Ik weet het niet meer een andere instructeur zoeken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dior_bokt

Ik weet het niet meer een andere instructeur zoeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:49

IK zit nog al met een probleem :oo
Mijn paard is niet makkelijk met rijden hij heeft veel spanning
En zet dan zijn hoofd er op en gaat sterren kijken of gaat onder je uit lopen
Nou ben ik al bij verschilende instructeur gaan lessen, maar dat moet er een hulpteugel aan.
de hulpteugels zijn een slof of een halsverlenger of een tiedeman
Stel ik mij nu aan dat ik me zorgen maak om mijn paard, omdat er mensen zegen dat je paard er alleen maar slecher van word in plaats van beter
Ik hoop dat het hier goed staat, anders even verplaatsen.

Anoniem

Re: Een andere instructeur zoeken ja of nee ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:59

tja het ligt eraan, een halsverlenger hoeft niet verkeerd te zijn. Misschien ben je nog niet handig genoeg en heb je het wel nodig. Dan loopt je pony zich niet vast en kun jij rustig aan verder leren.
Uiteraard is het beter zonder en zou ik op langere termijn iemand zoeken waar jij in aanpak achter staat, wat je nu blijkbaar niet doet. :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:02

Het probleem is als de hulpteugel er af is, dat ik mijn paard dan niet meer fijn kan rijden

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:10

ja dit had ik ook, mijn ruin was erg jong en had totaal geen balans en liep ook lekker met zijn neus recht naar voren. Dan is het toch jammer dat een hoop instructeurs je een slofteugel aansmeren. En dat is inderdaad vaak alleen maar symptoom bestrijding. Daarbij vind ik het valsspelen }>
Goed zoeken, er bestaan genoeg goede instructeurs, maar die zijn gewoon moeilijk te vinden...

[edit]
ik weet niet waar je woont? ik ken een aantal goede instructeurs in de buurt van Tilburg ;)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 19:44

Ik merk zelf dat mijn paard er niet beter van word, dus vandaar dat ik het aan jullie vraag
Wat ik het beste kan gaan doen

suus_pepper

Re: Ik weet het niet meer een andere instructeur zoeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:47

Als jij je er niet prettig bij voelt moet je het zeker niet doen!
Ik weet niet waar je woont? Want er zijn ook instructeurs die jou kunnen helpen met je probleem zonder hulpteugels :j

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:16

Vanaf hier kan ik niet zeggen of je wel of niet goed bezig bent met je hulpteugels, maar je moet wel een goed gevoel bij je instructeur hebben anders kun je beter een ander zoeken. Maar laat je niet gek maken door Bokt hoor, vraag het anders eens aan mensen uit je omgeving waarvan je vindt dat ze veel verstand van paarden hebben.

Ik ben instructeur en ik wil je graag helpen je paard zonder hulpteugels goed te trainen. Het ligt er natuurlijk aan waar je woont of dat een mogelijkheid is. Succes!

Groetjes,
Marieke.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:33

als het niet goed voelt....niet doen. In welke regio woon je?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:36

Een instructeur moet passen bij je paard, maar ook bij jou. Jij moet namelijk, als de instructeur er niet is, ook verder kunnen met je paard en de dingen uit de les toe kunnen passen. Als je het dus niet snapt, te moeilijk vind of simpelweg niet kan uitvoeren als je alleen aan het rijden bent, is deze instructie niet geschikt voor jou. Dat geld dus ook als jij met hulpteugels moet rijden en dat niet goed gaat als je alleen bent of als je dat misschien niet goed durft zonder begeleiding. Ook ik adviseer je dus iemand te zoeken die je op een voor jou duidelijke en goed uitvoerbare manier leert je pony te rijden. Zou ook zeker even hier neerzetten (of een aparte advertentie maken) in welke regio je zit. En neem gerust proeflessen, of zoek verder als het niet bevalt! Niet blijven modderen met iemand waarmee je geen klik hebt, zonde van je tijd en geld.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:38

Een instructeur moet inderdaad bij je passen. Ik lees je twijfel; wellicht kun je dat met diegene bespreken?
Werkt het niet voor jou of voel je je er niet fijn bent, dan is het geen schande uit elkaar te gaan en verder te kijken. :)

Ik zou ook niet willen lessen bij iemand die met hulpteugels komt aanzetten. :)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:45

Wat al gezegd is, je moet wel een goed gevoel bij een instructeur hebben. Leg eventueel je twijfel bij hem neer en ga een discussie niet uit de weg, want ook daar leer je van.
Hulpteugels zijn niet per definitie slecht en kunnen je als combinatie best een stukje verder brengen.
Wel zou ik eventuele lichamelijke ongemakken bij het paard uitsluiten. Is het zadel goed passend en heeft het paard bijvoorbeeld geen last van de rug?
Hoe reageert je paard tijdens longeren met een hulpteugel, is hij dan ook lastig of juist niet. Want in dat laatste geval kan het ook zijn dat jou ruitergevoel nog niet ver genoeg is ontwikkeld.

Heel veel succes!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:09

Zoek gewoon een goeie instructie, 1 die niet begint over hulp teugels in welk vorm dan ook, het is een beperking van de instructie.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:40

Toch kan een hulpteugel heel veel goeds doen. Een paard dat een uur lang loopt sterren te kijken wordt daar alleen maar slechter van. Dan kan een hulpteugel een welkome aanvulling zijn in de training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:44

Abacab schreef:
Toch kan een hulpteugel heel veel goeds doen. Een paard dat een uur lang loopt sterren te kijken wordt daar alleen maar slechter van. Dan kan een hulpteugel een welkome aanvulling zijn in de training.

