Navarra (contango) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Navarra (contango) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 14:48

Hallo! :)

Sinds maart dit jaar rij ik Navarra fanatiek bij. Hiervoor heeft hij een aantal jaren stil gestaan dus het was nog best een klus om hem weer aan de praat te krijgen :Y) Maar ik kan nu wel zeggen dat alle trainingen en lessen hun vruchten afwerpen. We hebben 1 keer onderling gestart in de B dat resulteerde in 196 punten en een 2de prijs. De startkaart is nu binnen en over 2 weken maken we ons officiele debuut. Vanaf dan zullen we zo'n 1x per maand starten en we zien wel waar we eindigen :)

We hebben in een dipje gezeten maar daar zijn we nu wel echt uit. Vooral de draf was een groot punt van aandacht omdat hij er dan vaak net iets uit kon drukken en ik daardoor te veel met de voorkant bezig ging. Het zijn dus ook voornamelijk draf foto's want hier werken we nog steeds aan, al gaat het eigenlijk heel erg goed. Ik probeer veel tempowisselingen te rijden en te wisselen van stelling en halshouding.

Ook de activiteit is een moeilijk punt, het voelt vooral tijdens het rijden alsof hij zo sloom gaat als dikke stront maar vanaf de zijlijn schijnt dat dus wel anders te zijn. Ook op de foto's zie ik opzich een actief paard (vind ik :o ) dus daar ben ik wel tevreden over!

Misschien wel leuk voor de vergelijking, dit was het topic van 1 maandje geleden [RT-HAW] Navarra (v. Contango) voor het eerst op bokt! Graag tips (tussentijds ben ik op vakantie geweest en heeft hij ruim een week niets gedaan).

Het klopt dat op de eerste 3 foto's m'n sporen erom zitten. Ik rijd hem eigenlijk al een maand zonder sporen maar vond hem gisteren toch echt iets té traag en kon het niet oplossen met m'n zweep dus vandaag even de eerste 10 min met sporen gereden. Toen ik merkte dat hij er weer wat scherper aan stond heb ik ze eraf gehaald en fijn gereden.

We ontvangen graag tips, met opbouwend commentaar als dat kan.. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet zo’n mooi galop moment, maar ben wel blij met mijn houding hier.
Afbeelding

Blooper foto, dit doet meneer als ik hem wat bij tik in draf
Afbeelding

Afbeelding

Soort van wijken. Ik doe dit hier heel bewust met andere stelling. Hij is heel erg makkelijk opzij te zetten maar valt dan vaak terug en gigantisch over de buitenschouder. Op deze manier blijft hij voorwaartser en blijft zijn schouder erin. Vanuit hier wil ik dan de juiste stelling gaan pakken (wat overigens vrij makkelijk gaat)
Afbeelding

Afbeelding

Uitgaloperen aan langere teugel
Afbeelding

Idem, handen bij elkaar houden
Afbeelding

Reactie zou leuk zijn :)

stijntilla

Re: Navarra (contango) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:12

hej deniece,
Ik vind het er al weer een stuk beter uit zien, dan een maand geleden! Veel meer bij elkaar gereden en actiever. Omdat het HAW is, denk erom dat je benen niet te ver naar voren afsteken, met name bij het uit galloperen. Succes iig op je eerste officele wedstrijd! Gaat vast goed komen, als ik dit zo zie!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:15

Ziet er goed uit zeker verbetering met het eerste topic die ik net even snel heb bekeken. Denk wel aan je handen en vooruit kijken maar voor de rest netjes.
En véél overgangen en schijnovergangen helpt niet om het actiever te maken? Of doe je dat al?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:19

Netjes hoor Deniece, jullie zijn zeker vooruitgegaan :)
Je weet waar je mee bezig bent en jullie boeken progressie, komt helemaal goed dus.

En tja, dat zadel...wat een kreng :')

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:20

Leuk paard, ziet er ook al stukken beter uit dan je vorige topic. vind je benen indd een beetje raar liggen, misschien je beugels een gaatje langer?? aangezien het lijk of dat je knie over het zweetblad heen komt :D
maar vind het er voorderest er echt leuk uit zien!

edit: zit je zadel eigenlijk wel lekker zo?? :P

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:24

Sharissael schreef:
Leuk paard, ziet er ook al stukken beter uit dan je vorige topic. vind je benen indd een beetje raar liggen, misschien je beugels een gaatje langer?? aangezien het lijk of dat je knie over het zweetblad heen komt :D
maar vind het er voorderest er echt leuk uit zien!

