sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 21:15

Ik wil hier niet een giga discussie starten maar dat gaat het vast wel worden. Ik loop er al een tijdje tegen aan.

Er word hier vaak genoeg geroepen dat mensen met sporen rijden om hun hulpen te verfijnen. Dit zo ook met zware bitten (dressuur bitten) en alle andere hulpteugels en dingen die erbij komen kijken.

Maar het lijkt me dat als je paard zo goed aan het been is dat je zo hoog in de dressuur bent, dat je deze 'verfijning' niet nodig heb? Maar dat je paard goed genoeg aan het been is om op jou BEEN te reageren, en niet op het spoortje wat aan je voet hangt. Zo ook met de bitten. Je paard zou toch te rijden moeten zijn met een simpel trensje, als (zoals vele roepen) je niet aan de voorkant aan het prutsen bent, maar juist met de achterkant bezig bent en rijd met je zit? Waarom hang je er dan zo'n bit in? :\

Ik ben zelf totaal geen dressuur ruiter, heb ook gereden met een zwaar bit maar ondertussen rijden we met een dubbel gebroken trens. Als het niet nodig is (hij reageert niet beter op de pelham dan op dit bit) waarom er dan mee blijven rijden?

Angela

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:23

Het spoortje is om op een kleinere plek de hulp te kunnen geven. Dit ivm kleine correcties en hulpen voor bepaalde oefeningen. Een been werkt altijd op een groter oppervlak. Met een spoortje kun je op een zeer kleine, goed te bepalen plek een hulp geven, op een plek waar je been niet komt. Dit hoort geen hulp voor voorwaarts te zijn (sporen zijn niet voor voorwaarts aansporen), maar bijvoorbeeld voor het aanspannen van de buik, stelling of buiging.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:03

Millanka schreef:
Maar het lijkt me dat als je paard zo goed aan het been is dat je zo hoog in de dressuur bent, dat je deze 'verfijning' niet nodig heb?

Juist wel. Hoe lichter en kleiner je je hulpen kan geven, hoe mooier het beeld zal zijn. Sporen en s&t zijn daarvoor de hulpmiddelen bij uitstek.

Millanka schreef:
Maar dat je paard goed genoeg aan het been is om op jou BEEN te reageren, en niet op het spoortje wat aan je voet hangt. Zo ook met de bitten.

Als je op hoger niveau rijdt geef je verschillende soorten beenhulpen. Je spoor werkt dan als een pennetje op een touchscreen.

Millanka schreef:
Je paard zou toch te rijden moeten zijn met een simpel trensje, als (zoals vele roepen) je niet aan de voorkant aan het prutsen bent, maar juist met de achterkant bezig bent en rijd met je zit? Waarom hang je er dan zo'n bit in?

Waarom zou je je paard rijden op een trensje als het mooier en beter gaat op S&T? En wie zegt dat als je met S&T rijdt, je per definitie 'aan de voorkant zit te prutsen'

Jij kan je er misschien niets bij voorstellen omdat je zelf nog nooit echt aan een hoger niveau hebt gesnuffeld. Geeft niks, maar probeer dan wel iets minder veroordelend te zijn op dingen die je misschien nog niet begrijpt.

Millanka schreef:
Ik ben zelf totaal geen dressuur ruiter,

Daar heb je het al... ;)

Millanka schreef:
heb ook gereden met een zwaar bit maar ondertussen rijden we met een dubbel gebroken trens. Als het niet nodig is (hij reageert niet beter op de pelham dan op dit bit) waarom er dan mee blijven rijden?

As jouw paard niet anders reageert op een pelham dan op een gebroken trens, dan zou ik mij toch eens als ruiter ernstig achter de oren gaan krabben.... Zo'n bit werkt namelijk heel scherp in, en als je paard verder fijn aan de hulpen staan dan zal je dat merken ook, helemaal als je dat bit op dezelfde manier gaat bedienen als de trens. Als je geen verschil merkt, dan duidt dat imo eerder op een gebrek aan ruitergevoel en/of op een paard dat zo is afgestompt (door verkeerde/lompe/slecht gedoseerde hulpen) dat het nergens meer goed op reageert...

Angela schreef:
Het spoortje is om op een kleinere plek de hulp te kunnen geven. Dit ivm kleine correcties en hulpen voor bepaalde oefeningen. Een been werkt altijd op een groter oppervlak. Met een spoortje kun je op een zeer kleine, goed te bepalen plek een hulp geven, op een plek waar je been niet komt.

