4 jarige Texel training in het zonnetje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ostra

4 jarige Texel training in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:20

Van de week lekker met het mooie weer in de grote buitenbak gereden en mijn moeder was zo lief om foto's te maken :)
Mijn vriend heeft Texel, officieel Cocksdorp Texel maar ja dat dat roept zo moeilijk :P, een paar maanden geleden gekocht. Ik reed er al wel een keer per week op ongeveer. Ik ben nu met hem bezig om alles netjes recht te maken en de basis goed bevestigd te krijgen. Ook zijn we met de les bezig met mijn eigen houding, ik moet nog goed opletten dat ik mijn handen rechtop hou en naar buiten gedraaid mijn ellebogen gaan gelukkig wel beter op zijn plaats zitten :p Daarbij moet ik ook opletten dat mijn benen niet te ver naar voren gaan en dat ik in gallop goed in mijn zadel blijf plakken, genoeg huiswerk dus. Uiteindelijk wil ik hem ook uitgaan brengen in de wedstrijden.

Afbeelding
Rustig aan het losstappen.
Afbeelding
Even poseren en zijn nieuwe dekje showen big smile :D
Afbeelding
Draf op de rechterhand, ziet er wel netjes uit vind ik.
Afbeelding
Hier was ik bezig met een volte op de rechterhand in draf.
Afbeelding
Niet zo'n heel charmant moment van mezelf,hierop kun je ook goed zien dat mijn handen beter rechtop moeten en mijn stijgbeugel zit een beetje vreemd. Ik heb met lichtrijden altijd ook wel de neiging om mijn handen mee naar boven mee te nemen, wat erg moeilijk af te leren is.
Afbeelding
Wel een grappige foto alleen jammer dat Texel zijn benen erafgehakt zijn :o
Afbeelding
Jammer van mijn handen met het lichtrijden. Verder vind ik het paard een mooi beeld geven, is goed actief en brengt het achterbeen er mooi onder.
Afbeelding
Een relaxt drafje.
Afbeelding
Hier was ik een pasje aan het verruimen op de volte.
Afbeelding
Op deze foto zijn mijn handen beter ;)
Afbeelding
Weer een drafje op links.
Afbeelding
Dit vind ik zelf echt een super mooie foto, ook door dat glinstertje :9 Heb hem nu ook als avatar geplaatst.
Afbeelding
En als laatste nog een gallop foto, volgens mij was ik op de volte aan het galopperen, mijn moeder heeft niet zo heel veel foto's van de gallop gemaakt. Moet nog wat meer achteroverzitten.

Afbeelding
Mijn andere paard wilde nog even aan jullie showen hoe goed hij wel niet vierkant kan staan :j haha was wel een beetje jaloers dat hij geen fotoshoot kreeg.

Ik hoop dat jullie nuttige tips hebben voor mij.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:27

Leuk paardje! :)
Mag hier en daar nog wel wat gesleuteld worden aan de basis, maar voor een vierjarige ziet het er prima uit hoor! Ik vind je wel wat streng met je (binnen)hand, die ligt op sommige foto's bijna op je schoot, ook lijk je ze naar mijn idee wat te kantelen, je pink lijkt als het ware meer dichterbij je lichaam te zitten dan je duim, hierdoor lijkt het ook strenger dan het is denk ik. Verder mis ik nog wat ontspanning, wel wat langer in de hals voor zo'n jong beestje :) Succes nog met je knappert! :D

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:02

Leuk dier :)

Ik zie iets raar een je beenligging in draf je lijkt hem op alle foto's volledig te strekken en de beweging lijkt vanuit de puntjes van je tenen te moeten komen. Het is alleen niet op alle foto's.

Binnenhand is inderdaad wat strak en gespannen.

Je kantelt je handen ook volledig om dit zie je goed op de foto met dat glinstertje, recht op die handjes :)
Lekker aan de slag met je jonge paardje, succes !

tita

Re: 4 jarige Texel training in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:03

Scheef hij kantelt zijn hoofd extreem missschien tijd voor de tandarts?

