Galop leren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vjora

Galop leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 12:52

Heej,
ik heb een koppige fjord.
Die maar half beleerd is.
Ze kan dus geen galop, weet iemand hoe ik haar dat kan leren?

Elke keer als ik haar aanzet begint ze te crossen en dan staat er geen stuur meer op.
Of ze wilt gewoon niet en begint heel rap te draven.
Ik gebruik een borstriem met martingaal en dat helpt dus niet.
Ik rij met haar met een liverpoolstang.
Ze blijft trekken tot ze bloed, en dat wil ik helemaal niet.
Dus als jullie raad weten, die is meer dan welkom!

Groetjes!

Anoniem

Re: Galop leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:53

Iemand erbij halen die er verstand van heeft, want je kunt dit niet alleen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:54

Een paard moet leren om in galop aan te springen. Bij een te beleren paard is de eerste aanzet tot galop vaak dat je ze zo hard laat draven tot ze vanzelf in galop vallen.

Je zegt dat je paard maar half beleerd is. Waarom rij je met liverpoolstang, en heb je er zoveel leer aan hangen? Investeer in een goed opleidings/correctietraject voor je Fjord, en ga zelf lessen. Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint de ijzerwinkel!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:55

Tot ze bloed? jemig meis blijf van je paard af tot je iemand met veel verstand ervan heb gevonden..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:59

laat er iemand bij komen, bloeden is echt niet goed. dadelijk kun je er niets meer mee en dan ben je verder van huis. ga iemand bellen die je erbij kan helpen of die hem voor je wil door rijden.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:00

:n.. Inderdaad, niet meer op dat paard stappen totdat je er begeleiding bij hebt.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:13

Minder sterk bit of bitloos beginnen te rijden en sporen is een optie. Anders eerst de longeerlijn er aan zetten?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:07

Je bent verkeerd bezig nu.
paarden zijn niet koppig.
het paard moet eerst leren nageven voor je er ook maar iets mee kan gaan doen.
En de allergrootste fout in jouw gedachte is dat je denkt dat je je paard moet leren om te galoperen, elk paard kan galoperen, ook het jouwe, een paard kan dat al van de eerste dag na zijn geboorte, maar om het ook gedaan te krijgen op jouw vraag, das een heel ander verhaal natuurlijk.
Neem goede les, dus niet in een manegeles mee rondjes lopen maar echt werken aan elk afzonderlijk probleem, dus tjaaaa privéles dus.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:12

Kan ze wel gallopeeren aan de longe? Zo niet, leer haar dat eerst!
Elk paard kan gallopeeren. Zelf heb ik het mijn shetlander in 2x geleerd.
Hij galopeerd aan op stem, dus het was mijn ruitertje beengeven ik stemhulp geven en toen tikje met de zweep en toen zat hij in galop. Dan door oefenen tot ze het op been doen ;) Maar idd, als je er zelf geen verstand van hebt, neem dan les :D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:14

aeolusnr1 schreef:
Je bent verkeerd bezig nu.
paarden zijn niet koppig.
het paard moet eerst leren nageven voor je er ook maar iets mee kan gaan doen.
En de allergrootste fout in jouw gedachte is dat je denkt dat je je paard moet leren om te galoperen, elk paard kan galoperen, ook het jouwe, een paard kan dat al van de eerste dag na zijn geboorte, maar om het ook gedaan te krijgen op jouw vraag, das een heel ander verhaal natuurlijk.
Neem goede les, dus niet in een manegeles mee rondjes lopen maar echt werken aan elk afzonderlijk probleem, dus tjaaaa privéles dus.

Ben ik niet met je eens. Een paard moet toch echt eerst normaal alle gangen op het been kunnen voor de aan ontspanning kan werken? Bedoel hoe moet een paard ooit nagevelijk/ontspannen gaan lopen als je hulpen nog zo groot zijn?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:18

JSeine schreef:
Minder sterk bit of bitloos beginnen te rijden en sporen is een optie. Anders eerst de longeerlijn er aan zetten?

