Gevallen tijdens dressuurproef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Gevallen tijdens dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:47

Hallo bokkers,

Vandaag ging ik voor het eerst weer starten met mijn merrie sinds 2 jaar. Na 1,5 blessureleed, gaat het rijden weer zo fijn, dat ik me in een opwelling had opgegeven voor een wedstrijd, L2. Ik had een hele kleine en rustige wedstrijd uitgezocht en ging met goede moed op pad: ik had er zin in! Omdat ze wel vaker erg lastig kan zijn, had ik maar één doel: namelijk relaxed de baan door met een braaf paard, punten konden me niet schelen. Ik had heel fijn losgereden en paard was relaxed en tevreden. Helaas veranderde dat totaal toen ik de baan in kwam, ze was heel gespannen, kijkerig en miepte bij elke hoek en letter (lees: stilstaan, achteruit willen lopen etc). Op een gegeven moment dacht ik dat haar weer bij me had, maar uit het niets staakte ze weer. Ik vond dat het toen wel klaar was met het gemiep en gaf even pittig been om haar door de hoek te dwingen. Dit pikte ze niet en bokte me er genadeloos af. Gelukkig mocht ik van de jury nog even een paar rondjes door de baan rijden, maar werd wel uitgesloten voor de rest van de proef. Tweede proef liep paard ontspannen de sterren van de hemel wat beloond werd met 200 punten en een eerste plek. Jammer is dat ik deze punten ook meteen weer kwijt ben omdat uitsluiting 2 verliespunten oplevert, maar dit maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Het succes van de tweede proef wordt totaal overschaduwd door het feit dat mijn paard het (ook thuis) nodig vindt om me zo genadeloos af te bokken omdat ze het ergens niet mee eens is. Er is medisch helemaal NIETS meer met haar aan de hand. Na alle fysio, DA en kliniek behandelingen, 1,5 jaar af en aan rust en 5 maanden rustig opbouwen onder begeleiding van fysio, ben ik hier van overtuigd. Het is een heel erg vervelend en vooral ook gevaarlijk probleem. Ik kan lezen en schrijven met mijn merrie en heb al de nodige gehoorzaamheids en dominantieproblemen met haar overwonnen, maar dit probleem blijkt erg hardnekkig. Ik zit deze nijdige ik-ben-beledigd-bokken 9 van de 10 keer niet uit... Ik begin nu aardig met mijn handen in het haar te zitten, want ik wil er niet op wachten tot het een keer wel fout gaat en ik verkeerd terecht kom. Verkopen van het paard is absoluut geen optie, want ik vermoed dat de meeste mensen het niet zo lang zouden volhouden als ik nu al doe. Dus ik moet er zelf mee leren omgaan en dat bokken doorbreken (de eerste bok zit ik uit, heel soms de tweede ook, maar dan ga ik bij de derde toch echt). Ik blokkeer bij de eerste bok en denk alleen maar: "gaaaaan we weer..." Het lukt me niet om deze gedachte om te zetten in een reflex om na die eerste bok zó snel te handelen dat ik een tweede bok kan voorkomen en moet dit op een of andere manier leren, maar heb geen idee hoe en wie mij daarbij zou kunnen helpen (zit te denken om eens advies te vragen aan Gert v/h Hof). Ze is voor mij verder echt het ideale paard, we hebben samen al zoveel overwonnen, maar dit 'dingetje' is zó moeilijk te overwinnen en komt dus bij tijd en wijlen toch weer terug. Ook als ik na een val weer tegen mezelf zeg: dit was de allerlaatste keer dat ik er af gebokt ben, ik mag NIET meer vallen, het gebeurt gewoon NIET meer, het MOET nu echt afgelopen zijn met die fratsen...

