Tong over het bit, ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Tong over het bit, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:49

Ik heb Tivara nu zo'n 6,5 jaar, en met het losrijden liep ze eigenlijk altijd een beetje te 'klapperen' met haar kaken, daarbij trok ze haar tong ver haar mond in. Als ik wat meer kon gaan vragen en klaar was met losrijden werd dit eigenlijk steeds minder totdat ik een constante verbinding had en bijna geen geklapper meer. Ik heb met rijden altijd een hele lichte druk tot bijna geen druk. Vandaag met de les zag mijn instructrice dat het niet meer alleen maar klapperen en tong optrekken was, maar dat ze haar tong nu ook over het bit deed.

Ik rijd nu met een enkelgebroken watertrensje, moet ook eerlijk toegeven dat ik eigenlijk nooit met iets anders heb gereden. Ik rijd haar ook regelmatig bitloos (1 keer per week), dan loopt ze in het begin ook zo te klapperen en trekt ze haar tong zo omhoog. Met buitenrijden blijft ze dit eigenlijk de hele tijd doen, contact of juist een lange teugel maakt dan helemaal niet uit.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die ervaring hebben met dit probleem. Oplossingen als sperriem strakker, neusriem hoger, panty om haar tong e.d. hoef ik NIET. Ik wil graag wedstrijden blijven rijden, dus ik wil toch ook graag zoeken naar een oplossing met bit. Eigenlijk ben ik dus opzoek naar een ander bit (het liefste geen tonglepel!) om te kijken of ze hier beter op reageert.

Edit; Tandarts is geweest, ze is laatst ook bij een fysiotherapeut geweest, ze was super los en had eigenlijk nergens spanning.
Laatst bijgewerkt door Tivara op 13-10-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ESSIE70

Re: Tong over het bit, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:53

Ik heb een tijdje met een correctie bit gereden.Toen ze eenmaal door had dat het niet meer
lukte is ze er mee gestopt en nu rij ik weer met gebroken trensje.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:54

Ik zou eerst een de paardentandarts laten komen, wieweet heeft je paard wel last van het gebit.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:56

Sorry, vergeten te vermelden EskeGirl, tandarts is geweest. :) Heb het er nu wel even bijgezet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:56

Oké, verder kan ik helaas niet helpen dan. Ik heb niet veel verstand van bitten verder...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:03

Hangt je bit wel op de juiste hoogte?

Een dubbelgebroken bit ligt anders in de mond, dat kan sowieso geen kwaad om eens te proberen.
Wat je wel kan proberen is een andere neusriem, bijvoorbeeld bij een lage neusriem heeft het paard bovenin de mond wat meer speelruimte, sommige paarden vinden dat prettiger en worden er uiteindelijk rustiger door.
Tonglepel schijnt wel ooit te werken hoewel die van mij daarmee echt helemaal over de zeik ging. Maar zijn ook paarden voor wie dat net even de bevestiging geeft hoe ze alles op de plek moeten houden daarbinnen, je weet het nooit.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:05

Bit hoger of lager hangen heeft geen effect :n

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:10

En als je doorrijd, doet ie de tong dan wel gewoon weer terug? Want het kan natuurlijk ook een soort probeerseltje zijn, en als blijkt dat het niet werkt...dan is het misschien ook zo weer over?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:13

Vandaag hebben we het voor het eerst echt gezien dat ze haar tong over het bit deed. Maar het gevoel wat ik toen had kende ik wel, dus ik verwacht dat ze het al langer doet. Ze doet haar tong zelf ook weer onder het bit als ik door blijf rijden.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:14

Mijn paard is ook altijd druk met zijn tong. Het enige wat je eigenlijk kunt doen als die verder helemaal gezond is experimenteren. Ik heb dit niet met hele extreme bitten gedaan, maar gewoon een bustrens, enkel gebroken, dubbel gebroken, een keer een gaatje ophoog en uiteindelijk toch een tonglepel hier liep hij niet echt fijn op, maar het heeft wel geholpen. Na een paar weken ben ik weer terug gegaan naar mijn oude bit en nu gaat het prima. Heel af en toe begint die weer en dan rijdt of longeer ik hem een keertje met tonglepelbit.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:21

Mijn verzorgpaard was altijd erg onrustig met het bit. Ik heb toen een ongebroken happy mouth bitje gekocht.
Ze liep hier een stuk fijner op. Hij ligt veel stiller in haar mond en prikt niet in het gehemelte.
Tegenwoordig tijd ik bitloos.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:16

@XXOOXX; ik eigenlijk niet aan een tonglepel, ik wil in ieder geval eerst kijken of ik het met een ander bit op kan lossen.
@ninajojo; gooide zij ook haar tong over het bit of dat juist niet? En weet je toevallig of je met zo'n bitje mag starten? (Anders zoek ik het zo zelf even op)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:18

_Kiki_ schreef:
@XXOOXX; ik eigenlijk niet aan een tonglepel, ik wil in ieder geval eerst kijken of ik het met een ander bit op kan lossen.
@ninajojo; gooide zij ook haar tong over het bit of dat juist niet? En weet je toevallig of je met zo'n bitje mag starten? (Anders zoek ik het zo zelf even op)

Vind je een correctiebit dan niks? Daar mag je gewoon mee starten.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:06

Zij gooide haar tong er niet over, maar was wel erg aan het klooien met het bit. Kroop achter de teugel en ging woest kauwen zeg maar.
Volgensmij mag je er gewoon mee starten :j Mag met een gewoon ongebroken bit ook toch?

