Spaanse Arabb @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Njoee

Spaanse Arabb @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:04

Hoii,

ik heb een Spaanse Arabier genaamd Safira en dit is onze eerste topic bij HAW xd.
Ik heb Safira nu bijna een jaar en ik vind opzich dat ze steeds netter gaat lopen. Toe ik dr kocht had ze geen conditie en ze was niet doorgereden. Natuurlijk hebben we voor het doorrijden hulp gevraagt want dat ging niet echt super. Ze zette zich met alles vast en had bijna geen buiging in de hals als ik bijvoorbeeld een bochtje om ging. Alles zat vast. Ze was ook heel moeilijk de laatste 3 maanden. Ze zette zich vast en liep van de hoefslag af met dr kont. Ik ben toen gestopt in de zomervakantie, en haar rust gegeven en we zijn nu met een schoone lei begonnen. In die drie maanden hebben we de band heel erg versterkt en hebben vrijheidsdressuur gedaan. (nu doen we nogsteeds vrijheidsdressuur hoor)
Alles gaat heel goed, maar als ze ergens niet eens mee is, dan loopt ze in stap met haar kont van de hoefslag af(als iemand tips daarvoor heeft?). We werken nu aan nagevelijkeid (wat niet echt super gaat ofzo :+. We rijden trouwens wel goed stukjes aan de teugel. Donderdag komt er iemand foto's maken weer en dan zal ik die ook wel erop zetten ;p) en verruiming in de draf. Ik zoek nog een instructrice :). Tips zijn zeker welkom ;p.

Zonder cap is btw eigen keuze ;p

Safira, Spaanse Arabier, 15 jaar, Merrie, vliegenschimmel.
Niveau: b xd...

Natuurlijk hebben we eerst ingestapt ;p

[1]
Afbeelding

[2]
Afbeelding

[3]
Afbeelding

[4]
Afbeelding

[5]
Afbeelding

[6] Hier werd ze moeier, dus dan gaat ze een soort van sjokken ofzo ;p, en vage hoofden trekken xd.
Afbeelding

[7] Whieeeeeeehaaah! ;p
Afbeelding

Laat je een reactie achter? :)

rubiatobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:08

ik vind dat die piste er toch wel wat zwaar bij ligt?

Njoee

Re: Spaanse Arabb @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:12

Jaa, hij is nu weer rechtgetrokken :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:16

Oef Oef Oef.. wat moet je paardje ploeteren zeg..

Ik denk dat in een betere bak jullie wellicht een leuke B-proef kunnen rijden, maar nu is er nog te weinig ruggebruik en ontspanning.
Het komt vast goed met een leuke instructrice en eigenlijk heb je denk ik ook een wat lichtere bak nodig om lekker te kunnen dressuren!

Leuke combie, blijf doorzetten en jullie komen er vanzelf.

Njoee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:36

Jaa, de bak word binnenkort misschien vervangen. Maar de mensen waar ze staat zijn heel vaak weg. -.-
Maar bedankt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:54

het arme beest lijkt helemaal buiten adem...ik heb nog nooit zulke grote neusgaten gezien.
Het helpt niet om een paard doodmoe en buiten adem te rijden in de hoop dat hij naar beneden komt met zijn hoofd.
Probeer eerst eens in stap hem erdoor te krijgen,links rechts kleine halve ophoudingen maken...je handen niet vastzetten maar naar voren doen.
Als je zo blijft rijden staat hij straks met kissing spines.

Njoee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 23:57

Ik was net pas 10 minuten bezig xd.. Ze heeft grote neusgaten idd. Maar dat heeft ze bijna altijd.
Ik zal btw mijn paard niet uitputten want zo ben ik niet. Ik rij maar 20 minuten hooguit ;p
Laatst bijgewerkt door Njoee op 18-10-11 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:01

10 minuten bezig en dan al galop?...Ik stap eerst een kwartier.

