Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Xiniee schreef:Indd, ook is een verschil dat waneer in de dressuur het paard doet wat er verlangt van wordt, de teugels blijven strak.In de western niet, paard geef mooi mee en loopt goed etc en de druk verdwijnt bij het paard.
Beter om te verstaan voor het paard, want dat er geen druk meer is, is dan vriendelijker en werkt als beloning voor het paard waneer deze doet wat er van gevraagt wordt.
Xiniee schreef:Indd, ook is een verschil dat waneer in de dressuur het paard doet wat er verlangt van wordt, de teugels blijven strak.
In de western niet, paard geef mooi mee en loopt goed etc en de druk verdwijnt bij het paard.
Beter om te verstaan voor het paard, want dat er geen druk meer is, is dan vriendelijker en werkt als beloning voor het paard waneer deze doet wat er van gevraagt wordt.

Xiniee schreef:In western krijgt een paard toch meer teugel, losser en langer, wat de bitten dan niet minder pijnlijk maken.
Ik krijg western les en mijn zegt ie, als ie doet wat je wil laat je hem vanvoor vrij zodat zijn bit niet meer in de weig zit tussen jou en je paard.
Maar ja, weer die zwaren bitten waar ik niet voor ben.
+ spoor gebruik is hellemaal anders in western dan dressuur
Stabledoor heeft hellemaal gelijk, maar of je dat allemaal doet is je eigen keus.
Mindfields schreef:Xiniee is fervent anti-stang en trens en ijzerwerk, maar zet hier een reactie neer over western(waarbij niet de minste bitten gebruikt worden, en behoorlijke sporen, niks mis mee mits juist gebruikt overigens)die mij de wenkbrauwen doet fronsen.
MissPK schreef:Grootste verschil zit hem imo idd in de halshouding en de gangen die uiteindelijk gewenst zijn.
Ik kan niet zo zeggen wat beter voor het paard zou zijn maar kijk naar de bouw van je paard, heeft hij een hoge of lage halsaanzet en hoe is het gangwerk? Als er veel beenaktie is van nature zou ik eerder voor klassiek gaan en andersom natuurlijk, vlakke gangen en lage hals western![]()
Natuurlijk is de basis hetzelfde uitgangspunt dus ontspannen met goed rug en achterhand gebruik
Beter voor de benen??Ehh western is zo veel meer dan slidings en spins!
Maar de slidings en spins zijn volgensmij wat zwaarder voor de benen dan de andere westernonderdelen.Xiniee schreef:Sporen in western wordt mee over buik gerold, in dressuur geprikt.
Die mannen in western laten hun paard naar achter stappen zonder teugels te gebruiken, enkel zit en benen. Die gebruiken hun teugels bijna niet, zei openen hun teugel om af te wenden is ook een verschil.
Als ik kijk naar die Z-dressuur, staat die stang constant naar achter van de druk erop.
. MissPK schreef:Oke ik snap het....tja die bitten, niet de minste zie je idd vaak...de bedoeling is dat hoe verder de africhting is hoe minder teugelgebruik en sommige mensen hebben dan voorkeur voor zo'n type bit omdat ze er in principe weinig aan zitten.
Ik vind trouwens wel dat mensen vaak oordelen terwijl ze niet eens het mondstuk zien hoor, ze zien een shank en denken gelijk dat er iets vreselijks in de mond zit, dat is natuurlijk ook niet waar
Xiniee schreef:Indd, ook is een verschil dat waneer in de dressuur het paard doet wat er verlangt van wordt, de teugels blijven strak.
In de western niet, paard geef mooi mee en loopt goed etc en de druk verdwijnt bij het paard.