Gemeen gebok..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Gemeen gebok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 07:16

Sja, zoals de titel het zegt; heb ik dus een probleempje met m'n paardebeest.

Op zich is ze heel braaf, en doet ze eigenlijk nooit echt wat fout, maar de laatste tijd bokt ze in galop. Ze versnelt dan eerst ontzettend hard -ze gaat 62km/u :j-, houdt haar hoofd tegen dr borst en begint dan te bokken. Overigens stopt ze daar vrij snel mee, maar het is natuurlijk niet zo heel fijn, en al helemaal niet handig.

Wij rijden zonder sporen, met zweep, soms met rekker. In stap/draf doet ze het totaal niet, enkel in galop.
Ze blijft ook niet bokken, gelukkig, en sommige zeggen dat het vreugdebokjes zijn.

Dus wie kan me raad geven? De meesten zeggen dat ik dr gewoon eerst intensief moet longeren. Maar als het daarmee niet ophoudt? Dankje!

Angela

Re: Gemeen gebok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:32

Het kan zijn dat het vreugde bokjes zijn. In dat geval moet been voorwaarts geven meestal genoeg zijn.

Laat voor de zekerheid wel het zadel checken, het kan zijn dat het aanspringen last geeft, en dat je paard daardoor bokt.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:33

62 km/u?? Lijkt me sterk...

maar goed, hoe is haar indeling per week qua rijden, longeren, buitenritten e.d.??

Als ze al zo hard gaat is het moeilijk om het voorwaarts op te lossen!!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:36

Het klinkt mij ook als vreugdebokjes of inderdaad een beetje last van het zadel. Probeer haar ook niet zo hard te laten gaan alvorens het aanspringen in galop. Gaat ze er daarna alsnog vantussen, zet ze dan gelijk op de rem, nee paard dit mag niet. Maar check wel eerst het zadel even, want een niet passend zadel was voor mijn paard ook reden om te gaan bokken bij aanspringen in galop. Terwijl die anders dus nooit bokt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 07:40

_O-
MagicDay schreef:

maar goed, hoe is haar indeling per week qua rijden, longeren, buitenritten e.d.??

Ze is gemeten hoor :o

Ze wordt 6/7 gereden: 4x door mij, 2x door haar bijrijder (ook daar enkel bokken in galop).
Dat gebeurd dan of in de buitenpiste, of in de binnenpiste. Echt op buitenrit gaan doen we niet, wel stappen we haar soms uit door met haar blokje rond te gaan.

Longeren doen we tegenwoordig niet meer heel vaak, omdat dr conditie prut is. Alleen dus niet prut genoeg, om het bokken achterwege te laten _O-

Ik heb het probleem met m'n lesgeefster besproken -ze heeft het nog niet gezien-, en die zei dat ik dr een knal tegen dr kop moest geven. Alleen heb ik dan 2 problemen: dr kop steekt te ver omlaag, én dat gaat gewoon bij zo'n snelheid niet _O-

Misschien toch maar terug eerst longeren. Ik laat der soms eerst los vooraleer we gaan rijden -maar dan echt wel goed op voorhand hoor-, en dan is ze volgens mij ook rustiger, moet ik echt eens op gaan letten.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:43

Doet ze dit ook aan de longe?
Het kan joligheid zijn, maar ik zou ook een medische oorzaak of je zadel niet uitsluiten. Laat je zadel na kijken, wellicht is hij een keer gevallen?

Een knal voor haar kop is geen oplossing :n Krijg je alleen maar meer problemen mee. Ga eerst op zoek naar de oorzaak.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 07:45

supertinkie schreef:
Het klinkt mij ook als vreugdebokjes of inderdaad een beetje last van het zadel. Probeer haar ook niet zo hard te laten gaan alvorens het aanspringen in galop. Gaat ze er daarna alsnog vantussen, zet ze dan gelijk op de rem, nee paard dit mag niet. Maar check wel eerst het zadel even, want een niet passend zadel was voor mijn paard ook reden om te gaan bokken bij aanspringen in galop. Terwijl die anders dus nooit bokt.

Ik hoop écht dat het niet dr zadel is, 't is haar 3de al.. Zo blijf ik bezig _O-
Maar dat laat ik dan dus eerst even chekken.

Verder laat ik dr altijd altijd aanspringen voor de wending, zeg maar tussen K en A. Dan zet ik dr meteen op een grote volte A - X - A, want als we over de lange zijde moeten denk ik dat ze nog sneller zou (willen) gaan. Ik krijg haar er wel door hoor, maar ik wil niet dat het 1 van de keren fout gaat en dat ik val. Lijkt me zo pijnlijk := _O-

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:48

MagicDay schreef:

De meeste paarden kunnen zo'n 60 km p. uur redden, dus 62 is zo gek niet. Het snelste paard (bereden) ging trouwens 89 km per uur volgens wikipedia.

