Haflinger Alwin @work bit- en zadelloos!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Haflinger Alwin @work bit- en zadelloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 21:34

Naar aanleiding van mijn vorige topic;
[RIJ-ITP] Ooit starten ook wij ZZ....

Nu dit topic, zodat er een goede vergelijking kan komen, dat Alwin op open veld zonder zadel en bit veel lekkerder loopt en mij echt gaat dragen.

Ik zal niet veel zeggen, ik verwacht wel veel commentaar wat allemaal beter kan!
We hebben ons voornamelijk met de stelling bezig gehouden, nu ik het me bedenk, we hebben niet eens een oefening meegenomen, alleen maar de stap/draf/galop en voltes links en rechtsom..

Alwin is rechts veel stijver, hier zijn we hard mee bezig saampies, maar dat komt allemaal wel!

Alwin is een 9jarige haflingerruin van Abel.
Al 2,5jaar zijn wij samen :+:

Hier de foto's!
ps; Cap is een eigen keus, ik heb m'n enkels en polsen zwaar gekneusd, het is daarom ook mijn eigen keus erop te stappen!!

1.Om ons gaat het dus!
Afbeelding

2. Wildebras heeft er zin in :P
Afbeelding

3. Drafje linksom
Afbeelding

4. Drafje rechtsom
Afbeelding

5. Pasje verruimen
Afbeelding

6. Nogmaals, en al iets meer inzakking van voren
Afbeelding

7. nageven.. :)
Afbeelding

8. Treed netjes onder en draagt redelijk van voren
Afbeelding

9. Galop, geen controle, meneer wou lekker racen!
Afbeelding

10. Treed netjes onder! Nog teveel spanning van voren (ik houd hem ook erg tegen van voren)
Afbeelding

11. Laat al iets meer los, maar is nog steeds erg actief, ik houd teveel beet.
Afbeelding

12. Galop rechtsom, veel stijver, maar wel een stuk rustiger
Afbeelding

13. Uitdraven (wat meer uitracen werd, want hij ging harder en harder :+ )
Afbeelding

14. Ook uitdraven
Afbeelding

15. Klaar }:0
Afbeelding

16. Pennypony spelen!
https://lh4.googleusercontent.com/-YrwK ... G_3592.jpg
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-09-11 15:26, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Lettertype aangepast.

Anoniem

Re: Haflinger Alwin @work bit- en zadelloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:40

Ik vind het er allemaal wel erg strak uitzien :o probeer je niet op de voorkant te contreren maar juist op de achterhand. Dan komt de voorkant vanzelf wel!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 21:49

Ik ben ook erg met de voorkant bezig, en kon niet met zijn achterkant bezig zijn, want dan had die binnen 5minuten terug op stal geweest.
Het was een open veld, en normaal racen we er altijd, maar nu probeerde we ietwat normaal werk te doen, waar hij het niet helemaal mee eens was.

Ik ben helemaal niet iemand die veel met de voorkant (bewust) bezig is, meer juist met de achterkant, maar hoe meer ik hem eronder wou rijden nu, hoe heter en harder die wou.
Wel bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:58

Toch moet je proberen een evenwicht te vinden tussen de impulsen die je er van achter in zet en van voor opvangt :j
Veel overgangen schijnovergangen en tempowisselingen rijden. En vooral niet vastzetten aan de voorkant dat komt vanzelf! Enne ik weet dat hafjes erg kunnen drammen :D maar als je deze balans kan vinden gaan ze super lopen!

Reed mijn eigen hafje ook bitloos namelijk :)

https://lh3.googleusercontent.com/-LBsb ... 520070.jpg

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:58

Nou.. Ik moet zeggen dat jouw houding tav het andere topic wel veel beter is, maar dat ik het paard nog niet zoveel beter vind lopen. Het lijkt mij nog lang geen M-niveau. Maar wat je zegt, met oefenen kom je er wel! Goede instructie is daarbij wel handig, meen dat ik in het andere topic had gelezen dat je dat momenteel niet had.

Nog even een tip dan maar: de stelling en soepelheid zou je kunnen verbeteren door veel achtjes te rijden, zodat hij steeds weer moet buigen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:00

Leuk dier :D

Okee, HaW ; Dit is niet trainen, maar hobbelen. Je gaat gemakkelijk zitten waardoor je gewoon in stoelzit gaat zitten. Op deze manier kun je gewoon niet goed inwerken. Daarnaast vind ik bitloos zeker niet vriendelijker.. Hier zie je op de foto's behoorlijk veel kracht aan het hoofd hangen. :n

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:01

@Mavelle; veel achtjes hebben we zeker gereden, alleen die foto's zijn niet zo charmant haha :+

Goede instructie komt zeker te weten, eigenlijk heb ik die al, maar omdat ik nu niet met zadel kan rijden door m'n enkels, moet ik er even mee wachten..

