Shetlander schudt zijn hoofd onder rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Shetlander schudt zijn hoofd onder rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 14:51

Sinds kort word mijn shetlander bereden door een 9 jarig meisje.
Dit gaat allemaal heel leuk en hij pakt het allemaal goed op :D
Vandaag hebben we zelf een sprongetje gemaakt.

Ik rij met een boomloos zadel (op proef). De drytex kids.
Hij ligt erg mooi op de Idefix en hij loopt er ook goed onder.
Nu het probleem:

Idefix schud onder het rijden heel erg met zijn hoofd (ook met normaal zadel). En dan niet heen en weer,
maar op en neer. Hij doet dit niet de hele tijd, maar naar mate we langer rijden doet hij het wel vaker.
Hij duikt dan met zijn hoofd naar beneden en dan weer omhoog. Net of hij een hapje gras wil pakken.
Dit is erg vervelend want hierdoor trekt hij haar uit het zadel (die dan ook nog eens door haar gewicht helemaal naar voren schuift/kiept! :(:) ) En ze is er vandaag dus ook al 2x bijna afgevallen en 1 keer echt afgevallen doordat ze helemaal naar voren hing en het zadel over zijn schoft heen schoof. Dit probleem lijkt mij niet in het zadel te zitten want als ze aan de lange teugel stapt en hij zijn hoofd naar beneden doet dan blijft het zadel prima liggen :D (ik hoorde al wel dat ik een FRA singel moet kopen en niet de gewone moet gebruiken tegen het schuiven). Hij heeft ook al zijn tong over het bit gedaan vandaag (ik rij zonder sperriem, maar heb hem wel)

Waarom doet hij dit? Zit het bit niet lekker? heeft hij last van zijn tandjes (hij is 5 jaar)? Moet hij gewoon wennen?
Doet hij het omdat hij moe is? of mischien omdat hij gaat zweten?

Moet ik gewoon door blijven proberen en hopen dat het overgaat met elke keer beengeven als hij het doet en een andere singel zodat het zadel beter blijft liggen? of zou hij echt een mond probleem hebben? Of moet ik simpelweg bit lossen of strakker doen :Y) ?

Alvast bedankt voor je reactie :D

SaBiNa_S

Re: Shetlander schudt zijn hoofd onder rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:22

Ik denk eerder dat het aan het bit of het meisje ligt dan aan het zadel, want als hij last van zn rug had gaat hij denk ik eerder bokken ofzo.
Ik weet niet hoe het meisje rijdt, maar misschien houdt ze de teugels te strak? En met wat voor bitje rijdt ze?

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:37

ja, ik denk het ook, misschien zit de ruiter een beetje veel aan het hoofdje te trekken (onbewust)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:51

Ik zie niet dat ze het doet. Ze houd haar handen echt super netjes voor zo'n jong meisje! Ik heb er namelijk even op gelet, maargoed, ik kan natuurlijk kijken of ik er nog meer op kan letten. Maar als ik zelf met hem werk doet hij het ook, en ik weet van mezelf dat ik mijn handen stil en meeverend heb :D Hij heeft een gebroken trensje, gewoon een eenvoudig bitje dus.. Een jaar geleden toen ik nog erg veel mensen gebruikte ik deze ook en toen deed hij nog niet zo raar, maar toen hand hij wel een ander hoofdstel en mennen is natuurlijk anders dan rijden (beweegt minder)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:22

je geeft aan dat je shetje 5 jaar oud is en als ik jouw verhaaltje lees is hij flink aan het uitproberen. ik denk dat hij voornamelijk nu nog een inhaal periode aan het doen is van de puberteit. heb veel met shetjes gewerkt, is niet al te gemakkelijk ras. feitelijk is een shet een groot paard in een klein jasje en zo moet je eigenlijk hem ook behandelen. van een groot paard accepteer je ook niet dat hij ouwehoert. ik zou proberen om je shet wat strikter door te pakken en niet hem met de geklier weg te laten komen. of te wel zodra hij begint met klieren, gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. totdat hij het opgeeft en braaf luistert.

