martingal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

demi_fan_01

martingal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:05

hey bokkers.
ik heb een 15 jarige kwpn ruin.
voor ik hem had liep hij op hoog niveau dressuur, maar hij werd gedurende een jaar verwaarloost.
ik heb hem nu 2 jaar, ik rijd hem recreatief maar wou nu beginnen met dressuuroefeningen, die hij normaal simpel aan zoe moeten kunnen.
maar van het moment ik hem aan de teugel wil laten lopen gooit hij zijn hoofd omhoog en spant zen spieren zodat ik hem niet aan de teugel krijg.
Ik zou graag met een martingal gaan rijden, maar de vorige eigenaar vertelde ons dat de eerste en ook de laatste keer hij met martingaal gereden is hij helemaal gek werd en zijn ruiter eraf heeft gegooit (deze zit nu in een rolstoel door die val).
is het veilig om een martingaal te proberen?
normaal kan ik zijn bokken wel goed uitzitten.

en als ik een martingaal zou gaan gebruiken, wat voor 1 zou ik het beste nemen?

bedankt voor het lezen.
xx zoë en (_)-jes olaf /3

Linsey_X

Re: martingal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:07

Heb je les?, zo ja kan je je instructrice om tips vragen.

Doeksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:12

Ik denk dat je moet beginnen met de oorzaak zoeken, waarom hij zijn hoofd opgooit en zijn spieren spant. Is hij wel eens nagekeken door een fysiotherapeut of een osteopaat? Past het zadel goed? Het klinkt een beetje naar een lichamelijk probleem, dat dit gedrag veroorzaakt.

Succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:43

wat doe je dan om hem " aan de teugel te krijgen" ? Zit je dan aan de teugels? Hij gaat vanzelf aan de teugel/nageefelijk lopen als hij goed aan de hulpen is, goed zijn achterhand gebruikt enzenz. Van de voorkant zou ik afblijven, dan zal ie waarschijnlijk al rustiger met zijn hoofd zijn.

Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:38

Zoek eerst het probleem waarom je hem niet aan de teugel kunt krijgen en waarom het paard een uitweg zoekt door zijn hoofd omhoog te gooien. Een gewone martingaal kan geen kwaad alleen zal dat het probleem ook niet verhelpen.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:57

je zegt dat je weer wil beginnen met dressuur rijden, en begint dan meteen over 'aan de teugel'
maar als ik jou was zou ik eerst eens de basis goed erin krijgen, en dan zonder dat je het merkt heb je je paard 'aan de teugel'.

eerst basis, dan komt de rest vanzelf

en indd, laat je paardje eens checken.
kan ook zijn dat hij trauma heeft ofso als hij te hard in zijn mond getrokken wordt
( waar je niks mee bereikt natuurlijk, en ook geen paard mee aan de teugel krijgt! )

veel succes verder! :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:08

Een martingaal gaat jou niet helpen.. Wat wel helpt is goed les nemen en vooral niet te veel prutsen aan de teugels.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:44

Ik ga mee met wat de anderen zeggen. Het "aan de teugel" lopen moet komen vanuit ontspanning, en niet vanuit een hulpteugel. Als je paard goed voorwaarts neerwaarts loopt en de achterhand goed kan gebruiken, dan zal hij, als je met normale teugeldruk rijdt, al vanzelf aan de teugel gaan lopen. Niet gaan spelen of klieren met je teugels en niet met hulpteugels rijden, dan trek je hem in de krul en dan gebruikt het paard zijn spieren op een verkeerde manier met alle gevolgen van dien.
Eerst voorwaarts neerwaarts, achterhand erbij en ontspanning zoeken en dan pas heel iets meer aan de voorkant gaan vragen, zonder te dwingen.

demi_fan_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 20:58

ik geef de juiste hulpen want andere paarden lopen onmiddelijk aan de teugel bij mij. en men instructrice (die zelf ervaren dressuurruiter is) heeft hem ookal geprobeerd aan de teugel te krijgen maar bij haar gooit hij het hoofd ook omhoog, en als ze blijft proberen stijgerd hij gewoon zodat we hem zijn nek moeten laten strekken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:05

