N.v.t.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fu_Qi

N.v.t.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:39

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

JSeine

Re: Heb net een ongeluk te verkomen....met mijn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:45

Probeer gewoon weer te galopperen, misschien is een sterker bit beter?
Wat voor bit gebruik je nu?
Misschien is een stang een goed bit, want die zijn voor het stoppen van paarden.
Succes en ik hoop dat je weer gaat galloperen!

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:47

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:49

JSeine schreef:
Probeer gewoon weer te galopperen, misschien is een sterker bit beter?
Wat voor bit gebruik je nu?
Misschien is een stang een goed bit, want die zijn voor het stoppen van paarden.
Succes en ik hoop dat je weer gaat galloperen!

Ik hoop niet dat dit een serieuze reactie is. Lijkt me niet dat dit met een ander bit op te lossen is..

TS, ga eerst eens met iemand anders samen buiten rijden, niet alleen. Misschien dat je dan weer wat vertrouwen krijgt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:52

Jeetje, heb je er niks aan over gehouden? Scherper bit zou ik niet doen, waar je nu mee rijd is.al behoorlijk zwaar... en negeer alsjeblieft de reactie van Jseine, wat een onwetendheid zeg! :n
gaat ze niet juist nog erger door het lint doordat het bit pijn doet? Doet ze dit ook als je met een ander paardje naar buiten gaat? Zo niet, dan zo gaan oefenen met een ander paard dat soms voor, soms achter jullie rijd, met als het goed gaat steeds meer afstand.
Ik zou in ieder geval gaan oefenen in de bak met de one rein stop, ik geloof dat bokker Cassidy je daar een hoop over uit kan leggen :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:53

.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:54

.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:56

Eerst zorgen dat je je paard in de bak goed onder controle hebt.
Als ze daar goed naar je hulpen luistert zal het buiten ook een stuk beter gaan.
( ongelukjes uitgesloten natuurlijk)
Als ze in de bak goed is aan de hulpen en dan voornamelijk de "ho" kun je misschien met behulp van je instructrice buiten gaan rijden om het daar in de praktijk te brengen en eventueel nog tips en trucs krijgen.

( Ik zeg niet dat het dan nooit meer gebeurd,maar allicht ben je dan beter voorbereid)
gr.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:57

.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:02

One rein stop is niet zozeer western, mijn spring/dressuurpaard kent m ook, is prettig te weten dat je een noodrem hebt :) op youtube staan een aantal filmpjes die uitleggen hoe je de one rein stop leert, meeste is wel in het engels.

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:20

sowieso nooit alleen buiten gaan rijden als je je daar niet prettig bij voelt. :n eerst idd je paard in de bak goed onder controle krijgen en zorgen dat hij gewoon goed reageerd op alles. dan weer samen met iemand naar buiten gaan. scherper bit heeft totaal geen zin. waarom rijd je trouwens al met zo'n scherp bit? ;)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:22

niet meer alleen buitenrijden.. de volgende keer kan een auto niet stoppen..

of in elk geval geen galop.. (en draf)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:23

de meestvoorkomende reden als je paard het bitvast pakt is, dat je zelf ook vasthoud. durf ook even los te laten, en da weer opnieuw een sterkere ophouding te maken. maar houd nooooit vast, want dan gaan ze alleen harder

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:26

Ga eerst je dressuurmatige basis vergroten alvorens je weer naar buiten gaat. Het feit dat je uberhaupt ooit de keuze hebt gemaakt voor een pessoa bit doet mij vermoeden dat de rem/controle al eerder ver te zoeken is geweest?

Probeer je zelf aan te leren het bit enkel te gebruiken voor verfijnde hulpen. Terug rijden, sturen, halthouden etc. doe je op je zit en benen. Leer jezelf (en je paard) dit aan in een rijbaan, mijn inziens de meest veilige ruimte om hiermee te experimenteren. Pas op het moment dat je jouw paard op je zit kunt rondrijden behoor je naar mijn mening pas naar buiten te gaan.... Het aanleren van een zogenoemde 'noodstop' is geen overbodige luxe.