Bitloos en dan wel sporen? Lijkt me geen strak plan!
Hulp zoeken en wel zo snel mogelijk!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:18

hier ongeveer het zelfde verhaal.. mijn fjord kan wel galoperen maar ze krijgt de bocht niet en valt terug.. ook het aan geloperen gaat moeizaam. ik lees ff mee

Vjora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:08

StillAngel schreef:
Tot ze bloed? jemig meis blijf van je paard af tot je iemand met veel verstand ervan heb gevonden..

Dat is maar 1 keer gebeurd en dan ben ik er direct mee gestopt.
Anders gebeurde dat nooit.

Vjora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:15

Cassidy schreef:
Een paard moet leren om in galop aan te springen. Bij een te beleren paard is de eerste aanzet tot galop vaak dat je ze zo hard laat draven tot ze vanzelf in galop vallen.

Je zegt dat je paard maar half beleerd is. Waarom rij je met liverpoolstang, en heb je er zoveel leer aan hangen? Investeer in een goed opleidings/correctietraject voor je Fjord, en ga zelf lessen. Waar de kennis van de ruiter ophoudt, begint de ijzerwinkel!

Ze is tot haar 9jaar aan de koets beleerd geweest daarmee dat ze trekt.
En op haar 9-10 jaar is ze onder het zadel beleerd geweest.
Ze is een jaar mijn verzorgpaard geweest en eerst heb ik met een dubbelgebroken bit gereden en dan ging ze continu gaan lopen met mij. Dus dan heeft de eigenaar gezegt pak dat ander bit en het ging veel beter ik moest bijna niet trekken. Alleen de galop gaat niet, dan begint ze te trekken. Nu ben ik gestopt met de galop en ik ga haar kopen en volgende maand normaal gezien komt ze dicht bij mij staan. Ik ga van de winter vooral grondwerk doen. Ik ga het helemaal anders aanpakken, zeker nu ze van mij is. Ik heb afgelope jaar veel geleerd en ik weet dat die galop zo niet gaat lukken. En als het moet dan doe ik wel nooit galop op haar, ik wil vooral niet dat ze eronder lijd.
Dus vraag ik tips om het haar op een correcte manier te leren :)

Vjora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:20

aerdenhout1 schreef:
JSeine schreef:

Bitloos en dan wel sporen? Lijkt me geen strak plan!
Hulp zoeken en wel zo snel mogelijk!

Bitloos heb ik geprobeerd ze sleurt mij gewoon mee.
Heb in het begin met een dubbelgebroken bit gereden en toen croste ze ook al met me rond.
Iemand had mij ook bitloos aangeraden maar dat is voor later.
Heb hier eentje liggen (nieuw).
Met sporen ga ik zeker niet rijden.
Ze was een jaar mijn verzorgpaard en nu wil de eigenaar haar verkope, en nu ga ik haar dus kopen.
Ik ben van plan clickertraining te doen met haar.
En in de winter ga ik vooral grondwerk met haar doen.
Ik denk vooral dat het een kwestie van tijd is.
En ik wil haar alle tijd geven die ze nodig heeft

Maar 1 keer het zover is wil ik haar op een correcte manier de galop aanleren.
Daarom vraag ik aan jullie tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:21

Moet je niet aan ons vragen maar aan je instructrice. En weet je zeker dat je het paard wilt kopen, zo te horen is ze wel heel sterk voor je, dan kun je beter een paardje kopen die minder sterk is, daar beleef je veel meer plezier aan, en sterk zijn is moeilijk af te leren, zeker als je geen goede begeleiding hebt.

Vjora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:32

Joolien schreef:
Moet je niet aan ons vragen maar aan je instructrice. En weet je zeker dat je het paard wilt kopen, zo te horen is ze wel heel sterk voor je, dan kun je beter een paardje kopen die minder sterk is, daar beleef je veel meer plezier aan, en sterk zijn is moeilijk af te leren, zeker als je geen goede begeleiding hebt.

Neen, ik wil alleen haar.
Ik kan ze houden maar wil haar geen pijn doen. Als ik moet trekken tot die ene keer (toen ze bloedde) dat wil ik echt niet.
Maar ga nu vooral op grondwerk baseren. En dat doet ze heel goed. En daarmee ga ik grotendeels het probleem oplossen.
Deze site is toch gemaakt om tips te geven, denk ik ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:01

Deze site vervangt de echte les niet.
En mijn tip is: neem les!

