ontspannend strandritje werd een hel !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kamiekekite

ontspannend strandritje werd een hel !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:32

Heey
Ik heb een haflinger op halve stal.
En ik wij hebben een vakantie huisje in noord Frankrijk (hier staat het paard ook ) aan zee.
Een vriendin van mij ging op het strand rijden , en ze vroeg of ik mee wou . Het was de 1e keer dat ik met Mistral op strand ging rijden .
Toen we vertrokken deed Mistral niet irritant.
Toen we op een kwartier van het strand waren begon hij wat rapper te stappen.
Maar op het strand brak de hel los.
We kwamen op het padje voor het strand en plots werd hij heel nerveus en ik wou hem stoppen om afstappen maar dat lukte bij na niet.
Na heel veel proberen kon ik eindelijk afstijgen .
Ik probeerde hem te kalmeren maar dat lukte maar half.
Toen ik dan eindelijk op het strand kwam werd hij zo nerveus dat hij begon te draven ,rondjes lopen, snuifen en irritant doen .
Ik probeerde hem te kalmeren maar dat lukte niet.
Toen we verder liepen begon hij op zijn teugels te bijten ( maar dat doet hij wel meer ) ik wou zen teugels uit zen mond trekken en toen heeft hij mij gebeten.
Ik ben beginnen panikeren en ik ben van het strand gegaan , toen is mijn vriendin heel kwaad op hem geworden en heeft ze hem is goed op zijn plaats gezet (wat ik persoonlijk niet echt nodig vind want wrm zou je een paard straffen als hij erges bang voor is )want ik was bezig met mijn pijnlijke hand =S .
In de terug weg deed hij nog wel wat irritant en ik kon hem niet meer stoppen . Maar draf en stap gingen
Ik weet niet wat er gebeurde met hem op het strand , maar ik heb er wel een blauwe pijnlijke wijsvinger en een zwaar gekneusde duim ( omdat hij zo hard aan de teugels trok ) aan over gehouden .
Weet iemand wat er met mijn paard is of weet iemand wat ik fout deed ,want ik snap er niets van .
Mvg kamie

kehdra

Re: ontspannend strandritje werd een hel !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:43

Een halve stal; betekend dat dat er ook iemand anders op rijd?
waarschijnlijk zet die persoon hem in een lekkere rengalop zodra ze op het strand is, en is het paard hier aan gewend ;) .
Waarschijnlijk was hij dus niet bang, maar wilde hij gewoon gáán ;)

Beterschap met je hand!

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:47

Ik vind je verhaal een beetje moeilijk lezen..
Maar zodra je pony wat onrustig word is het voor de volgende keer misschien handiger als je je pony gelijk op de volte stuurt, dan rent je pony zich minder snel onder je vandaan en heb je weer controle over je pony.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:48

kehdra schreef:
waarschijnlijk zet die persoon hem in een lekkere rengalop zodra ze op het strand is, en is het paard hier aan gewend ;) .

Beterschap met je hand!

Ja, dat dacht ik ook.
Of heeft het paard misschien nooit een strand gezien en wist hij niet wat hem overkwam?

Uit je verhaal kan ik niet opmaken of het angst of enthousiasme van hem was, of misschien zelfs staken..

Beterschap met je hand, niet prettig.

kamiekekite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:54

Roosch schreef:
kehdra schreef:

Beterschap met je hand!

Ja, dat dacht ik ook.
Of heeft het paard misschien nooit een strand gezien en wist hij niet wat hem overkwam?

Uit je verhaal kan ik niet opmaken of het angst of enthousiasme van hem was, of misschien zelfs staken..

Beterschap met je hand, niet prettig.

Met halve stal mag je op het paard rijden en moet je de helft stal kosten betalen .
En de eigenares rijdt nooit op het paard dus ik denk dat hij nog nooit echt op strand is geweest .
X

Wouter82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:15

kamiekekite schreef:
En de eigenares rijdt nooit op het paard dus ik denk dat hij nog nooit echt op strand is geweest .
X

ik denk dat het dan gewoon een kwestie van wennen is. misschien volgende keer afstappen voordat je het strand op gaat of misschien zelfs al voordat je het strand ziet. en dan gewoon rustig een paar keer met hem aan de hand over het strand totdat hij er aan gewend is. laat hem maar lekker rondkijken en zien dat er niks is om bang van te zijn.
succes in ieder geval.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:48

BRT-->OPG

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:52

Heb je de teugels ook strak genomen toen hij onrustig werd? Het meest waarschijnlijk is dat hij lekker wilde rennen en juist onrustig werd omdat jij bang werd. Natuurlijk moet hij luisteren naar jou, maar de volgende keer eerst thuis een half uur flink rijden dan uitstappen naar het strand en dan daar rustig een poosje draven en weer naar huis uitstappen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:57

Als ik je post goed leest heeft hij je niet zo zeer gebeten, maar was hij op zijn teugels aan het kauwen, jij wilde de teugels uit zijn mond halen, en hij bleef kauwen... Dat is geen bewust jou bijten, dat is een vervelend ongelukje..