Precies :D

Angela schreef:
Dit hoort geen hulp voor voorwaarts te zijn (sporen zijn niet voor voorwaarts aansporen),

Soms wel hoor ;) Als mijn paard NIET direct voorwaarts reageert op een lichte kuitdruk, dan herhaal ik mijn hulp dmv een flinke pik met mijn spoor. Zo krijg je je paard scherp en fijn aan kleine hulpen. Zolang hij voldoende impuls houdt, houdt ik mijn been er volledig van af. (ik heb een wat van nature flegmatiek paard... Bij een hele hete/sensibele kun je vaak beter licht contact houden met je been)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:17

Een dressuurstang hoort wat mij betreft niet bij de uitrusting van een paard wat daar niet aan toe is.(en of ruiter)
Jasmijn heeft wel mooi uitgelegd waarvoor deze zaken dienen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 13:39

Het is niet zozeer een vooroordeel maar ik ben er oprecht nieuwsgierig naar ;) de reden dat ik in eerste instantie mijn paard met een pelham reed, was omdat hij bij de vorige eigenaar altijd zo gereden werd. Daarna hebben we gewoon is geprobeerd om met een minder sterk bit te rijden, en zo is dat dus gegaan.
We zijn ondertussen tot zoverre gegroeit dat hij goed te sturen is op been en zit, en ik niet zoveel meer aan het bit meer hoef te doen.

Maar naar dit soort antwoorden was ik dus op zoek :D antwoorden die wat uitleg en inzicht gaven over hoe en waarom het is hoe het is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:12

Same here! Zou gewoon graag eens horen wat nu precies de meerwaarde is van stang & trens als je een paard ook fijn op een gewone trens kunt rijden. Het lijkt mij nodeloos ingewikkeld, alsof het paard onderscheid maakt tussen een stang en een trens. Waarom al dat hang- en sluitwerk in die mond? Omdat het nou eenmaal zo hoort? Wat sporen aangaat: die super hete paarden van tegenwoordig moeten eerst gedesensibiliseerd worden op beendruk an sich, en dan zou je ze moeten verfijnen met een spoor? Lijkt me tegenstrijdig. Overigens, in de praktijk zie je tot op het hoogste niveau regelmatig behoorlijk wat geprik en gepor, dus bij een uitspraak als
Citaat:
Je spoor werkt dan als een pennetje op een touchscreen
denk ik: ja, in een ideale wereld. Tuurlijk, het is een beetje gechargeerd, ik begrijp best dat je wel degelijk verfijnd KUNT rijden met deze zaken. Ik denk alleen dat het ook best zonder kan, en ik vraag me dan ook af waarom het vanaf een bepaald niveau verplicht is. Waarom zou je dat als ruiter niet zelf mogen kiezen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:23

Angela schreef:
Het spoortje is om op een kleinere plek de hulp te kunnen geven. Dit ivm kleine correcties en hulpen voor bepaalde oefeningen. Een been werkt altijd op een groter oppervlak. Met een spoortje kun je op een zeer kleine, goed te bepalen plek een hulp geven, op een plek waar je been niet komt. Dit hoort geen hulp voor voorwaarts te zijn (sporen zijn niet voor voorwaarts aansporen), maar bijvoorbeeld voor het aanspannen van de buik, stelling of buiging.

Ik ben het met je eens, maar bij sommige luie paarden helpt het echt wel om ze wat attenter te maken!
Mijn merrie van 22 weet echt dondersgoed of ik sporen aan heb of niet. Is ze niet naar voren dan 1 keer even laten voelen..... en dan bedoel ik natuurlijk niet schoppen, maar even spoortje erin en direct weer los...... dan is ze voor het been, anders neemt ze een loopje met me en zijn b.v al de eenzijdige hulpen raar genoeg vergeten!
Nu heb ik ook wel een heel intelligent paard natuurlijk!!! :D :D :D

Zware bitten komen er hier niet in!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:39

Millanka schreef:
Er word hier vaak genoeg geroepen dat mensen met sporen rijden om hun hulpen te verfijnen. Dit zo ook met zware bitten (dressuur bitten) en alle andere hulpteugels en dingen die erbij komen kijken.