Njoee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 00:02

Ik stap zeker 10 minuten in, daarna draaf ik aan de lange teugel 5 minuten, dan pak ik de teugels op maat ( dan zet ik de wekker op 20 minuten ) en na 20 minuten doe ik dan de gallop. Ik zeg niet dat ze allemaal achter elkaar zijn genomen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:11

Njoee schreef:
Ik was net pas 10 minuten bezig xd.. Ze heeft grote neusgaten idd. Maar dat heeft ze bijna altijd.
Ik zal btw mijn paard niet uitputten want zo ben ik niet. Ik rij maar 20 minuten hooguit ;p

foto's vertekenen ook...ik kreeg de indruk dat het paard helemaal buiten adem was.
Maar ze heeft dus altijd van die neusgaten. :D

Njoee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 00:15

Jaa haha. :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:14

geerke schreef:
het arme beest lijkt helemaal buiten adem...ik heb nog nooit zulke grote neusgaten gezien.
Het helpt niet om een paard doodmoe en buiten adem te rijden in de hoop dat hij naar beneden komt met zijn hoofd.
Probeer eerst eens in stap hem erdoor te krijgen,links rechts kleine halve ophoudingen maken...je handen niet vastzetten maar naar voren doen.

Links rechts halve ophoudingen? Zagen dus?
Nee dat lijkt me niet de bedoeling. Ts je pony doet nu weinig, sjokt wat Ontevreden in het rond en de bak is echt te zwaar hoor, dan kan ze ook niet nageven, dan heeft ze alle kracht nodig om rond te komen.
Tja er moet een heleboel verbeteren, dat weet je zelf ook. Maar dat kan zo niet aan de hand van een topic, les is het beste middel. Misschien goed om te vermelden waar je woont, wellicht kunnen mensen hier je helpen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:52

Je hebt een heel mooi paardje;Haal de sperriem van het hoofdstel af, zodat ze haar mond kan openen mocht ze pijn hebben, als ze dit doet, weet je gelijk dat haar tandjes niet in orde zijn.en zonder sperriem heeft ze ook minder het idee dat ze geen lucht zal krijgen.
Je zadel ligt niet ideaal, kun je het verder naar achteren leggen zonder dat het naar voren schuift, je paard heeft hoge schouders zo te zien, en ze wordt geblokkeerd door je zadel,daarom buigt ze waarschijnlijk ook haar billen naar binnen als jij binnenstelling vraagt, ze probeert dus wel, maar kan het fysiek niet.
Verder moet er iemand naar haar halswervels komen kijken, en naar haar rug.
Je beugels mogen iets langer, en je zou wat verlicht kunnen rijden, met je handen echt naar voren.
Wat zegt je instructie ervan?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:09

Jeetje pittige antwoorden hier,
Paardje lijkt me niet buiten adem hoor. Veel arabiertjes hebben dit soort wijdopenstaande neusgaten, heeft te maken met hoe ze zijn gebouwd en hun uithoudingsvermogen. Heb ook een tijdje op een arabofries gereden die dat deed en dat was echt een kanon.
De bak is misschien een beetje te zwaar om dressuur in te rijden. Wel goed om aan de conditie te werken.
Ik zou gewoon wat lessen nemen dat krijg je een veel beter idee waar je aan moet werken. Ik vind het heel moeilijk om van een foto's te zeggen wat er beter kan.
Moet zeggen dat ik wel veel arabiertjes zie lopen zoals die van jou. Dit weekend nog een hele stoet gezien tijdens een endurancre webstrijd en die liepen allemaal met koppie omhoog. Ze leken me wel heel gelukkig trouwens!
Denk dat het een beetje bij het ras hoort dus ik zou me er niet al te druk over maken. In de krul lopen is ook niet alles.
Eerst lekker conditie opbouwen, soepeler maken door veel wendingen (fijn om in een les te doen) en dan komt dat nageeflijk lopen vanzelf. Of een paard goed loopt wordt niet alleen maar bepaald door aan de teugel lopen hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:20

Joolien schreef:
geerke schreef:

Nee dat lijkt me niet de bedoeling. Ts je pony doet nu weinig, sjokt wat Ontevreden in het rond en de bak is echt te zwaar hoor, dan kan ze ook niet nageven, dan heeft ze alle kracht nodig om rond te komen.
Tja er moet een heleboel verbeteren, dat weet je zelf ook. Maar dat kan zo niet aan de hand van een topic, les is het beste middel. Misschien goed om te vermelden waar je woont, wellicht kunnen mensen hier je helpen.

