Mijn fries eerste keer op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

remslove

Mijn fries eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 12:59

Hoi bokkers,
Ik heb Remske nu al iets meer als 5 maanden en ik ben zo blij met haar,
het is een super lief dier en heel rustig. Ik ben nu dus een paar maanden bezig met wat
dressuren om haar conditie weer rustig op te bouwen want ze heeft voordat ik haar kreeg een jaar stil gestaan.
Remkse heeft heel lang gelopen met een zadel dat helemaal niet goed voor haar was en heeft daardoor waarschijnlijk
veel pijn gehad waar ze niks van liet merken. gelukkig heeft ze nu een goed passend zadel en kan ik dus lekker met haar bezig zijn zonder
dat ze pijn lijdt. Maar omdat ze zolang met die pijn heeft rond gelopen is het voor haar nog moeilijk om los te laten.
Gelukkig gaat het al veel beter als een paar maanden geleden en merk ik dat ze al vaker durft te ontspannen.
Nu ben ik bezig om haar bespiering weer op te bouwen. Ik weet dat ik een lange weg te gaan heb voordat ze helemaal kan ontspannen maar het gaat de goede kant op!

Een paar punten die ik al weet om op te letten:
- ik heb op sommige foto's een stoel houding, benen meer naar achteren leggen
en meer m'n bekken kantelen.
- handen hoger houden inplaats van naast me
-teugels (soms) korter

Mooi rond, heel fijn hoe ze hier liep
1.Afbeelding

zelfde
2.Afbeelding

3.Afbeelding

4. Afbeelding

drafje, ontspannender zitten
5.Afbeelding

galop
6.Afbeelding

7.Afbeelding

haha schudden
8. Afbeelding

ze loopt mooi alleen ik zit ver in het zadel en mn binnenhand mocht hoger
9.Afbeelding

uitlopen ze had het lekker warm
10. Afbeelding

Hopelijk hebben jullie nog goede punten om aan te werken voor me!

beestenfreak

Re: Mijn fries eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:13

mooi paardje heb je :j
je onderbenen mogen iets verder naar achter (dit zei je zelf al) , verder zit je netjes rechtop.
probeer verder alsjeblieft op je handen te letten. op de eerste foto's heb je je linkerhand ontzettend hoog, vanaf foto 6 heb je piano handjes die je te laag en te breed houd en op foto 9 trek je je linkerhand helemaal naar je toe terwijl je rechterhand naar voren is? verder lijkt ze wat op de voorhand te lopen.
krijg je les? dan komt het vast helemaal goed met jullie ;)
veel plezier met haar, hopelijk kun je hier wat mee :)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:18

Leuk paard!
Verder moet ik het zeggen dat ik er respect voor hebt dat je ook de minder goede foto's durft te plaatsen.

Net als beestenfreak zie ik voornamelijk onrust in je handen.
Je trekt vaak je binnenhand omhoog, terwijl je juist je binnenhand moet ontspannen en je met je been je paard naar je buitenhand toe moet rijden.
Hou ze op gelijke hoogte en netjes naast elkaar en ontspan!
Als jij niet ontspant in je handen kan je paard ook niet ontspannen en dan train je voornamelijk de verkeerde spieren.
Verder inderdaad ook op je onderbenen letten, maar ook op je voeten zo af en toe.

Als je les hebt komt het zeker goed.

Succes saampjes :)
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 16-10-11 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:18

Hoihoi

Leuke fries.

Je hebt je handen erg hoog,en vaak ongelijk, je zit erg veel aan je binnenhand, probeer dat niet te doen.
Ook heb je een te strakke houding, niet ontspannen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:19

Ten eerste: Wat een prachtig paardje, echt waar.