En eigenlijk wil ik toch ook wel op zoek naar een ander zadel voor hem, iets wat ik en hij lekker vind!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:02

Ik vind jullie een hele leuke combinatie, maar probeer hem in een rustiger tempo te rijden door hem bezig te houden, kleinere voltes te rijden etc ipv te veel aan de voorkant te zitten. :)
Ga eens een keer een volte verkleinen, weer wat vergroten, schijnovergangen rijden etc etc naar een rustig tempo. Komt goed met jullie, succes :*

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:05

paar tips,
je houding is niet goed je hangt nu aan zijn hoofd,
er mag veel meer rust in komen want dit werkt niet,
ook vind ik je veeel e streng met je handen er komt zo heel erg veel druk op zijn hoofd te staan,
ik denk dat je beter even in de bak kunt blijven oefenen met zadel en eventueel bit als hij daar beter mee loopt :)

edit waarom ga je in gods naam rijden met een lichaam die er zo aan toe is ?
da kun je toch nooit veilig rijden,
stel hij gaat er vandoor en jij hebt niet genoeg kracht om hem te stoppen da walst ie zo over die kinderen heen !!!
zeer onverandwoord bezig zo !!
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 28-09-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:06

Dankjewel Josca!
Ik kon alleen niet veel kanten op dit keer, er speelde ongeveer zo'n 20kinderen op dat veld en ik reed er een beetje doorheen..
Volgende keer zal ik erop letten en je tips meenemen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:06

Je zit ziet er inderdaad een heel stuk beter uit!. Wat ik alleen adhv deze foto's niet goed kan beoordelen hoe onafhankelijk je hand is. Het ziet er wat strak uit en omdat je hem kennelijk nogal moet tegenhouden kan ik niet goed zien of je je hand ook gebruik om jezelf in balans te houden. Zo lijkt het namelijk wel en misschien dat daar een deel van het probleem zit? Pas er verder voor op dat je in de wending niet te veel naar achteren werkt met je binnenhand. Je pakt daarmee je paard toch vast en belemmert hem daarmee toch in zijn beweging/ zijn ruggebruik en vermogen tot dragen. En verder wat je in je ander topic zegt klopt niet helemaal: je zegt daarin dat niet jij trekt, maar hij.... Maar jij als ruiter moet er toch voor zorgen dat er niets te trekken/hangen is: niet ingaan op zijn "uitnodiging" dus ( ik weet het: klinkt makkelijker dan het is).
Maar goed: meer on topic; já je zit is hier spectaculair beter....maar heel eerlijk gezegd vertaalt zich dat voor mij nog niet helemaal naar ook een echt heel veel beter bewegend paard. Daarvoor zul je misschien toch nog eens kritisch moeten kijken naar je handgebruik ( en TS; dit is opbouwend bedoeld hoor!!)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:07

ponylies schreef:
paar tips,
ook vind ik je veeel e streng met je handen er komt zo heel erg veel druk op zijn hoofd te staan,
ik denk dat je beter even in de bak kunt blijven oefenen met zadel en eventueel bit als hij daar beter mee loopt :)

Nogmaals, ik hang NIET aan zijn hoofd, ik zit totaal in een eigen houding, en ik houdt hem tegen van voren anders gaat hij racen.

Ik weet dat ik te streng LIJK met m'n handen, en dat is op sommige momenten ook wel zo, maar hij denderd anders dwars door me heen.
En ik wil gewoon alles bitloos kunnen blijven doen en ook zonder zadel en zonder bak!
Gewoon op dit veld moet hij de ontspanning zien te vinden en van achter naar voor gaan lopen :))

