Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Mindfields schreef:Je kunt een vastzittend lichaam op geen mogelijke manier rechtrichten zonder eerst nog meer schade aan te richten, rechtrichten begint vanuit nageeflijkheid in kaak-nek, dan hals-schoft en rug, waardoor je direct de achterhand in staat stelt het lijf te gaan dragen en vandaaruit kun je rechtrichtende oefeningen gaan rijden.
Mindfields schreef:Je kunt een vastzittend lichaam op geen mogelijke manier rechtrichten zonder eerst nog meer schade aan te richten, rechtrichten begint vanuit nageeflijkheid in kaak-nek, dan hals-schoft en rug, waardoor je direct de achterhand in staat stelt het lijf te gaan dragen en vandaaruit kun je rechtrichtende oefeningen gaan rijden.
kamille schreef:Dit verrast me toch wel een beetje. Ik heb laatst les gehad van iemand en die begon met rechtrichten voordat het paard nageeflijk was. Was klassieke dressuur by the way.
@Mindfields: ergens zie ik de logica van jouw standpunt wel in. Ik kan me voorstellen dat spieren eerst moeten ontspannen voor je ze op de juiste manier kunt gaan trainen. Aan de andere kant heb ik ook geleerd dat nageeflijkheid een GEVOLG moet zijn van je rijden, en dus van het rijden van veel figuren waarin je stelling en buiging vraagt, en dat een gevolg van dat inbuigen de nageeflijkheid is. Gebruik jij geen voltes om het paard nageeflijk te krijgen?
@Moll: ik heb je website bekeken en daar zeg je dat nageeflijkheid zelfs voor de actieve achterhand komt. Ik rij nu een paard dat op het moment dat hij nageeflijk is traag loopt. Ik heb er nu voor gekozen om hem eerst actief aan mijn been te krijgen en dan weer aan de nageeflijkheid te gaan werken. Is dat dan volgens jou de verkeerde volgorde?
kamille schreef:God wat verwarrend allemaal! Ik weet ook te weinig van de anatomie om het zelf te kunnen beredeneren. Het paard uit mijn voorbeeld was bij nageeflijkheid echt niet goed naar voren te krijgen. Waarschijnlijk door mijn eigen onkunde ging dan de nageeflijkheid verloren als ik hem achter zijn broek ging aanzitten. Maar het IS toch zo dat op het moment dat een paard gaat nageven dat hij dan de neiging heeft om trager te gaan lopen? Het IS toch zo dat het een paard meer inspanning kost om nageeflijk te lopen dan dat het hem kost om met zijn neus eruit op de voorhand te lopen (ik noem maar wat)? Anders zouden ze toch uit zichzelf allemaal lekker nageeflijk zijn (mits de ruiter niet stoort)?
ps: het is niet zo dat ik je verhaal in twijfel wil trekken maar ik probeer het voor mezelf te begrijpen door hardop te denken
) dat jouw paard op dat moment niet ECHT nageeflijk was, en dus nog steeds niet op eigen benen liep, waardoor je alles weer verliest zodra je naar voren gaat rijden. Sommige heethoofden die nooit hebben geleerd te ontspannen onder het zadel(en dus altijd wat vluchterig/rennerig waren, wat dan verward werd met voorwaarts zijn), gaan zodra ze echt nageeflijk gereden worden indd wel langzamer, maar dat komt puur doordat ze zich ontspannen. Vandaaruit kun je dan weer correct voorwaarts gaan rijden.
my_precious schreef:Mindfields schreef:Je kunt een vastzittend lichaam op geen mogelijke manier rechtrichten zonder eerst nog meer schade aan te richten, rechtrichten begint vanuit nageeflijkheid in kaak-nek, dan hals-schoft en rug, waardoor je direct de achterhand in staat stelt het lijf te gaan dragen en vandaaruit kun je rechtrichtende oefeningen gaan rijden.
en zo heb ik het ook geleerd, en toevallig werkte dit bij mij ook.
ohw mindfields ik leerde dat bij jou hahaha..
in januari heb ik mijn nieuwe wow zadel, vanaf dan wil ik weer een tijdje les hebben van je zeker voor het rechtrichten van mijn paard.
Mindfields schreef:kamille schreef:God wat verwarrend allemaal! Ik weet ook te weinig van de anatomie om het zelf te kunnen beredeneren. Het paard uit mijn voorbeeld was bij nageeflijkheid echt niet goed naar voren te krijgen. Waarschijnlijk door mijn eigen onkunde ging dan de nageeflijkheid verloren als ik hem achter zijn broek ging aanzitten. Maar het IS toch zo dat op het moment dat een paard gaat nageven dat hij dan de neiging heeft om trager te gaan lopen? Het IS toch zo dat het een paard meer inspanning kost om nageeflijk te lopen dan dat het hem kost om met zijn neus eruit op de voorhand te lopen (ik noem maar wat)? Anders zouden ze toch uit zichzelf allemaal lekker nageeflijk zijn (mits de ruiter niet stoort)?
ps: het is niet zo dat ik je verhaal in twijfel wil trekken maar ik probeer het voor mezelf te begrijpen door hardop te denken
Dan denk ik(weet eigenlijk heel erg zeker) dat jouw paard op dat moment niet ECHT nageeflijk was, en dus nog steeds niet op eigen benen liep, waardoor je alles weer verliest zodra je naar voren gaat rijden. Sommige heethoofden die nooit hebben geleerd te ontspannen onder het zadel(en dus altijd wat vluchterig/rennerig waren, wat dan verward werd met voorwaarts zijn), gaan zodra ze echt nageeflijk gereden worden indd wel langzamer, maar dat komt puur doordat ze zich ontspannen. Vandaaruit kun je dan weer correct voorwaarts gaan rijden.