Ja daar gaat inderdaad discussie van komen..
Mijn reactie is kort en fysisch (als in fysica, natuurkunde ;) ).
Zowel met een grotere hefboom (scharenbit, hack, pessoa, s&t enz) als met een kleiner oppervlak (dun bit), als met een spoor kan je meer gewicht (druk door handen aan teugels of voet tegen paard) per oppervlakte zetten. Verfijning is in de ruiterij een opgepoetst woord voor 'meer mogelijke pijnprikkel per mm² huid of tong/tandvlees. Zo simpel is het. En dat is ook de reden waarom het zo goed werkt. Paarden zijn makke sloffen die zich over het algemeen gewoon makkelijk laten, euh laat ons beleefd zeggen 'rondsturen'. Ja ook die paarden die wij 'vurig' vinden.
Zouden voor het verschil eens een spoor op een zebra moeten proberen ,-)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:44

Ik zeg wel eens: Het heeft weinig zin om met een dikke winterhandschoen aan je touchscreen aan te sturen. Echter gebruikt de een een spoor om het paard mores te leren en de ander om daadwerkelijk superprecies en licht de hulpen te geven, vanuit een stille beenligging. Evenals met bitten. Het is de hand die er aan vast zit die het maakt of breekt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:45

Op een Zebra moet je maar zien te blijven zitten zonder spoor....is geen vergelijk.

Toegegeven, het zou de hulpen moeten verfijnen. Dat het inderdaad niet altijd volgens het boekje van de FEI gaat klopt helaas ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:48

aerdenhout1 schreef:
Ik ben het met je eens, maar bij sommige luie paarden helpt het echt wel om ze wat attenter te maken!
Mijn merrie van 22 weet echt dondersgoed of ik sporen aan heb of niet. Is ze niet naar voren dan 1 keer even laten voelen..... en dan bedoel ik natuurlijk niet schoppen, maar even spoortje erin en direct weer los...... dan is ze voor het been, anders neemt ze een loopje met me en zijn b.v al de eenzijdige hulpen raar genoeg vergeten!
Nu heb ik ook wel een heel intelligent paard natuurlijk!!! :D :D :D

Zware bitten komen er hier niet in!

Nu ben ik zelf voorstander om hier een zweepje voor te nemen (al is dat in bepaalde klasses niet meer mogelijk tijdens de proef). Ik wil ook niet zeggen dat je het paard niet voorwaarts KUNT rijden op een spoortje, maar wil alleen aangeven dat het spoor daar eigenlijk niet voor bedoelt is. Als het paard door 1 keer spoor gebruik op voorwaarts weer fijn aan het been is, dan is het alleen maar fijn. We willen immers allemaal naar een kleine hulp toe, en dat kan alleen door heel consequent reactie op je hulpen te verlangen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:49

Hoewel ik een nog-niet-B-ruiter ben heb ik wel m'n best gedaan een en ander te begrijpen. En als iemand me wil corrigeren als ik het fout heb: graag.
Maar bij stang en trens is het zo dat de trens voor de "normale" teugelhulpen is en de stang niet als hoofdzaak heeft de mond zelf signalen door te geven maar dat het juist de hefboom is die het hem doet. Door de stangteugel iets op te tillen maak je dat de kinketting in gaat werken en er druk op het kopstuk komt waarmee het paard meer zal oprichten. De 2 bitten hebben dus vooral verschillende functies.

Qua "therorie/praktijk"; ja, er zijn mensen die de hulpmiddelen misbruiken. Maar dat sommige mensen gewoon niet genoeg fatsoen hebben om ze normaal te gebruiken (en dan heb ik het echt niet over een fikse por zoals hier boven al werd beschreven hoor) maakt niet dat het onzinnige zaken zijn voor mensen die er wél mee overweg kunnen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:55

Mindfields schreef:
daadwerkelijk superprecies en licht de hulpen te geven, vanuit een stille beenligging. Evenals met bitten. Het is de hand die er aan vast zit die het maakt of breekt.

En dat is de valkuil.. superprecies en superlicht..dat bestaat niet als een continu gegeven. Geen enkel paard dat met spoor of bit gereden wordt heeft nog nooit gevoeld wat die dingen écht kunnen doen. En het is het preventief ontwijken van die mogelijke pijn die er voor zorgen dat we het gevoel krijgen dat een paard 'licht' is.

