Beugels te kort, stabieler

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonder007

Beugels te kort, stabieler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 10:35

Hoi.

Ik heb dus een 'probleem'. Ik zit veel gemakkelijker als mijn beugels vrij kort zijn, maar eigenlijk voor dressuur zouden ze langer moeten zitten maar dan glijd ik er als het ware uit en heb ik veel minder stabiliteit!

Heeft er iemand tips hoe ik het gemakkelijker kan maken om met iets langere beugels te rijden?

Bedankt!

Cadaz

Re: Beugels te kort, stabieler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:37

door juist met lange beugels te rijden! :)

Dan krijg je meer evenwicht en leer je beter te blijven zitten
beter nog om gewoon regelmatig zonder beugels te rijden. :j

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:45

Ja ik heb dat probleem ook, en vooral ook omdat ik wat blessures aan knie en enkel heb.
Heb laatst een topic geopend op ITP en daar zei ook iedereen dat mijn beugels langer moeten.

Ik rij niet zoveel meer dus zou het ook niet consequent eruit kunnen trainen helaas..

QueenEJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:48

Gaatje voor gaatje langer doen totdat je gewend bent :)

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 10:55

Oke, maar ik rij op een manege en daar hebben alle paarden andere lengtes van gaatjes, dus dan kan ik dat moeilijk opvolgen en doe ik ze weer korter.

@ Roosch Ik rij ook niet zo dikwijls én niet op hetzelfde paard dus heb ik het er nog niet kunnen uitrijden. Helaas!

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 16:48

Dan doe je ze zo kort als ze ze meestal hebt, en dan doe je ze meteen 1 gaatje langer, als je dat gewend bent, doe je ze 2 gaatjes langer als waar je eerst mee zat, snap je?

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:01

Ja, daar zeg je zo iets.

Ik had nog een vraagje, ik heb vaak de neiging om in een 'stoelachtige' zit te gaan zitten. Heeft iemand daar tips voor?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:05

Ik vind het zelf niet zo'n probleem om met kortere beugels te rijden, heb op grote paarden mn beugels wel langer, maar als ik op mijn verzorgpony rijd heb ik mn stijgbeugels toch aan de korte kant. Ik heb dan meer evenwicht, zit fijner in mn zadel, en kan hem ook fijner been geven. Ik vind het dus niet zo'n probleem, maar als je liever met langere beugels zou willen rijden, dan is het gewoon oefenen en wennen. :)

Doeksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:18

Als je af en toe eens zonder beugels rijdt, ontwikkel je op den duur een stabielere zit. Probeer niet teveel spanning op te bouwen in je benen en je achterwerk. Probeer de bewegingen van je paard te absorberen door erin mee te gaan. Dus juist niet als een plank rechtop proberen te zitten, maar "meevoelen".

Juist op een manege heb je het voordeel van verschillende paarden om op te rijden, en zo alle verschillende bewegingen echt mee te gaan voelen. Succes!

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 07:01

Bedankt!

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 15:34

Heb het vandaag eens geprobeerd. Ging niet super, maar het is een begin

elsjebelsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:37

Probeer eens als je aan het losstappen bent aan het begin om je beugels uit te doen.
Laat je benen zo lang mogelijk ontspannen hangen.
Na 10 minuten doe je je beugels weer aan en dan: Lijken ze te KORT!
Doe ze dan een gaatje langer en kijk of je dat vol kan houden.
SUCCES

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:49

Inderdaad tijdens het losstappen je beugels uit doen :j En zogauw je 'echt' gaat rijden ze op de goede lengte aan doen, en ze lijken dan veel te kort :D

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:57

Met het stappen je beugels uit doen, en met draven en galloperen je beugels elke x een gaatje langer doen, zo gaat het wennen maar is het niet meteen een gigantisch verschil in lengte.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:17

Gaatje per gaatje :+

Ik heb reuma in m'n beide kniëen, en heb veel meer steun aan kortere dan langere beugels. Resultaat was uiteindelijk dat ik als een jockey in het zadel zat te dressuren _O- Dus ben ik stilletjes aan langer gaan zitten..