Gisteren is toevallig mijn meest betrouwbare paard een keer keihard aan de kletter gegaan langs een 80km weg, een voorbijganger gooide een rotje voor ons voeten... En hoe betrouwbaar en braaf het paard normaal ook is, hij ging toch. Teugel bleef op een onverklaarbare wijze deels onder het zadel klemmen, brak vervolgens af door zijn duikeling naar beneden ;( Kortom ik zou waarschijnlijk door half bokt bestempeld worden als 'stuurloos' met gebroken teugels in mijn hand. Kon hem dankzij onze dressuurmatige basis gelukkig afremmen op mijn zit, en uiteindelijk stoppen voor de weg-overgang dmv een pas aangeleerde noodstop (de halsring waar we sinds kort mee werken) en rustig afstappen.
Het gebeurt zelden, maar als het gebeurt (zoals jou vandaag) heb ik altijd weer schrik... Maar sinds ik bewust train op mijn paarden onder controle houden, is het nooit meer voorgekomen dat ze onstopbaar werden.... Misschien heb je een instructrice die je hiermee kan helpen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:28

Volgens je profiel ben je veertien, naar buiten gaan is natuurlijk heerlijk. Maar het is nog niet verantwoord. Niet meer doen dus...

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:36

Durf je ook in de bak niet te galloperen? Ik zal een paar lessen nemen en dan het galoperen oefenen. Gewoon alles stapje voor stapje doen en zorgen dat je zelfverzekerd op je paard zit, want dit werkt op je paardje door.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:39

.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:39

.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:41

mrie schreef:
Volgens je profiel ben je veertien, naar buiten gaan is natuurlijk heerlijk. Maar het is nog niet verantwoord. Niet meer doen dus...

Bepaal jij dat?

Ik zal in ieder geval níet meer alleen gaan, en zoiezo even niet meer galoperen.. Begin met dat het in de bak in orde is dan kan je het daarna naar buiten uit gaan breiden.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:42

Veel oefenen met alleen buitenrijden. Is ze in stap en draf wel gewoon rustig?
Zo ja, dat veel doen, dan zal ze vanzelf wel rustiger worden en kun je de galop weer proberen.

Edit: en inderdaad eerst zorgen dat het in de bak voor elkaar is.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:46

mrie schreef:

het kan altijd gebeuren dus ik vind dit geen goede reactie. ook al ben je 40 het kan je nog gebeuren.

je hebt geluk gehad TS! een ander bit is niet echt een optie.. als ze daar niet meer naar luisterd dan heb je een probleem :j
probeer rustig te blijven als ze wegschiet. laat haar eventjes rennen en dan opnieuw proberen terug te nemen. bij mijn paardje werkt dat wel :j

succes! :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:52

ruiterbewijs zegt niks, paard kan altijd ergens van schrikken ofzo. In het verkeer heb je ook met andere weggebruikers te maken die soms ook rare fratsen uit kunnen halen. Je hebt het dus niet altijd in de hand...

Ik zou zelf sowieso niet alleen buiten gaan rijden en als je mijn dochter was mocht je van mij ook niet alleen op pad. Ik vind het onverantwoordelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:03

Dressuuroefeningen kan je ook in het bos doen. Zet je pony gewoon aan het werk onderweg: overgangen (stap, draf, halt, achterwaarts in alle mogelijke combinaties), tempowisselingen, schoudervoor/binnenwaarts, pasje wijken, etc. kan ook op een (wat breder) bospad. Van dat werk krijg je ook weer meer controle over je pony en leert pony ook de de gewoonte aan om buiten de bak naar je te luisteren. Want het kan in de bak perfect gaan, maar dat betekend alleen dat de knopjes er op zitten, niet dat die ook buiten de bak werken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:08

Allereerst: Goed dat je bij thuiskomst nog even weer hebt gegaloppeerd. Toch even iets om de angst minder te maken.

Is ze in de bak ook wel eens stuurloos? Weet je misschien waarom ze bij het aanspringen doorsloeg?

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:16

geluk dat je er niet veel aan hebt overgehouden
ik zou eerst in een bak gaan rijden en met hulp van iemand anders eventueel terug aan de longe om opnieuw te galopperen zodat je er terug vertrouwen in krijgt :)
veel succes