Bit en sporen zijn in mijn ogen ouderwetse vormen van een diertraining die zo goed als alleen gebaseerd is op het ontwijken van een pijnprikkel, en het belonen van dat ontwijkgedrag. Communicatie kan je dat niet noemen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:18

Zo zouden stang en trens inderdaad moeten werken, jammer genoeg zie je dat op de wedstrijden niet vaak terug en is het meer een rem en een je moet en je zal in die oprichting blijven bit geworden.
Doe daar een paar flink scherpe sporen met wieltjes bij en het plaatje is compleet!
Want ja ze moeten ondanks die rem in hun mond wel naar voren blijven!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:51

Waarom verschijnen zoveel B ruiters met sporen op hun wedstrijden? Vaak is het gewoon te zielig om aan te zien! ;(

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:55

rox_en_wilvy schreef:
Waarom verschijnen zoveel B ruiters met sporen op hun wedstrijden? Vaak is het gewoon te zielig om aan te zien! ;(

ja inderdaad gwn zielig om te zien.
vaak* kunnen ze er ook nog niet eens mee omgaan :( en prikken ze maar raak*
*= niet allemaal hoor ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:02

Askja schreef:
Zou gewoon graag eens horen wat nu precies de meerwaarde is van stang & trens als je een paard ook fijn op een gewone trens kunt rijden.

De meerwaarde van Stang en Trens is dat wanneer je paard op trens fijn is afgericht, je je hulpen nog kleiner kunt geven. Je kunt met S&T net iets beter een goede oprichting bewerkstelligen. Net iets kleiner een ophouding doorgeven. Sommige paarden gaan er echt fijner op lopen, en sommige niet direct. Maar een goede basisafrichting op trens gaat hier aan vooraf.

Het hangt er soms ook een beetje vanaf hoe fijngevoelig je paard is. Niet ieder paard is van nature even fijngevoelig. Ik heb een van nature wat flegmatiek paard. Hij is groot, sterk en van het gelderse type. Ik rijdt er ZZ-licht mee, en op s&t kan ik hem gewoon net even beter sturen. Ik kan het ook op trens, maar dan mis ik net even die fijne afstemming. Thuis train ik veel met een scholingsbit (ongebroken trens met tongboog) Dat werk ook heel fijn. Die zit qua scherpte/inwerking net even tussen een trens en S&T in.

Absolute voorwaarde om met scherpere bitten te kunnen rijden is dat je een onafhankelijke zit hebt, je paard goed aan het been is en dat je je hulpen heel goed kunt doseren EN een goede timing hebt. Anders werkt het averechts.

Askja schreef:
Het lijkt mij nodeloos ingewikkeld, alsof het paard onderscheid maakt tussen een stang en een trens.

Ja, dat maken ze zeker. Als je als ruiter genoeg gevoel hebt ontwikkeld kun je dat duidelijk merken.

Askja schreef:
Waarom al dat hang- en sluitwerk in die mond?

heb ik net uitgelegd. Wat wil je nog meer weten? :)

Askja schreef:
Wat sporen aangaat: die super hete paarden van tegenwoordig moeten eerst gedesensibiliseerd worden op beendruk an sich, en dan zou je ze moeten verfijnen met een spoor? Lijkt me tegenstrijdig.

Heet en sensibel wil niet direct zeggen dat ze aan het been zijn.... En verder: een ruiter met een onafhankelijke zit heeft absolute controle over wanneer hij zijn spoor wel en niet laat inwerken. Dus als het niet nodig is, gebruikt hij hem niet. Je kan er maar beter mee als om verlegen zitten. Als mijn paard een keer niet geod genoeg reageert op mijn been, dan grijp ik niet graag mis. Dan wil ik niet eerst afstappen en een paar sporen om doen. Dan is het moment om te corrigeren al voorbij.

Maar goed... ik denk dat mensen die nooit echt op een hoger niveau serieus met een dressuurmatige africhting van paarden bezig zijn geweest, en alles bij voorbaat al zielig vinden, zich er gewoon niets bij voor kunnen stellen.

Askja schreef:
Overigens, in de praktijk zie je tot op het hoogste niveau regelmatig behoorlijk wat geprik en gepor, dus bij een uitspraak als
Askja schreef:
denk ik: ja, in een ideale wereld.