Maar met zo'n snelheid gaan ze niet weg, die bouwen ze op. Daarom is het in de eerste sprongen nog wel voorwaarts op te lossen.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:49

wat een lesgeefster is dat dan: geef d'r een knal en dan ist klaar!! Wat een gedachtengang...

Ik denk dat je paard te eentonig aan het werk wordt gezet en daarom nu in verzet komt! keer per week rijden is te veel voor een paard, 4 a 5 keer rijden, incl een lekkere buitenrit om het koppie leeg te maken, 1 a 2 keer longeren (snap 'm niet, om te rijden heeft ze wel conditie, maar om te longeren niet??) en ook 1 a 2 dagen lekker vrij!!

Ook het harnachement zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, of misschien zit ze vast in de hals of rug...

En waar heb je die snelheid mee gemeten, en was dat in een 20 x 60 bak?? Of buiten op een heel lang pad, want het is imo echt onmogelijk voor een paard om in de binnen of buitenpiste zo'n snelheden te halen, op een renbaan halen ze net 60 km/u :S

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:49

Dit is vaak het zadel inderdaad. Het kan ook zijn dat het onbalans is, maar ik denk dat dat in jouw geval niet zo is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:50

Als ze dit nooit eerder heeft gedaan en het is de overgang naar galop. zou ik toch denken zadel, rugpijn, spierpijn of een ruiter die enorm stoort met zit of hand.
Geloof niet dat het vreugde bokjes zijn en ik zou dan zeker niet eerset longeren omdat je miss veel meer kapot maakt in het lijf, neem deze klachten echt serieus en laat het nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:54

Misschien een andere lesgeefster zoeken? Vind het namelijk wel bijzonder dat jij al met 2 paarden problemen heb gehad (hier voor had jij toch een draver wat niet ging?). En dat is geen aanval naar jou maar een gebrek van jou instructrice. Zei hoort jou te leren om goed met problemen om te gaan. En niet te zeggen "geef haar een knal".

Verder natuurlijk ook even je zadel controleren. En de tanden.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 07:56

Fanneke schreef:
Doet ze dit ook aan de longe?
Het kan joligheid zijn, maar ik zou ook een medische oorzaak of je zadel niet uitsluiten. Laat je zadel na kijken, wellicht is hij een keer gevallen?

Een knal voor haar kop is geen oplossing :n Krijg je alleen maar meer problemen mee. Ga eerst op zoek naar de oorzaak.

Aan de longe bokt ze praktisch altijd. Maar of dat dan aan het zadel ligt, denk ik niet, want ik longeer dr even goed zonder zadel als zonder bit, als wel met alles er op en er aan.

Wat ik wel heb ondervonden, is dat ze veel meer is beginnen bokken sinds haar peesontsteking. Sinds ze daarvan genezen is, laat ze haar vrolijkheid veel meer zien (los in de piste merk ik dat het meeste) en bokt ze de hele stal bij elkaar. Ze nodigt me dan ook steeds uit om te komen mee spelen, en wordt daar dan nog vrolijker van (als ik spring en 'Bai OP' roep, stijgert ze/bokt ze).

Als ik het zo bekijk, lijken het mij -tijdens het rijden dan- ook voornamelijk vreugdebokjes. Ze heeft het bokken ook nog niet zo lang geleden ontdekt -tijdens het los lopen- en dat kun je moeilijk gaan afstraffen he, ze gedraagt zich tenslotte maar zo 'paardig' als maar zijn kan. Ik wil liefst ook gewoon kunnen blijven spelen met haar (van tikkertje wordt ze echt gigantisch blij! Dan moet ik achter haar lopen, en gaat ze dus ook bokken of steigeren, maar dan zie je de pretlichtjes blinken hoor in dr oogjes!), omdat ze dat ook nog maar net ontdekt heeft, en ze lijkt het zelf ook echt leuk te vinden.

Maar ze bokt dus wel érg gemeen. Feit is ook dat haar imposante achterste véél te hoog staat (quarter), waardoor ze extra hoog opgooit, en doordat ze dr hoofd tegen dr borst duwt wordt het nog gevaarlijker. En dat wil ik natuurlijk niet.