Sorry voor het lange verhaal.....zucht.
Laatst bijgewerkt door Pollux op 09-10-11 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

LINDY_1989

Re: Gevallen tijdens dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:51

hoop voor je dat je de bokken leert uit te zitten en dat het probleem snel voorbij zal zijn. ik duim er in iedergeval wel voor. ik snap je wanhoop.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:55

Zodra jij blokkeert span je aan & dan kun je inderdaad niet blijven zitten. Je moet proberen zodra je merkt dat ze gaat bokken te blijven ontspannen en achterover, dan blijf je al beter zitten. Succes, het is echt een vervelend probleem :*

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:51

wat vervelend zeg! ga je vol goede moed en enthousiasme op pad en krijg je zoiets.

bokken is echt een vervelend geintje, en ze weet duidelijk dat ze jou daarmee goed te pakken heeft. misschien een idee om de volgende keer voordat je haar corrigeerd in een flinke stelling te zetten, dat maakt het bijna onmogelijk voor haar om te bokken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:06

Jeetje balen zeg... :(:)

Klein tipje; bokriempje aan je zadel, heb ik ook bij mn paard voor in de cross bij afsprongen ed. Kan je zo maar eens helpen! :)

Ik hoop dat iemand je kan helpen ervanaf te komen :(:)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:08

Ja, het is echt vreselijk balen, want het is voor de rest zo'n fijn paard. Een bokriempje heb ik al aan mijn zadel, maar ik heb blijkbaar niet de reflex om die te pakken. Het banketstaaf is dat ze zo vies bokt dat ook een bokriempje niet zal werken. Nee, ik moet iets vinden om bij de eerste bok al zo rigoreus te handelen dat ze zo van haar stuk gebracht wordt dat het bokken stopt. Dan kan ik meteen been geven om haar naar voren te sturen. Als ik bv been geef terwijl ze bokt, krijg ik er een nog vuilere achteraan. Helaas is mijn merrie snel beledigd en weinig vergevingsgezind. Tenzij ik haar van haar stuk breng, dan heb ik een kans van slagen. Maar juist dat lukt me niet omdat ik (nog) niet de juiste reflex heb en alleen maar probeer te overleven.

Mister01: ja, zoiets moet ik doen en dat weet ik ergens ver in mijn achterhoofd ook, maar het is zo moeilijk om mijn reflex te veranderen in handelen ipv te overleven.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:31

God wat een vervelend ding is dat toch he, als ze zo zijn.

Ik zat tijdens je verhaal inderdaad te denken aan Gert v/h Hof, puur omdat hij misschien wel de bokken uit kan zitten en je merrie aan kan pakken zodat ze merkt dat bokken haar niet meer het gewenste resultaat geeft en jij misschien van daaruit weer verder met haar kan.

Verder kan ik je niet heel veel tips geven maar ik wil je in ieder geval heel veel succes met haar wensen en hopelijk krijg je het eruit.

Verder top! dat je het al zo lang volhoudt met haar :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:37

Pollux schreef:
Ja, het is echt vreselijk balen, want het is voor de rest zo'n fijn paard. Een bokriempje heb ik al aan mijn zadel, maar ik heb blijkbaar niet de reflex om die te pakken. Het banketstaaf is dat ze zo vies bokt dat ook een bokriempje niet zal werken. Nee, ik moet iets vinden om bij de eerste bok al zo rigoreus te handelen dat ze zo van haar stuk gebracht wordt dat het bokken stopt. Dan kan ik meteen been geven om haar naar voren te sturen. Als ik bv been geef terwijl ze bokt, krijg ik er een nog vuilere achteraan. Helaas is mijn merrie snel beledigd en weinig vergevingsgezind. Tenzij ik haar van haar stuk breng, dan heb ik een kans van slagen. Maar juist dat lukt me niet omdat ik (nog) niet de juiste reflex heb en alleen maar probeer te overleven.

Mister01: ja, zoiets moet ik doen en dat weet ik ergens ver in mijn achterhoofd ook, maar het is zo moeilijk om mijn reflex te veranderen in handelen ipv te overleven.

