Probleem bij jonge pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wikke404

Probleem bij jonge pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:54

hallo,

ik heb 3 jaar geleden een D pony gekocht van toen 3 jaar..
de pony was toen net ingereden toen we haar hadden gekocht ze was heel mager en stond alleen maar op stal, wij waren opzoek naar een brave pony en dat was het.
ze had natuurlijk geen energie, en kracht om druk te kunnen zijn omdat ze bijna niks te eten kreeg...
wij waren opzoek naar een leuke brave pony en dat was het toen?!
eenmaal gekocht ging het de eerste weken goed totdat ze al redelijk dikker was geworden.
sindsdien was ze heel druk en vloog ze er altijd vandoor!!
altijd heb ik het volgehouden met vallen en opstaan!

nu; bijna 3 jaar later dachten wij dat ze wel een keer van haar streken af zou komen..
maar nee hoor ze is heel vervelend en vliegt er telkens vandoor ik ben er eigenlijk helemaal zat van!
ik wil ook verder rij nu 7jaar en wil de wedstrijdsport weleens in!!
ze wil soms een beetje aan de teugel lopen uit ontspanning, voor het rijden longeren wij haar altijd met een longeer singel.

wie o wie heeft verstand van dit soort paardjes???
wat kan ik het beste doen???
heel erg bedankt!!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:55

Goed les nemen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:57

Wat zegt je instructie? Ik neem aan dat je les hebt, en daardoor al volop geholpen wordt? Zo nee... dan weet je meteen waar het probleem zit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:58

Inderdaad les nemen en het is niet slim om zo'n jonge pony te kopen als je een hele brave zoekt, ze moeten namelijk nog in de puberteit komen.

Ik zou haar eens een paar weekjes door iemand laten rijden die haar kan (her)opvoeden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:00

Wikke404 schreef:
de pony was toen net ingereden toen we haar hadden gekocht ze was heel mager en stond alleen maar op stal, wij waren opzoek naar een brave pony en dat was het.
ze had natuurlijk geen energie, en kracht om druk te kunnen zijn omdat ze bijna niks te eten kreeg...
wij waren opzoek naar een leuke brave pony en dat was het toen?!
eenmaal gekocht ging het de eerste weken goed totdat ze al redelijk dikker was geworden.
sindsdien was ze heel druk en vloog ze er altijd vandoor!!

Als je toen al wist dat ze zo "rustig" was omdat ze medisch niet in orde was en ondervoedt was, en je wist toen al dat dat zou veranderen als ze op conditie was, waarom heb je haar dan überhaupt gekocht?

Als ik jou was zou ik les nemen! En veel ook. Daarnaast geduld!!
Je zegt dat je nu na 7 jaar de wedstrijdsport wel eens in wil, maar je hebt haar nog maar 3 jaar?

Als je de wedstrijd sport in had gewild en je hebt weinig ervaring met het doorrijden van jonge paarden (dat blijkt uit de OP), waarom dan niet een 6-7 jarig, wedstrijdklaar paard kopen ipv. een jonge 3 jarige die nog doorgereden moet worden? Dat je "wedstrijd ambities" had, moest toen dan ook al wel duidelijk zijn geweest.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:08

Shahazai schreef:
.....
Als je de wedstrijd sport in had gewild en je hebt weinig ervaring met het doorrijden van jonge paarden (dat blijkt uit de OP), waarom dan niet een 6-7 jarig, wedstrijdklaar paard kopen ipv. een jonge 3 jarige die nog doorgereden moet worden? Dat je "wedstrijd ambities" had, moest toen dan ook al wel duidelijk zijn geweest.

Mensen, jullie hebben het over (op het moment van aanschaf) een 11 jarige. Misschien zaak om daar rekening mee te houden? Er zullen vast anderen bij deze beslissing betrokken zijn geweest.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:10

lageveld schreef:
Shahazai schreef:
.....

Mensen, jullie hebben het over (op het moment van aanschaf) een 11 jarige. Misschien zaak om daar rekening mee te houden? Er zullen vast anderen bij deze beslissing betrokken zijn geweest.

Dan nog blijf ik bij mijn standpunt. Ook ouders moeten over dat soort dingen nadenken.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Probleem bij jonge pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:14

heb je les? dan zou ik het er met je instrekteur over hebben, heb je geen les neem dan les, want wij zien niet wat er grbeurd op dat moment