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:22

De tong over het bit gooien is een teken van pijn, ik heb niet heel veel verstand van bitten, maar ik weet wel heel erg zeker dat een lepel (of iets dergelijks) GEEN oplossing is - alleen maar pijnlijker voor het paard. als ik jou was, zou ik je paard belonen als hij goed loopt(even aaien over de hals(: ) zodat hij dat als positief beschouwd.
Ik zou idd ook vooral veel bitloos blijven rijden, maar ik begrijp je van die wedstrijden, zou ik ook willen hoor;P
Eigenlijk snap ik niet dat bitloos niet toegestaan is :S

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:29

Lastig probleem,maar meestal is een ander bit de oplossing niet.
Je zult moeten zorgen dat de aanleuning beter wordt.
Niet te licht laten worden in het begin,maar een beetje stevige verbinding houden.
Ze spoelen als het ware het bit weg,zodra ze dat doen gewoon weer naar de hand toe drijven.
Ik heb er 1 gehad die deed het voornamelijk met iets spanning,maar dan alleen de tong optrekken.
Deed ik even de hand weg en gaf ik direct wat been en dan nam hij het bit weer aan.

Nu heb ik er 1 die was altijd verschrikkelijk onrustig in aanleuning,klapperde erg en kroop er dan achter.
Bleek erg last te hebben vd schouder en hals en wat al door een hele goeie arts behandeld,maar helaas niet opgemerkt...
Na behandeling was het al aardig weg,maar zodra ze het bit los laat en gaat rommelen drijf ik en hou ik de hand wat aan.Dan is het weer over.

Succes hoor!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:32

Heb je al eens een ongebroken trensje geprobeert? Gewoon een beetje expirimenteren, kijken waar hij fijn op loopt etc. er is vast wel een bitje waar hij goed op loopt!

Maar omdat hij het ook bitloos doet, kan het ook zijn dat het een soort 'tic/gewoonte' is geworden...Dan lijkt het me niet eens zo'n gek idee om bijvoorbeeld 2x per week met een tonglepeltje te longeren om soort van af te kicken. Tonglepel zou ik echt als laatste redmiddel gebruiken want fijn is het niet voor je paard.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:39

Mijn paard zit altijd te rotzooien met een enkel gebroken bit, tong eruit, over het bit, stoot af etc. Met dubbelgebroken nergens last van, en is hij heel rustig. enkelgebroken werkt te scherp op hem in denk ik, vind hij iig niet fijn. Ik rij hem nu met een dubbel gebroken sweet iron en dit gaat super!

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:59

Mischien kun je een zo´n bitje proberen met een tong lepel er aan vast.. Snap je welke ik bedoel ?

Ik zoek anders wel een linkje ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:09

Mijn friese merrie doet ook altijd haar tong over het bit met een enkel of dubbelgebroken trens. Ook met longeren. We hebben nu al enige jaren een ongebroken trens en daar gaat het wel goed mee. Paard heeft overigens absoluut geen pijn.

