paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 14:30

Ik heb een probleem met mijn paard en weet niet zo goed hoe ik dit op moet lossen.

Mijn paard is nogal een stresskip en van bepaalde dingen snel bang (en groep met wielrenners is niks aan en een bewegend blaadje is doodeng)

In de buitenbak doet ze het super en kijkt ze af en toe wel eens op maar verder niets. In de binnenbak is het echt een drama. 1 hoek is en blijft heel erg eng. De ene dag kan het na 5 minuten goed gaan en de andere dag kan ik er een uur mee bezig zijn.
een paar dingen die wel wat helpen zijn:

- achter een ander paard aan laten lopen
- iemand anders mee laten lopen
- even 10 minuten in de hoek stil laten staan en laten kijken
- zonder te rijden door de bak heen gaan wandelen

Dit is natuurlijk niet handig om dit iedere keer te doen en zeker niet als ik straks wedstrijden wil gaan rijden.
Wat ze doet als ze het eng vind is stoppen en zichzelf omdraaien. Heb een keer gehad dat ze zo gefrustreerd was dat ze ging steigeren.

Als ik door de rest van de bak rij, loopt ze lekker ontspannen en is er niets aan de hand. Rij ik weer richting die hoek, stopt ze weer en wil ze de andere kant op.

Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen?

NiKip

Re: paard vind hoek in de bak al 4 weken eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:35

Maf probleem :P
Let er goed op dat je helemaal niets aan je houding veranderd wanneer je door die hoek moet.
Al knijp je je handen maar een ietsie pietsie beetje meer samen, dit merkt je paard gelijk.
Heel ontspannen blijven zitten en ook niet te vaak door de hoek willen.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:42

Wat een grapjas je paard :+ . De door jou genoemde 4 opties kunnen helpen, maar uiteindelijk zul je er toch alleen en te paard langs moeten. Je zou kunnen proberen om iets voor de hoek binnenstelling/ schouder voor te rijden, zelf de andere kant dan de hoek op te kijken en goed met je binnenbeen door te blijven rijden. Verder is het belangrijk dat je zelf ontspannen blijft zitten en je niet al teveel focussed op de hoek. Ik zou er persoonlijk ook geen 10 minuten stil gaan staan.

Succes!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:47

aangezien jij al mijn tips al hebt geprobeerd kom ik maar op 1 ding uit; pure schofterigheid.

Je paard kan nog zo doen alsof ze bang is, doe er een hartslag meter om en je komt erachter dat
er eigenlijk niets aan de hand is. Heb dit met mijn werk vaak zat meegemaakt.

Imo is dit allemaal poppenkast.
Ik zou ook zeker stoppen met er aandacht aan geven. Jouw paardje haalt daar wat uit en jij blijft dat voeden.

Enige wat je nog zou kunnen doen is er iemand anders op zetten en niets zeggen over die hoek.
Op die manier sluit je uit of het aan jezelf ligt zoals mijn voorganger voorstelt.

Ik zou iig zorgen dat je paard normaal die hoek in gaat. En dan niets belonen oid want zo bijzonder is die hoek niet.

Overigens betekend dat niet dat je per se direct al die hoek in moet gaan.
Direct erop af sturen zal vast geen resultaat geven.
Afwenden voordat je paard over die hoek nadenkt, een volte maken en die volte steeds wat groter maken.
Zonder zelf te veranderen in wat je doet.
Houd je paard bezig op die volte en stuur m zo, met wat binnenstelling, steeds dichter bij die hoek.
Uiteraard kan je ook tussendoor even rechtdoor langs de andere kant van de bak.

Op het moment dat jouw paard weg probeerd te komen van die hoek
haar neerzetten waar je haar wilt hebben en doorgaan zoals je bezig was.
Zij maakt er al een poppenkast van, ga daar zelf niet aan mee doen.

En, met het risico dat ik bokt over me heen krijg, een tik met de zweep hoort daar imo ook bij als ze niet voor je been opzij gaat.

succes!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:48

Gewoon zelf net doen alsof je paard niet schrkt. Zeker even niet laten kijken HOE eng die hoek is.
Gewoon aan de andere kant van de bak gaan rijden en je ding doen. En heel langzaam(desnoods kom je een week niet in die hoek) ga je een heel klein beetje richting die hoek. Schrikt ie toch weer?? Gewoon net doen of er niks aan de hand is, aan het werk zetten en gewoon doorgaan.