edit: zit je zadel eigenlijk wel lekker zo?? :P

Puntje wat Deniece niet vertelt: dit zadel heeft dus 0,0 wrong. Echt helemaal niks... (op de 1e foto goed te zien...)
Daardoor heeft je bovenbeen geen steun en gaat deze heel makkelijk alle kanten op, zeker met zo'n groot, hoog opgooiend paard.
Ik heb hem vandaag uitgeprobeerd en moet zeggen, normaal zit ik best redelijk..maar damn, echt onmogelijk om dáár fatsoenlijk op te zitten :n
Beugels is het enige waar je ook maar een beetje steun aan hebt en ik vond dat Deniece ze al respectvol lang had :')

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:33

Aha, ik dacht het al zo te zien, ik heb ook zoon zadel, zit vreselijk. ben maar op mijn rossner veelzijdigheid gaan rijden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:43

Allereerst....wat een leuk paard! Hier val ik wel op!
Je rijd hem netjes rond, al zou ik je beugels 1 gaatje langer doen of je benen minder optrekken.
Wat betreft het wijken...... dat vind ik minder. Zou hij hier nu mooi los laten in de hals en rug, dan zou het nog enig sinds nut hebben! Nu doe je een oefening waar het paard niet aan toe is.
Ga schouder binnen waartsrijden en zorg dat je paard beter naar de eenzijdige kuitdruk luistert!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:57

Bedankt voor de reacties :)

Ben in mijn haast eigenlijk wel eea vergeten te vertellen in mijn OP ja :o ten eerste is dit zadel niet echt van je het.. Nu kan ik er uiteindelijk aardig in zitten en ben ik nog weinig mijn balans kwijt maar het is wel aan mijn houding te zien dat het nog niet super gaat. Heb vooral de neiging mijn benen op te trekken, waarschijnlijk zoekend naar steun. Maar gelukkig zie ik ook een paar foto's waar dat niet zo is :D Als het wedstrijden rijden voorspoedig loopt en ik de B en L1 door kom ga ik misschien zelf een ander zadel aanschaffen.

Daarnaast, dit paard is járen geleden tot Z niveau gereden. Het is een paard met ontzettend veel balans en kracht maar is gewoon liever lui dan moe (en flegmatiek) wat het niet heel veel makkelijker maakt.

@ Aerdenhout1; heel erg bedankt voor je compliment. Hij laat op die foto idd niet 100% los. Ik rijd héél veel SB , ook regelmatig traver en dat kan hij super. Het probleem ligt eigenlijk niet bij het niet (of weinig) reageren op eenzijdige kuitdruk. Ik hoef maar te denken dat ik naar de hoefslag (of er vanaf) wil wijken en meneer gooit z'n volledige gewicht opzij. Met als gevolg impulsverlies, hij valt terug in tempo, en begrenzen van zijn schouder is dan wel zo moeilijk. Sinds ik dit erbij pak (normaal hou ik hem wel wat rechter hoor) blijft hij voorwaartser en gaat hij wat minder fanatiek volledig opzij.

Ik zal even wat foto's zoeken nog van de zijgangen.. Dan is het misschien wat duidelijker :j

Daantj__ schreef:
Ziet er goed uit zeker verbetering met het eerste topic die ik net even snel heb bekeken. Denk wel aan je handen en vooruit kijken maar voor de rest netjes.
En véél overgangen en schijnovergangen helpt niet om het actiever te maken? Of doe je dat al?

Ik rij idd al veel overgangen, maar het kunnen er natuurlijk nooit genoeg zijn dus mag ik inderdaad vaker erbij pakken. Schijnovergangen rij ik soms ook ja :)
Laatst bijgewerkt door deniece op 09-10-11 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:04

Dit is eigenlijk een beter voorbeeld hoe ik het wijken rijd, ik probeer hem gewoon zo recht mogelijk te houden en ik moet er vooral op letten dat hij niet met zijn achterhand te snel al naar de hoefslag gaat
Afbeelding

En 2 foto's van sb / schoudervoor
Afbeelding Afbeelding
Moet overigens linksom opletten dat hij niet gaat kantelen. Rechtsom gaat dat prima alleen daar heb ik helaas geen foto's van.

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:18

Goh, zie nu echt duidelijk dat jij geen steun hebt aan je zadel, wat voor zadel heb je als ik vragen mag?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:42

Kun je inderdaad op de 3 foto´s goed zien die ik als laatste heb toegevoegd haha. Het is een stübben zadel.. Was zelf de Bates Innova gewend dus was nogal een omschakeling haha. Maar moet zeggen dat mijn zit wel veel beter is geworden, heb een veel betere balans en meer onafhankelijke zit. Als hij een keer bokt ben ik niet meer zo mijn evenwicht kwijt wat ik eerder wel had op een paard.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:46

wat een mooie halslijn heeft dat paard!

Waarom gebruik je geen spoortje?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 18:49

Abacab schreef:
wat een mooie halslijn heeft dat paard!

Waarom gebruik je geen spoortje?