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:39

Valt mij op dat je heel bijna op de boom van je zadel zit, je benen steken ook naar voren..beetje proberen meer "in" je zadel te gaan zitten..relaxt beetje achterover! ;)
Laatste foto kan een moment opname zijn, maar het lijkt idd alsof hij zijn hoofd kantelt..misschien heeftie net een klein haakje op zn kies zitten wat irriteert! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:50

Wat mij meteen opviel, is dat je paard bijna op elke foto zijn mond open heeft. Ik dacht ook al dat het misschien tijd was voor de tandarts?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 08:53

Supervixen schreef:
Wat mij meteen opviel, is dat je paard bijna op elke foto zijn mond open heeft. Ik dacht ook al dat het misschien tijd was voor de tandarts?

Slaat nergens op paard kauwt op zijn bit en de post hierboven op de laatste foto is geen kanteld hoofd maar stelling.
De kanteling zie je op elke andere foto behalve de laatste :+

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:48

tita schreef:
Supervixen schreef:

Slaat nergens op paard kauwt op zijn bit en de post hierboven op de laatste foto is geen kanteld hoofd maar stelling.
De kanteling zie je op elke andere foto behalve de laatste :+

Dit viel mij inderdaad ook op, de open mond.
Vind "Dit slaat nergens op" wel erg kort door de bocht.
Het lijkt mij niet fijn als een paard continu zijn mond open heeft, dan lijkt het er toch op dat hij last heeft van iets.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:03

Bedankt voor de reacties, hij is een paar maanden geleden naar de tandarts geweest daarvoor kantelde hij idd erg met zijn hoofd nu is het naar mijn idee al wel een stuk verbeterd. Hij loopt altijd wel heel erg op zijn bit te kauwen. En hij is aan het wissellen heb pas geleden een snijtand gevonden. Maar ik hou het in de gaten, hij is zoizo best goevoelig in zijn mond en op de poetsplek of in zijn stal wil hij ook wel een met zijn mond openstaan, ik weet niet of dit een tic ofzo is, misschien dat jullie dat weten?

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:37

Hoi
Leuk paardje! Komt deze bij Wim vd Linde vandaan? (Texel en De Cocksdorp)
Op de meeste foto's idd het kantelen van het hoofd, ik zou vaker ff richting halsstrekken rijden. Dus gewoon tussendoor, oefening gedaan, ff langer. Het is best lastig voor zo'n jong paard om een tijd in deze houding te lopen. Dan ga je steeds weer even terug naar ontspanning.
Daarnaast vind ik je zadel niet bij jou passen. De kniewrongen werken niet, daar lig je met je been gewoon op en je zit niet midden in je zadel. Vaak zit je achterin. Als je er de mogelijkheid tot hebt zou ik eens kijken voor een zadel dat ook voor jou beter voegt. Ik denkt dat je dan ook minder je benen naar voren gaat steken, zoals je dat nu doet.
Zonder beugels rijden en dan lichtrijden (ontzettend zwaar!) is ook goed voor je beenligging en evenwicht. Laat het paard je helpen met lichtrijden.

Succes!

Edit: Ik kijk nog eens naar de foto's en heb echt het idee dat je je een beetje inevenwicht houdt met de teugels. Vooral als je gaat staan met lichtrijden trek je je handen naar je toe.
Ga aan het werk met je evenwicht. Ga eens zonder handen rondhobbelen, ipv twee keer doorzitten om op het andere been te gaan lichtrijden, ga 2 keer staan! Is ook lastig, maar oefen je je balans mee in het sta-moment.

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:50

Wat een superleuk paardje <3
Af en toe zie ik alleen wat spanning. Ik heb het ook gehad met m'n 4-jarige, maar dit is nu al veel verbeterd! Gewoon lekker voorwaarts rijden en vooral die achterhand trainen, de voorkant komt wel! ;)
Als je je balans wilt oefenen moet je eens de teugels in een knoop leggen en dan met je armen over elkaar gaan lichtrijden! Het helpt echt! :D

Veel plezier nog met dit leuke paardje en jullie zijn een super leuke combinatie :j

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:10

Bedankt voor alle reacties. @RaichuHollow: mijn instructrice heeft van de week mijn beugels ook langer gemaakt misschien dat dat scheelt, daardoor vind ik mijn evenwicht bewaren ook wel lastiger. Daarbij geeft mijn andere paard ook niet zo hoog op in draf waardoor je makkelijker kunt blijven zitten maar ik zal je oefeningen een keertje uitproberen bij allebei. Hij is idd gefokt bij Wim vd Linde.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:21

dat zier er mooi en goed aktief uit
wel ietje meer naar voren in het zadel zitten , ik weet hartstikke moelijk heb
er zelf lang over gedaan, maar verder echt top
je houdeing is echt mooi

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:01

Ziet er goed uit!