Nee, niets ideale wereld. Het blijft altijd een streven om een paard zo optimaal mogelijk aan de hulpen te krijgen. Niemand scoort ooit nog 100%, dus perfect is het bij niemand. Verder stelde ik ook al dat ik mijn sporen ook geregeld gebruik als ik geen directe voorwaartse reactie krijg op mijn been. Dus ik deel er inderdaad wel eens een flinke prik mee uit. Ik zie niet in wat daar mis mee is? het doel is dat mijn paard de eerstvolgende keer WEL weer voorwaarts reageert op een lichte kuitdruk, omdat hij weet dat als hij dat niet doet, er dan iets naars volgt. Wie dat principe afkeurt, niet begrijpt... Tsja... Dan begrijp je denk ik niet zoveel van dressuur en duidelijke en eerlijke hulpen?

Want wat is het alternatief? Je krijgt geen reactie op je been... En dan? Zeg je dan Oke, dan maar niet? Blijf maar stappen? Of blijf je dan pompen met je been (zonder spoor)?

Askja schreef:
Ik denk alleen dat het ook best zonder kan, en ik vraag me dan ook af waarom het vanaf een bepaald niveau verplicht is. Waarom zou je dat als ruiter niet zelf mogen kiezen?

Je mag tot de lichte tour op trens rijden. Verder durf ik wel te stellen dat het vanaf de M2/Z heel erg lastig gaat worden zonder sporen. Je krijgt met verschillende zijgangen etc te maken, en dan moet je heel duidelijk verschillende beenhulpen kunnen geven. Zelfs als het niet verplicht zou zijn, denk ik dat je vanaf die klassen geen ruiter zonder sporen zou zien. Je hebt ze gewoon nodig.

Bandida schreef:
Zowel met een grotere hefboom (scharenbit, hack, pessoa, s&t enz) als met een kleiner oppervlak (dun bit), als met een spoor kan je meer gewicht (druk door handen aan teugels of voet tegen paard) per oppervlakte zetten. Verfijning is in de ruiterij een opgepoetst woord voor 'meer mogelijke pijnprikkel per mm² huid of tong/tandvlees. Zo simpel is het.

Klopt. En daar is niets mis mee zolang een ruiter zijn hulpen maar meet de juiste dosering en de juiste timing kan geven. Daar hoeven we helemaal niet zo dramatisch over te doen. En als je dat zielig vind, dan moet je er gewoon niet op gaan zitten. Of gewoon accepteren dat je dan niet verder komt dan een door de baan, niet dressuurmatig doorgetraind, sloffend paard. Als je daar tevreden mee kunt zijn dan is dat ook prima.

Mindfields schreef:
Ik zeg wel eens: Het heeft weinig zin om met een dikke winterhandschoen aan je touchscreen aan te sturen.

Goede vergelijking... Maar blijkmaar zijn er dus mensen die het zichzelf graag onnodig moelijk maken omdat ze denken dat dat dan 'vriendelijker' is voor een paard...

Angela schreef:
Nu ben ik zelf voorstander om hier een zweepje voor te nemen (al is dat in bepaalde klasses niet meer mogelijk tijdens de proef).

En dan leg je hem weg... Dat weten paarden ook donders goed hoor...

Angela schreef:
Ik wil ook niet zeggen dat je het paard niet voorwaarts KUNT rijden op een spoortje, maar wil alleen aangeven dat het spoor daar eigenlijk niet voor bedoelt is.

Jawel. het is ook bedoelt op je voorwaartse hulp kleiner te kunnen maken.

Bandida schreef:
Bit en sporen zijn in mijn ogen ouderwetse vormen van een diertraining die zo goed als alleen gebaseerd is op het ontwijken van een pijnprikkel, en het belonen van dat ontwijkgedrag. Communicatie kan je dat niet noemen.

Ik vind het prima communiceren hoor. Zolang mijn paard zijn pijnprikkel ontwijkt, hoef ik hem geen pijn te doen. Hij geen pijn en ik blij, want hij doet wat ik zeg! En daar beloon ik hem dan weer voor, en dan weet hij dat bij werk beloning hoort! Prima communicatie, ik ben er heel tevreden mee. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:03

jasmijn78 schreef:
Zolang mijn paard zijn pijnprikkel ontwijkt, hoef ik hem geen pijn te doen. Hij geen pijn en ik blij, want hij doet wat ik zeg! En daar beloon ik hem dan weer voor, en dan weet hij dat bij werk beloning hoort! Prima communicatie, ik ben er heel tevreden mee. :D

Tja ieder zijn ding zeker. Voor mij is dat van a tot z primitief en ver onder de communicatiecapaciteit van een paard.

