Paard laten strekken?? tips gevraagd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Paard laten strekken?? tips gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:21

Zijn er bokkers die ons tips kunnen geven hoe je een paard/pony kunt trainen op het verruimen/strekken?
Welke oefeningen zijn er goed voor, onder de man of aan de longe.
Dit is iets waar we hard aan moeten werken..
Pony versneld ipv verruimen en springt dan makelijk aan in galop.
Graag tips? :)

Anoniem

Re: Paard laten strekken?? tips gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:27

STrekken heeft te maken met kracht vanuit de achterhand, je pony moet dus goed worden getraind en op de achterhand komen zodat hij het voorbeen kan strekken.
Hier zijn geen oefeningen voor in die zin dat je het kunt aanleren, het is een trainingsproces op zich.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:28

Balkjes trainen.
Eerst 4 op gewone afstand dan steeds ietsje breder leggen.
Mijn tuiger reageerde hier goed op :j
4 balken kun je natuurlijk daarna langzaam uitbouwen tot 10 balken bijvoorbeeld :j

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 05:34

Roxxiejj schreef:
Balkjes trainen.
Eerst 4 op gewone afstand dan steeds ietsje breder leggen.
Mijn tuiger reageerde hier goed op :j
4 balken kun je natuurlijk daarna langzaam uitbouwen tot 10 balken bijvoorbeeld :j

Dank je roxann! ;)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 05:35

Joolien schreef:
STrekken heeft te maken met kracht vanuit de achterhand, je pony moet dus goed worden getraind en op de achterhand komen zodat hij het voorbeen kan strekken.
Hier zijn geen oefeningen voor in die zin dat je het kunt aanleren, het is een trainingsproces op zich.

Dat begrijp ik.. maar heb je tips om hem sterker te maken..

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:08

Veel schakelen en op het moment van terug rijden je handen sluiten en been geven. Zo moeten zijn achterbenen wat meer aan het werk. Je paard mag niet naar voren gaan als jij daar been geeft want dan heef het geen nut. De kunst van een middendraf is niet je paard maar aandrijven en naar voren gaan. Als je een middendraf inzet hou hem goed tegen van voor en spoor hem dan aan. Dan zou hij gaan moeten verruimen. Let wel op het ene paard doet dit makkelijker dan de ander en wordt niet boos als hij in galop gaat want je geeft in principe een voorwaartse hulp ;)
veel succes!

xjesssicaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:11

hier lees ik even mee!

_KellyAV schreef:
Veel schakelen en op het moment van terug rijden je handen sluiten en been geven. Zo moeten zijn achterbenen wat meer aan het werk. Je paard mag niet naar voren gaan als jij daar been geeft want dan heef het geen nut. De kunst van een middendraf is niet je paard maar aandrijven en naar voren gaan. Als je een middendraf inzet hou hem goed tegen van voor en spoor hem dan aan. Dan zou hij gaan moeten verruimen. Let wel op het ene paard doet dit makkelijker dan de ander en wordt niet boos als hij in galop gaat want je geeft in principe een voorwaartse hulp ;)
veel succes!

bedoel je hiermee verzameld laten lopen on zn achterhand te kunnen trainen ?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:43

xjesssicaa schreef:
hier lees ik even mee!

_KellyAV schreef:
veel succes!

bedoel je hiermee verzameld laten lopen on zn achterhand te kunnen trainen ?

Nee, veel tempowisselingen en als je hem iets tegen houd van voor en dan been geeft komt hij iets meer op het achterbeen. Daarna rijdt je hem weer naar voren. Verzameld lopen heb je niet ff zomaar voor elkaar. Maar wat ik hierboven schrijf is een begin er van. Wat ook kan is hem klein en langzaam laten draven en dan wat actie erin proppen van achteren en van voor wat tegenhouden en dan naar voren rijden grote kans dat ij verruimt ;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:25

Probeer geregeld schijnovergangen te rijden, dus vanuit draf alsof je naar stap wil en dan net voor het stappen bijdrijven en weer in een vlotte arbeidsdraf verder. Ook in stap en galop kan je dat oefenen. Dit is een controle of het paard op je zit terug wil en op je been naar voren en je maakt de achterhand er sterker mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:28

Ik werk graag vanuit zijwaartse gangen om ze sterker te maken. Dus paar pasjes schoudervoor, rechtzetten en wegrijden. Daaruit voltetje op, pasje travèrs eruit, rechtzetten en weer wegrijden.
Dergelijke oefeningetjes. Vooral opletten dat je niet losgooit, dat je elke oefening een kop en een staart geeft, en niet alleen maar gaat gasgeven.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:11

Sonja schreef:
Ik werk graag vanuit zijwaartse gangen om ze sterker te maken. Dus paar pasjes schoudervoor, rechtzetten en wegrijden. Daaruit voltetje op, pasje travèrs eruit, rechtzetten en weer wegrijden.
Dergelijke oefeningetjes. Vooral opletten dat je niet losgooit, dat je elke oefening een kop en een staart geeft, en niet alleen maar gaat gasgeven.

