Help?! ik kan maar op een been lichtrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_stan

Help?! ik kan maar op een been lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:24

De titel zegt het al,
ik kan alleen op mijn linkerbeen lichtrijden. iedereen zegt: dan moet je 1x meer doorzitten. als ik dat doe dan ga ik heel erg wiebelen,
en het raar is ik rij normaal altijd zonder zadel, en kan ook 1,20 zonderzadel springen. dus een slecht zit heb ik niet..

Heeft iemand een idee hoe ik ook op mijn andere been kan lichtrijden? of maakt het niet uit?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:27

Waar heb je precies last van? doet het pijn, heb je geen gevoel in je been, of lukt het niet om de gang bij te kunnen houden?

Ik heb zelf een keer lange sokken gehad die tot aan mijn knieholtes zaten, en daar de bloedbaan in mijn been afknelde waardoor ik met dat been niet kon lichtrijden omdat dat pijn deed, misschien is dat iets om naar te kijken?
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 17-10-11 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:28

Is je paard misschien heel scheef waardoor hij jou als het ware op het één been duwt?

Atalanta

Re: Help?! ik kan maar op een been lichtrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:58

Dat laatste moest ik ook aan denken, heeft mijn paard ook een tijdje gehad dat ze me van been overgooide dmv een huppeltje. Heb je er bij andere paarden ook last van of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:00

Dit heb ik ook.. :j
Ik kan ook alleen op het linkerbeen lichtrijden, als ik op het rechterbeen probeer, krijg je exact hetzelfde gevoel als wanneer je in de verkeerde galop zit.
Alsof je tegen het ritme in gaat, wat op zich niet zo raar is, aangezien het paard zijn passen niet veranderd, maar wij wel ons ritme veranderen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:02

Ritme verandert niet, het is nog steeds een tweetakt gang met keuze tussen staan of zitten en dat in hetzelfde tempo.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:04

en hoe voelt door zitten op dat paard met zadel?
voel je dan verschil tussen linksom en rechtsom?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:05

het ligt er ook wel aan welke kant je op gaat in de bak.
Als je linksom rijdt, ga je staan als het linker voorbeen naar voren gaat
Als je rechtsom rijdt, dan ga je staan als het rechter voorbeen naar voren gaat

Het blijft in principe bij je paard een zelfde ritme en dat zou bij jezelf dus ook zo moeten zijn...

Ik zou zeggen: Veel oefenen en zorgen dat je rechtsom hetzelfde gevoel gaat krijgen als linksom!

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:09

Raja schreef:

Het blijft in principe bij je paard een zelfde ritme en dat zou bij jezelf dus ook zo moeten zijn...

Ik zou zeggen: Veel oefenen en zorgen dat je rechtsom hetzelfde gevoel gaat krijgen als linksom!

ik neem aan dat je het andersom bedoelt.
binnen been en buiten been is makkelijker in dit verhaal.
je gaat staan als het buiten been naar voren gaat!
dus als je rechtsom rijd is het linkerbeen het buiten been en moet je staan als deze naar voren komt
en als je linksom rijs is het rechter been het buiten been en moet je staan als deze naar voren komt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:36

Ik ken dit zelf alleen van paarden die erg scheef zijn. Dan voelt de niet voorkeurskant heel vreemd aan als je wel op het goede been gaat licht rijden. De oplossing is dus recht richten.
Volgens mij bedoelt Raja ook het buiten voorbeen, idd het als het buitenvoorbeen naar voren gaat ga je staan, dan rij je op het goede been licht. Gewoon 1 keer doorzitten als je verkeerd zit, en je zit goed.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:51

fryskhynders schreef:
Raja schreef:

ik neem aan dat je het andersom bedoelt.
binnen been en buiten been is makkelijker in dit verhaal.
je gaat staan als het buiten been naar voren gaat!
dus als je rechtsom rijd is het linkerbeen het buiten been en moet je staan als deze naar voren komt
en als je linksom rijs is het rechter been het buiten been en moet je staan als deze naar voren komt