Maar ik denk dat er nog heel wat aan gesleuteld kan worden.
Heb je een bepaalde reden om met je binnenhand zo hoog te rijden?
Ik zou daar heel hard aan gaan werken, bij bijvoorbeeld foto 3 zit ie echt veel te hoog en ook nog eens over de schouder heen.
Op deze foto http://img12.imageshack.us/img12/3589/dsc4457z.jpg heb je hem weer te veel naar achteren waardoor je scherp inwerkt.
Handen netjes op gelijke hoogte en naast elkaar houden zou veel netter uitzien en fijner voor het paardje zijn.
Let ook op je beenligging, hakken uitdrukken en naar beneden wijzen, en benen lang maken.

Heb je les?
Een zitlesje zou misschien ook wel van pas komen. :j

Veel succes!

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:22

Knap paard!
Je handen zijn wel een probleem. Probeer zo veel mogelijk met je zit te sturen in plaats van je handen
want soms overdrijf je nogal.
Probeer je handen iets meer voor je te houden en altijd naast elkaar.
Want als je stuurt moeten beide handen op dezelfde hoogte blijven en in dezelfde richting worden gestuurd. (dus buitenteugel tegen de hals)
Anders ziet alles er goed uit hoor!
Maar je paard mag ook meer met het neusje eruit, je zit soms wat te ver achter de loodlijn

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:36

ik ga mee met bovenstaand commentaar, met als toevoeging: Probeer haar minder achter de loodlijn te rijden, op veel foto's zit ze echt te ver achter de loodlijn, zo komen de 1e 3 nekwervels in de knel en zo ook zenuwen, en kan ze nooit helemaal ontspannen. Als je haar wat meer ruimte geeft en dat neusje er probeert uit te rijden ziet het er ook een stuk vriendelijker uit. :)

remslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:51

jaa ik heb les, maar het klopt zeker wat jullie zeggen, dit gaat nu al veel beter. deze foto's zijn ook van een maandje geleden ofzo en het is al erg verbeterd! mijn lesgeeftster heeft het ook vaak over dat ik te ver naar achteren zit dat is nu ook al een stuk beter ik heb gisteren les gehad en toen zijn er ook filmpjes gemaakt. Hoe moet ik die op bokt zetten? Dan hebben ulie een iets recenter beeld van hoe het gaat!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 13:59

Fijn om te horen dat het al beter gaat :)
Op www.youtube.com kun je je filmpjes uploaden en de link hier neerzetten :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:01

teugel hoort een rechte lijn te zijn vanaf het bit naar jouw elleboog! Je paard rij je op deze manier niet korrect van achter naar voor. Hij loopt nu in de krul maar niet in de juiste aanleuning. Hoop dat je instructrice je daar ook op wijst.

remslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:20

zit echt te klooien met die youtube haha ik had blijkbaar al een account ofzo maar die doet het niet blabla. Ik laat snel wel weer foto's maken dat is toch iets makkelijker
maar iedereen bedankt voor het commetaar want hier heb ik wel iets aan!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:24

Kijk eens naar foto 9.. je zit je binnenteugel strak staan en je buitenteugel druk, maar toch een licht boogje, het paard gooit zijn hoofd ook naar binnen omdat de druk op de binnenteugel vele malen hoger staat (kijk naar de binnenhand).

Probeer tijdens het rijden heel erg op je handen te letten, houd ze voor je zadel en netjes bij elkaar.
Een tip voor de binnenhand ontspannen is om af en toe een kriebeltje met je binnenteugel te geven, zo kun je ook testen of ze goed op de buitenteugel loopt.

Veel succes samen, ben benieuwd naar de volgende foto's!

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:26

Oei, probeer goed op je binnenhand te letten! Deze houd je erg hoog of ver naar achter. Probeer je paard na te laten geven op je buitenteugel, in plaats van dat gesjor aan je binnenteugel. Op deze manier is het voor je paard niet erg fijn, en voor het beeld is het ook niet erg mooi. Houd je handen netjes en vooral rustig naast elkaar ;)
Verder ziet het er goed uit hoor! Gave fries heb je! Fijn dat je les hebt, jullie komen er wel !