Word nog een beetje moeilijk voor de pony, hij is 4 jaar en heeft die oefeningen nog niet onder de knie!
Ik zou je even vertellen waarom ik dit topic heb geopend.
We hebben dus vorig jaar een jonge D pony gekocht voor Mandy(dochter) maar Mandy groeit zo ontzettend hard dat we helaas een goed huisje moeten zoeken voor hem.
Het is een geweldiger springer en er zijn veel mensen geintresseerd maar ik heb nog niet het goede gevoel bij deze mensen gehad om hem aan hun te verkopen, ze willen hem alleen hoog in de sport rijden en dan weer verkopen, en dit is een zeer bijzonder braaf en prachtig diertje met een geweldig braaf karakter, daa wil ik alleen het beste voor ;)
Nu zijn er mensen waar ik hem heel graag aan wil verkopen en die willen hem gebruiken in tweespan (dressuur en marathons)!
Geweldige mensen en een leuke maatje voor in het span, een evenbeeld van die van ons!
Maar onze pony heeft (nog) niet de uitgestrekte gangen als die andere pony en nu zijn de mensen bang dat hij mindere gangen zou houden dan de andere in het span.
Ik wil het tegendeel bewijzen maar dan wel in sneltreinvaart hahaha...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:15

Dat kun je wel schudden, er is geen trucje of afsnijweggetje om te zorgen dat 'ie sterker wordt.
Maar we hebben het hier over een VIERjarige.... Dat zal de potentiële koper toch ook wel snappen?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:32

Sonja schreef:
Dat kun je wel schudden, er is geen trucje of afsnijweggetje om te zorgen dat 'ie sterker wordt.
Maar we hebben het hier over een VIERjarige.... Dat zal de potentiële koper toch ook wel snappen?

Ja!!!!
Dat zei ik ook tegen hun, maar ze zeiden dat je al kan zien op jonge leeftijd dat er goeie ruime gangen in zitten!
Ik moet zeggen dat deze pony het eerste half jaar lastig te rijden was voor Mandy, hij liep het liefst achter de teugel, was 'zadelmak' erg braaf maar verkeerd aangereden.
Dus we zijn daar eerst mee bezig geweest, dit gaat nu veel beter dus voor deze pony is het ook moeilijk om te strekken of flink te verruimen.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:30

jentel schreef:
Joolien schreef:

Dat begrijp ik.. maar heb je tips om hem sterker te maken..

van balkjes draven wordt de achterhand ook sterker

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:17

Balkjes, longeren in pessoa. Verzameld draven en dan weg rijden, altijd voorwaards houden. Ik vind persoonlijk wat hier boven is beschreven voro een jong paard niet goed. een jong paard moet goed voorwaarts blijven voor tegen houden achter er onder ''duwen''' heeft bij een 4 jarige absoluut geen zin! daar krijg je een zwaar lui paard van. ga lekker voorwaarts neerwaards rijden veel schakelen dan is de achterkant binnen enkele maanden goed aangesterkt! ( train het wel met mate) ga niet vandaag bedenken zo ga ik dat doen .Want training is beschadiging!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:19

Als TS meteen zo slim was geweest aan te geven dat het om een vierjarige ging had ze andere adviezen gehad, denk je ook niet? ;)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:23

Wat leuk dat je een potentiele koper hebt jentel! (ken je me nog? :o )
Ik zou je inderdaad ook aanraden om veel balkjes met hem te gaan lopen, aan de longe of onder de man. Steeds wat breeder leggen en rustig opbouwen met hoeveelheid balken. Als deze mensen hem echt willen, zullen ze ook in moeten zien dat hij pas 4 jaar is en er nog wat training bij komt. ;) Succes!