Verder zeg je dat het paard al drukker begon te worden toen je richting strand ging, maar het strand/ de zee nog niet zichtbaar of hoorbaar waren. Dat kan er op wijzen dat het paard het strand gewoon wél kent en zichzelf alvast klaar ging maken voor een racepartij. Weet je zeker dat de eigenaresse ook vroeger niet met hem op het strand gereden heeft, dan wel al eens eerder een bijrijder heeft gehad?
Het is zonder filmpje oid vanaf hier moeilijk te zeggen of het opwinding was of echt angst... en dat is toch wel van belang om te weten als je dit probleem wil aanpakken.

Kan me voorstellen dat je wel geschrokken bent. Misschien eens een heel ervaren, niet bange ruiter op je paardje zetten ,en zelf met een ander ( ervaren/braaf) leenpaard meerijden? Dan kun je zien wat er gebeurd, en samen bekijken wat nu het echte probleem is: opwinding omdat het paard het strand associeert met galopperen, of gewoon echte angst..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:03

Ik vind 'strandrit werd HEL' wel erg overtrokken, ik verwachtte op zijn minst een zeer dramatisch verhaal...

Paard was nerveus, vervelend ongelukje toen je de teugels uit zijn mond wilde halen, kan gebeuren, heel pijnlijk. Volgende keer zou ik zeker niet afstappen.

quarter_nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:46

Hahaha, ik dacht ook... daar komt een verhaal!!! Je voelde je blijkbaar niet veilig, misschien een idee dat iemand anders de volgende x een strandrit met hem gaat maken en eens zien hoe dit verloopt. Wanneer hij weer zo doet moet je 't misschien even alleen bij de duinen houden....

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:54

ik ben het eens met kehbra misschien is die andere persoon die erop rijdt misschien wel heel ruw in het rijden of altijd in rengalop op het strand gaat. misschien moet je het een keer navragen. oeh echt wat een verhaal!! veel sterkte. :(:)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:03

Ik denk dat je er gewoon nog niet aan toe bent om met deze pony een strandrit te maken.
Als een paard fris is, is afstappen het laatste dat je moet doen....

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:11

Je titel is wel heel dramatisch ;)
Ik denk ook dat hij heel ergens anders met zijn gedachtes was op die teugels bijten dat hij echt niet doorhad dat hij jou beet...
Verder zou je eerst thuis goed in kunnen rijden en op het strand in het mulle blijven rijden,dan word een paard echt wel moe.

Verder ga ik mee met cm,ben je er wel aan toe om buiten/op het strand te rijden??

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:17

Een haflinger heeft een flinke bos haar op zn nek, daar kan je je goed aan vast houden. Laat hem even lekker rennen, wordt hij vanzelf rustig. Iedereen krijgt er zin in op het strand ook honden en kinderen. En jou pony moet rustig aan doen. Vind het gewoon een beetje zielig voor hem.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:55

nou ik vind het niet zielig want hij hoort de doen wat jij aangeeft, maar in dit geval hadden jullie allebij een verkeerde instelling, jij wilde lekker naar het strand maar was waarschijnlijk toch nerveus en je paard ook, hij had duidelijk leiding nodig maar jij ook! ik zeg dit niet om je af te kraken of neer te halen maar het is wel verstandig om in dit geval regelmatig iemand (met goede en veel ervaring) er op te laten rijden terwijl jij op een paard zit die zich nergens wat van aan trekt en rustig afwacht tot jij wat aangeeft. Kijk goed wat die ruiter doet en maak duidelijk aan die ruiter hoe jij met hem wil gaan rijden op het strand. en dat hij van te voren al begon te dribbelen is omdat hij de zee al van verre rook en dan worden we allemaal een beetje tja vrijgeestig!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:02

JJane schreef:
Een haflinger heeft een flinke bos haar op zn nek, daar kan je je goed aan vast houden. Laat hem even lekker rennen, wordt hij vanzelf rustig. Iedereen krijgt er zin in op het strand ook honden en kinderen. En jou pony moet rustig aan doen. Vind het gewoon een beetje zielig voor hem.

