Princeton weer in de dressuurring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Princeton weer in de dressuurring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:44

Vandaag heb ik met mijn paardje Princeton weer een proef gereden, een onderlinge. Onze 2e wedstrijd, dit keer wel met galop Ging dit keer niet zo geweldig. Hij was opzich wel braaf hoor, maar hij liep met z'n hoofd heel hoog, en het ging dus allemaal niet zo netjes.
Gaat de laatste week sowieso iets minder. Ook had ik nog nooit met 'm in een binnenbak gereden

Het niveau was B. Ons eerste proefje in juli was B zonder galop, nu deden we de galop er maar bij.
Heb Prins nu iets meer dan een jaar, waarvan ik pas sinds mei/juni echt aan het werk ben gegaan met 'm.

Geen foto's helaas, maar de proef is wel gefilmd.

We hebben met 184 punten een 5e plaats behaald.

Hou het commentaar opbouwend aub svp ;)

Mijn eigen punten:
- meer aan de ontspanning werken
- beter door de hoeken rijden
- middenstap er beter in krijgen ipv aandraven
Laatst bijgewerkt door Dilan1993 op 08-10-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:46

Even wat over je niveau etc.? Is wel makkelijk en geloof dat ze dat op HAW ook vragen.

Ga nu eerst filmpje even kijken.

Niet helemaal af gekeken, was B proef KNHS onderling gok ik?

Leuk paardje heb je hoor.

Waar kan je aan werken, even denken.
Handen stil houden als je gaat doorzitten (met dank aan witte handschoenen valt het goed op), nu gaan die heen en weer,
waardoor je ook je teugel contact los vast los vast hebt.
Zelf meer doen onderweg, heb het idee, dat je omdat het proefje is hem te netjes wilt rijden en er vooral op meelift ipv actief
zelf te rijden.
Hoeken inrijden zeg je zelf, maar om dat goed te kunnen moet je paard wel om je binnenbeen buigen en netjes de hoek door te sturen zijn.
Je paardje is de hele proef, ook in de gebroken lijk recht, terwijl juist bij de gebroken lijn de bedoeling is, bocht van hoefslag af= buigen,
dan recht maken, bocht in het midden= buigen andere kant op, dan recht maken, bocht hoefslag weer op= buigen.
Paardje moet dus beter gegymnastiseerd en leren buigen om je been. (misschien ook omdat je te netjes probeerde stil te zitten
en daardoor vergat te rijden)
Als je gaat halsstrekken vind ik hem eigenlijk lekkerder gaan lopen.

Ga zo de rest even afkijken
edit rest afgekeken en zie dat je hebt toegevoegd dat je hem nog maar een jaar hebt en nog maar kort serieus aan het werk bent.

Galop beetje zelfde problemen, al vind ik die dan eigenlijk beter dan de draf stukken in verhouding. (buiten dat je volte misschien niet helemaal nou ja top was.)
Draf, let erop dat je paard heel vaak scheef loopt, dus niet recht, bv net nadat je bij E bent afgewend en bij B op de linker hand moet,
maar het is op meer plaatsen zo.
Dat ie maf ging doen in je stap, ach.. zo te horen viel er ineens heleboel water op het dak van de manege, die van mij was dan pleite geweest :+ .

Even afgezien van de berg commentaar die ik hier net heb neergezet (lijkt heel ernstig is het niet) rijdt je best vriendelijk proefje,
zolang heb je je paard nog niet.
Zit nog wel een boel werk in, maar dat is niet erg, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
Belangrijkste is denk ik dat hij moet leren buigen en rechter moet worden, koppie zal dan ook wel weer zakken.
Zeker als je er buiten je proefjes om iets meer aan rijdt.

Veel plezier nog met Prins.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 08-10-11 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Dilan1993

Re: Princeton weer in de dressuurring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:48

Haha, is wel zo handig ja :P

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:55

in vind dat je een leuke pony hebt maar je moet nog wel aan veel dingen werken,
ik vind het niet zo storend, dat hij met zijn hoofd zo hoog loopt maar hij loopt niet konstand het zijn hoofd zo hoog, je moet ook werken aan netjes op de bordjes rijden en rechter op zitten. ik vind het zelf geen fijne proef om te rijden. succes er mee komt allemaal wel goed

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:57

Hij was idd heel bewegelijk met z'n hoofd.
Hoe bedoel je geen fijne proef? de opbouw ervan, of de figuren opzich?

Oh, de herrie halverwege de linkergalop, da's een hele harde regenbui :') Ik verstond de persoon die voorlas bijna niet meer :+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:03

nee de proef op zich van je moet K-A-F in draf en dan bij F-B in stap of zo, dat is best snel vind ik als je dan net voor F in draf gaat dan moet je al meteen weer een overgang naar de stap maken

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 21:05

Mjah, aan de ene kant irritant, aan de andere kant, wel een goeie oefening om te kijken of je je paard beheerst in de gangen.

En opzich vond ik er wel genoeg tijd tussen zitten. Dacht voor ik moest rijden ook van 'zou het niet te snel op elkaar zijn'. Maar tijdens de proef vond ik het meevallen :)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:07

ja maar ik een 3 jarig paard van 1,71 dat word best moeilijk als hij op dat moment niet helemaal remt of hij remt zelf al en je wil nog even door rijden

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 21:09

oohw, ja, da's al wat anders. Mijn paardje is veel kleiner, en is ook minder snel bij de volgende letter :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:11

nicky_rilana schreef:
nee de proef op zich van je moet K-A-F in draf en dan bij F-B in stap of zo, dat is best snel vind ik als je dan net voor F in draf gaat dan moet je al meteen weer een overgang naar de stap maken

Maar je hebt in die proef de vrijheid om 1 m na de K al een overgang te maken en dan 1 m voor de B de andere overgang, dan heb je al veel meer ruimte.
Jij hebt blijkbaar redelijk groot paard, overleg eens met je instr. wat jouw trucjes kunnen zijn (proefgericht lessen af en toe, dus stukjes uit je proeven oefenen)
om dit soort lastige punten netjes te rijden.
Ik zou kiezen voor zoiets als ik net opschrijf als ik zou weten dat het anders heel krap zou worden.