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:30

Allereerst wil ik zeggen dat je echt een leuk paardje hebt en dat je het al goed doet voor de 5 maanden dat je haar al hebt.
ik vind alleen dat je je handen te streng naar boven hebt, probeer je handen mooi op 1 hoogte te houden, ongeveer 1,5 (rechtopstaande)vuist boven het zadel.
ook zou ik je als tip willen meegeven om haar wat langer en lager proberen te rijden.
En heb je les? Of heb ik daar overheen gelezen?

Ga zo door!

remslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:45

moelly schreef:
Allereerst wil ik zeggen dat je echt een leuk paardje hebt en dat je het al goed doet voor de 5 maanden dat je haar al hebt.
ik vind alleen dat je je handen te streng naar boven hebt, probeer je handen mooi op 1 hoogte te houden, ongeveer 1,5 (rechtopstaande)vuist boven het zadel.
ook zou ik je als tip willen meegeven om haar wat langer en lager proberen te rijden.
En heb je les? Of heb ik daar overheen gelezen?

Ga zo door!

Heb je overheen gelezen denk ik haha

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:49

Hoe zit jij dan met je binnenhand?
je weet dat je moet rijden op de buitenhand?

remslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 16:49

Iedereen bedankt voor het advies ik ga er echt heeel goed op letten de volgende keer! Ik had het zelf gelukkig al opemerkt maar dit is eigelijk ook wel een uitzondering dat ik zo rij ze was heel vervelend bezig, wat ze heel vaak doet is gewoon nergens meer op reageren als ze geen zin heeft en dan word ik altijd .snel streng in mn handen daar moet ik zeker op letten. Ik heb gisteren ook met sporen gereden dat moest van mn lesgeefster. Het is wel handig bij haar want ze kan zo sloom en vervelend doen dat je soms alleen maar bezig bent met haar vooruit te krijgen. Daar heb ik geen last van als ik met sporen rij dan kan ik mt een lichte hulp haar al lekker laten lopen en beter op mn houding letten. Moet nog wel even oefenen met de sporen rijden want had het nog nooit gedaan en het is toch wel heel anders haha

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:52

Ik zou haar eerst veel meer voorwaarts-neerwaarts rijden, het lijkt wel mooi die hals maar ze gebruikt haar rug totaal niet. Neusje voor de loodlijn, lekker naar beneden met die hals. Die oprichting komt veel later wel.
De laatste foto, die is erg mooi wat halshouding betreft.
Je zadel ligt voor ook nog iets te hoog, waardoor je te ver naar achteren zit en je benen naar voren vallen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:39

Tsja, je kunt wel gaan trekken omdat je paard in jouw ogen vervelend is.. Maar door die negatieve energie in een paard met een negatieve vibe te steken zal nooit je probleem oplossen. Ik zeg express dat je paard in jouw ogen vervelend is, want eigenlijk zie ik een paard wat verzet biedt tegen jouw hand. Onderandere door enorm achter de teugel te kruipen op eigenlijk alle foto's, met name de eerste foto's waarvan jij vindt dat ze fijn loopt.. Ik rijd zelf ook een fries dus weet wel enigsinds waar ik het over heb.

De sporen kun je ook aan de wilgen hangen: wat denk je daarmee te bereiken wanneer je aan de voorkant continue de handrem aantrekt? Hiermee stop je alleen maar meer spanning in je paard.

Zoals je zelf al zegt moet er veel aan jou eigen rijden gebeuren. Werk hier eerst aan voordat je de problemen bij je paard neer gaat leggen. Jouw paard reageert nu alleen maar op jouw (mis)communicatie. Het spijt me dat dit nu zo'n negatieve post is geworden maar ik begrijp werkelijkwaar niet dat sommige mensen hier zeggen dat je goed doet.