Dan vraag ik me alsnog af of dit dier wel goed op de achterhand loopy. Wat is er aan de hand dat hij op het moment dat jullie voor meer vragen hij in verzet gaat. Is de rug, het zadel alles in orde?
Dat jij op alle paarden ze aan de teugel kan laten lopen hoeft nog niet te zeggen dat jij het op de juiste manier kan. Niet dat ik je rijkunsten in twijfel trek, maar kijk eerst eens of het daaraan ligt. Wat doet het dier op het moment dat je de teugels ontspannen hebt met enkel lichte druk? Als je hem dan goed op de achterhand hebt lopen dan kan het niet anders dat hij al in de juiste positie loopt, daar hoef je dan zelf met extra hulpen etc. niets aan te doen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:19

Het aan de teugel rijden is een "beloning" die je krijgt van je paard, als de rest echt helemaal oké is. Een goed van achteren naar voren gereden paard, een paard wat recht is in zijn lijf, wat met een gezonde aanspanning kan ontspannen, die de juiste spieropbouw heeft, díe is pas in staat om zelf zijn onderkaak tegen het bit te leggen, de ruiterhand op te zoeken en "aan de teugel" te gaan lopen. Wanneer aan al deze voorwaarden niet voldaan wordt, en wanneer een paard dan toch toont alsof hij aan de teugel loopt, die wijkt voor de druk van de ruiterhand. Maar dat heeft niets te maken met aan de teugel lopen.
Als je paard niet zelf het bit en daarmee je hand opzoekt, dan is er wat aan de hand. Kunnen lichamelijke klachten zijn maar het probleem kan ook bij de ruiter liggen.
Het feit dat je paard zijn hoofd omhoog gooit is een heel duidelijk signaal.

Veel paarden krullen hun nek, om te wijken voor de druk van het bit. Dit plaatje oogt voor velen wel mooi, maar het heeft niets te maken met aan de teugel lopen.

Niet bot bedoeld TS, maar als je paard zo reageert, dan is er echt wat meer aan de hand, dan het "niet willen" van het paard. Je zal de oplossing in het rijtechnische moeten gaan zoeken, en ik denk dat een martingaal je niet veel verder zal hebben.
Ik zou maar eens even helemaal geen aandacht geven aan de voorzijde, maar juist aan alle hierboven genoemde punten. Je zal merken, dat als dat eenmaal in orde is, je de beloning vanzelf van je paard gaat krijgen.
Er is overigens ook nog een speciaal topic op Bokt voor dit soort vragen.

Veel succes, en ik hoop dat je iemand kan vinden die je hier mee kan helpen.

demi_fan_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:10

hij is vorige maand nog voledig onderzocht en is lichaamelijk volledig in orde.
volgens men instructrice ligt het niet aan mij, en dit paard kan aan de teugel lopen, bij zijn vorige eigenaar liep hij hoog niveau dressur en dit zou een fluitje van een cent voor hem moeten zijn.
op de stal waar ik rijd begrijpt niemand waarom hij zijn hoofd omhoog gooit

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:18

Misschien pijn in de mond?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:54

Ik ben erg benieuwd hoe rijden jullie precies dit paard aan de teugel? Gezien zijn verzet doe je toch wel degelijk iets fout als hij medisch niets mankeert.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:22

Heb je t al met longeren geprobeerd? Dat hij zich gaat ontspannen, de achterhand goed gebruikt en fijn over de rug gaat lopen zodat hij als gevolg daarvan ook van voren gaat zakken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:28

Is het zadel gecontroleerd, is zijn rug op de foto gezet of een echo ervan, zijn de spieren goed soepel, zijn de wervels allemaal in lijn en soepel? Dat moet je eerst allemaal na lopen en pas als dat allemaal in orde is kan je hem op gaan pakken.
De reacties die jouw paard laat zien zijn zo heftig dat dit haast niet op gewoon verzet kan duiden, ik zou dit paard eerst eens door de molen halen om alles duidelijk te krijgen. Pas als alles goed zit en het zadel perfect past kan je gaan kijken naar rijtechnische problemen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:31

Hoe is hij vorige maand onderzocht? Wat er bij dat onderzoek allemaal nagekeken en wat is er gebruikt?
Is zijn zadel en gebit al eens nagekeken?