En ja, het is absoluut zielig, werken op 'mogelijke pijn' en dat dier z'n verstand tekort doen. Meer dan een maximaal getrainde dansende beer kan je er zo niet van maken, dat had ik lang geleden als eens geschreven. Dat werkt op precies hetzelfde principe, alleen is het net iets grover uitgevoerd waardoor mensen net iets eerder steigeren.
Die dooddoener over 'dan moet je er maar niet op gaan zitten' hoeft er ook niet bij, want je kan prima rijden op een volledig andere basis. Ja hoor, een paard gaat nog net zo voor je ook als hij nooit pijn gekend heeft.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:31

Ik vind dat de beste ruiter alles moet kunnen met zijn paard zonder bit, zonder zweep en zonder sporen.
Heb je wel een S&T nodig, of sporen kun je rijden met een bit en sporen, maar niet met je paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:53

Bandida schreef:
En ja, het is absoluut zielig, werken op 'mogelijke pijn' en dat dier z'n verstand tekort doen.

Nee, niet 'het is'... DAT vindt jij...

In de natuur (over)leven paarden ook op 'mogelijke pijn'. Paarden communiceren onderling ook zo. Zei dreigen met hun lichaamstaal, en als een ander paard daar geen acht op slaat, dan bijten of trappen ze. Dat weten paarden, dus blijft het in de regel vaak enkel bij dreigen. Paarden weten dat, omdat ze dus ooit wel eens zijn gebeten of getrapt door een ander paard. Ze weten ook dat als ze de signalen van een ander paard respecteren, dat ze dan niet gebeten of getrapt worden. En dat is duidelijk, en paarden voelen zich daar prettig bij. Bij duidelijkheid. Hoe weet een mens dat vuur heet is? Omdat hij zijn vingers een keer heeft gebrand. En toch kunnen we plezier beleven aan koken, bbq-en, fikkie stoken etc. Ondanks de dreiging van 'vuur doet pijn'. Zo ook bij een goede ruiter: in de regel kan het blijven bij dreigen. Ik denk dat de meeste 'normals' op een natuurlijkere manier met paarden communiceren dan de 'natural' georienteerden onder ons :+ Jij bent de leider. Als een paard zijn leider niet volgt in de natuur, dan gaat hij dood. Als een gedomnesticeerd paard zijn leider (een mens) niet volgt, omver loopt, niet gehoorzaamd... en hij krijgt dan een aai over zijn bol, en een wortel op de koopt toe. HOE onnatuurlijk en tegenstrijdig is dat? Vertrouwen krijg je niet zonder respect. En respect verkrijg je niet door geen duidelijke grenzen te stellen.

Heb je wel eens goed opgelet hoe hardhandig een merrie soms met haar veulen om kan gaan om die een beetje manieren bij te brengen? En dan vinden wij een pikkie met een spoor zielig?

Bandida schreef:
Die dooddoener over 'dan moet je er maar niet op gaan zitten' hoeft er ook niet bij, want je kan prima rijden op een volledig andere basis.

Ehh... op basis van een hengel met een wortel? :D Of gaan we dan weer op de 'wijken voor druk' toer? Dat klinkt natuurlijk veel aardiger. Maar ook dat principe is precies hetzelfde. Waarom wijkt een paard voor druk? Omdat hij die druk vervelend vind. Wat is zijn beloning voor de gewenste reactie? De druk wegnemen. Precies hetzelfde principe als bij correct gebruik van sporen en stang en trens. Met die middelen kun je meer druk op een kleiner oppervlakte geven. Maar daardoor kun je ook met minder druk, gerichtere aanwijzingen geven. Mits je dus je hulpen goed kunt timen, doseren en coordineren. Dat vraagt gevoel, verstand, kennis en ervaring. En helaas heeft niet iedereen dat. Dat laatste onderscheid de goede en vriendelijke ruiters van de dierenleedveroorzakende klungels. Niet het al dan niet toepassen van sporen en S&T.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:57

jasmijn78 schreef:
Heb je wel eens goed opgelet hoe hardhandig een merrie soms met haar veulen om kan gaan om die een beetje manieren bij te brengen? En dan vinden wij een pikkie met een spoor zielig?

Kijk daar begint de vergissing al. Dacht je dat jou paard jou zag als een ander paard? Met jou communiceert als met een ander paard? Dat is een van de grootste misvattingen die uit de NH-ship rage aan het ontstaan is, we moeten allemaal paardentaal gaan spreken. Niet dus..
Ik ben heel blij dat het dieren zijn die intelligent genoeg zijn om hier een duidelijk onderscheid in te maken, en dus op zoek gaan naar communicatie die voor beiden werkt. Verstaanbare communicatie tussen verschillende soorten, en dat begrijpen zij net zo goed zo als dat wij dat begrijpen.