noem jij een halve ophouding zagen?
Een goede halve ophouding zie je niet eens....

http://www.artofriding.com/articles/halfhalt.html
voor degene die niet weten waar ik het over heb.
Laatst bijgewerkt door geerke op 18-10-11 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:21

Leuk paard hoor!
Op een aantal foto's is het net of ze op de linker schouder valt.
Als dat zo is kan ze nooit haar rug ontspannen, en gaat het koppie omhoog.
Probeer te voelen welke kan ze ophangt en stuur haar recht ;)
(linksom vallen dan vraag je een beetje stelling links zodat ze rechtop loopt)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:56

Je krijgt een paard trouwens nooit nageeflijk alleen met de handen. Ze moet eerst goed aan het been zijn zodat je haar tegen je handen kunt aanrijden. Als je dan genoeg oefeningen doet, wendingen, halve ophoudingen, figuren etc zou je nageefelijker moeten worden...
Maar dat is theorie natuurlijk, uitvoeren is nog wat anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:49

geerke schreef:
Joolien schreef:

noem jij een halve ophouding zagen?
Een goede halve ophouding zie je niet eens....

http://www.artofriding.com/articles/halfhalt.html
voor degene die niet weten waar ik het over heb.

Nee sorry ik ken geen halve ophouding om en om, om een paard nagevelijk te krijgen. Dit doe je vanuit been en je ontspant je hand zodat het paard daar naar op zoek gaat. Dit stimuleer je door veel voltes te rijden om het paard los te maken met buiging en stelling en door overgangen te rijden om hem actiever te krijgen van achter. Een (halve)ophouding geef je dan met beide handen tegelijk.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:02

ik denk ook dat er iemand naar haar wervels moet kijken, vooral op foto 3 zie je dat ze scheef gaat. Kan ook aan jou liggen, maar wat je zelf al beschrijft doet denken aan dat er iets niet lekker zit. Als je vrijheidsdressuur doet, wat voor oefeningen kan ze goed en welke niet? Dat zegt misschien ook iets over of er wat vastzit.
Verder sluit ik me aan bij de bak, als je ziet dat die zo slecht en zwaar is dan moet je niet zoveel vragen. Daar helpen die peesbeschermers niet tegen hoor.
En misschien kun je proberen je armen wat meer te ontspannen?
Kwam al browsend de volgende website tegen: http://www.houdingenzittepaard.nl/houding_en_zit.html daar zie je hoe je armen eigenlijk moeten zijn.
Mooi paardje, en als je goed naar haar luistert komen jullie vast een eind!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:16

bethje31 schreef:
Je krijgt een paard trouwens nooit nageeflijk alleen met de handen. Ze moet eerst goed aan het been zijn zodat je haar tegen je handen kunt aanrijden. Als je dan genoeg oefeningen doet, wendingen, halve ophoudingen, figuren etc zou je nageefelijker moeten worden...
Maar dat is theorie natuurlijk, uitvoeren is nog wat anders..

daar heb je gelijk in...jij begrijpt wel wat ik bedoel met halve ophoudingen.
Je moet een paard van je benen in je handen rijden(from your legs into your hands)
Hetgeen niet meevalt met een paard met relatief veel temperament.
TS het valt niet mee hoor een arabier erdoor te rijden.
Door met name het temperament en het steile achterbeen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:34

Je paard kan de bak makkelijk aan, alleen zal hij (of is het een zij?) goed getraind moeten worden om de spieren sterker te maken :) Dan kan ze ook echt aan het werk.
Wat mij opvalt zijn je pianohandjes (je mag ze best wat hoger en rechtop dragen) en je korte beugels waardoor je nu een stoelzit hebt.