De knal voor de kop, bestaat er in dit geval uit een flesje water (geopend) tussen der oren mikken, of een ei, zodat de vloeistof over haar hoofd druipt, wat het effect zou moeten geven dat zij denkt dat ze iets geraakt heeft, dat nu dr hoofd bloedt en daardoor niet meer zo gaat bokken. Maar dat zie ik niet echt zitten, omdat ze dr hoofd naar beneden houdt heeft dat niet veel nut denk ik.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:58

Dat van het ei tussen de oren werkt prima bij steigerende dieren, bokkende paarden hoor je normaal geizen voorwaarts op te lossen...Komt ze veel op de wei?? Zoals ik nu begrijp heeft ze energie te veel!!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 07:59

Anoniem schreef:
Misschien een andere lesgeefster zoeken? Vind het namelijk wel bijzonder dat jij al met 2 paarden problemen heb gehad (hier voor had jij toch een draver wat niet ging?). En dat is geen aanval naar jou maar een gebrek van jou instructrice. Zei hoort jou te leren om goed met problemen om te gaan. En niet te zeggen "geef haar een knal".

Verder natuurlijk ook even je zadel controleren. En de tanden.

Ik had deze lesgeefster niet met m'n vorige paard :)
Ik ben overigens érg tevreden over haar hoor, ik leer echt altijd wat bij van haar. En Bai' vind haar ook het einde.

En tja, ze zegt inderdaad dat ik der een knal moet geven. Omdat Bai' zo smerig bokt, en daar heeft ze wel gelijk in. Straks gaat het fout en valt er iemand, en dan gaat ze het misschien nog harder doen.

De tanden vind ik een hele goede. Die gedachte speelt toch ook al eventjes door m'n hoofd, én door die van m'n lesgeefster. Maar als ik dr bitloos longeer, bokt ze ook nog..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 08:02

MagicDay schreef:
Dat van het ei tussen de oren werkt prima bij steigerende dieren, bokkende paarden hoor je normaal geizen voorwaarts op te lossen...Komt ze veel op de wei?? Zoals ik nu begrijp heeft ze energie te veel!!

Dat dacht ik dus ook; dat een ei meer nut heeft bij steigerende paarden.
Ze komt helaas totaal niet meer op de wei, wegens omstandigheden. Dus als ik echt heel veel tijd heb, laat ik dr eerst een uur los lopen -als er een piste vrij is natuurlijk-, en dan ga ik dr een uur staan poetsen, en pas dan zadel ik op. Dus kan ze eerst lekker gek doen, even terug rustig worden, en dan pas werken. Die tactiek lijkt te helpen, maar als er geen piste vrij is, of ik heb geen uren de tijd, moet ik een andere oplossing zoeken. Misschien toch longeren dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:02

JunkDeLuxe schreef:
Ik ben overigens érg tevreden over haar hoor, ik leer echt altijd wat bij van haar. En Bai' vind haar ook het einde.

En tja, ze zegt inderdaad dat ik der een knal moet geven. Omdat Bai' zo smerig bokt, en daar heeft ze wel gelijk in. Straks gaat het fout en valt er iemand, en dan gaat ze het misschien nog harder doen.

De tanden vind ik een hele goede. Die gedachte speelt toch ook al eventjes door m'n hoofd, én door die van m'n lesgeefster. Maar als ik dr bitloos longeer, bokt ze ook nog..

Het hoeft niet persé te maken te hebben met een bit in de mond hoor! als jij last heb van je tanden maakt het ook niet uit of je wel of niet eet, pijn doet het toch wel.

Verder vind ik het erg bijzonder dat je een ei op haar hoofd moet gooien.. Dat is echt niet de manier van oplossen. Als ik jou zou ik toch echt iemand anders zoeken. Iemand mét verstand van paarden..

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:08

JunkDeLuxe schreef:
MagicDay schreef:

Dat dacht ik dus ook; dat een ei meer nut heeft bij steigerende paarden.
Ze komt helaas totaal niet meer op de wei, wegens omstandigheden. Dus als ik echt heel veel tijd heb, laat ik dr eerst een uur los lopen -als er een piste vrij is natuurlijk-, en dan ga ik dr een uur staan poetsen, en pas dan zadel ik op. Dus kan ze eerst lekker gek doen, even terug rustig worden, en dan pas werken. Die tactiek lijkt te helpen, maar als er geen piste vrij is, of ik heb geen uren de tijd, moet ik een andere oplossing zoeken. Misschien toch longeren dan..

ik blijf erbij dat elk paard een wei nodig heeft...Minstens 4 uur per dag, kijk eens of je iets kunt regelen, ik denk dat hier het probleem ligt, energie te veel, ze staat dus 21 uur per dag in een hok van 3x3...

