mijn paard is heel sloom en vind het rijden totaal niet leuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

mijn paard is heel sloom en vind het rijden totaal niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:33

Hoi bokkers,

nouja de titel zecht het al . Mijn paard is heel erg sloom en heeft totaal geen zin om in de bak te rijden of een buitenritje te maken. Ze sjokt maar wat door de bak heen en het liefst staat ze gewoon stil . zonder zweep is het onmogelijk om der te rijden want dan doet ze gewoon helemaal niks meer. Als je der aanspoort loopt ze een paar passen lekker door en dan zakt ze meteen weer in. Buitenrijden het zelfde . Heen vind ze geen zak aan en loopt ze maar wat te sjokken en terug is het net een snel trein . Alleen mennen vind ze leuk , maar als ik dat ipv 1x in de week 2x in de week doe dan krijg ik het zelfde verhaal ... sjokken. Ik probeer echt veel af te wisselen om het een beetje leuk te maken dan een keer vrijheids dressuur , dan een keertje in de bak , dan een keer een sprongetje of een keer longeren, dan een keer naar buiten en aventoe mennen maar ze vind het gewoon niet leuk . Ook heeft ze 2 tot 3 rustdagen. Ik rij bitloos en heb net een nieuw zadel . Ik dacht eerst dat het daar aan lag want der zadel bleek niet goed te passen , maar ik heb een zadelmaker ( de goudennaald ) een nieuw zadel laten passen en dat pasten perfect maar alsnog dat sjokken . Ik weet echt niet meer wat ik er aan kan doen . Medisch lijkt mij niks mis . anders zou ze terug op buitenrit niet zo snel kunnen lopen en zou ze onder het mennen ook moeten sjokken (lijkt mij). Mischien dat er iemand tips heeft? Oja , ik krijg les , maar in de manege en dat vind ze geweldig met al die andere paarden er bij en dan loopt ze lekker door. maar thuis is ze dus niet vooruit te branden.

Groetjes Marit

Sim

Re: mijn paard is heel sloom en vind het rijden totaal niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:36

Is je paard altijd zo geweest of is het iets van de laatste tijd?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:37

misschien heeft de rechtgerichtheid er iets mee te maken.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:38

_Sim_ schreef:
Is je paard altijd zo geweest of is het iets van de laatste tijd?

oja vergeten er bij te zetten haha . Toen ik haar net had was ze helemaal niet sloom , moesten we zelfs voltetjes rijden om der rustig te houden , maar in de loop der jaren is ze gewoon steeds rustiger / slomer geworden en nu heeft het echt zijn hoogte punt bereikt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:39

barrelover schreef:
misschien heeft de rechtgerichtheid er iets mee te maken.

dat zou kunnen maar dan zou ze er onder de les toch ook last van moeten hebben ?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:42

ja daar zeg je wat... mmm misschien dat iemand met een idee komt hoe het kan.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:49

Heb je thuis nog meer paarden? Misschien is ze eenzaam en mist ze het gezelschap. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je met een vriendin samen gaat rijden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:52

kekavo schreef:
Heb je thuis nog meer paarden? Misschien is ze eenzaam en mist ze het gezelschap. Je zou kunnen proberen wat er gebeurt als je met een vriendin samen gaat rijden.

jaa ze staat met een shetje . Als ik met een vriendin ga rijden is ze weer helemaal actief en dat vind ze geweldig. Maarja ik kan moeilijk elke keer een vriendin gaan vragen :P

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:56

kekavo schreef:

ik nam vaak mijn shetlander mee aan eeen lang touw..
miss helpt dat.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:00

dieuwertje_ schreef:
kekavo schreef:

ik nam vaak mijn shetlander mee aan eeen lang touw..
miss helpt dat.

nou eigenlijk is de bak op het land waar de shet staat , dus de shet is er altijd bij :P

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:03

Ja, dat is een goed idee. Je zou dat in de bak kunnen uitproberen, oefen gewoon met rijden met een handpaard zodat je dat af en toe kan doen voor de gezelligheid.

Wat heb je thuis voor rij-mogelijkheid, hoe ziet dat eruit? Heb je een buitenbak waar je altijd in rijd? Is daar een mogelijkheid om je shettie naast te zetten als je echt lekker aan eht werk wilt? Als de shet tijdens het rijden in een weitje naast de bak kan staan zodat ze hem kan zien, is eht probleem misschien al een stuk opgelost.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:04

kekavo schreef:
Ja, dat is een goed idee. Je zou dat in de bak kunnen uitproberen, oefen gewoon met rijden met een handpaard zodat je dat af en toe kan doen voor de gezelligheid.

Wat heb je thuis voor rij-mogelijkheid, hoe ziet dat eruit? Heb je een buitenbak waar je altijd in rijd? Is daar een mogelijkheid om je shettie naast te zetten als je echt lekker aan eht werk wilt? Als de shet tijdens het rijden in een weitje naast de bak kan staan zodat ze hem kan zien, is eht probleem misschien al een stuk opgelost.

hihi, zoals ik net al zei , de bak is in het weiland waar de shet staat , dus onder het rijden loopt die shet om de bak heen , dus ze zien elkaar altijd . Ik heb inderdaad een buitenbak waar ik in rij!