tevens (zoals hierboven gernoemd is) kijken naar de handen van de ruiter, zijn deze stil, niet te veel of te weinig druk op de teugels.

tandjes laten controleren is nooit verkeerd, wie weet heeft hij wel een haakje in zijn mond.

je zou eventueel voor het zadelschuiven, een staartriem aan het zadel kunnen bevestigen. sommige shetjes hebben zo weinig schoft dat het zadel niet goed blijft liggen. als dit ook niet werkt kan ik je aanraden om een speciaal shetlanderzadeltje (pannekoekje) op de kop zien te tikken. deze blijven eigenlijk altijd wel mooi op de rug liggen, dit omdat er geen boom in zit en echt op de rug ligt.

boefliz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:27

Mijn verzorgpony doet het ook(en pony op manege doet het ook)
Bij die verzorgpony moet je gwn even heel hard aanpakken,
Maar bij die pony van de maneg e moet je hem war langere teugel geven (dan vindt hij het tekort)
En dan doet hij het op een of andere manier niet meer :S

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 18:58

myk_en_shant schreef:
je geeft aan dat je shetje 5 jaar oud is en als ik jouw verhaaltje lees is hij flink aan het uitproberen. ik denk dat hij voornamelijk nu nog een inhaal periode aan het doen is van de puberteit. heb veel met shetjes gewerkt, is niet al te gemakkelijk ras. feitelijk is een shet een groot paard in een klein jasje en zo moet je eigenlijk hem ook behandelen. van een groot paard accepteer je ook niet dat hij ouwehoert. ik zou proberen om je shet wat strikter door te pakken en niet hem met de geklier weg te laten komen. of te wel zodra hij begint met klieren, gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. totdat hij het opgeeft en braaf luistert.

tevens (zoals hierboven gernoemd is) kijken naar de handen van de ruiter, zijn deze stil, niet te veel of te weinig druk op de teugels.

tandjes laten controleren is nooit verkeerd, wie weet heeft hij wel een haakje in zijn mond.

je zou eventueel voor het zadelschuiven, een staartriem aan het zadel kunnen bevestigen. sommige shetjes hebben zo weinig schoft dat het zadel niet goed blijft liggen. als dit ook niet werkt kan ik je aanraden om een speciaal shetlanderzadeltje (pannekoekje) op de kop zien te tikken. deze blijven eigenlijk altijd wel mooi op de rug liggen, dit omdat er geen boom in zit en echt op de rug ligt.

Idefix heeft een boomloos zadeltje, een Barefood (drytex kids) Dit is beter dan een pannenkoekje, omdat die zadeltjes om de ruggengraad drukken.

Idefix word door mij ook echt niet betutteld hoor haha :+ Ik heb als sinds mijn kindertijd shetlanders dus ben er mee opgegroeit :D Nee is nee, en als je niet luistert krijg je een tik. Het meisje dat erop tijd is echt zon leuk ''aanpak wichie'' :P Ze is niet bang ook niet al ze eraf valt of als idefix ervandoor schiet. Elke keer als hij dat doet moet je van mij hem voorwaards maken (schopje geven :o ) en doorrijden, dit deden we dus al.. :j Maar op de momenten dat ze uit het zadel word getrokken kan ze niet gelijk wat doen, dat duurt 3 sec en dan pakt ze hem weer aan. Maargoed, wat moet je er verder aan doen? Tik op de hals geven als hij het doet?
Ik brul ook elke keer '' achterover en voorwaards!'' Maar toch blijft idefix het doen haha :+

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:24

Mijn pony doet het ook soms, wat tegen mij verteld is, is dat ik dan wss onwetend druk op de mond van m'n pony zet, en deze gaat in protest, als ik dan mijn handen ontspan en in haar geval een beetje aandrijf is het vaak alweer over.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:31

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga het bit eerst maar eens een gaatje hoger hangen, of vergelijken met mijn men hoofdstel, want daar doet hij het niet mee. En anders word het rijden met men hoofdstel tot ik een oplossing heb haha :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 15:15

Dit is trouwens de combi.
Beugels zijn al langer gedaan, maar dit was ff in het begin.