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:32

Ja les nemen.
Je hebt een jong paard onder je kont zitten.
Dit paard zit nog in de puberteid. (waarscheinlijk dan)
Of het is gewoon vervelend. En de enige die je hierbij goed kan helpen is een instructie.
Je moet niet zeggen ik rijd nu 7 jaar, want je rijd PAS 7 jaar.
Ik wil je niet omlaag halen dus begrijp het alsjeblieft niet verkeerd wat ik nu ga zeggen...
Maar je denkt misschien dat je het makkelijk kan, en dat het niet zo moeilijk is om van een 3 jarig paard, dat net is ingereden, en ondervoed is een makkelijk rustig paardje te maken, want een 3 jarig paard IS niet makkelijk of rustig. Een 3 jarig paard is nog jong, en dat moet nog vanalles leren. En als je dit paard wat leert, moet het op de juiste manier gebeuren. Gebeurt dat niet, kunnen er dit soort dingen gebeuren.
Je hebt dit paard nu 3 jaar, waarom ben je het dan niet te baas? Hoe komt het dat je haar niet goed (genoeg) aanpakt? Dat je haar nu 3 jaar hebt, betekent dat je 4 jaar reed toen je haar kocht..? Hartstikke leuk natuurlijk, zo'n paardje, maar ook ik heb het idee, waarom dan niet eerst een ouder paard. Want je ouders hebben toen miss ook wel gedacht van ze kan het wel. Maar het is een hele grote stap, om na 4 jaar rijden een net ingereden paard van 3 te kopen.
Ik rijd nu bijna 10 jaar, en leer nogsteeds. Ik rijd nu pas op jonge paarden, die net zijn ingereden. Omdat ik nu zover ben, dat ik ze ook daadwerkelijk wat kan leren. En dan doe ik het nogsteeds met behulp van een instructrice. Ik heb een paar weken geleden de kans gekregen om een 3 jarig paardje door te rijden. Ik moest dan elke dag komen, en 1x per week les nemen. Ik heb dit niet gedaan, omdat het gewoon te jong is. Het paard kende alleen de hulpen harder, zachter, stuur en rem. En ik had het misschien wel gekunt, want dat is wat mijn omgeving me zegt. Je had het makkelijk gekunt, met een goede instructie. Maar ik heb het niet gedaan.
Dus ik SMEEK JE om alsjeblieft les te nemen, voordat het dalijk niet meer te vermijden is. Je paardje is nu nog jong, en kan nog alle kanten op. Nu kan je er nog wat aan doen. Over 2 of 3 jaar kan dat misschien niet meer.

Ik wens je wel echt heel erg veel succes!

(Ik hoop niet dat je het verkeerd opvat, want zo is het totaal niet bedoeld.)

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:52

even voor de duidenlijkheid,
ik heb 1x in de week les met zn 2en en 1x in de week privé les!!
dit gebeurd op een goede wijze door een professionele instructeur..

maar mijn vraag aan jullie is jullie ervaringen en wat jullie dan zouden doen?!

op het moment van aanschaf is het toch zielig?
zon dun paardje!
weet jij veel je mag een paardje gaat rijden en bent verkocht!!

wisten wij veel dat we beter een ander paardje met meer ervaring konden kopen?
hij is voor de koop gekeurd en alles was goed!

even voor de duidenlijkheid:
ik heb geen zin om hier afgesnauwd te worden!!

Bedankt voor alle reacties,
hopenlijk naar dit bericht iets meer duidelijkheid!!:)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:53

wat krijgt hij voor eten?

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:01

hij krijgt nu gras (gerantsoeneerd) hooi gedroogd brood en soms iets (speciale) brok waar die niet te druk van wordt, normale brok gaat die nog meer van stuiteren!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:04

oow oke, ik zou denk ik veel overgangen rijden en veel schakelen, als het over een half jaar nog niet goed gaat zou ik toch gaan nadenken wat je wil, of graag wedstrijden rijden en je pony verkopen, of toch je pony houden en nog houden. als je toch beslitst om een nieuwe pony te kopen kijk even in mijn os die zou wel geschikt zijn

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:09

Dankje wel, die tips die jij geeft zijn precies de dingen waar ik nu mee bezig ben!! veel overgangen rijden.
ik heb vandaag ook afgesproken dat als het over 4maanden nog niet goed gaat dat zij weg moet!! (wel een goed tehuis natuurlijk ;)

bedankt voor je tips ik heb er wat aan !!:)

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:12

@nicky_rilana, leuke pony!
supermooi :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:12

succes er mee, misschien kun je hem van tevoren ook even uitlatenrazen aan het begin van de les tot dat hij moe is en dan lekker gaan rijden? werkt vaak ook

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:14

nicky_rilana schreef:
succes er mee, misschien kun je hem van tevoren ook even uitlatenrazen aan het begin van de les tot dat hij moe is en dan lekker gaan rijden? werkt vaak ook

daarvan krijgt hij steeds een betere conditie en duurt het steeds langer eer ze moe is.
dus dat heeft maar eventjes nut.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:16

Wikke404 schreef:
Dankje wel, die tips die jij geeft zijn precies de dingen waar ik nu mee bezig ben!! veel overgangen rijden.
ik heb vandaag ook afgesproken dat als het over 4maanden nog niet goed gaat dat zij weg moet!! (wel een goed tehuis natuurlijk ;)

bedankt voor je tips ik heb er wat aan !!:)

Tja, met die instelling komt het niet goed....Je hebt het 3 jaar aan laten modderen, en nu moet het ineens in vier maanden goed zijn...Dat werkt zo niet, die pony weet inmiddels niet meer beter en een herscholing nu duurt dan ook veel langer dan toen ze nog 3/4 jaar oud was...