En als je haar nou heel brutaal eens echt naar voren slaat zodra ze begint? Zo hard naar voor jagen dat ze niet meer kan bokken? Eventueel iemand met een longeerzweep in het midden zetten die je helpt. Doorbreken is denk ik de enige optie namelijk, maar dan moet je wel stevig in je schoenen staan hoor...Ik hoop hoe dan ook dat je het voor elkaar krijgt.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:39

Ik volg dit even, zit namelijk met hetzelfde probleem.
Mijn merrie doet het enkel op wedstrijd als ik ga aangalloperen, in de les doet ze het meestal niet, ze durft enkel eens dreigen als ze gespannen is of als er voor haar een paard al aan het galloperen is.
Ben er gisteren op wedstrijd flink vanaf gevallen (eindigde in het ziekenhuis :\), door die gemene bokken.
Heb ze altijd kunnen uitzitten, maar gisteren ging ze helemaal uit dr dak !

Hoop dat ik hier ook enkele goede tips kan vinden :)

Denk trouwens wel niet dat het een oplossing is om iemand anders op je paard te zetten, uiteindelijk voelt een paard goed genoeg met wie die te maken heeft, als jij er dan weer op kruipt voelt die dat meteen & gaat 'ie zo weer bokken vrees ik.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:42

Dat naar voren jagen zou niet mijn eerste keuze zijn, omdat TS al moeite heeft met zitten na die bok. Ik zou eerder denken in de richting van eht paard omtrekken, dus rigoureus met een teugel inkomen. Dan verliest hij zijn evenwicht als hij wil bokken.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:48

Jij sluit verkopen uit als optie...
Nu ken ik toevallig talloze voorbeelden van paarden die bij een nieuwe eigenaar het oude gedrag niet meer vertonen.
Heeft alles te maken met het patroon dat met de oude eigenaar is opgebouwd en die met de oude eigenaar niet te doorbreken was, door self fulfilling prophecy.
Het feit dat je paard ineens gespannen wordt als je de ring in gaat "voor het echie" kan daar al een signaal van zijn.

boka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:53

Ik heb dit ook allemaal meegemaakt, ben er zo hard vanaf gevallen dat ik 4 maanden niet kon rijden.
Maar sinds ik stresskorrels geef van Primevall is mijn paard weer goed handelbaar.
Hij kon echt helemaal uit het niets schrikken, en er dan in blijven hangen, met bokken en ervandoorgaan.
Het voordeel van deze stresskorrels is dat je ze ook op wedstrijd mag gebruiken!

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:01

Ik heb even meegelezen met je topic, ik herken dit gedrag uit een jazz merrie die ik vroeger kende.

Het enigste wat je hiermee kunt doen is (sorry mensen die hier niet tegen kunnen, jammer dan, wacht maar tot het ECHT gevaarlijk word voor de TS): zodra je merk dat je haar gaat beledigen je binnenhand ver omhoog brengen zodat je helemaal tegen je hand komt en gaat sterrenkijken, desnoods geef je een keer een kort rukje waarmee je haar waarschuwt.. zodra ze weet dat ze een klein kort rukje in der giegeltje krijgt snapt ze vanzelf dat dat niet mag...

Nogmaals meid, wéés voorzichtig en word consequent hiermee want voor je het weet eindigt dit in een ras-echt drama!!!

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:05

Ik heb dit ook gehad met buitenritten (onder begeleiding), met een privé paard in Frankrijk, dan werd het paard zo blij dat hij ging rodeo'en.
De instructrice vertelde mij dat ik dan met 1 hand een 'ruk' naar boven moest geven.
En natuurlijk je stem gebruiken. Dit hielp bij mij wel, (ben er ook niet afgevallen sinds ik dit deed) misschien dat je dit een keer kan uitproberen?

(net zoals de reactie hierboven eigenlijk)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:18

srauwers schreef:
Ik heb even meegelezen met je topic, ik herken dit gedrag uit een jazz merrie die ik vroeger kende.