(en iedereen maar schelden op de proeven van nu toen ze net ingingen, toen moest je nog op de letter je overgang rijden, nu krijg je de kans om het netjes
te doen omdat je meer ruimte hebt. Dus probeer daar gebruik van te maken, door het in te richten passend bij je paard!)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:14

ik probeer de overgang meestal in het midden te maken maar ooit heb je dat hij dat al zelf wil en dan wil je iets door rijden en dan moet je al meteen een overgang naar stap maken

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 21:15

Oh dus je mag net na de K bijvoorbeeld ook al in draf terug gaan?? Ik dacht dat je voor het nette zo veel mogelijk bij de A moest terug gaan in tempo :o

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:15

dat is ook het netst

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:18

Er staat TUSSEN, K-A-F (ken deze proef niet, maar bij wijze van spreken), dan is het natuurlijk chique als je het precies bij de A doet.
Maar! Tussen betekend dat als jij een hele netten overgang rijdt 1 m voorbij de K, of 1 m voor de F dat deze ook goed is.
Vroeger stond er A overgang arbeids draf, dan bedoelden ze ook A en niet ervoor en niet erna, in de M etc.
moet je op de letters de overgangen gaan maken, dan krijg je dus geen smokkel ruimte meer om je paard netjes een overgang te laten maken.

En als je weet dat je daar anders problemen krijgt zou ik het aanpassen.
Weet je echter dat je het ook netjes op de A kan mikken zou ik daarvoor kiezen.
Maar overleg het eens met je instructie, die kan je dat ook allemaal uitleggen.
Anders een keer ergens proefgerichte clinic gaan volgen.

Beter nette overgang niet bij A, dan slordige overgang wel bij A als er "tussen" KAF staat.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:22

die proef gerichte clinic heb ik niet nodig want ik krijg van een gp ruiter les,

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 21:24

Dat wil niet altijd wat zeggen denk ik ;)

Die ruiter kan wel een heel andere kijk op dingen hebben als jij

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:24

nicky_rilana schreef:
die proef gerichte clinic heb ik niet nodig want ik krijg van een gp ruiter les,

:D Dan kan die je dit haarfijn uitleggen!!!
Ga maar navragen, neem aan dat ie ook al is ie GP, wel de nieuwerwetse proefjes snapt, ook al heeft hij ze nog nooit gereden.

En hij zal je dan denk ik ook laten kiezen voor de nettere overgang, dan maar niet perfect bij A, maar tussen.

Gewoon eens stukjes proef rijden in de les.
Kom je soms op verhelderende ideeen voor in je proef, waarmee je het mooier en vloeiender kan maken.
Want vooral in de B is het doel, dat het vloeiende overgangen zijn, hoeft niet boem is ho.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:26

dan hoor ik het wel van de andere gp ruiter, hij is 3 dus hij hoeft nog maar braaf een rondje te lopen al wat hij meer doet is mooi mee genomen. ik ben bang als ik naar een clinic ga dat hij hard moet werken en dat ik toch het zelfde hoor als wat mijn instructriesche zegt

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:28

ja maar daar werk ik nog niet echt aan, als hij aan mijn been is en hij remt dan doet hij het ook goed,soms mist hij links de buiging nog een beetje

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:31

Maar jij rijdt nog een baby beest, dus dan ga je al automatisch voor de vloeiende overgangen en niet de boem is ho.
En je hebt nog zeeen van tijd om hem voor elkaar te krijgen.

Hoewel mijne toen ik hem net had bij ho ook echt kloenk ho! ging, die heb ik moeten leren dat ie door moet gaan. (zelfs vanuit galop, kloenk ho!, mafferd)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:33

je moet eigenlijk bij ho een gang terug en bij prrrt halt, en galop klik klik is galop, zo doe ik het

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:38

nicky_rilana schreef:
je moet eigenlijk bij ho een gang terug en bij prrrt halt, en galop klik klik is galop, zo doe ik het

Ah, foei!!! Jij ook al....
Hier is PRrrrrrrr, ook een gang terug..
Hop hop is galop (komt doordat mijn fjord toen ik haar kreeg dat al als galop commando had, altijd zo gehouden)
Let op! is moeten zo in middendraf.

(uiteraard betekend Drrrraaffff, dat wat het zegt, Stap ook en haallllt, ook en terrruuuuggg ook
(ik men ook, nog niet met zwartje, maar dat nemen we meteen mee :o ))

Werkt bij jonkies en onervaren paarden overigens fantastisch!

Maar TS, die dingen ben jij allang voorbij voor een deel.
Stomme vraag, jij hebt hem nog maar krap een jaar.
Wat heeft hij daarvoor gelopen?
Is natuurlijk ook wel intressant om te weten en praktisch.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 21:39

als ik zeg prrrrrr, dan gata ie harder :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:40

Dilan1993 schreef:
als ik zeg prrrrrr, dan gata ie harder :')

Dan moet je mij niet op de jouwe zetten :+ .
Maar wat is de achtergrond van Prins?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:40

Ik zie je bij de middenstap en hem echt proberen te laten versnellen. Niet doen!! Je zit erg veel te drijven, waardoor het 'logisch' voor hem is om aan te gaan draven. Doe je handen naar voren, laat hem je hand volgen. Volgt hij je hand naar voren, bam goede middenstap!