Afbeelding

Ze is hier aan het stappen met lange teugel maar wilde hem naar rechts sturen, vandaar dat de teugels ongelijk zijn ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:17

Je verhaal komt op mij over als: "ik heb geen zin en ga mijn ruiter pesten".
Ik ben er niet bij dus het is lastig oordelen, maar puur op basis van wat je schrijft zegt mijn gevoel: Aanpakken die handel....

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 18:26

O jeejtje, ik dacht dacht dat je bedoelde dat ik haar peste :o :Y)
Toen las ik verder en dacht ik, o natuurlijk, je bedoelt idefix :+

Maar doet een pony dat al zo snel dan? Bedoel hij heeft nu 5x onder het zadel gelopen.
Wat bedoel je precies met aanpakken? ze moet van mij als ze doorheeft dat hij het gaat doen
een rukje aan de teugels geven en vooral veel been geven! Ik heb tikje op de hals ook geprobeert
maar dit vind ze erg moeilijk om te doen met een zweep. Ze kan wel vlink hard op zijn kond meppen,
dus dat is een optie :P

Ik ben van plan een staart riem aan te schaffen bij het zadel, zodat het zadel blijft liggen en als hij het doet
dat ze dan blijft zitten en hem eens vlink op zijn donder kan geven :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:45

Niet een tukje aan de teugel geven, terugtrekken win je nooit :n
Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:54

oke, ik heb liever dat ze rukje en loslaat dan dat ze hangt in de teugels.
Ze rijd nog niet heel lang dus een paard aanvoelen is dan niet makkelijk.

Maar voorwaards, nog meer voorwaards en een heleboel voorwaards zijn we al vlink mee bezig :D
(in de galop -gaat i heel hard- doet hij het ook niet met zijn hoofd)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:23

Sorry, maar een rukje heeft niks met paardrijden te maken

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 08:56

Verschillen wij daar in van mening ;)
(of ben jij er zo een die dat niet kan accepteren? :+ )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:58

Nouja, volgens mij ben jij diegene die het niet kan accepteren als je een discussie op deze manier de das om doet. Geeft goed weer dat je dus niet open staat voor de mening van een ander....
Jammer... en succes :evaw:

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:28

Lijkt mij niet, ik zeg ik vind het werken, jij zecht ik vind van niet, ik wil ook best 20 paginas
welles niettes gaan doen, maar dat lijkt me nou niet echt veel opschieten ;)
Joun tip met voorwaards neem ik zeker te harte, dat is een zeer goede tip, maar ik mag
toch best over niet al jou opvattingen hetzelfde denken? Als de pony zijn hoofd naar beneden
doet en ze maakt een ophouding dan kapt de pony ermee. Daarbij voorwaards en dan moet het wel
tot een geslaagd soepje gekookt kunnen worden :D

ginn2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:16

Heel interessant dit onderwerp want ik heb hetzelfde met mijn nieuwe paard. Sinds kort word ze vaker en intensiever bereden en het is gewoon niets meer of minder dan je uitproberen! Waarschijnlijk is ze hier al een tijdje mee weg gekomen want ze weet precies hoe ze het moet doen.Het is heel lastig om je paard voorwaarts te laten lopen als jij op zijn nek ligt dan ben je dus al te laat.. Het is gedrag dat aangepakt moet worden! En ik ben van mening dat een ophouding ook goed werkt samem met je paard voorwaarts houden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:55

Probleem is gelukkig bijna helemaal opgelost :D
Hoofdstel een gaatje strakker gedaan en ik heb even met mijn instructeur overlegt en die heeft mij
ook erg goede tips gegeven ;) Binnenkort maar eens wedstrijdje starten :)

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:14

doet mijn shet ook ;p
ik geef hem telkens een kort shokje ( niet té hard )
zodat hij weet dat dat absoluut niet kan dat JIJ de baas bent!
Good Luck!