Ja daaag! Daar krijg je pas gevaarlijke projectielen van. Oeh strand hij wil: ga maar doei!
Echt no way! Ik rij bijna dagelijks over het strand en wat voor paard ik ook bij me heb we gaan pas in rengalop als hij stap, draf EN galop normaal doet, ik ben nog nooit bang geweest maar ik hou te alle tijden de controle. Dat ben ik mezelf, mijn paard en mijn omgeving verschuldigd. Lekker laten gaan als ze willen is een accident waiting to happen. Dribbelen/wegspringen/draaien/steigeren? Lekker blijven stappen, voor zover mogelijk met ontspannen/lange teugel om de ontspanning terug te krijgen.
Wat een ondoordacht commentaar om te zeggen dat ze zn manen vast moet houden en moet laten gaan als ie er even zin in heeft.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:05

ja indd Bon dat is vragen om ongelukken, je zit dan echt in een oncontroleerbare situatie! en die moet je ten aller tijden voorkomen!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:07

Bonita, je hebt helemaal gelijk! Levensgevaarlijk. Net als afstappen trouwens.
Volgens mij is de beste optie al genoemd, van te voren goed rijden en dan met betrouwbaar maatje/ andere ruiter op zijn rug naar het strand en kijken hoe dat gaat. Alleen stappen als iets anders niet veilig voelt. En zorg dat er ontspanning is! Eerst bij jou, en jij kunt je paard er dan mee helpen. Succes.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:14

Voor paarden die druk/nerveus zijn op (of onderweg naar) het strand zit er maar een ding op...dat is in het duin rijden of iig zoveel mogelijk in mul zand.Daar kunnen ze geen vaart maken en bovendien mat het ze af.Als je op het harde gedeelte komt kunnen ze gas geven en dat wil je niet in deze situatie...

JJane schreef:

Een paard vrije teugel geven omdat hij fris is terwijl jij of je gezelschap er niet aan toe zijn is levensgevaarlijk,hoe kom je op dit idee :n Een paard/hond moet ten alle tijden onder appél staan en daarmee basta.

Afstappen in zo'n situatie is ook levensgevaarlijk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:02

Idd zoals al werd aangehaald, je paard is gewoon paard, en heeft helemaal niets fout gedaan, hij was idd waarschijnlijk net iets te fris voor jou, en je reageerde dan totaal verkeerd.
Ik denk ook dat je er eigenlijk nog niet klaar voor bent om met dit paard een strandtocht te gaan maken, dit paard is op dit moment net iets te veel paard voor jou.
Vooral dus ook les nemen, en leren omgaan met zulke paarden.

CM_ schreef:
Ik denk dat je er gewoon nog niet aan toe bent om met deze pony een strandrit te maken.
Als een paard fris is, is afstappen het laatste dat je moet doen....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:36

Bij nader inzien vinden wij dit topic toch beter op RT-P passen, dus wederom een verplaatsing.

OPG--_RT-P

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:43

Mij hebben ze zo i zo altijd geleerd nooit af te stapppen. Je maakt dan n keuze waarbij je nog minder invloed hebt op je paard. Daarnaast moet je zelf atlijd rustig zijn. Je paard is waarschijnlijk zeer blij geweest en wilde graag aan. Probeer dan rustig te blijven en de leiding terug te pakken. Ga wat met hem doen, voltes aan de teugel ofz. Zoek deze situatie zeker nog eens op en leer en mee om te gaan!
Succes

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:43

Volgende keer gewoon blijven zitten en voorwaards rijden. Als hij gaat rennen heb je pech, maar een paard stopt ooit wel ;) Voor paarden kan een strand echt het ultime zijn, ze moeten en zullen dan even de benen strekken :) Maar ik ben bang dat dit paardje gewoon te fris voor jou is als jij dit een beetje eng vind.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:57

Ik rij ook vaak op het strand en ik begrijp dat het soms best eng is, zeker met een fris paard. Ik vind het zo'n ontzettend grote ruimte dat ik zelf een beetje van onrustig van word, en dat geldt voor de meeste paarden dubbel en dwars.
Enige dat helpt is het vaak doen met een ander paard erbij dat heel kalm blijft. Niet afstappen want dan heb je echt nul controle. Gewoon blijven stappen en proberen je paard tegen te houden zonder dat je teveel aan te teugel trekt want daar worden ze alleen maar frisser/nerveuzer van. Ontspannen handje, lekker zwaar zitten (doen alsof je 200 kilo weegt), bovenbenen ontspannen en gewoon stappen. Als het stappen goed gaat, gaan draven en als dat goed gaat galopperen.
Wat ook helpt is het paard lekker laten galopperen voordat je op het strand bent want dan is de eerste spanning ervan af.
Trouwens bij mijn paard werkt draven ook heel goed. In stap als ze fris is heeft ze wat meer de tijd om capriolen uit te halen; bokken, ervandoor willen etc. Als ik haar aan het werk zet en lekker lang laat draven wordt ze meestal al veel rustiger.
Als het echt niet gaat en je paard ervandoor gaat op het strand moet je maar zo denken: je hebt alle ruimte, de grond is meestal zacht en je hebt ruimte om voltes te rijden.
Balangrijk is gewoon doen en zelf rustig blijven (wat meteen ook het moeilijkst is :) )
Veel succes!