Eh, ja, zo dus :o

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:56

weet niet of dit altijd al zo is geweest? maar is misschien ook gewoon wennen, want als je het altijd al bent gewend zo dan is het ook een heel raar gevoel. heb dit ook een tijd gehad nadat ik een pony reed die onregelmatig was waardoor ik op het verkeerde been werd gegooid, later was het een heel raar gevoel bij een ander paard om wel op dat been licht te rijden. hoop dat je gauw een oplossing kan vinden!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:20

ik heb geen oplossing voor je probleem, ik herken het niet. Inderdaad op het buitenbeen lichtrijden (gaan staan als het buitenbeen naar voren gaat).
Ik vraag me eigenlijk wel af: waarom is dat eigenlijk en op welk been ga je lichtrijden als je bv in het bos bent? Weet iemand dit?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:22

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:29

max66 schreef:
ik heb geen oplossing voor je probleem, ik herken het niet. Inderdaad op het buitenbeen lichtrijden (gaan staan als het buitenbeen naar voren gaat).
Ik vraag me eigenlijk wel af: waarom is dat eigenlijk en op welk been ga je lichtrijden als je bv in het bos bent? Weet iemand dit?

Ik heb wel een oplossing voor het probleem en dat is je paard rechtrichten.
Als je dit gevoel hebt is je paard gewoon schots en scheef. Hier moet je wel wat aan doen anders loopt je paard geheid blessure's op.

In het bos moet je gewoon regelmatig van been verwisselen. Waarom men in de bak op het buitenbeen moet lichtrijden...geen flauw idee.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:35

Cowgirl schreef:
max66 schreef:

Als je dit gevoel hebt is je paard gewoon schots en scheef. Hier moet je wel wat aan doen anders loopt je paard geheid blessure's op.

In het bos moet je gewoon regelmatig van been verwisselen. Waarom men in de bak op het buitenbeen moet lichtrijden...geen flauw idee.

Omdat op het moment dat het buitenvoorbeen naar voren gaat, het binnenachterbeen dat ook gaat doen. Door dan omhoog te gaan kan het paard het binnenachterbeen makkelijker onderzetten.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:51

Telpeva schreef:
Waar heb je precies last van? doet het pijn, heb je geen gevoel in je been, of lukt het niet om de gang bij te kunnen houden?

Ik heb zelf een keer lange sokken gehad die tot aan mijn knieholtes zaten, en daar de bloedbaan in mijn been afknelde waardoor ik met dat been niet kon lichtrijden omdat dat pijn deed, misschien is dat iets om naar te kijken?

Nou het is gewoon heel moeilijk ik ga helemaal wiebelen.. en kan het ook niet lang volhouden, maar hoge sokken heb ik niet want die passen niet :P

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:52

Rijerijerije schreef:
Is je paard misschien heel scheef waardoor hij jou als het ware op het één been duwt?

Nu je het zegt, hij heeft ook een raar rechter galop.(als ik het goed zeg) het zou kunnen. maar ik heb dit vaak met paarden die niet vaak bereden worden of weinig.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:53

fryskhynders schreef:
en hoe voelt door zitten op dat paard met zadel?
voel je dan verschil tussen linksom en rechtsom?

ik kan geen ander zadel nemen, want allezadels schuiven en deze juist niet.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:54

SusanH schreef:
Ik ken dit zelf alleen van paarden die erg scheef zijn. Dan voelt de niet voorkeurskant heel vreemd aan als je wel op het goede been gaat licht rijden. De oplossing is dus recht richten.
Volgens mij bedoelt Raja ook het buiten voorbeen, idd het als het buitenvoorbeen naar voren gaat ga je staan, dan rij je op het goede been licht. Gewoon 1 keer doorzitten als je verkeerd zit, en je zit goed.

jha dat weet ik maar als ik dit dus doe dan ga ik helemaal wiebelen en hou ik het niet lang vol..

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:55

Cowgirl schreef:
max66 schreef:

Hij heeft ook last van spat.. altijd al ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben dat hij scheef is?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:55

dat hoeft ook niet, ik vraag alleen hoe het doorzitten voelt
en of je verschil voelt op de beide handen?
dus linksom en rechtsom

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:56

fryskhynders schreef:
dat hoeft ook niet, ik vraag alleen hoe het doorzitten voelt
en of je verschil voelt op de beide handen?
dus linksom en rechtsom

het zelfde. ik rij regelmatig zonder zadel.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:57

ja daarom vroeg ik ook hoe het het voelde MET zadel

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:58

fryskhynders schreef:
ja daarom vroeg ik ook hoe het het voelde MET zadel

het zelfde dus:P