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:10

Jojoow1 schreef:
doet mijn shet ook ;p
ik geef hem telkens een kort shokje ( niet té hard )
zodat hij weet dat dat absoluut niet kan dat JIJ de baas bent!
Good Luck!

ik bedoel dat hij moet weten dan JIJ DE BAAS BENT!
typfoutjeeeeeeeees ;o
hiihii

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:45

hoe bedoel je een schokje?
electrische stroom? Dat lijkt mij geen strak plan namelijk :+
Ik zoek liever eerst uit waar het probleem zit voor dat ik ''de baas'' ga zijn.
Als een paard gewoon kliert, nou natuurlijk dan wel, maar idefix zijn hoofdstel
zat gewoon nog net niet goed

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:27

loveidefix schreef:
hoe bedoel je een schokje?
electrische stroom? Dat lijkt mij geen strak plan namelijk :+
Ik zoek liever eerst uit waar het probleem zit voor dat ik ''de baas'' ga zijn.
Als een paard gewoon kliert, nou natuurlijk dan wel, maar idefix zijn hoofdstel
zat gewoon nog net niet goed

nee ik bedoel niet een elektrisch schokje ;D
ja oke, als het aan zijn hoofdstel ligt dan is het natuurlijk normaal dat er zulke dingen gebeuren... :P
Probeer het zo snel mogelijk op te lossen en dan komt alles goed :D
Nog veeeeeeel plezier!
*\o/*
x

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:16

Gister hebben we voor het eerst gereden met mijn nieuwe barefood zadeltje :D Ik vind het roze hem echt super lief staan haha.
Ik had vrijdag al gemerkt dat hij wat stierig was toen ik hem ging longeren. Hij was erg fris en vervelend met zijn koppie.
Zaterdag met rijden was dit helaas niet anders. We begonnen met warmstappen en wat stelling en buiging vragen links en rechts, en natuurlijk ook goed opletten hoe ze zelf zat (hakken uit drukken, benen lang houden enz, dit vergeet ze nog vaak met aansporen). Na was los stappen zijn we lekker gaan draven. Idefix begon met vervelend doen mijn zijn hoofd door af en toe even met zijn hoofd tegen zijn borst aan te lopen. Later veranderede dit ik het naar benenden doen van zijn hoofd, maar niet zo als in het begin dat hij helemaal naar de grond ging, maar ongeveer tot zijn knieen. Dit wisselde hij dan af met het eerste gedrag (naar zijn borst toe). We hebben erg veel voorwaards gereden dus dat zal het niet zijn, maar Moira vind het nog lastig om constant contact te hebben met de mond in de draf. Ik gok dat hij het daarom doet. Daarna gingen we een stukje galoperen. Hij sprong mooi aan enz, maar toen begon de elende. Meneer ging in een keer stil staan. Moira is niet bang aangelecht en gaf hem een beste tik op zijn kont ( :+ ) waarop meneer reageerde met een mega bok Gelukkig bleef ze goed zitten en ik zij: gewoon doorrijden net doen of het niet is gebeurt. Bokken heeft hij hierna niet meer gedaan, maar het stoppen veranderde in snel proberen om te draaien De eerste 3 keer lukte het hem maar hebben we hem met een beste tik op zijn billen en weer de goede kant op door gereden. Ik liet moira zelf erg goed op idefix letten en hem goed op te sluiten tussen haar handen en benen. Dit ging al veel beter waardoor idefix het wel probeerde maar moira was er dan snel bij met haar been en kon ze hem weer vooruit krijgen.

Zelf zit ik wel een beetje te twijvelen of het alleen boevigheid is. Ik denk zelf altijd dat er iets medisch achter zit, maar wat zou dat in hemelsnaam kunnen zijn? Daarom schuif ik het maar gewoon af op boevigheid. Ik kijk volgende week nog even, als hij dan nog zo vervelend is dan moet ik er maar eens iets achter gaan zoeken (of zelf eens even flink aan de gang gaan met meneertje de boef )

Ik heb wel ontzettend gelachten om idefix en moira. Ze zijn allebij verschrikkelijk eigenwijs dus dat leverde wel leuke momentjes op. Zo heb ik idefix zaterdag nog nooit zo hard zien draven (ze had hem een tik gegeven waarop hij er vandoor schoot)