demi_fan_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:29

ashley1 schreef:
Heb je t al met longeren geprobeerd? Dat hij zich gaat ontspannen, de achterhand goed gebruikt en fijn over de rug gaat lopen zodat hij als gevolg daarvan ook van voren gaat zakken.

dit is helaas niet mogelijk omdat hij longevrees heeft.

demi_fan_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:33

InekeH87 schreef:
Is het zadel gecontroleerd, is zijn rug op de foto gezet of een echo ervan, zijn de spieren goed soepel, zijn de wervels allemaal in lijn en soepel? Dat moet je eerst allemaal na lopen en pas als dat allemaal in orde is kan je hem op gaan pakken.
De reacties die jouw paard laat zien zijn zo heftig dat dit haast niet op gewoon verzet kan duiden, ik zou dit paard eerst eens door de molen halen om alles duidelijk te krijgen. Pas als alles goed zit en het zadel perfect past kan je gaan kijken naar rijtechnische problemen.

dat is allemaal onderzocht, zijn tandel zij bijgevijld en er zijn foto's van zijn hele lichaam gemaakt. alle spieren zijn soepel want als ik gewoon zonder tuig langs hem sta en tik hem op de borst gaat hij perfect staan zoals een paard dat aan de teugel loopt (dit trukje hebben we hem aangeleerd toen hij stilstond na een blessure).
medisch is er totaal niks, het materiaal is perfect aangemeten hieraan kan het ook niet liggen.
en volgens men instructrice doe ik het goed. de 4-jarige hengst van een vriendin krijg ik zelfs onderingereden (terwijl dere dit meestal niet doet).

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:37

Dit gedrag plus wat jij noemt "longevrees" kan wijzen op enorme blokkades bij dit paard.
Andere oorzaak kan nog zijn, dat jij hem zelf op één of andere manier danig in de weg zit.
Aan de teugel lopen is ook een vaag ding. 90 % loopt dan nog niet nageeflijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:29

Tigra_ schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe rijden jullie precies dit paard aan de teugel?

Ik quote mezelf maar even omdat je op een imo belangrijke vraag geen antwoord geeft. Hoe rijden jullie een paard aan de teugel?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:08

Niet, het paard gaat als het goed door zijn lijf loopt en zichzelf goed draagt vanzelf met zijn hoofd naar de juiste positie. Het enige wat ik wel vraag is de juiste stelling en buiging, maar ook dat gaat bijna vanzelf als ze goed op de achterhand en voorwaarts neerwaarts lopen. Heel af en toe wil ik wel eens een kleine correctie met mijn teugel geven, maar dat is meer als mevrouw een slechte bui heeft en weigert te luisteren, dan kan ze ineens de laatste 5 minuten niet meer netjes lopen, op dat moment vraag ik met mijn buitenteugel iets meer en dan luistert ze weer goed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:14

InekeH87 schreef:
Niet, het paard gaat als het goed door zijn lijf loopt en zichzelf goed draagt vanzelf met zijn hoofd naar de juiste positie. Het enige wat ik wel vraag is de juiste stelling en buiging, maar ook dat gaat bijna vanzelf als ze goed op de achterhand en voorwaarts neerwaarts lopen. Heel af en toe wil ik wel eens een kleine correctie met mijn teugel geven, maar dat is meer als mevrouw een slechte bui heeft en weigert te luisteren, dan kan ze ineens de laatste 5 minuten niet meer netjes lopen, op dat moment vraag ik met mijn buitenteugel iets meer en dan luistert ze weer goed.

En jij bent TS, instructrice, vriend(in) van TS?
Of meld je gewoon hoe jij een paard rijdt?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:34

Tigra_ schreef:
Tigra_ schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe rijden jullie precies dit paard aan de teugel?

Ik quote mezelf maar even omdat je op een imo belangrijke vraag geen antwoord geeft. Hoe rijden jullie een paard aan de teugel?

Je vroeg jullie :P, ik zie nu idd dat je doelde op de TS en haar instructrice, zag ik te laat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:41

InekeH87 schreef:
Je vroeg jullie :P, ik zie nu idd dat je doelde op de TS en haar instructrice, zag ik te laat.

Ow haha. Kan gebeuren.
Dacht al dat de instructrice zich kwam melden.