Ja zolang een ruiter dat zelf niet op kan lossen is een vriendelijk model als halsverlenger een goede optie.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:59

Ik vind gewoon hoe erg, of hoe gek je paard er ook bij loopt.
je hebt gewoon geen hulpteugels nodig, een intructeur moet jou dat toch kunnen leren
Hoe je een paard nageefelijk kan laten lopen
waarom heb je anders les nodig ?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:04

Nouja, dan ben je er zelf volgens mij al uit...

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:07

meintje schreef:
Nouja, dan ben je er zelf volgens mij al uit...

Nog niet helemaal hoor ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:19

Heb je wel eens gevraagd aan je instructeur waarom hij of zij er een hulpteugel aanhangt ipv je te helpen het probleem op te lossen?
Heb je al eens duidelijk gemeld dat je dat probleem graag als eerste wilt oplossen?

En daarnaast vindt ik het nog steeds raar dat mensen hulpteugels vaak alleen maar als slecht zien terwijl het in sommige gevallen (waar de ruiter tekort schiet) beter is.
En mischien is dat in jou geval ook wel zo, dat je eerst moet leren hoe je het voor elkaar krijgt en zodra je instructeur ziet dat je het doorhebt je de hulpteugel eraf kunt halen.

met andere woorden praat en overleg met je insttructeur...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:48

Joolien schreef:
Abacab schreef:

Ja zolang een ruiter dat zelf niet op kan lossen is een vriendelijk model als halsverlenger een goede optie.

Ik kan deze mening niet met je delen, het is een beperking van ruiter en gebrek aan kennis van uit de instructie wanneer deze een hulpteugel toelaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:49

-> RT-P

Zidane2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:00

Ik heb toen ik net bij mijn instructeur ging lessen ook met een hulpteugel gelest. Dit waren gewoon 2 elastieken die aan het bit en aan de singel werd vast gemaakt. Dit zodat ik kon voelen hoe die moest lopen en hoe ik dat moest doen, dus doormiddel van kleine kneepjes, en zodat mijn paard ook de rug los kon laten. Grote deels van de les hing die teugel gewoon slap, en na eventjes gereden te hebben deden we hem ook af.
Na een paar lessen reed ik ook zonder.

Misschien ook iets voor jouw?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:03

Wat is de meerwaarde om kneepjes op de teugel te geven te pas en te onpas, je geef het paar continu halve ophoudingen zonder meer waarde, vreemd dat een instructie dit zomaar laat doen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:05

Moll; gedeeltelijk ben ik het met je eens, maar zijn we niet allemaal beginner geweest? Soms kan een hulpteugel een fijne, tijdelijke aanvulling zijn om je gevoel sneller te ontwikkelen waardoor je weer sneller van de hulpteugels af kan :)

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:09

Als een hulpteugel correct gebruikt word,dan helpt de hulp teugel.Alleen worden ze vaak niet correct gebruikt,en kunnen ze dingen erger maken.

Hier op bokt heb je heel veel mensen die er een negatief woord over hebben,en ondertussen hebben ze de hulpteugel zelf nooit gebruikt, en weten ze eigelijk niet hoe die exact werkt.
En het spreekwoord,Waar de rijkunst ophoud begint de hulp teugel,is niet helemaal waar.Soms heb je gewoon hulp nodig,dit kan hulp van een mens zijn of van een hulpteugel.

Als je een hulpteugel gebruikt,zoek dan wel uit wat de hulp teugel precies doet,en hoe je hem correct moet gebruiken.

En eigelijk maken we allemaal gebruik van hulpmiddelen,want in theorie zijn hoofdstel en bit ook hulp middelen.

Voor als nog, laat je niet gek maken,door zwartprater, en doe wat het beste voor jou paard is.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:17

AxS136 schreef:
Als een hulpteugel correct gebruikt word,dan helpt de hulp teugel.Alleen worden ze vaak niet correct gebruikt,en kunnen ze dingen erger maken.

Hier op bokt heb je heel veel mensen die er een negatief woord over hebben,en ondertussen hebben ze de hulpteugel zelf nooit gebruikt, en weten ze eigelijk niet hoe die exact werkt.
En het spreekwoord,Waar de rijkunst ophoud begint de hulp teugel,is niet helemaal waar.Soms heb je gewoon hulp nodig,dit kan hulp van een mens zijn of van een hulpteugel.

Als je een hulpteugel gebruikt,zoek dan wel uit wat de hulp teugel precies doet,en hoe je hem correct moet gebruiken.

En eigelijk maken we allemaal gebruik van hulpmiddelen,want in theorie zijn hoofdstel en bit ook hulp middelen.

Voor als nog, laat je niet gek maken,door zwartprater, en doe wat het beste voor jou paard is.

maar als ze zegt dat het paard zijn hoofd weer omhoog doet zodra ze de hulpteugel weer af doet lost het natuurlijk niks op, dan is het gewoon symptoom bestrijding en dat zou een goede instructeur moeten weten.

@zidane2004 ; dit is dus fout, in mijn ogen, rijden met elastiek zet het paard alleen maar vast, vaak zie je dan dat de paarden heel kort gaan lopen. Het geven van kneepjes word vaak voorgeschreven door slechte instructrices omdat het paard dan met zijn hoofd in de krul gaat lopen, maar dan ziet het er in iedergeval beter uit. ook fout dus. goed rijden heeft niets met kneepjes, spelen, halve ophoudingen of hoe je het ook noemt te maken.