Nikie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:49

Kiki; uit je verhaal begrijp ik dat dit probleem eigenlijk al wat langer speelt, niet dat ze haar tong over het bit doet maar wel dat ze erg onrustig is met haar mond tijdens het rijden. Ik herken dit probleem wel, mijn merrie is ook altijd erg druk met haar mond, met name als ze "spanning" ervaart, ik heb haar nu een half jaar en de eerste paar maanden deed ze het veel erger dan nu, ik heb wel wat gewisseld met bitjes maar heb haar nu eigenlijk al een hele tijd op een dubbelgebroken d-trens erg lekker lopen, mijn voorkeur gaat ook uit naar een d-trens omdat die voor mij gevoel iets stabieler in de mond liggen. Ik heb nu een d-trens met een plat middenstukje. ( Het is ook altijd een beetje zoeken als je net een paard hebt wat nou bij dat paard past.)
Toen ik haar kreeg heb ik wel meteen een afspraak gemaakt met de tandarts om er zeker van te zijn dat ze inderdaad geen last van haar mond had(ook altijd verstandig om te kijken naar andere lichamelijke blokkades en/of afwijkingen), ik las al dat jij er ook al een tandarts bij hebt gehad, heel verstandig. Nadat de tandarts is geweest is het wel iets beter geworden maar het probleem was nog niet weg, veelal komt het probleem toch voort uit een aanleunings probleem, zeker in het geval van tong over bit. Mag ik vragen hoe jij je paard losrijd en hoe jij er uiteindelijk weer oppakt? Rijd je veel tempowisselingen (hoe is haar "tempo" zowieso, is ze vlot of juist traag?Is het een sensibel paard?) Houd je haar tijdens het rijden goed bezig? veel s-figuren,voltes,volte verkleinen en weer openen? Kruipt ze snel achter de teugel of blijft ze mooi op de loodlijn?(mijn merrie kruipt heel snel achter de teugel en dan word ook het klapperen van haar mond erger)
Ik merk gewoon bij mijn merrie (is een behoorlijk vlug paard, loopt snel over haar tempo etc.) Dat tempocontrole een helehoop heeft verbeterd, ook het van achter naar voor rijden, dus letterlijk tegen je hand aan laten lopen, maakt wel degelijk verschil, hierdoor heb ik een veel stabieler paard tijdens het rijden. Tevens probeer ik haar altijd lang en laag los te rijden, ook hierin rijd ik veel tempowisselingen en figuren. Ik betwijfel het of het onrustige met haar mond helemaal zal verdwijnen (het is de ene keer minder dan de andere keer) dit is in haar geval ook een beetje een spannings trekje, ik maak me er niet al te druk om en blijf gewoon conseqent doorrijden. Een ander bit kan wel degelijk verschil maken alleen betwijfel ik het of je dan op den duur weer niet tegen hetzelfde probleem aan gaat lopen.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:02

Een dubbelgebroken bitje proberen? Een enkelgebroken bit heeft een notenkraker effect, dus als je daar druk op zet gaat het midden van het bit tegen het gehemelte en dat doen pijn, dus misschien is dat de reden dat de tong over het bit gaat. Om die pijn te verzachten. Je zou dus even een dubbelgebroken bit kunnen proberen ipv meteen naar een tonglepelbit te grijpen

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 19:35

@nenchyislief; ik zeg in de OP ook dat ik juist niet naar een lepelbit wil grijpen :)
@ambre; juist die verbinding zoeken in het begin is zo'n probleem. Als ik dan verbinding zoek als zij zo loopt de klapperen is het meteen een giraffe. Maar ik ga toch proberen om meer verbinding te houden op zo'n moment.
@BaileyMix; ik heb haar alleen nog maar met een enkel gebroken watertrens gereden. Heb nu een ander bit op proef, anders zal ik eens naar een ongebroken trensje kijken.
@Nikie1995; losrijden doe ik meestal op een grote volte in het midden zodat ze geen aanleuning aan de bakrand kan zoeken. Lang/laag, volte sluiten en openen, 8jes rijden en tempowisselingen. De laatste tijd is ze een beetje sloompjes met losrijden, maar ik moet zeggen dat het heel erg verschillend is. Ze kan ook heel rennerig/vlug zijn, licht een beetje aan mijn bui en die van haar ;)

Ik ben naar de Paardenschuur in Amerongen geweest, en daar heb ik een Myler bit (level 2) op proef mee gekregen. Ik heb haar gisteren gelongeerd en vandaag voor het eerst gereden. Het is wel erg wennen, haar tong over het bit heeft ze nog niet gedaan. Klapperen en haar tong optrekken doet ze nog wel, maar minder dan met mijn andere bit. Ik probeer dit bit iig 3 weken, dus het is even afwachten hoe ze het op pakt. Ik merkte vandaag al wel dat ze meer druk kon verdragen aan de voorkant dan normaal.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:44

Dat is een lastig probleem, ik heb het ook gehad met mijn paard
Wat bij mij hielp was experimenteren, zoals hierboven gezegd
Neusriem is een gaatje losser of vaster, bit iets hoger of lager,...

geef je een appel voor je gaat rijden?
als ik mijn paard een appel ofzo geef, speelt hij meer met zijn bit en gaat zijn tong er sneller over

hopelijk helpt het bitje dat je nu hebt!

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:18

Moeilijk probleem Kiki, maar ik vermoed dat je het niet alleen moet zoeken in een ander bit, maar ook in je eigen rijden. Meestal als ze problemen hebben in de mond is dat terug te leiden naar de verbinding van achter naar voren, die is nu waarschijnlijk niet constant genoeg. Ik zou heel erg gaan voor tempocontrole en voorwaartse drang, dat je een mooie verbinding gaat krijgen. En dit moet je heel consequent vanaf het begin gaan eisen. Mijn beide paarden waren eerst ook te licht in de aanleuning, waardoor je eigenlijk onvoldoende controle hebt, ze kruipen dan achter het bit en achter je been. Dit heb ik ook opgelost door voorwaartse drive te eisen.

Je zou wel voor een stabieler bit kunnen gaan kijken, bijv. met een D-trens of een correctiebit. Overigens hoor ik ook goede verhalen over het gebruik van een lage neusriem, dat ze daar ook rustiger van de in de mond (kunnen) worden.