Veel tijd heeft dit niet nodig. Niet als je het goed aanpakt. Als je haar koopt, kun je ook even overwegen om haar een maandje in training te zetten zodat dingen waar je nu tegenaan loopt zoals dat aanspringen in galop, eventjes gecorrigeerd kunnen worden.

Nogmaals mijn vraag: heb je les. Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat zegt je instructie ervan?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:08

Deze site is idd gemaakt om problemen uit te leggen, en dan idd ook oplossingsgericht te kunnen werken.
Maar het probleem dat jij nu met je paardje hebt is niet zomaar even via een forum als dit even uit te leggen, er zijn geen quick fixes die dit probleem zomaar even kunnen oplossen.
Je bent een beginnende ruiter, je hebt niet de kennis en ervaring om dingen te gaan aanleren, dan moet je er ook niet aan beginnen zonder de onmiddelijke hulp van een lesgever/trainer.
Een paard leert even vlug fouten aan dan de goede dingen, en het nadien verwijderen is niet meer mogelijk, je kan de harde schijf echt niet wissen, je kan wel dingen weer correct gaan aanleren en het foute gaan corrigeren maar das heeeeelllll veeel moeilijker dan het in één keer goed doen.
En je zit nu al met een paard waar al heel wat moet aan gecorrigeerd worden, niet zelf aan gaan prutsen.
Grondwerk is idd de basis, en daar kan je heel wat goed mee doen, maar ook dat als je het niet volgns de regels gebruikt, dan doe je er eigenlijk meer kwaad dan goed mee.
Je bent nu op dit moment niet capabel genoeg om dit op je eigen te gaan doen, neem een goede lesgever onder de arm , en alleen dan is er de mogelijkheid dat het ooit weer goed komt.
succes

Vjora schreef:
Joolien schreef:

Neen, ik wil alleen haar.
Ik kan ze houden maar wil haar geen pijn doen. Als ik moet trekken tot die ene keer (toen ze bloedde) dat wil ik echt niet.
Maar ga nu vooral op grondwerk baseren. En dat doet ze heel goed. En daarmee ga ik grotendeels het probleem oplossen.
Deze site is toch gemaakt om tips te geven, denk ik ?

Vjora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:21

Ik rij al van kleins af aan.
Ik deed elke week 2 buitenritten.
Ben nu met een haflingertje bezig, ze bokte als je erop ging zitten. Nu is ze zo mak als een lammetje.
Ik ken grondwerk, geleerd van iemand die haar eigen paard zadelmak heeft gemaakt.
Jullie kunnen hier niet zien wat ik kan en wat niet. Daar moet je mij niet op beoordelen
Ik vroeg alleen maar wat tips.
Ik kom van ver met mijn fjordje, heb haar al veel geleerd.
En ik heb al veel van haar geleerd.
Jullie verstaan mij duidelijk verkeerd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:39

Het gaat er niet om wat je kunt of wat niet. Je zult gerust veel hebben geleerd, maar ieder paard en ieder probleem is anders. En ongeacht hoe veel je kunt en hoe ver je bent, les is nooit verkeerd.

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of je nu les hebt en wat je instructie ervan zegt. Ik heb zomaar de indruk dat je op dit moment niet lest, dat zou ik als eerste gaan doen. Ook Anky krijgt nog les, en je bent nooit uitgeleerd.

Neem een prof in de arm. Dit kun jij zo alleen niet oplossen. Dit gaat van kwaad tot erger, paard heeft geleerd zijn kracht in de strijd te gooien en dat los je niet zo 1-2-3 op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:13

zij trekt net zolang tot ze bloedt?
Ben jij niet degene die trekt?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:34

Ik heb zo mijn vermoedens dat dit een achterlijke penny account is := ..

r_onaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:36

neem echt les, dit kun je niet zelf oplossen,

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:15

indd les nemen!
Ik ben nu bezig met een fries die het moeilijk vind om galop aan te springen. Ik ben het nu eerst een het leren aan de longeerlijn puur op stem en dan komt die beenhulp later wel. Dat ze hard gaan galopperen is gewoon uit onbalans.