Probeer hem ook wat lang te laten in draf, en dan op de binnenhoefslag te gaan rijden. Ik krijg het idee dat hij nog niet helemaal in balans loopt. Deze oefening is daar heel geschikt voor.

Rijd je ook al kleinere figuren? Op 1 foto op een volte vond ik hem namelijk een beetje naar buiten kijken. Probeer eens om je hand iets overdreven naar binnen te zetten, zodat hij goed inbuigt.

En over zijn open mond... Doet hij dat ook als je hem wat meer naar voren rijdt? Jonge paarden kauwen ook wel vaker omdat de achterhand niet actief genoeg is en ze teveel de kans krijgen aan de voorkant los te komen van het bit. Door de achterhand actief erbij te rijden kan dit soms al voorkomen worden.

Veel succes met je paard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:18

mij valt op dat je paard geen balans lijkt te hebben. Hij vindt het volgens mij allemaal moeilijk, hij kijkt nergens vrolijk.
Ik zou proberen meer richting ontspanning te rijden

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:57

idd, de puntjes die je zelf al vertelde. en vooral voeten bij je houden, muhahah!

en een tip om je paard recht te stellen:
Als voorbeeld kijkt hij heel erg naar rechts:
-Geef een klein kneepje in de linkerteugel.
(-Zeg evt.: Texel, let op!)
-Hou je linkerhand iets van de hals af.
-Maak de linkerteugel iets korter dan dat hij al was, zodat hij wel recht moet kijken.
-Maak hem recht,

^^ Je moet het even oefenen en er achter komen hoe het moet zegmaar. Beetje moeilijk uit te leggen, maar suc6!

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:01

Denk aan je handen.
Zweep niet op het been laten rusten maar voor het zadel.
Zelf vind ik dat het paard heel erg op ze voorhand loopt,
Daarom belast hij zijn voorkant,
En gaat scheef lopen.

xxx

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:40

Allereerst leuk paard!
Ook iik denk dat je met een ander zadel je paard en jezelf een hoop helpt.
Het zadel ligt volgens mij niet goed. Het lijkt de breed voor dit paard, waardoor hij wat voorover valt, te dicht op de schoft ligt en jij vooroverkukelt.
Als je kijkt zie je dat het uiteinde van de lepel ook veel hoger ligt dan de voorkant van het zadel.
Klappert het zadel ook met longeren? Komt hij dan los van de rug?

Ik zou er even een goede zadelmaker naar laten kijken en mocht het nodig zijn, toch een ander zadel.
Ik denk dat dit een hoop in jouw houding op zal lossen, waardoor je paard zich ook beter gaat ontspannen. Hij kijkt eigenlijk op alle foto's zuur, dit hoort niet..
Veel succes verder

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:12

retivi schreef:
Allereerst leuk paard!
Ook iik denk dat je met een ander zadel je paard en jezelf een hoop helpt.
Het zadel ligt volgens mij niet goed. Het lijkt de breed voor dit paard, waardoor hij wat voorover valt, te dicht op de schoft ligt en jij vooroverkukelt.
Als je kijkt zie je dat het uiteinde van de lepel ook veel hoger ligt dan de voorkant van het zadel.
Klappert het zadel ook met longeren? Komt hij dan los van de rug?