Leuk dier om te zien :j

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:25

Een paard heeft op een bodem die zo zwaar is amper balans. Je kunt een paard dan onmogelijk nageeflijk rijden. Dit paad moet alle zeilen bij zetten om hier niet te struikelen of weg te glijden. Dit geeft een veel te hoge belasting op het beenwerk wat kan leiden tot blessures.
Kun je je paard niet in de wei rijden? Ik weet zeker dat het al een heel stuk beter gaat met rijden wanneer je een vlakke bodem uit zoekt.
Verder moet je goed op blijven letten dat je het tempo blijft controleren. Op de fotoos ziet het er uit alsof jullie de baan door crossen. In werkelijkheid zal dat echtn iet zo zijn maar lijkt dit zo op de fotoos. Dat heeft alles te maken met de mulle bodem waar je op rijdt.
Vraagje aan jou: ga zelf eens 4 rondjes over de hoefslag van deze bak rennen, ik weet zeker dat je dan net zo gaat sloffen als je paardje op de laatste fotoos.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-10-11 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:02

Als het goed is heeft een arab keiharde benen en komt hij van oorsprong uit de woestijn, waar ze ook over het mulle zand gaan en dit zeer goed volhouden ;) ...
Tuurlijk is het niet ideaal zo'n zware bak, maar als je een beetje rekening houdt met het werk kan een paard hier heus wel op lopen.
De problemen die deze combinatie heeft komt uit onervarenheid, de amazone weet nog niets over rechtrichten en ontspannen over de rug rijden, dat moet ze allemaal nog leren.

Een arab is 'gewoon' een paard wat prima rond en over de rug kan lopen, mijne doet het iig zeer gemakkelijk :)
Alle paarden hebben al snel de neiging naar binnen te gaan met de achterhand in galop, omdat ze buigen naar de kant waar ze soepel zijn.
Meestal gebeurd dat als je ze teveel inhoudt.
Dit kun je verbeteren door de voorhand ietsje naar binnen te zetten op de binnenhoefslag en goed je buitenteugel erbij te houden, zo rij je je paard wat rechter ipv krom.

Maar, wat jullie hard nodig hebben, is een goede instructeur/trice!
Die kan je helpen je paard soepeler te maken.
Waar woon je, dan weet ik misschien iemand?
Het is een mooi paardje, weet je ook wie de ouders zijn?
Zelf heb ik ook een arab, kijk maar in mijn profiel!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:58

Ik sluit me helemaal aan bij Miranda! Arabieren zijn ook 'gewone' paarden die gerust rond gereden kunnen worden. Dat ze bij endurance met de koppies omhoog lopen heeft vaak te maken met de adrenaline tijdens de wedstrijd en het feit dat de koppies niet naar beneden hoeven van de ruiter :D Heeft hier niets mee te maken dus.

Ik vind dit overigens een hele aansprekende merrie. Mooi vol in haar lijf en een heel sierlijk hoofdje met veel uitstraling. Mag je trots op zijn! Het lijkt me inderdaad zinvol om les te nemen. Nageeflijkheid lijkt me nu nog het eerste waar je mee bezig moet zijn. Eerst maar eens haar lekker laten sjouwen vanuit de achterhand met ontspannen rug, buiging en stelling vragen. Dan komt die nageeflijkheid daarna vanzelf. Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:00

bella24 schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij Miranda! Arabieren zijn ook 'gewone' paarden die gerust rond gereden kunnen worden. Dat ze bij endurance met de koppies omhoog lopen heeft vaak te maken met de adrenaline tijdens de wedstrijd en het feit dat de koppies niet naar beneden hoeven van de ruiter :D Heeft hier niets mee te maken dus.

Ik vind dit overigens een hele aansprekende merrie. Mooi vol in haar lijf en een heel sierlijk hoofdje met veel uitstraling. Mag je trots op zijn! Het lijkt me inderdaad zinvol om les te nemen. Nageeflijkheid lijkt me nu nog het eerste waar je mee bezig moet zijn. Eerst maar eens haar lekker laten sjouwen vanuit de achterhand met ontspannen rug, buiging en stelling vragen. Dan komt die nageeflijkheid daarna vanzelf. Succes!

Natuurlijk zijn arabieren gewone paarden die rond te rijden zijn....maar niet makkelijk.
Verdiep je eens in het aantal hals,rug,lende en staartwervels van een arabier.
Dat maakt het verschil namelijk...en de mitbah niet te vergeten.