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:09

heb mijn berichtje even geedit ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:09

riagr schreef:
Je zit ziet er inderdaad een heel stuk beter uit!. Wat ik alleen adhv deze foto's niet goed kan beoordelen hoe onafhankelijk je hand is. Het ziet er wat strak uit en omdat je hem kennelijk nogal moet tegenhouden kan ik niet goed zien of je je hand ook gebruik om jezelf in balans te houden. Zo lijkt het namelijk wel en misschien dat daar een deel van het probleem zit? Pas er verder voor op dat je in de wending niet te veel naar achteren werkt met je binnenhand. Je pakt daarmee je paard toch vast en belemmert hem daarmee toch in zijn beweging/ zijn ruggebruik en vermogen tot dragen. En verder wat je in je ander topic zegt klopt niet helemaal: je zegt daarin dat niet jij trekt, maar hij.... Maar jij als ruiter moet er toch voor zorgen dat er niets te trekken/hangen is: niet ingaan op zijn "uitnodiging" dus ( ik weet het: klinkt makkelijker dan het is).
Maar goed: meer on topic; já je zit is hier spectaculair beter....maar heel eerlijk gezegd vertaalt zich dat voor mij nog niet helemaal naar ook een echt heel veel beter bewegend paard. Daarvoor zul je misschien toch nog eens kritisch moeten kijken naar je handgebruik ( en TS; dit is opbouwend bedoeld hoor!!)

Hartstikke bedankt voor je reactie, hier heb ik iets aan!!
Laat ik het zo zeggen, mijn houding is echt onafhankelijk, dat is het enige ongeveer wat ik wel van mezelf weet.
Ik heb mijn handen niet nodig om in evenwicht te blijven.. Ik spring ook vaak met Alwin zonder dat ik iets om heb.
En in de bak is Alwin degene die trekt, die wilt hangen, op dit veld ben ik degene die trekt en soms moet hangen om hem onder controle te houden.. :))

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:14

gabjj8 schreef:
ponylies schreef:
paar tips,

Nogmaals, ik hang NIET aan zijn hoofd, ik zit totaal in een eigen houding, en ik houdt hem tegen van voren anders gaat hij racen.

Ik weet dat ik te streng LIJK met m'n handen, en dat is op sommige momenten ook wel zo, maar hij denderd anders dwars door me heen.
En ik wil gewoon alles bitloos kunnen blijven doen en ook zonder zadel en zonder bak!
Gewoon op dit veld moet hij de ontspanning zien te vinden en van achter naar voor gaan lopen :))

Kijk eens heel goed naar foto 2 t/m 6. Behoorlijk een hangwerk hoor :j En als hij door je heen dondert, dan lijkt het me verstandiger dat je óf meer zit gaat rijden óf in een gesloten ruimte gaat rijden waar die niet kan gaan rennen.

Trouwens, naast je lichamelijke gesteldheid waar ik totaat niet achter sta, snap ik ook niet dat je tussen kinderen gaat rijden. Zou de gemeente ook blij mee zijn := al die gaten in het gras! Vooral met dit weer gaat het echt hard.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:18

@eenitraM; Ik heb toch ook gezegd dat ik hem terugneem, en jullie mogen het trekken noemen, zo zal ik het ook noemen inderdaad eigenlijk..
En zolang ik hem zo bij me kan houden is er toch geen probleem? Hij heeft hier geen pijn aan en het dorp is niet anders gewend dan dat ik daar rijd :))

De gaten met dit weer vallen juist mee ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:36

Als je weet dat je paard op open veld wilt gaan racen dan zou ik daar ten eerste al niet aan het werk gaan. :n

Ik vind het er te strak en gespannen uit zien. Tevens vind ik het erg onverantwoordelijk om te rijden op een veld waar minstens 20 kinderen spelen en rennen. Er had maar iets hoeven te gebeuren en er had een kind onder gelegen.

En hoe bedoel je geen probleem als je aan hem moet trekken om hem bij je te houden? Dat is imo niet de juiste manier om je paard te rijden. :n

Maar nog even wat tips; Probeer inderdaad rechter te gaan zitten. Op sommige foto's hang je naar voren of heb je een stoelzit. Probeer ook zonder zadel je hakken uit te drukken en op je billen blijven zitten.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:00

Hee meis! Vind het er al een stuk beter uit zien vergeleken met t vorige topic! Alleen idd doordat je hem een beetje bij je houd omdat hij er zin in heeft gaat je houding achteruit dus probeer voortaan iets minder in stoelzit. Hèt lijkt op de foto's ook niet helemaal ontspannen maar het zijn uiteraard moment opnames
Heb respect voor je dat je toch wel netjes blijft zitten zonder zadel want mij lukt het echt niet en al helemaal niet nu je lichamelijk niet in orde ben
Ik zou alleen wel de volgende keer in de bak dit gaan doen en daar gewoon lekker crossen als t rustig is. Maar uiteraard voel jijhet beste aan wat gaat en wat niet gaat!
Veel sterkte komende tijd meis en hopelijk komt alles weer goed met je!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:48

Je houdt hem erg strak, met de rem erop gasgeven gaat niet werken. Geef hem meer ruimte en rijd hem van achteren naar voren. Dit is bitloos kopsjorren.