Mijn tip: zitles nemen, of misschien wel centered riding. Neem eerst je eigen rijtechnische basis onder de loep en wees kritisch. Als ik dit doe, wat doet mijn paard dan? Waarom verzet mijn paard zich wanneer ik ... doe? En niet andersom: jouw rijden moet leidend zijn voor jouw paard.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:04

Ik denk of ik ben bang dat je teveel in eens wilt,
Je paard heefd allang door dat e een goed passend zadel heefd nu, ik zou haar lekker lang, voorwaarts neerwaarts rijden , kilometers rijden overgangen en tempowisselingen, zodat ze meer gaat dragen ze llopt helemaal niet over de rug, op moment dat dat beter word zal ook jou zit een stuk beter gaan . i mijn ogen als een paard de kans krijgt om te schudden of iets anders is dr aandacht niet voor de volle % bij jou,
en die binnenhand, ach daar is al genoeg overgezegt,
Dus VWNW balans en concentratie door de tempowisselingen zal ook dr ruggebruik beter gaan worden .

werk er dus eerst in stap en draf aan dan pas de galop

veel succes en () je heb een knap paard hoor :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:30

Mooi paard, doe je beugels 1 of 2 gaatjes langer, dan kun je de stoelzit niet meer aannemen.
steek 2 hele dunne draadjes, van die doorzichtige naaigaren bijvoorbeeld door de oogjes voorop je zadel op de juiste lengte en haal daar je pinken door, zo leer je jezelf af om je handen raar hoog of laag of zijwaarts te houden, en doordat het zeer doet als je het wel probeert, realiseer je je ook beter op dat moment wat je in de mond van je paard doet.

@oOoKellyoOo : hmmm, dus een paard mag niet schudden, want dan is de aandacht niet 100% bij jou???vreemde stelling, op vliegen reageren ze toch ook altijd, of heb je dat jouw paard afgeleerd:)

remslove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:50

Ik zou zelf ook nooit met sporen gaan rijden maarja als mijn instructrice dat zegt en zij weet er wel wat van dan neem ikook aan dat dat beter is. Maar daar moet je met remkse hebben gereden dan snap je waarom sporen aanraad. Maar ik ga vandaag rijden en ik zal even kijken of k iemand fotos kan laten maken. moet ik die dan in een nieuw topic plaatsen of in deze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:55

remslove schreef:
Ik zou zelf ook nooit met sporen gaan rijden maarja als mijn instructrice dat zegt en zij weet er wel wat van dan neem ikook aan dat dat beter is. Maar daar moet je met remkse hebben gereden dan snap je waarom sporen aanraad. Maar ik ga vandaag rijden en ik zal even kijken of k iemand fotos kan laten maken. moet ik die dan in een nieuw topic plaatsen of in deze?

Zegt jouw instructrice ook dat je je binnenhand naar je toe moet halen? Want je binennhand moet JUIST naar binnen, niet omhoog of naar je toe. Als ze dat zegt, zou ik eens kijken voor een andere instructeur ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:01

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)
Over handen, sporen en houding is inmiddels al meer dan voldoende gezegd.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:03

Veel voorgangers hebben het al gezegd, wat neerkomt op "minder met je handen, meer met je benen" Ik heb zelf ook een Fries en rijd ze eerst recht en sterk en voorwaarts. Daarna komt de voorkant, ik vind het nu wat geforceerd door je handhouding. Ze moet zo lopen terwijl je handen op één plaats blijven.

Dus probeer dat eerst en zo min mogelijk met je handen te doen, dan "val" je snel genoeg door de mand en voel je welke kant minder sterk is van je paard en waar je aan kunt gaan werken. Je kunt ook je binnenhand naar je eigen buitenschouder doen om even een beetje begin van stelling te krijgen als ze erg tegen je binnenbeen hangt en naar binnen valt.

Heel veel plezier en ik hoop dat je er wat aan hebt en ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat! En die opmerkingen om meteen maar te kijken voor een andere instructeur vind ik een beetje voorbarig en overdreven. Maar goed da's mijn mening!