Even mijn OP lezen, ik gebruik af en toe een spoortje :) Maar probeer hem met name met consequent rijden vlug een het been te krijgen. Mijn ervaring met dit paard is meer = minder, ik vind dat hij zonder spoortje minder snel 'geirriteerd' is en daardoor fijner te rijden en uit zichzelf voorwaartser is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:54

als ie geirriteerd wordt op je been door een spoor kan dat zijn
- omdat jij onrustig en onduidelijke hulpen geeft
- het paard totaal niet gehoorzaam is aan zijn ruiter

en een vraagje over voorwaarts, kun jij het verschil voelen tussen wanneer het paard voorwaarts of loperig is?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 19:01

Dit paard is een paard wat gewoon kan blokkeren als hij er genoeg van heeft, dat bedoel ik met geirriteerd (daarom zette ik het ook tussen '') Het heeft bij dit paard totaal geen zin om hem met sporen te gaan rijden zodat hij voorwaartser is; daarvoor zijn sporen ook niet bedoeld. Ik reed vandaag de eerste tien minuten mét spoor en daarna zonder en vond hem eigenlijk zonder nog fijner aan het been.

Bij dit paard vond ik het in het begin erg lastig om te voelen of hij actief is of loperig; maar kan dat nu toch vrij goed aanvoelen. Maar denk dat mijn reden waarom ik zonder spoor rij nu wel duidelijk is.. Het is voor hem en voor mij fijner rijden.. Dus ja.. :) dat is voor mij reden genoeg en ben blij dat hij zonder spoor zo goed te rijden is. Heb trouwens ook zeer regelmatig les en ook mijn instructrice ziet duidelijk verschil (en heeft hem zelf ook aantal keren gereden) hierin :j
Laatst bijgewerkt door deniece op 09-10-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:17

Wow, wat een mooi paard. Helemaal mijn smaak!

Dat zadel lijkt me geweldig. Kan me voorstellen dat het heel erg wennen is, maar het is moeilijk een zadel te kopen wat niet dwingt tegenwoordig.

Wat me opvalt is dat je nog niet actief genoeg op je paard zit. Je zit een beetje in elkaar, hebt de neiging om wat naar beneden te kijken, en je laat je benen nog niet ontspannen genoeg hangen. De lijn schouder/heup/hak is er nog niet. Die foto waarop je je houding mooi vindt, daar vind ik je onderbenen erg ver naar voren. Door je houding rem je je paard eigenlijk. Als je rechtop, actief en fit gaat zitten, en je probeert je energie niet bij je te houden (dat doe je nl als je wat in elkaar zit) maar naar voren te brengen, dan ga je heel veel verschil voelen.

Ik denk dat jij heel erg veel baat zal hebben bij een paar GOEDE zitlessen. Want als je je zit nog wat kan verbeteren dan zal je merken dat dit prachtige paard heel lekker zal gaan sjouwen :j

Heel veel rijplezier saampjes. Ik vind jullie echt een leuk koppel

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:47

deniece schreef:
Kun je inderdaad op de 3 foto´s goed zien die ik als laatste heb toegevoegd haha. Het is een stübben zadel.. Was zelf de Bates Innova gewend dus was nogal een omschakeling haha. Maar moet zeggen dat mijn zit wel veel beter is geworden, heb een veel betere balans en meer onafhankelijke zit. Als hij een keer bokt ben ik niet meer zo mijn evenwicht kwijt wat ik eerder wel had op een paard.

Klopt! heb ik ook, ik heb een Kieffer Munchen zadel.. je zit word er indd wel beter van!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 21:12

Bedankt voor de reacties! :) Een paar zitlessen zouden niet overbodig zijn nee.... :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:16

deniece schreef:
Dit paard is een paard wat gewoon kan blokkeren als hij er genoeg van heeft, dat bedoel ik met geirriteerd (daarom zette ik het ook tussen '') Het heeft bij dit paard totaal geen zin om hem met sporen te gaan rijden zodat hij voorwaartser is; daarvoor zijn sporen ook niet bedoeld. Ik reed vandaag de eerste tien minuten mét spoor en daarna zonder en vond hem eigenlijk zonder nog fijner aan het been.

met een spoor kun jehem wel leren scherper op je hulpen te reageren, daar is een spoor wel voor bedoeld ;)

Gewoon blokkeren omdat hij er genoeg van heeft?
Misschien moet je als ruiter dan eens goed gaan nadenken waar je mee bezig bent. Waarom heeft een paard er genoeg van. Je paard moet graag voor je willen werken, dan kan alleen als hij er ook plezier in heeft. Dus wat doe jij dan verkeerd waardoor je paard geen plezier meer heeft in het rijden met jou? Moet je er dan nog wel op klimmen of moet je misschien een andere aanpak vinden waardoor rijden voor jullie beiden weer leuk is.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:48

Hee Deniece, mooie foto's weer! Je ziet al weer een hoop verbetering ten opzichte van de vorige keer. je teugels zijn meer op maat en Nav loopt actiever. Ik vind het al een hele prestatie dat je uberhaupt kan zitten op dat zadel. Niet gedwongen worden in een bepaalde houding is 1 ding, maar als bij de kleinste beweging je been al over het zweetblad schiet waardoor je uit balans raakt is het een ander verhaal. Gelukkig komt de zadelmaker binnenkort.

