ZarankaII schreef:Beste lusitana, jij noemde het eerder bij naam wijken en sb. Hieronder versta ik correct uitgevoerde dressuurmatige oefeningen. Als je gewoon schouder voor oid had gezegd ipv sb (om voorbeeld te noemen). Knap dat jij met zulke lekentwermen praat terwijl je paarden inrijdt, dat terzijde is een lusitano ook nog eens een heel andere slag paard, wat daarbij werkt hoeft bij deze niet te werken. Verder ben ik nu klaar met dit topic en met mensen die dit paard binnen 1 dag (het liefst) onterecht sterk willen hebben. Want de sleutel naar alle succes is geduld, tijd en vertrouwen
Ik gebruik simpele taal zodat iedereen het begrijpt. Dat wil niet zeggen dat ik geen kennis in huis heb. In de meeste gevallen moet je juist precies weten hoe dingen werken om het simpel uit te kunnen leggen.
Ik heb het idee dat je vanuit een bepaald standpunt denkt waardoor het allemaal anders voorkomt dan wordt bedoeld. Ik denk dat we het helemaal niet zo oneens zijn wanneer het op dressuuropleiding aankomt, ik werk ook gewoon van makkelijk naar moeilijker en zet ze heus geen moeilijke onmogelijk oefeningen voor en het lijkt me dat TS dat ook niet echt van plan is als ze al aangeeft dat ze een tijd bitloos heeft gereden omdat ze toch niet met de voorkant bezig was.
De Lusitano is gewoon een paard. Rassen discriminatie is absurd in dressuur. Ze gaan wel makkelijker op de achterhand, maar in dit geval had ik te maken met een verreden paard met een stijve rug dat amper zijn achterhand gebruikte (zelfs niet kon stappen en in draf de voeten vlak voor elkaar zette) en het leek veel overeenkomsten te hebben met het paard van TS wat dat betreft. Ik heb diverse andere projecten gehad die niet vergelijkbaar waren. Deze "projecten" staan los van inrijden. De projecten zijn slechte paarden goed krijgen via dressuur (met name rechtrichten) en aan de hand werken.
Een en ander hebben overeenkomsten, maar verreden paarden zijn niet helemaal te vergelijken met jonge paarden. Jonge paarden rijd ik eerst alleen buiten en rechtuit en alleen aan de hand vraag ik voorwaarts zijwaarts. Ik doe amper aan longeren bij jonge paarden, wel weer redelijk veel bij verreden paarden om te zien waar hun problemen ziten. Jonge paarden beginnen niet met problemen, maar met zwakte en onbalans. Deze zwakte en onbalans zorgt er ook voor dat je niet meteen allerlei dingen met ze kunt doen de opleiding is daarom progressief, maar dit ligt anders bij paarden die al langer bereden zijn.
Ik train trouwens ook normale (niet verreden of jonge) paarden (en ruiters).
Ongeveer 1% van de paarden die ik doe en heb gereden in mijn leven zijn Lusitano.
Mensen hebben wat dat bretreft vaak een verkeerd beeld van me.
Benen zijwaarts laten bewegen heeft op elk paard, dat immers hetzelfde skelet en spieropbouw heeft (uitgezonderd de koudbloed die ander soortige spieren heeft) hetzelfde effect op dezelfde spieren.
Als je dat niet kunt accepteren, of als je denkt dat zoiets alleen binnen het stramien van correct gereden oefeningen met bepaalde namen kan, twijfel ik eerder aan jouw kennis.
De oefeningen die ik bij naam noemde waren voorbeelden van zijgangen, die ik, nogmaals, bij mijn project uitvoer, en niet persee bij TS opleg, maar er zijn variaties daarop te bedenken zoals ik die ook genoemd heb, die heel haalbaar zijn.
Ik geloof verder niet dat er 1 iemand in dit topic zit die een paard in 1 dag sterk wil hebben, maar ik zal nog eens terug lezen.
We hebben het niet over snel en gericht bodybuilden, maar over het in verhouding brengen van een paard waarbij de achterhand toevallig nu meer aandacht krijgt omdat TS niet weet hoe ze die er beter bij kan betrekken. Dat wil niet zeggen dat de rest van het lichaam en het hele scala maar overboord wordt gegooid en dat ze niet de tijd neemt.
Als je in mijn link hebt gekeken, kun je zien dat ik er bv ook een jaar over gedaan heb, met maar een paar keer, soms zelfs maar 1 maal, per week dressuur rijden. Dat was een voorbeeldje. Hoe kun je dan in vredesnaam denken dat er haast bij is? TS geeft toch ook duidelijk aan dat ze niet fanatiek is? Het is gewoon een project, een work in progress, zoals dressuur altijd is.
Ik ben zeker met je eens dat er mensen zijn die snelle spieropbouw belangrijker lijken te vinden dan gewone training die dat vanzelf met zich mee brengt, en die komen dan ook vaak aan met dingen als de pessoa teugel, injecties en weet ik het wat, maar in dit geval gaat het echt om het "meenemen" van de achterhand in de training, dacht ik.
Daarbij zullen zijgangen op zich niet zorgen voor een zware achterhand! Het gaat om completer werk van de achterhand waardoor alle spieren meedoen en de achterhand sterk genoeg wordt om zwaarder werk te kunnen doen.
Wat ook niet over het hoofd wordt gezien is de voeding. Er moet wel brandstof zijn om te werken en overblijven voor wat vetopslag. Want "mooie ronde billen" zijn ook deels vet.
Ik denk dat, en dat is ook genoemd, de bouw van je paard, die immers half tuiger is, wel van grote invloed is op hoe een en ander er uiteindelijk uit gaat zien.
Iedereen zal in een topic verschillende meningen en informatie te horen krijgen. Al naar gelang van de onderbouwingen (en dit mis ik hier en daar) kan een topic starter daar zelf een mening over vormen en uithalen wat logisch lijkt. En soms gaan ze nog een heel ander kant op, maar wel wat wijzer.
Het gaat niet om een gelijk. Bijdrages wegen net zo zwaar, ook al zijn ze verschillend.