Het enigste wat je hiermee kunt doen is (sorry mensen die hier niet tegen kunnen, jammer dan, wacht maar tot het ECHT gevaarlijk word voor de TS): zodra je merk dat je haar gaat beledigen je binnenhand ver omhoog brengen zodat je helemaal tegen je hand komt en gaat sterrenkijken, desnoods geef je een keer een kort rukje waarmee je haar waarschuwt.. zodra ze weet dat ze een klein kort rukje in der giegeltje krijgt snapt ze vanzelf dat dat niet mag...

Nogmaals meid, wéés voorzichtig en word consequent hiermee want voor je het weet eindigt dit in een ras-echt drama!!!

Ik vind dit eigenlijk ook wel een hele goede (betere ;) ) tip!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:29

Oe stout paardje!

En ja ik denk er net zo over als de reacties boven mij.
Maar het ligt ook aan je humeur. De ene dag kan je het beter aan als de andere dag.
Op het moment dat je veel durft moet je gaan zitten met de gedachte: "vandaag zit ik heel vast en als je nu bokt, dan krijg je behoorlijke straf"
Probeer een keer haar hard aan te pakken. Als dat lukt, dan heb je een hele hoop gewonnen.
Soms moet je gewoon even goed laten merken dat jij de baas bent.
Dan krijgt je paard respect voor jou en kunnen jullie veel fijner samen werken ;)

Gefeliciteerd met je hoge punten :j

Sterkte met je boefje :(:)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 10:33

@Hyperion: verkopen is idd geen optie. Ik ben dol op dit paard en er zijn idd weinig mensen die haar heftige karakter trekken (weet ik uit ervaring!). Het zal dan zijn dat dit probleem door mij is ontstaan, maar als ze dit bij een ander flikt (en dat doet ze echt wel), dan zal die persoon haar misschien meteen de deur uitdoen en niet zo lang geduld hebben. Bovendien moet ik dit probleem zelf proberen op te lossen, want ik wil haar helemaal niet kwijt, voor de rest kan ik nl lezen en schrijven met dit dier.

Een ander laten rijden die de bokken kan uitzitten is natuurlijk maar één kant van de oplossing, uiteindelijk moet ik het ook kunnen. Dus ik heb iemand nodig die mij op het moment supreme de juiste tips kan geven zodat ik uit mijn "ooooh daar gaan we weer" modus wordt gehaald en ik kan handelen. Ik ben niet bang voor mijn paard, maar ben niet levensmoe, dus ik wil pertinent dat ze met dit gedrag stopt.

Ik heb contact gehad met Gert van den Hof. Hij denkt dat hij me zou kunnen helpen. Hij kan me begeleiden om op de juiste adequate manier te handelen op het moment dat ze gaat bokken om het gedrag te doorbreken. Hij zou haar eerst een week zelf rijden om te kijken met wat voor type hij te maken heeft en om een oordeel te geven of het wel of niet op te lossen is. Als hij denkt dat het gedrag af te leren is, dan kan hij mij begeleiden. Ik ga hier dus serieus over nadenken..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:24

Ik vind eigenlijk vooral de oorzaak interessant. Jou paardje geeft aan dat iets eng/moeilijk is (begrijp ik dat goed?) jij wil toch doorzetten, en zoals een echte merrie betaamd gaat jou paard... :D
Heb er ook zo een gereden hoor, jij mij onterecht een tik met je zweep geven? Jij het hek in... Doei!!!!

En dat is inderdaad lastig... Die paarden geven heel duidelijk hun grens aan, en kun je niet even overdonderen. Heel veel aan je positie als leider werken dus. Vaker een vreemde bak opzoeken, veel dingen doen.