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:07

het kan zijn dat je pony de interesse in het rijden is veloren.
ik deed een tijdje niet meer op mijn pony rijden en ze vond het weer leuk.
maar is de bak wel goed(de grond)?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:09

Als ze medisch gewoon in orde is en al haar tuig past goed dan is ze gewoon een luie donder :+
Meer overgangen rijden en eens een beste tik op dr dikke billen geven haha. Vind ze spingen niet leuk?
of crossen? De meeste paarden vinden hard gaan toch best leuk ;) Ik ken geen een paard dat zon slome donder
is als hoe jij joun paard aangeeft :o mischien heeft ze last van haar vacht? of voedings tekorten?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:13

loveidefix schreef:
Als ze medisch gewoon in orde is en al haar tuig past goed dan is ze gewoon een luie donder :+
Meer overgangen rijden en eens een beste tik op dr dikke billen geven haha. Vind ze spingen niet leuk?
of crossen? De meeste paarden vinden hard gaan toch best leuk ;) Ik ken geen een paard dat zon slome donder
is als hoe jij joun paard aangeeft :o mischien heeft ze last van haar vacht? of voedings tekorten?

haha ik weet het niet . crosse vind ze heerlijk ( op de terug weg naar huis :P) springen vind ze opzich ook wel te doen , vergeleken met al die andere dingen haha. Maar inderdaad , mischien moet ik der gewoon harder aan gaan pakken . Ik was vroeger vrij hard tegen der . En ik heb het idee dat ze daardoor der lol in rijden is verloren ( ik was jong en vond niks goed wat ze deed) . Ik ben daar nu heel erg in veranderd , maar zei is denk ik der lol verloren .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:14

Wat voer je? Heeft je paard contact met anderen behalve de shet? Staat ze veel buiten? Hoe werd ze gehouden bij de vorige eigenaar? Heb je al eens bloed laten afnemen?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:15

anneliesdj schreef:
Wat voer je? Heeft je paard contact met anderen behalve de shet? Staat ze veel buiten? Hoe werd ze gehouden bij de vorige eigenaar? Heb je al eens bloed laten afnemen?

ik heb der al vanaf veulen. ze staat dag en nacht buiten , in de winter in de paddock met uitloopstal en in de zomer dag en nacht op het land . ja ze heeft contact met andere paarden , aan 2 kanten staan 3 andere paarden.

sabineee11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:16

misschien vind ze alleen rijden niet zo heel erg leuk meer. dat ze liever met anderen rijd?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:20

sabineee11 schreef:
misschien vind ze alleen rijden niet zo heel erg leuk meer. dat ze liever met anderen rijd?

ja maar ik kan moeilijk altijd met iemand samen gaan rijden :+

sabineee11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:27

dat is waar maar je kunt het proberen gewoon 1 keertje kijken of hij/zij dan wel sneller is dan normaal

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:18

sabineee11 schreef:
dat is waar maar je kunt het proberen gewoon 1 keertje kijken of hij/zij dan wel sneller is dan normaal

zoals ik net al zei , dat is inderdaad het geval ;)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:23

=Ik zou ook een keer bloed laten testen.... En eventueel goed naar haar voeding kijken.... Misschien komt ze wel iets te kort!

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:24

Misschien meer afwisselen met je rijden in de bak. aantrekkelijk maken. Hoe is ze met longeren?
Of misschien kun je haar eens los laten springen. Onze fjord is ook in de bak altijd langzaam. Maar neem ik haar mee naar buiten, en we geven een beetje gas is ze bijna niet houden. Of ik nou alleen ben of samen. Moet ze in de bak meerijden ( ze rijdt ook mee in onze lessen ) Geef ik haar wel eens een handje haver, dat werkt snel bij haar!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:25

bellenadie schreef:
=Ik zou ook een keer bloed laten testen.... En eventueel goed naar haar voeding kijken.... Misschien komt ze wel iets te kort!

ja , qua voeding ... in de zomer eet ze dag en nacht gras en in de winter 2 tot 3 keer perdag een plak hooi . in totaal 2,5 plak perdag . plus elke avond een schep biks en er hangt een vitamineblok in de stal.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:26

Turdus schreef:
Misschien meer afwisselen met je rijden in de bak. aantrekkelijk maken. Hoe is ze met longeren?
Of misschien kun je haar eens los laten springen. Onze fjord is ook in de bak altijd langzaam. Maar neem ik haar mee naar buiten, en we geven een beetje gas is ze bijna niet houden. Of ik nou alleen ben of samen. Moet ze in de bak meerijden ( ze rijdt ook mee in onze lessen ) Geef ik haar wel eens een handje haver, dat werkt snel bij haar!

haver zit ik ook over na tedenken! Bedankt :)!