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:10

WhySoWhite schreef:
Balkjes, longeren in pessoa. Verzameld draven en dan weg rijden, altijd voorwaards houden. Ik vind persoonlijk wat hier boven is beschreven voro een jong paard niet goed. een jong paard moet goed voorwaarts blijven voor tegen houden achter er onder ''duwen''' heeft bij een 4 jarige absoluut geen zin! daar krijg je een zwaar lui paard van. ga lekker voorwaarts neerwaards rijden veel schakelen dan is de achterkant binnen enkele maanden goed aangesterkt! ( train het wel met mate) ga niet vandaag bedenken zo ga ik dat doen .Want training is beschadiging!

nou bij die van mij heb ik dit ook gedaan om zijn om zijn achterhand sterker te maken en hij is er echt niet zwaarder en luier door geworden !! en die van mij was toen ook 4 jaar en heb dit samen in overleg met mijn instructie gedaan !!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:43

Sonja schreef:
Als TS meteen zo slim was geweest aan te geven dat het om een vierjarige ging had ze andere adviezen gehad, denk je ook niet? ;)

hahaha leuk Sonja :o :)
Maar ik ging er ook niet vanuit dat jij met al die technische dingen zou komen..
hahaha

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:47

Sowieso een paar algemene tips:
- zorg dat je altijd rechtgesteld bent als je gaat strekken, paar pasjes is dan al genoeg...
- wat bij mijn pony hielp: in de bossen op een lang pad, dan kun je langer achter elkaar door en het op een rechte lijn rustiger opbouwen :) (in een bak van 20 bij 40 is het toch wat anders, vooral als je eerst recht moet stellen, dan rustig aan....)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:48

Capriootje schreef:
Wat leuk dat je een potentiele koper hebt jentel! (ken je me nog? :o )
Ik zou je inderdaad ook aanraden om veel balkjes met hem te gaan lopen, aan de longe of onder de man. Steeds wat breeder leggen en rustig opbouwen met hoeveelheid balken. Als deze mensen hem echt willen, zullen ze ook in moeten zien dat hij pas 4 jaar is en er nog wat training bij komt. ;) Succes!

Ja natuurlijk ken ik je!!
Van die mooie zwarte parel!(al verkocht?)
De mensen hebben eerder een pony gehad die niet mee kon komen met de gangen van de andere pony en helaas moesten ze die dus verkopen!
Dit vonden ze heel erg.. vandaar die grote twijfel.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:51

Serendip90 schreef:
- zorg dat je altijd rechtgesteld bent als je gaat strekken, paar pasjes is dan al genoeg...
- wat bij mijn pony hielp: in de bossen op een lang pad, dan kun je langer achter elkaar door en het op een rechte lijn rustiger opbouwen :) (in een bak van 20 bij 40 is het toch wat anders, vooral als je eerst recht moet stellen, dan rustig aan....)

Inderdaad, lekker in de bossen gaan rijden! Op een lang zandpad kun je veel oefenen in het schakelen, zo heb ik mijn vorige paarden ook altijd getraind. En tot zover hebben ze allemaal aardig leren strekken :)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:54

Ik heb alle tijd met de pony!!
Hij is van mijn dochter en "helaas" groeit mijn dochter heel hard..
Ze kan er nog wel op rijden hoor, en dat doet ze ook met veel plezier maar we hebben hem wel vast te koop gezet omdat ik het beste adres zoek die er bestaat!.
Pony is een geweldige springer en ik krijg veel reactie van mensen die hem hoog in de sport willen rijden, maar dan lees ik tussen de regels door dat hij wel heel snel naar de Z moet omdat hij weer verkocht gaat worden.
Dit wil ik dus niet.. daarom nemen we de tijd, en dus ook met trainen!!
Hij is nog erg jong maar omdat hij het allemaal zo goed oppakt en maar doorgaat kan hij heel snel groeien in de sport maar wat blijft er dan van hem over??
En dat wil ik niet op mijn geweten hebben..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 18:55

Suzanne_J schreef:
Serendip90 schreef:

Inderdaad, lekker in de bossen gaan rijden! Op een lang zandpad kun je veel oefenen in het schakelen, zo heb ik mijn vorige paarden ook altijd getraind. En tot zover hebben ze allemaal aardig leren strekken :)

De bossen gaat ze wel in met hem, maar ik zou het als tip aan mijn dochter meegeven..
Bedankt!

Evadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:04

Het kost tijd, Urielle is lang bezig geweest met sterker maken en dacht dat het nooit goed kwam bij momenten, en op een dag gaf hij ineens de gewenste reactie. Hij was ook loperig.