Maak zelf geen ding van die hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:15

Hoe meer jij er de nadruk op legt en er aandacht aan besteed, hoe erger het wordt.. Negeren en doorrijden en het niet accepteren dat hij omdraait of wegloopt oid :n

Mijn paard vond iedere dag wel een andere hoek of een ander ding eng en in de manege was het helemaal drama.. Ik probeerde het te negeren, maar maakte hem ook met enige regelmaat duidelijk dat hij gewoon zijn aandacht bij mij moest houden en niet bij zijn omgeving. Hij wou nog wel eens op de rem gaan en omdraaien of er keihard lang rennen en dat mocht hij dus niet :n Kijken wel, maar dan met zijn ogen en niet met zijn hele lijf :+

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:36

ik heb een paard gereden wat al 3 jaar in dezelfde binnenbak reed, en ook nog steeds een bepaalde hoek altijd eng vond

mijn oplossing was gewoon net alsof doen dat die hoek niet eng was (als je van te voren namelijik al weet dat hij daarvan van gaat schrikken verander je iets in je houding, dus gewoon normaal doorrijden en vooral niet naar die hoek kijken)
heel veel stelling vragen en met je binnenbeen toch ddoor die hoek heen duwen en vooral geen spanning opbouwen op je teugels

bij dat paard is het er nooit helemaal uit gegaan, maar na een kwartier deze methode, gewoon steeds voltes blivjen rijden door die hoek af en toe wat van hand veranderen ofzo, gebruikt te hebben keek ie er niks meer naar om en kon ie heerlijk ontspannen

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:44

Ik volg even mee. Ik heb dit probleem ook met mijn paard.
Wat bij mij al het beste werkte was grondwerk doen op die plaats vooraleer ik opstapte, dan gaat hij er toch al langs ipv weg te springen als een gek :=
Op wedstrijd is dit dus geen optie idd, maar de mijne heeft het ook enkel in onze piste, op verplaatsing nog nooit problemen gehad :')
De mijne heeft er wel een flinke blessure aan overgehouden door steeds zo rond te springen heeft hij zijn checkligament beschadigd, dus kijk toch maar uit! ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:28

Dit paard neemt je in de maling. Gewoon die hoek inrijden als alle andere hoeken, extra binnenbeen, buitenteugel, zweep erbij weet ik het wat. Maar eng is die hoek toch echt niet. Paard heeft geleerd dat ie 'niks' hoeft te doen, dat is hoogst waarschijnlijk de reden dat ie nu die hoek niet in wil/ eng vindt.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 19:29

Bedankt voor alle reacties!

Ik geloof best dat ik niets kan veranderen in mijn houding als ik naar die hoek rij, maar dat is moeilijk om daar zelf ook niet aan te denken.

Ik heb er ook aan gedacht dat ze me in de maling neemt, maar ze staat gewoon echt te trillen als ze er langs moet lopen.

1x begon ze buiten ook een beetje en toen ben ik echt boos geworden, wilde dat natuurlijk niet buiten ook nog hebben. Toen was het helemaal drama, en toen ik weer ontspande ging ze er meteen weer langs. Daarom denk ik dat boos worden geen zin heeft, ze is zo gevoelig.

Ik rij nooit met zweep of iets, omdat ze al zo'n heethoofd is. ik zou het eens kunnen proberen, maar ik ben bang dat het dan alleen maar erger word. Ze is een echte merrie wat dat betreft... ;)

Ik ga eens wat dingetjes proberen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:34

En wat doet ze met iemand anders erop en jij niet in de buurt bent?

Ik had hier persoonlijk geen geduld voor gehad hoor :P Die had al lang op haar donder gekregen, geen gemiep en gezeur ;)

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 19:38

Ik ga morgen is een zweep meenemen, kijken wat er gebeurd.. Mijn geduld raakt namelijk ook behoorlijk op, maar ik heb gemerkt dat dat dus niet werkte haha maar we gaan is met een zweep proberen.

Er heeft vorige week iemand op gereden, maar daar was ik wel bij in de buurt. Verder heeft er nog niemand op gereden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:39

Niet met die hoek bezig willen zijn. Dan stuur je maar 20 x voor de hoek langs. De 21e keer zal hij er zo inlopen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:48

jammer dat je geduld opraakt.. dit soort momenten zijn dé kansen om je als leider te bewijzen voor je paard en hem te laten zien dat jij ten alle tijden te vertrouwen bent, ook als hij bang is...

Als iets eng is en ik zit op een paard ga ik er recht op af... losjes contact op teugel, stapje vooruit dan weer stil staan.. meestal gaat het hoofd dan even omlaag.. snuiven etc.. pas als paard weer onstpant, stapje vooruit en weer halt houden...dit herhaal je tot je op de plek staat waar al het kwaad op de wereld zich verzameld heeft volgens paarden beest... ;)

Dit kun je trouwens ook vanaf de grond doen, jij voorop en met een lange lijn/ longe telkens het paard een stukje dichter in die enge hoek vragen..

Op die manier leert je paard jouw ook als 'leider' te erkennen en te vertrouwen ten alle tijden...oja, en belangrijk: NIET vergeten te BELONEN!!! :)

Succes!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:51

Ach kom...dier is zich gigantisch aan het aanstellen en komt er nog mee weg ook! Dat al 4 weken lang.

