd een goede bijrijdster nemen die ook op nivo goed kan rijden
kan best zijn dat hij bij jou een beetje lui is of je uitprobeert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:43

Ik rij nu ook 2 maanden een (erg lastige) ruin van een vriendin met haar begeleiding, en sinds de laatste week krijg ik het pas voor elkaar om hem lekker nageeflijk en los in de kaak te rijden, gewoon iedere keer opstappen en lekker aan het werk gaan en vooral niet denken aan wat anderen wel met hem kunnen, als je zelf rustig de tijd neemt voor jezelf om je paard aan te voelen en te ontdekken hoe je hem het fijnst kan laten lopen komt dat vanzelf! 2 weken geleden was ik nog in staat om te zeggen ik kap ermee!! En nu gaat het allemaal alweer zoveel beter! Heb vertrouwen in jezelf!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:58

Dat je paard het kan, betekend niet dat jij het ook kan. Geef het de tijd. Geniet van de stukjes die goed gaan, en zie de stukjes die niet goed gaan als leer momenten. Doordat ik naast mijn eigen paarden ook diverse rijschool paarden rij, weet ik heel goed dat er veel bij mij zit. Soms heb ik na een uur rijden ineens een stukje dat klopt, DAAR teer ik op, niet op de 55 minuten die daaraan vooraf gingen. Ik weet dat die paarden stuk voor stuk nog beter kunnen lopen met ruiters die ze vaker rijden, of die zelf op een hoger niveau rijden. Niet iedere ruiter kan er bij een bepaald paard altijd alles uit halen. Dat kost tijd. Tijd voor de ruiter om het te leren hoe je het bij dit paard juist vraagt, en voor het paard om te wennen aan het nieuwe dialect van de ruiter (iedere ruiter geeft de hulp immers net iets anders).

Wil niet meteen NU, maar zie het als een weg. Na een maand meteen de Grand Prix winnen is ook niet leuk op den duur. De weg er naar toe, daar gaat het om :j

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:12

Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje ontmoedigd raakt. Zeker als je instructeur er wel uit kan rijden, wat jou (NOG!!) niet lukt.

Bedenk wel je niet alleen lest om je paard beter te laten lopen, maar ook om zelf een betere ruiter te worden. En hoe leuk zou het zijn als je na een maand al de perfecte combinatie was en er geen verbetering meer mogelijk was.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het enorm veel voldoening geeft, als je eindelijk wel het gevoel hebt dat je een combi bent! En dat je dan net zo goed de volgende dag het gevoel kan hebben: wat doe ik nu verkeerd?? Hoort er (gelukkig) allemaal bij, want als je geen dipjes hebt, heb je ook geen hoogtepunten.

Gewoon doorzetten, genieten als het goed gaat en als het minder gaat: morgen is er weer een nieuwe dag.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:20

Hoi,

jullie moeten allebei nog aan de nieuwe situatie wennen. Jouw paard aan jou en zijn nieuwe stal. Jij aan je nieuwe paard. Ik denk dat je even het ideaal plaatje uit je hoofd moet zetten (hoe je wilt dat hij loopt). Begin gewoon bij de basis. Leer hem kennen en geef hem vertrouwen, bouw samen een band op.

Krijg je groepsles of privéles? Misschien zijn een paar privélessen beter mocht je altijd groepsles hebben. Jij geeft aan dat je instructrische je soms bekijkt als een hopeloos geval. Voelt het wel goed om bij haar te lessen? Heb je er voor je idee echt iets aan? Anders is het misschien raadzaam (tijdelijk) iemand anders te zoeken die je even op gang kan helpen met je nieuwe paard. Hier op bokt zitten vast ook mensen die aan huis/stal les komen geven en veel ervaring hebben.
Soms heb je even meer aan één maal per week een goede privéles, dan aan 4 x per week een groepsles waar je in stil blijft staan.

Succes!

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:33

Gewoon volhouden het komt vanzelf goed. Ik had hetzelfde probleem, nu een jaar later en met een nieuwe instructrice zijn mijn paard en ik uiteindelijk een goede combinatie geworden.