Ik heb zelf een type dat in paniek raakt als je haar even door wilt duwen. Ik heb geleerd om gewoon even een stapje terug te doen. Nee je mag niet opzij, nee je mag niet achteruit, maar je krijgt wel alle gelegenheid om vooruit te gaan als je dat wilt, want daar wil ik ook naar toe. Dan denkt ze er een paar tellen over na en gaat toch maar braaf vooruit.

Er zei ook iemand iets over een zelfvervullende voorspelling. Denk dat het daar ook in zit.
Zo had ik enorm veel moeite om van een ander paard weg te rijden op buitenrit. Tot ik en een vriendin een keer onenigheid kregen over links of rechts. Nou lekker lomp allebei de andere kant opgereden en paardlief had zoiets van uh ok dan zal wel goed zijn? Maar goed, bij jou is het denk ik iets moeilijker om zo'n situatie te vinden.

Wat je ook doet, veel succes, en probeer het karakter van je paard te waarderen, een doods paard is ook niks.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:44

Wat vervelend dat Wonique je eraf heeft gegooid! En ik vond je altijd zo strak blijven zitten als ze zo lelijk bokte. Wel fijn dat ze fysiek weer helemaal op orde is *\o/* nu mentaal nog! Ik hoop dat het bij die Gert gaat lukken, succes :j

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:47

@Abiola: hee patty, er is een tijd geweest dat ik de bokken nog wel uit kon zitten, maar ze heeft nu een manier gevonden die ik veel moeilijker uit kan zitten. Soms lukt het nog wel, maar helaas vaker niet dan wel. Ik hoop ook echt dat hij me kan helpen, want het verder zooooo een fijn paard!

@gypsy: de oorzaak van het bokken is prinsessen gedrag idd. Als ze vindt dat ze onheuselijk behandeld wordt, dan is dit haar reactie. Een andere dag kan ik haar alles vragen en pikt ze alles. Als ze iets serieus eng vindt om langs te gaan, dan pak ik het precies hetzelfde aan als jij: ik laat haar rustig nadenken en dan loopt ze er gewoon langs omdat ze van mij voelt dat het ok is. Maar dat is het probleem ook niet. Het bokgedrag is uit nijd omdat ik haar blijkbaar krenk in haar trots als ik haar even doorduw als ze loopt te miepen. Ik heb al lang geleerd bij haar, dat je haar niet moet overdonderen. Dat werkt averechts. Wat wel goed werkt is haar even van haar stuk brengen en haar te slim af zijn. Daar reageert ze heel goed op, een beetje hetzelfde als wat jij beschrijft met die buitenrit. Helaas lukt het me dus (nog) niet om dit te doen als ze bokt omdat ik blokkeer ipv te handelen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:57

ik ben heel benieuwd hoe het met gert af gaat lopen :)
ga je het ook filmen?
lijkt me erg lastig zo'n paard,
ik heb liever dat ze een keer opzij springen dan dat ze bokken :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:22

Hm dit is wel erg vervelend en als je begint aan de longe haar eerst eens even lekker laten uitrazen of gewoon wat moeier maken zodat ze mischien bedenkt poehoe geen zin in dat bokken. En inderdaad steds meer tegen jezelf zeggen in de spiegel bokriempje pakken en aanpakken.
Hoop dat je de hulp kan krijgen die je nodig hebt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 07:56

Dan word het wel heel lastig ja, het is niet leuk om afhankelijk te zijn van het humeur van je paard. Denk dat je dan idd met iemand zoals gert van 't hof aan de slag moet gaan, een truucje leren om het patroon te doorbreken.
Als je maar wel goed naar je paard blijft luisteren, maar aangezien je haar medisch al door hebt laten lichten neem ik aan dat dat wel goed komt. :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:52

[VVDD] >> [RT-P]

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:55

Tfoe da's zeker wel balen zeg.
Maar toch super knap van je dat je daarna dan nog 200 punten hebt gereden.
Ik wens je veel succes met een oplossing vinden want daar kan ik je helaas niet mee helpen.