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:12

Ik denk dat je inderdaad beter eerst even kan longeren; even haar ei kwijt laten raken. Hoeft niet lang maar laat haar even haar bokkesprongen uitvoeren zonder iemand op de rug (wel met zadel en bit, aansluitend meteen erop).
De mijne had dit ook, en ik weet uit ervaring dat je echt geen mogelijkheid hebt om met eieren oid te gaan gooien. Doe voor je eigen veiligheid een bokriem om en houd die vast in één hand samen met de teugels.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:17

Om te beginnen wil ik toch even zeggen dat ik het heel raar (en slecht) vind dat jouw instructrice een dergelijk advies geeft zonder uberhaupt gezien te hebben wat er gebeurt (en of er wellicht een gegronde reden voor is).

Mijn enige advies zou zijn om je paard en zadel eerst eens grondig na te laten kijken, en mocht daar niets uit komen, om dan hulp te zoeken die kundig genoeg is om je paard (en jou en je bijrijdster) te helpen met dit probleem.
Laatst bijgewerkt door vikki op 03-10-11 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:17

Ik ben meestal niet zo kritisch, maar vind dit toch wel apart klinken allemaal :o

Als ze het dus los in de bak doet moedig jij haar aan met Bai OP? Daar zou ik dan eerst mee ophouden.
Spelen met een paard is prima zolang je weet wat je doet, maar misschien denkt het paard bij jou nu: Ow grappig ik mag lekker jolig en maf doen en hoe gekker hoe leuker vrouwtje dat vind.
Misschien serieus aan grondwerk gaan doen? Krijg je meer leiding over je paard en is eens wat anders dan rijden.

De fouten beginnen al bij lesgeefsters die praten over een knal voor de kop zonder het probleem gezien te hebben. Flesje water of ei mikken zijn van die boerenoplossingen die als laatste redmiddel worden gebruikt bij steigeren.
Met rijden denk ik dat het een kwestie is van zorgen dat je het voor gaat zijn. Haar afleiden met overgangen en andere oefeningen en steeds opnieuw proberen tot het goed gaat.

En kan me helemaal wel wat bij haar gedrag voorstellen als ze niet eens de wei op kan :P
Dan geef ik haar niet eens ongelijk.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 08:22

Anoniem schreef:
JunkDeLuxe schreef:

Het hoeft niet persé te maken te hebben met een bit in de mond hoor! als jij last heb van je tanden maakt het ook niet uit of je wel of niet eet, pijn doet het toch wel.

Verder vind ik het erg bijzonder dat je een ei op haar hoofd moet gooien.. Dat is echt niet de manier van oplossen. Als ik jou zou ik toch echt iemand anders zoeken. Iemand mét verstand van paarden..

Het ei tegen het hoofd gooien heb ik van bokt hoor, niet van m'n lesgeefster :D
Maar een vriendin van me zei dat dit misschien wel een optie was. Ze heeft het zelf een keertje toegepast -met een fles water dan, het hoeft niet perse een ei te zijn natuurlijk- bij haar vorige paard, en die durfde nog wel, maar nog maar 10cm hoog, dus het helpt wel. Al denk ik niet dat dit de juiste situatie is, doordat ze dr hoofd zo laag houdt.

En wat je daar zegt, is wel waar, zo had ik er nog nooit over nagedacht. Ik zit nu toevallig zelf met tandpijn, en inderdaad, je moet niet perse eten om te pijn te voelen!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 08:31

kimberley82 schreef:
Ik ben meestal niet zo kritisch, maar vind dit toch wel apart klinken allemaal :o

Als ze het dus los in de bak doet moedig jij haar aan met Bai OP? Daar zou ik dan eerst mee ophouden.
Spelen met een paard is prima zolang je weet wat je doet, maar misschien denkt het paard bij jou nu: Ow grappig ik mag lekker jolig en maf doen en hoe gekker hoe leuker vrouwtje dat vind.
Misschien serieus aan grondwerk gaan doen? Krijg je meer leiding over je paard en is eens wat anders dan rijden.

De fouten beginnen al bij lesgeefsters die praten over een knal voor de kop zonder het probleem gezien te hebben. Flesje water of ei mikken zijn van die boerenoplossingen die als laatste redmiddel worden gebruikt bij steigeren.
Met rijden denk ik dat het een kwestie is van zorgen dat je het voor gaat zijn. Haar afleiden met overgangen en andere oefeningen en steeds opnieuw proberen tot het goed gaat.

En kan me helemaal wel wat bij haar gedrag voorstellen als ze niet eens de wei op kan :P
Dan geef ik haar niet eens ongelijk.