Mijn tip is om de pony door te laten rijden. Jij hebt het tot nu toe niet op kunnen lossen en met de druk die je er nu achter zetten zal het er niet makkelijker op worden. Breng de pony weg naar iemand die fijn kan rijden en echt kan herscholen/corrigeren want dat is een vak apart. Daarna kan jij er zo op verder rijden en zo blijft het voor jou ook leuk. Ik denk dat het met jou ervaring teveel gevraagd was om zo'n jonge pony te rijden (wat overigens zeker niet jou fout is, maar wel jammer dat degene die de aankoop hebben gedaan dat toen niet hebben erkend) en het oplossen van dit is nog veel moeilijker geworden...Kies voor jezelf en voor je pony, zorg dat je plezier in het rijden behoud, en laat het doen!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:17

nou mijn pony had het zo door hoor en ik kon gewoon lekker rijden, toen dat goed ben ik juist heel langzaam gaan rijden en nu loopt ze z heeft ze toch wat bij geleerd

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:19

misschien iemand zoeken die hem wil doorrijden voor je? want ik begrijp uit je verhaal dat ie nooit echt doorgereden is, en dat jij ook niet weet hoe je het moet oplossen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:19

Maar als ik het dus goed begrijp heb je twee keer in de week les en boek je daardoor nauwelijks vooruitgang. Hoe lang rij je al bij dezelfde instructie misschien eens tijd voor een met een heel andere stijl?? Tenzij er fysiek iets mis is met het paardje hoor je toch iig wat vooruitgang te merken als je zoveel les hebt.

Wikke404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 06:02

er heeft 1 jaar geleden iemand met meer dan 16 jaar rijervaring op gereden.
die veel pony's heeft beleerd.
maar dat ze is er niks anders van geworden?!

ik denk dat we haar tijdelijk maar naar een of ander (her) opvoed/rij stal moeten doen!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 06:35

Wikke404 schreef:
even voor de duidenlijkheid,
ik heb 1x in de week les met zn 2en en 1x in de week privé les!!
dit gebeurd op een goede wijze door een professionele instructeur..

maar mijn vraag aan jullie is jullie ervaringen en wat jullie dan zouden doen?!

op het moment van aanschaf is het toch zielig?
zon dun paardje!
weet jij veel je mag een paardje gaat rijden en bent verkocht!!

wisten wij veel dat we beter een ander paardje met meer ervaring konden kopen?
hij is voor de koop gekeurd en alles was goed!

even voor de duidenlijkheid:
ik heb geen zin om hier afgesnauwd te worden!!

Bedankt voor alle reacties,
hopenlijk naar dit bericht iets meer duidelijkheid!!:)

Ik heb het niet verkeerd bedoeld!
Echt totaal niet!
Ik wil je alleen duidelijk maken dat het een jong paard is en blijft.
Heel goed dat je les hebt! Echt heel goed!
Maar ga er dan net een tantje harder voor werken.
Zorg dat je je paardje niet weg hoeft te doen, maar zorg dat je ermee kan omgaan, dat jullie samen een team kunnen worden! :D +:)+

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 06:39

Als je de pony nog maar 4 mnd de tijd wilt geven kun je haar beter nu verkopen.
In je achterhoofd neem je de vorige conclusies nog mee en dat is niet beveordelijk voor je training aankomende 4 mnd.

Heb je haar wel eens na laten kijken door tandarts, chiropraktor. Het kan namelijk best wel eens voort komen uit pijn.
Jonge pony's ken ik voornamelijk uit graag voor je willen werken.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 06:59

Om wat voor reden je dat paardje indertijd hebt gekocht is nu niet meer van belang. Na zelf een probleempony (van 6) en een jong paard (hij was 2 en hengst, toen we hem kochten) te hebben beleerd, kan ik je alleen maar aanraden om geduld te hebben. Goed lessen, goed oefenen, consequent zijn en de moed niet verliezen. (Bij ons heeft grondwerk volgens Klaus Hempfling heel goed geholpen.)

Als je je paardje houdt en er op de goede manier in investeert krijg je er vermoedelijk meer voor terug dan je nu denkt. Met onze beide dieren heb ik gemerkt hoe erg dat de moeite waard kan zijn. Bij onze pony heeft het jaren geduurd voor alles okay was, maar de vooruitgang was duidelijk.

Probeer elke oefening zo klein op te delen dat mislukken bijna onmogelijk is en eindig op een succesmoment; dit is een zinnige theorie, die je veel tegenkomt en echt werkt.