Of probeer eens zonder zadel :D

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:20

ik had mijn beugels vroeger ook altijd kort maar omdat ik nu een groot paard rijd en ik zelf heel klein ben heb ik ze wat langer moeten doen omdat ik anders niet zelf op kan stappen, dan krijg ik mijn voet niet in de stijgbeugel. Ik ben er nu aan gewend en zit heel stabiel en een stuk beter op het paard, het is gewoon een kwestie van wennen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:43

Zoals eerder gezegd, juist door met langere beugels te rijden ga je eraan wennen.
Dat is de eerste 5x klote, maar daarna voel je het verschil niet meer.
Of ga eens zonder beugels rijden, dan voel je daarna ook dat je je beugels makkelijk wat langer kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:16

princesmax schreef:
ik had mijn beugels vroeger ook altijd kort maar omdat ik nu een groot paard rijd en ik zelf heel klein ben heb ik ze wat langer moeten doen omdat ik anders niet zelf op kan stappen, dan krijg ik mijn voet niet in de stijgbeugel. Ik ben er nu aan gewend en zit heel stabiel en een stuk beter op het paard, het is gewoon een kwestie van wennen.

Beugellengte heeft echt niks met opstappen te maken lijkt me...
Anders zou ik met belachelijk lange beugels moeten gaan rijden _O-

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:23

@ Bizzybitje het helpt wel als je niet zo lenig bent... om ze even iets langer te maken dan dat nodig is en dan als je erop zit gewoon weer op maat maakt...
Niet mijn ideale manier om op te stappen...

Maar er zijn een hoop goede tips gegeven hierboven TS, dus ik zal zeggen; probeer er wat van te maken!! En laat even weten of het geholpen heeft (al die tips hier ;))

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:26

Bizzybijtje schreef:
princesmax schreef:

Ik trek de stijgbeugels bij zeer grote paarden ook wel eens helemaal naar beneden omdat ik er anders niet bij kan komen vanaf de grond (en er geen krukje aanwezig is, want dat is natuurlijk veel beter voor de rug van het paard). Maar daarna maak ik ze weer normaal. Anders kom ik van bovenaf niet meer bij de stijgbeugels. En dat schiet ook niet op.

Maak je het jezelf niet juist moeilijk door ze gaatje voor gaatje langer te maken? (Tip die ik hierboven las.) Is het niet effectiever om ze gewoon in een keer op de juiste maat te doen en daar dan vervolgens maar aan te wennen. Anders moet je steeds weer op nieuw wennen. Kun je het toch beter maar ik één keer goed doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:27

Dat bedoel ik, pas ze dan na het opstappen aan op jouw lengte ;) Zo kwam ik zelfs op een knoepert van 1.85 en ik ben 1.55 :D

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:29

Bizzybijtje schreef:
princesmax schreef:

haha natuurlijk wel :')
zat eerst echt heel erg kort heb ze nu 3 gaatjes langer wat eigenlijk de normale lengte is als je dressuur rijd. Ik hoef mijn been dus nu 3 gaatjes minder hoog te doen om op te stappen maar moet nog super lenig zijn om er op te kunne gezien ze 1.70m is en ik maar 1.52 ( reed hiervoor haflinger van 1.40 ) maar het lukt nu in ieder geval ook als ik alleen ben. :)

edit: ik heb ze ook in een keer langer gedaan vind het nu veel fijner rijden en opstappen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:38

Maar ik heb het over normale lengte :)) Dus niet 3 gaatjes te kort :))

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:05

mijn dochter ree ook altijd met te lange stijgbeugels, inderdaad gaatje voor gaatje iets langer gemaakt, nu vind ze het fijn zo te rijden, mooie zit, en wat haar instuctiese al zei, haar bekken kantelen nou mooi mee zie je heel duidelijk in de stap....
het is en blijft een kwestie van wennen, en iets aanwennen is makkelijker dan dat je het weer moet afleren, dus rustig aan...

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:03

Zoals al heel veel gezegt is hiervoor.
Gaat je voor gaatje toch langer maken.
Ik heb hier zelf ook aan moeten werken.
Voor het mooie zit ik nu nog te kort volgens mij hihi.
Maar zeker sinds we het dressuurzadel hebben kwamen mijn knieën over het zadel,
dus dat toonde niet mooi en het zat ook niet zo lekker.
Ik voelde me veel stabieler zitten, maar het gaat vanzelf wennen!