'Straffen' van je paard door hem achteruit te laten gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

'Straffen' van je paard door hem achteruit te laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:27

Zoals het topictitel zegt, kan je je paard 'straffen' laat me eerder zeggen ' op zijn plaats zetten' door middel van het dier achteruit te laten gaan?
Stel hij luistert niet, doet heel koppig, net dan hem te vragen achteruit te gaan?

Ik had hier een gesprek over met een vriendin omdat haar paard niet achteruit kan gaan en dan steigert. Ik heb altijd al geleerd dat je je paard, indien nodig , af en toe moet achteruit zetten. Bij ons op de manege wordt dat wel vaker toegepast en zegt de leerkracht dat tegen haar leerlingen..

Reacties?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:32

Ja, zeker met de hengsten doe ik dat. Van een paard win je het niet in kracht, maar wel in leiderschap. Het respect moet je dus wel van je paard eisen. Het is alleen zo dat je ze achteruit moet sturen met je lichaamstaal, en dus niet moet duwen of slaan. Als een paard, zonder fysiek contact, achteruit gaat voor een ander paard is dat een teken van respect en onderdanigheid. Als het paard van je vriendin omhoog komt heeft het paard niet voldoende respect voor haar, waarschijnlijk omdat ze in haar lichaamstaal niet assertief genoeg is.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:35

Ik denk niet een goed plan. Ik denk eigenlijk dat als je dat soort dingen als straf gaat gebruiken je paard er echt een hekel aan gaat krijgen. Achterwaarts gaan moet soepeltjes gaan en moet hij graag voor je willen doen. Dat hele straf-gebeuren zint me eigenlijk niet. Je kunt beter goed gedrag belonen m.i. door geven van ontspanning, rust en loslaten. Zorgen dat je slecht gedrag niet beloont is ook een hele goede en voor de rest negeren. (niet als die gaat stijgeren om even een voorbeeld te noemen, maar koppig gedrag doen ze waarschijnlijk niet om jou te pesten maar omdat je iets vraagt wat ze niet snappen, wat hinderlijk aanvoelt en daar kun je zelf heel veel aan doen door je eisen / wensen met kleine stappen te verhogen. Ik denk dat de kern van het rijden is dat je samenwerkt en probeert een eenheid te worden. Daar hoort achteruit dwingen denk ik niet echt bij.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:36

MLoeser schreef:
Ja, zeker met de hengsten doe ik dat. Van een paard win je het niet in kracht, maar wel in leiderschap. Het respect moet je dus wel van je paard eisen. Het is alleen zo dat je ze achteruit moet sturen met je lichaamstaal, en dus niet moet duwen of slaan. Als een paard, zonder fysiek contact, achteruit gaat voor een ander paard is dat een teken van respect en onderdanigheid. Als het paard van je vriendin omhoog komt heeft het paard niet voldoende respect voor haar, waarschijnlijk omdat ze in haar lichaamstaal niet assertief genoeg is.

Ik denk dat je dit voordat je opstapt al voor mekaar moet hebben, maar dat is mijn persoonlijke mening.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:38

piezze schreef:
MLoeser schreef:

Ik denk dat je dit voordat je opstapt al voor mekaar moet hebben, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Waar zeg ik dat ik dit OHZ ook doe? Dit is typisch iets dat ik met grondwerk doe! Ik dacht dat de TS dat ook bedoelde.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:39

Bedoel je nu met grondwerk of onder het zadel?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:39

Qua grondwerk inderdaad wel. Onder het zadel niet :n

Steef

Re: 'Straffen' van je paard door hem achteruit te laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:41

Ja :j In de bak doe ik dit niet, als paardlief op buitenrit in de staak gaat wel, even een paar pasjes achterwaarts en hij doet t meestal weer :D

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:41

Ik denk dat als je dit onder het zadel laat doen, het dier niet eens snapt waarvoor hij het moet doen.
Als grondwerk laat je hiermee inderdaad je paard respect tonen, maar onder het zadel zit daar geen link aan het respect tonen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:42

ik zou het met zadel niet doen, er is pas hier iemand in de buurt doodgegaan doordat ze achteruit wilde oefenen en het paard omhoog ging en achteroverklapte. ik hoop niet dat je dat mee wild maken

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:43

Met grondwerk helpt dit heel goed.
Onder het zadel is een ander verhaal, kan werken wanneer bv een paard onder je vandaan loopt. Dat je hem even stilzet, pasje achterwaarts en weer verder rijdt.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:44

Ik doe het ook weleens als mevrouw weer eens een van haar buien heeft. Even laten weten wie er ook alweer voor wie aan de kant gaat. Meestal is het daarna ook direct weer goed. Inderdaad enkel met grondwerk.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:45

en hoe doe je dat dan bij een paard die er vandoor gaat? lekker uti laten rennen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:46

moelly schreef:
en hoe doe je dat dan bij een paard die er vandoor gaat? lekker uti laten rennen?