Dat is het hem nu net: ze is altijd 100% op mij gericht, en doet alles wat ik maar vraag, zonder morren. Ze aanvaardt me voor 200% als leider, en doet nooit moeilijk. Vandaar dat ik dus het spelen niet meteen wil opgeven, maar als ze daardoor inderdaad denkt da ze maar mag lopen klieren zal ik toch een keuze moeten maken. Maar ik zou dan natuurlijk gewoon liefst hebben, dat ze snapt wanneer ze dit gedrag wel en niet mag toepassen.

En daar zit het hem bij mij: ze doet het 'enkel' in galop. Moest ze het continu doen, was ik al lang gestopt met spelen, maar het is dus enkel in galop. En wat je dan zegt over de wei, dat je het haar daardoor niet eens kwalijk neemt, daar heb je helemaal gelijk in; en daardoor wil ik eens te meer het spelen niet afnemen. Ze is ontzettend aanhankelijk naar mij toe, en geniet er echt van, om door te piste te rennen en te bokken terwijl ik als een malloot achter dr aan ren.

Dus dit is mijn strakke plan!
* Als het maar mogelijk is, laat ik dr eerst een uurtje los. Daar kalmeert ze ontzettend van.
* Heb ik die mogelijk niet, ga ik toch eerst 10 minuutjes longeren, en dan zoals jij zegt afleiden. Dat zal wel geen probleem zijn, we zijn aan het trainen voor ons eerste proefje, dus overgangen e.d. moeten we sowieso oefenen. Verder is ze ontzettend all-round, dus kan ik gemakkelijk hier en daar een kegel of wat balken neer gooien, en hopelijk krijgt ze daardoor genoeg plezier zonder het bokken.

En ik ga écht niet van lesgever veranderen.. Door wat ik zei, komt ze gek over, maar ze is echt steengoed. Maar ja; zij vind inderdaad dat ik onmiddellijk moet afstraffen. Misschien is er over gelezen, maar ze heeft het dus nog niet met eigen ogen gezien; vandaar dat ze ook zei 'knal voor de kop', maar ze heeft wel gewoon gelijk dat ik dr moet straffen. Kwestie is alleen: hoe? Want met de snelheid die zij haalt, ben je meestal al héél blij dat je gewoon blijft zitten, en heb je niet echt de timing om op die moment een tik uit te delen.

Dus neen; ik zal niks tegen m'n paard haar hoofd gooien :D

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:40

Wat voor een eten krijgt je paard en hoeveel?

Als mijn paard niet buiten komt heb ik idd ook een bom onder mij, dat is niet heel erg gek. Ik vind ook dat een paard in de wei/paddock moet komen (het liefs zoveel mogelijk). Komt je paardje ook wel los met andere paarden of staat het paard altijd alleen?

Ik zou eerst eens kijken of je wat kan doen aan het weinige buitenkomen. En dan zal ze met rijden ook een stuk opknappen denk ik.

Hoe vaak heb je les? Je zegt namelijk dat je paardje altijd bokt, maar je instructrice heeft het nog nooit gezien.... dat klinkt een beetje raar....

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 09:53

zap schreef:
Wat voor een eten krijgt je paard en hoeveel?

Als mijn paard niet buiten komt heb ik idd ook een bom onder mij, dat is niet heel erg gek. Ik vind ook dat een paard in de wei/paddock moet komen (het liefs zoveel mogelijk). Komt je paardje ook wel los met andere paarden of staat het paard altijd alleen?

Ik zou eerst eens kijken of je wat kan doen aan het weinige buitenkomen. En dan zal ze met rijden ook een stuk opknappen denk ik.

Hoe vaak heb je les? Je zegt namelijk dat je paardje altijd bokt, maar je instructrice heeft het nog nooit gezien.... dat klinkt een beetje raar....

Qua eten zit ze wel goed hoor, daar ligt het normaal niet aan.

Ze staat ook los met anderen paardjes, dat probeer ik zo vaak als ik kan. En als ze niet met anderen kan, zet ik haar dan maar desnoods alleen, maar ik probeer haar zo vaak mogelijk te lossen, wat meestal wel lukt omdat we 3 pistes hebben.

De laatste tijd zijn de lessen er wat ingeschoten, omdat Bai' een peesontsteking heeft gehad (waardoor eerst gewoon weer aan de conditie werd gewerkt) en doordat ik van werk veranderd ben, en nu is er natuurlijk niet zo heel veel tijd meer waar zowel ik als m'n lesgeefster tijd hebben (zij werkt in de horeca). Maar normaal komt ze eindelijk deze week terug, dus kan ze het met eigen ogen zien :)

Ze heeft het niet altijd gedaan, pas nadat ze genezen was van haar ontsteking en het bokken eigenlijk is beginnen ontdekken.