Als ze oprecht iets eng vinden, ja wellicht kan ik me vinden in je werkwijze.
Maar na 4 weken miepen mag je echt wel doorpakken hoor!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:55

ik weet het niet... wanneer stelt een dier zich aan? Wanneer stelt een kindje zich aan? Ze kunnen beiden niet praten en in hun beleving is iets echt eng soms!

ik zou een dier niet slaan enkel omdat hij bang is voor iets... Maar goed, dat is mijn aanpak. Ieder zn eigen ding... draag ook alleen maar mijn ervaringen en denkwijze over... ;)

aan de topic starter om er iets of niets mee te doen, lig ik niet wakker van...

succes!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:00

Paardje IS niet bang, paardje doet maar alsof. Ff doorpakken en kan je bijna garanderen dat beest voortaan weer braaf het hoekje doorloopt.
Paard zal ongetwijfeld wel eens iets eng vinden, maar na 4 weken zal ie er zichzelf toch overheen moeten zetten. Het is maar een hoek in een binnenbak. Geen waterbak met vlaggen en tractoren ernaast. Kom zeg.

'Bijna' omdat via internet je nooit een probleem voor 100% zeker kan vaststellen.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:10

En als doorpakken een averechts effect heeft? :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:16

LS_ schreef:
En als doorpakken een averechts effect heeft? :)

Lief en poezelig doen heeft zeker de afgelopen 4 weken enig nut gehad? :')

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:17

dat zei ik ook niet.
Maar wat ga dan wél doen als én lief doen én doorpakken niet werkt? :)

swaatje

prima als dit voor jou werkt...! Echt dat meen ik!
ik zou het niet zo doen ( nogmaals, mijn aanpak verschilt van die van jou wat ook prima is! meerdere wegen leiden naar die 'enge hoek') maar ik ben geneigd om vanuit een paard te denken en problemen op te lossen.

Tuurlijk krijg je een paard door die hoek met een zweep :) paarden zijn vluchtdieren en zullen ten alle tijden weiken voor druk, in welke vorm dan ook...

Maar als je ook je paard wilt leren jou als leider te zien en jou ten alle tijden te vertrouwen ( wat toch wel psychologische winstpunten zijn ) zou ik die kans grijpen... en het werkt voor mij prima en voor de paardjes waar ik tot nu toe mee heb mogen werken... al heel wat 'bangeschijtertjes' geholpen op die manier...

Rustig, met liefde maar ook consequent.. "die kant ga je op... boeit niet hoe lang we hier over doen maar vandaag ga je die kant op...klaar..." meeste paarden geven trouwens vrij snel op heb ik gemerkt... als ze doorhebben dat je geen cm toe geeft... ;)

SUCCES!
Laatst bijgewerkt door swaatje op 15-10-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

swaatje

lief en poezelig werkt niet.. ooit een lieve en poezelige leider merrie gezien?! dat zijn echt taaie tantes hoor... :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:19

LS_ schreef:
dat zei ik ook niet.
Maar wat ga dan wél doen als én lief doen én doorpakken niet werkt? :)

Geen idee, ben geen pro :+ Tot nu toe heeft bij mij altijd een van de twee gewerkt.

Ik vind dat leiderschap in deze zo'n geneuzel. Ik bedoel, het is een hoek in een binnenbak.
Niet zo miepen, hoor. Paard neemt je gewoon in de zeik.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 20:22

rhian schreef:
prima als dit voor jou werkt...! Echt dat meen ik!
ik zou het niet zo doen ( nogmaals, mijn aanpak verschilt van die van jou wat ook prima is! meerdere wegen leiden naar die 'enge hoek') maar ik ben geneigd om vanuit een paard te denken en problemen op te lossen.

Tuurlijk krijg je een paard door die hoek met een zweep :) paarden zijn vluchtdieren en zullen ten alle tijden weiken voor druk, in welke vorm dan ook...

Maar als je ook je paard wilt leren jou als leider te zien en jou ten alle tijden te vertrouwen ( wat toch wel psychologische winstpunten zijn ) zou ik die kans grijpen... en het werkt voor mij prima en voor de paardjes waar ik tot nu toe mee heb mogen werken... al heel wat 'bangeschijtertjes' geholpen op die manier...

Rustig, met liefde maar ook consequent.. "die kant ga je op... boeit niet hoe lang we hier over doen maar vandaag ga je die kant op...klaar..." meeste paarden geven trouwens vrij snel op heb ik gemerkt... als ze doorhebben dat je geen cm toe geeft... ;)

SUCCES!

Ik doe het nu vier weken lang op een rustige, maar ook consequente manier (vind ik zelf :+ ) Heb haar er ook wel doorheen na een tijdje, maar de keer erop kan ik weer van voor af aan beginnen. Dit zie ik dus niet meer zo zitten. :Y)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:23

Iemand hier wel eens met een hartslag meter om het paard gereden en zo een schrik parcours gedaan?
kan je vertellen dat de paarden die het meeste trilden echt geen hoge hartslag hadden
puur show en wij trappen daar in.
zeg niet dat je m die hoek moet doorslaan maar het moet nú klaar zijn met die poppenkast.