Voor wat betreft het geen zin hebben, het is een paard wat je toch echt zult moeten overtuigen dat hij soms een stapje harder moet lopen dan hij in gedachten had. En dat hij dan zonder sporen beter reageert, helemaal prima toch. Als ik een dag geen zin heb om naar mijn werk te gaan, neem ik ook niet direct ontslag :+ .

Je houding kan altijd beter, met name je handhouding en je beenligging.

Succes met je officiele debuut +:)+

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:13

Abacab schreef:
deniece schreef:

met een spoor kun jehem wel leren scherper op je hulpen te reageren, daar is een spoor wel voor bedoeld ;)

Gewoon blokkeren omdat hij er genoeg van heeft?
Misschien moet je als ruiter dan eens goed gaan nadenken waar je mee bezig bent. Waarom heeft een paard er genoeg van. Je paard moet graag voor je willen werken, dan kan alleen als hij er ook plezier in heeft. Dus wat doe jij dan verkeerd waardoor je paard geen plezier meer heeft in het rijden met jou? Moet je er dan nog wel op klimmen of moet je misschien een andere aanpak vinden waardoor rijden voor jullie beiden weer leuk is.

Klopt, daarvoor is een spoor ook bedoeld en daarom heb ik de eerste 10 min mét spoor gereden. Toen ik merkte dat hij weer wat scherper was heb ik ze af gedaan en kon ik zonder spoor fijn verder rijden. :) spoor is niet bedoeld om naar voren te schoppen.

Die andere aanpak waar je het over hebt, die hebben we juist gevonden; en dat is hem op een andere manier rijden. Sommige paarden kun je gewoon eens een schop geven als ze niet doorlopen maar dit is gewoon een paard met een heel ander karakter en sinds ik dat door heb rijden we veel fijner :)
zonder spoortje en lekker ontspannen. Hij is tijdens het rijden bijna nooit meer 'geirriteerd'. Blokkeren is misschien niet helemaal het goede woord, hij sluit zich gewoon af op zo'n moment voor mijn hulpen. Maar zoals tessa zegt; niemand heeft het altijd naar zijn zin en de ene keer vind hij het rijden vast en zeker leuker dan de andere keer. Lijkt me dat ieder paard dat heeft hé :) heb ik ook trouwens.

Tessa bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:24

Ik zou je paard nog wat actiever naar je hand willen zien zakken.
Dat kun je alleen maar doen om hem meer met been te rijden, mooi voorwaarts rijden (iets hoger tempo dan normaal) en hem gymnastiseren met grote en kleine voltes, en hem dan laten zakken in je hand, hij mag hierbij mooi laag en rond komen. De bedoeling is om hem ronder en losser te krijgen in de rug, imo is dat voor hem een goede training om de activiteit van achter te trainen en hem soepel te maken.

Wel een gaaf ding hoor :D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:55

Joolien schreef:
Dat kun je alleen maar doen om hem meer met been te rijden, mooi voorwaarts rijden (iets hoger tempo dan normaal) en hem gymnastiseren met grote en kleine voltes, en hem dan laten zakken in je hand, hij mag hierbij mooi laag en rond komen. De bedoeling is om hem ronder en losser te krijgen in de rug, imo is dat voor hem een goede training om de activiteit van achter te trainen en hem soepel te maken.

Bedankt voor je reactie! wel grappig, wat je beschrijft daar ben ik in mijn lessen echt PRECIES mee bezig haha. Probeer hem inderdaad nét iets over zijn tempo te laten lopen en moet zeggen dat dat erg goed werkt. Soms wordt hij nu zelfs af en toe wat heet en te enthousiast. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:17

deniece schreef:
Joolien schreef:

Bedankt voor je reactie! wel grappig, wat je beschrijft daar ben ik in mijn lessen echt PRECIES mee bezig haha. Probeer hem inderdaad nét iets over zijn tempo te laten lopen en moet zeggen dat dat erg goed werkt. Soms wordt hij nu zelfs af en toe wat heet en te enthousiast. :D

Dat is goed om te horen, dan kun je hem aan de voorkant weer iets opvangen en sluiten. Zelf ben ik ontzettende voorstander van laag en rond rijden, hoe meer hoe beter. Dan wordt hoger instellen vanzelf makkelijk.