Dat wil zeggen dat mijn 22 jarig paard mij nog NUL keer een trap verkocht heeft, en zijn maten in de wei zo ongeveer één keer per maand op een lelijke regendag een halve mep krijgen. Hij weet prima dat been-gebruik geen onderdeel is van paard-mens overleg, en geen optie, dat komt ondertussen zelfs niet meer in hem op. Waarom zou jij je als mens dan gaan spiegelen in paardengedrag? Dat op de koop toe qua geweld dikwijls erg overdreven en verkeerd begrepen wordt? Paard-mens en mens-paard functioneert even goed met geen enkele vorm van geweld, dus waarom zou je..

En waarom zou je het risico nemen dat je op een dag dan toch eens geantwoord wordt in paardentaal? Ziet er niet best uit hoor als je hengst geïrriteerd wordt en een klein -voor andere paarden onschuldig- knauwtje in je hand gerechtvaardigd protest vindt op een ruk aan een ketting of iets dergelijks..
Die van mij is ook wel eens zwaar uit zijn humeur, en kijkt dan heel boos en gaat staken, maar heeft nog nooit de grens van fysieke taal overschreden, en die is met opzet zo ver mogelijk uit de communicatie gehouden als mogelijk. Hoe verder, hoe veiliger. En dan NOG heb je nooit garantie, het blijft 'maar' een getraind paard, dus waarom zou je het voor jezelf meer risicovol maken?

lupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:59

Mindfields schreef:
Ik zeg wel eens: Het heeft weinig zin om met een dikke winterhandschoen aan je touchscreen aan te sturen. Echter gebruikt de een een spoor om het paard mores te leren en de ander om daadwerkelijk superprecies en licht de hulpen te geven, vanuit een stille beenligging. Evenals met bitten. Het is de hand die er aan vast zit die het maakt of breekt.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Thank you! +:)+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:06

jasmijn78 schreef:
Bij duidelijkheid. Hoe weet een mens dat vuur heet is? Omdat hij zijn vingers een keer heeft gebrand. En toch kunnen we plezier beleven aan koken, bbq-en, fikkie stoken etc. Ondanks de dreiging van 'vuur doet pijn'. Zo ook bij een goede ruiter: in de regel kan het blijven bij dreigen.

Dan stel ik me al helemaal de vraag waar S&T en sporen op slaan, want die doen zeer bij ieder gebruik, het gaat hier wel degelijk om een pijnprikkel. Moet jij voor iedere bbq even aan het vuur gehouden worden om je geheugen op te frissen?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:16

ik blijf even hangen om deze zeer interessante discussie te volgen....
zelf ben ik niet tegen het gebruik van sporen en/of zware bitten mits op de juiste manier gebruikt en ik denk dat, dat het punt is wat andere mensen tegen het hoofd stoot.... het onjuist gebruiken van bepaalde middelen doe dan geen hulpmiddelen meer zijn meer dwangmiddelen (doel dus op het onjuist gebruik, dit is zeker niet bij iedereen het geval)

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:22

Stang en trens heeft te maken met de inwerking van het bit. op een trens kun je aanleuning vragen en laag werken, met een stang met hefboom kun je in de oprichting werken.
Bijgevoegd plaatje geeft dit wel duidelijk weer vind ik

Afbeelding

Over sporen weet ik het niet, ik rijd mijn paard zoveel mogelijk op de zit en zo min mogelijk met de onderbenen.

Over positief belonen kan nog uren doorgekletst worden. Ook hier weer een voorbeeld; twee hondjes werden getraind om op een stemcommando in een vierkant vlak te gaan zitten. Hondje A werd alleen beloond (als in clickertraining of positief belonen) hondje B werd zowel beloond als gecorrigeerd met stem/aan de leiband trekken (negatieve bekrachtiging zoals ook een bit, beenhulp). Aan het einde van het onderzoek was hondje A blij en gemotiveerd en hondje B onzeker en niet altijd welwillend om te reageren op een opdracht.
Hoe komt dit? hondje A weet dat het altijd goed is als hij iets probeert en hondje B weet dat het niet altijd goed is en er dus ook een straf kan volgen.