Ik zou er even een goede zadelmaker naar laten kijken en mocht het nodig zijn, toch een ander zadel.
Ik denk dat dit een hoop in jouw houding op zal lossen, waardoor je paard zich ook beter gaat ontspannen. Hij kijkt eigenlijk op alle foto's zuur, dit hoort niet..
Veel succes verder

Hier ga ik in mee, denk dat je beenligging dan ook beter zou worden, omdat je beugelriemen nu ook niet in verhouding lijken, ze maken een vreemde hoek tov je zweetbladen.. Want opzich is je beenligging netjes, maar denk dat het daardoor wat belemmerd wordt.. :j

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 11:15

Bedankt voor alle reacties, ik vind het best knap dat jullie van de foto's veel dingen kunnen zien waar ik en mijn instructrice in de les en zelf op de training mee bezig zijn. Want balans is idd een punt dat verbeterd moet worden daarom rijd ik ook meestal op de binnenhoefslag, maar ook met longeren heeft hij hier wat moeite mee. Ik probeer hem ook op twee teugels en beenhulpen gelijk te houden maar omdat mijn rechter hand/arm sterker is moet ik idd erg op mijn linkerhand focussen daar zijn we ook mee bezig. Zadel heeft hij pas een paar maanden, en is door de zadelmaker aangemeten ik longeer hem altijd met een singel dus los heb ik het niet gezien.

@Men_Sven:Ik wil nog steeds een keertje op Texel gaan kijken en misschien een strandrit maken ofzo, maar nu met twee paarden heb ik het best druk haha.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:43

Meeste is al gezegt, maar bij de foto waarij je zegt dat de beugel wat vreemd zit, kun je zien dat je je beugel verkeerd om hebt..EWven een slag draaien en dan je been er weer in doen ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:50

Ziet er leuk uit, verder commentaar is al gegeven.

Zadel ligt inderdaad niet goed zakt helemaal weg in de schoft en lijkt achter ook wat te klapperen.
Een jong paard groeit enorm in zijn bespiering mijn paard heeft in 1 jaar 3 zadels gehad omdat hij ineens heel breed werd. Ik zal toch het zadel even naar laten kijken. Je maar is zo verrot met een verkeerdzadel!!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:55

rosy1326 schreef:
idd, de puntjes die je zelf al vertelde. en vooral voeten bij je houden, muhahah!

en een tip om je paard recht te stellen:
Als voorbeeld kijkt hij heel erg naar rechts:
-Geef een klein kneepje in de linkerteugel.
(-Zeg evt.: Texel, let op!)
-Hou je linkerhand iets van de hals af.
-Maak de linkerteugel iets korter dan dat hij al was, zodat hij wel recht moet kijken.
-Maak hem recht,

^^ Je moet het even oefenen en er achter komen hoe het moet zegmaar. Beetje moeilijk uit te leggen, maar suc6!

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:42

Hi,
Ik vind het niet zo'n fijn beeld. Wat eerder al werd gezegd: Texel's mond is bijna op iedere foto open, hij kantelt met zijn hoofd en het orenspel ziet er niet ontspannen uit.

En rechtrichten van je paard heeft niets te maken met kneepjes in de teugel, maar alles met sturen en je eigen balans. En voor je goede balans moeten je beugels eerder een gaatje korter dan langer. Zo kun je goed oefenen met sta-sta-zit en verlichte zit. Je geeft ook aan dat het met longeren niet makkelijk gaat en dat je hem met rijden met twee teugels en beenhulpen probeert recht of in balans te houden. Lijkt me niet de juiste weg. Probeer het eerst eens met enkel sturen (ontspanning), laat het tempo maar even voor wat het is maar vóel of hij op eigen benen loopt (wat best lastig is voor een jong paard). Vanuit ontspanning kun je dan weer tempo gaan rijden.

Verder vind ik je armhouding wat recht. Ik zou liever nog meer "knik" in je elleboog zien.

En ik ga helemaal met max66 mee. Eerst maar eens veel ontspanning rijden bij zo'n jong paard; met mijn merrie van 6 is dit momenteel een hot item...Van daaruit kun je lengtebuiging bereiken en als dat goed gaat naar de aanleuning. Stelling is pas van later zorg. En moeilijk genoeg om goed te doen.

Heel veel succes met je mooie vos !

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:22

Leuk paard :)
Wat me opviel is dat je je polsen naar binnen kantelt. Bedenk goed dat je paard op elke beweging van je hand reageert. Dus ook wanneer je ze mee naar boven neemt tijdens het lichtrijden etc, dat zijn (in mijn ogen) dingen waar je zelf heel streng op moet zijn.
Krijgen we vordering foto's?