One rein stop? Tegenzitten? Een welbekende oefening vragen? Als je paard toch al aan de kletter is heeft achterwaarts vragen helemaal geen zin :n

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:48

Ja, meestal helpen een paar passen achterwaarts meer. Wanneer mijn paard drammerig word of vervelend zet ik hem vaak 1 of 2 passen achterwaarts. Helpt in mijn geval wel.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:54

nicky_rilana schreef:
ik zou het met zadel niet doen, er is pas hier iemand in de buurt doodgegaan doordat ze achteruit wilde oefenen en het paard omhoog ging en achteroverklapte. ik hoop niet dat je dat mee wild maken

Dat heeft meer met paard en ruiter te maken dan met achterwaarts te gaan. Als je L wilt rijden moet je al achterwaarts..

Verder ligt het heel erg aan het paard of ik het wel al dan niet doe. Een heel drammerig paard of 1 die continue door duwt maar wél voorwaarts denkt, gaat mooi in zijn terug uit hoor... Maar een drammerig paard dat niet vooruit denkt (wat vaker is), juist niet in zijn achterwaarts want dan heb je de kans dat ze omhoog vliegen..

Echter is dit géén straf, maar vooral een controle kwestie. Daarnaast los je ALLE problemen op door voorwaarts met controle te rijden, zelfs race gedrag....

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:14

Quir schreef:
nicky_rilana schreef:

Dat heeft meer met paard en ruiter te maken dan met achterwaarts te gaan. Als je L wilt rijden moet je al achterwaarts..

Verder ligt het heel erg aan het paard of ik het wel al dan niet doe. Een heel drammerig paard of 1 die continue door duwt maar wél voorwaarts denkt, gaat mooi in zijn terug uit hoor... Maar een drammerig paard dat niet vooruit denkt (wat vaker is), juist niet in zijn achterwaarts want dan heb je de kans dat ze omhoog vliegen..

Echter is dit géén straf, maar vooral een controle kwestie. Daarnaast los je ALLE problemen op door voorwaarts met controle te rijden, zelfs race gedrag....

maar dat was niet zo maar iemand die kon echt wel rijden, ik zou er mee opletten om er een paard mee te straffen

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:21

Ik vraag het aan de hand als een paard heel drammerig is en door je heen dendert.
Dan zet ik hem/haar stil en vraag een paar passen achterwaarts, meestal hoef je dat maar een keer te doen en dan weten ze weer dat ze bij/achter je moeten blijven.

Onder het zadel doe ik het als het paard heel hangerig van voor word of niet meer luistert.
Ik doe dit niet bij elk paard, sommige worden er alleen maar hangeriger van of gaan inderdaad de lucht in.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:25

Ik gebruik het liever niet als straf. Achterwaarts is een waardevolle oefening die de soeplesse bevordert. Ik heb liever niet dat een paard dat als straf gaat zien.
Wat ik wel doe, is stapje achterwaarts vragen als het paard te dichtbij staat of mij voorbij loopt/niet meer op mij let, maar dan niet als straf, maar simpelweg om hem even te vragen 'daar' te staan/lopen.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 05-10-11 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:26

Ik heb het over onder het zadel !
En een argument van mijn vriendin was ' dat is niet zo , dat is western rijden als je je paard naar achteren zet' = ??

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:27

Ik gebruik achterwaarts uitsluitend als oefening tijdens het rijden. Als paardlief dan drammerig is, zet ik hem meestal even stil, stap even een stukje en ga weer verder. Met het lopen aan de hand blijft mijn paard altijd achter me of netjes naast me.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:28

MLoeser schreef:

dit doe ik dus ook, zowel met grondwerk als tijdens het rijden,

tijdels hij rijden doe ik dit als hij te drammerig is, zet ik hem gewoon stil, en als hij dan nog probeerd door te drammen zeg ik hem een stuk of 6 passen achteruit,

dit zodat hij zijn geduld leert te houden en niet zo erg moet door drammen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:29

achterwaarts als straf vind ik al geen goed idee. Tijdens rijden vind ik het zelfs helemaal niet verstandig.

Op de eerste plaats komt koppigheid tijdens rijden niet zelden met een reden en dient die opgelost te worden ipv straf te verzinnen en op de tweede plaats is het laatste wat je wil, dat een paard het achterwaarts tegen je gaat gebruiken. Je hebt liever een voorwaarts paard.
En ten derde vind ik het ook onder het zadel gewoon een nuttige oefening waar zorgvuldig mee omgegaan moet worden, en wat niet als straf moet worden gebruikt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:48

Ik heb altijd het idee dat ik het achterwaarts niet te vaak moet doen omdat mijn paard dan bij elke keer halthouden denkt dat ik dat ga vragen. Ze is zeer sensibel op de hulpen dus als ik iets ga verzitten wil ze al reageren. Wel doe ik vaak halthouden vragen en lang laten stilstaan om geduld te oefenen. Nooit echt over nagedacht om haar met achterwaarts op de plaats te zetten. Wel op de grond, dan vind ik het wel waardevol, vooral bij jonge onopgevoede paarden.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:50

Als ie naast me loopt doe ik het wel, want ik wil dat m'n paarden achter me lopen. Maar onder t zadel doe ik het niet, ik ga een paard niet zo erg afdwingen dat ie achterwaarts gaat .. dan moet ie zich zo erg overgeven en wanneer doet een paard iets onder t zadel fout dat hij de link legt dat ie achterwaarts zijn straf is ....