Anna_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:53

Onze haflingers hebben dezelfde moeder en dat zie ik zeker terug komen in de bouw. Al heeft Alwin zeker spectaculairder beenwerk! Dat strakke zat er bij mijn haf al in en was er dus ook lastig uit te krijgen. Dit betekent niet dat je het helemaal kwijt zal raken, want als het een keer moeilijk wordt zullen ze altijd weer terug gaan in hun oude vertrouwde houding. Vertrouwen geven door middel van je hand en zit zijn belangrijke onderdelen.. Mijn haflinger is van onderstaande foto ontzettend veranderd gewoon door loslaten maar tegelijk ook de controle houden.

Hier een foto van mijn haflinger 4 jaar geleden alweer (nog heel iel en erg strak)
http://i307.photobucket.com/albums/nn30 ... border.jpg

Mijn tips:
- veel overgangen voor de controle (en terugnemen op zit etc.)
- laag losrijden en dit tussendoor dit ook meenemen.
- afwisselende figuren (van slangenvoltes, tot het groter en kleiner maken van voltes)

Door deze dingen hou je hem alert maar daarnaast ook soepel! Veel succes met je mooie haflinger!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:20

gabjj8 schreef:

Als iets niet gaat, is het omdat de vorige stap onvoldoende bevestigd is, en de logische stap is dus om terug te gaan en niet om koppig langer door te gaan met meer kracht, een paard dat leert dat communiceren met te veel druk gebeurt en dat hij dus ook kan blijven drammen en zijn rug eruit duwen.

Hou het kleiner! Kleine stukjes, niet op een open veld, correcter werken, zelf beter zitten (want dat doe je nu NIET imo), altijd goed afsluiten.

Ik vind dit niet dressuren, maar een welles-nietes-spelletje, dat je net aan gewonnen hebt vandaag.

SilverMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:02

Ik heb al meerdere topics van jou gezien, maar ik vind zelf dat als je je echt meer wil verdiepen in de dressuur je gewoon goed les moet gaan nemen. Zelf kom je er echt niet, zeker niet op deze manier.
Je zit je pony echt totaal tegen te werken, je hangt erg aan je teugels. Je ziet ook aan de pony dat die niet fijn loopt, zwiepen met zijn staart, oren naar achter. Oke er zijn paarden die veel zwiepen met hun staart, maar aan jouw foto's te zien geeft het geheel gewoon geen fijn beeld
.

Probeer het eerst in de bak, je ontspanning te zoeken. Veel tempowisselingen, hals strekken etc. Alles wat je krijg om echte ontspanning te krijgen. En neem asjeblieft een keer tips aan als je topics plaats ;)
Het helpt jou & je pony =)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 13:10

Je hebt het over dat hij jou draagt, dit zie ik nergens terug. Ik heb het idee dat jij snel tevreden bent & hij zich er graag makkelijk vanaf maakt.
Ja, zijn beenwerk ziet er netjes uit. Maar zijn rug moet leren ontspannen & zijn buik moet leren aanspannen. Daarnaast loopt hij op de voorkant met je weg, nergens is hij op zoek naar je hand of aanleuning (onderhals ontspant namelijk niet). Je houding is zo veel netter, absoluut. Maar qua rijden zie ik weinig verschil & vraag ik me af waarom jij jullie M waardig vindt :o

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:53

Hierboven zijn al heel wat goede pnten genoemd.

Ik vraag me alleen af waarop je zonder zadel en bit zou willen rijden? Ik krijg sterk de indruk dat je het met zadel en bit een stuk aangenamer voor je pony en jezelf maakt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:07

Opzich kan je prima bitloos blijven rijden dat moet geen verschil maken met een hoofdstel met bit. Ik adviseer je te gaan werken aan het terugrijden op je zit. Paarden als deze zijn ontzettend sterk en daar kan je wel aan gaan trekken, maar daar denderen ze toch dwars doorheen. Je kunt dan beter een paard hebben wat je in principe op je zit terug kan rijden, en die reactie geeft wanneer je 1 keer wat sterker in komt door middel van een ophouding op 2 teugels als hij echt aan het drammen is, dan dat je er zo aan blijft hangen. Daar heeft hij nu misschien nog respect voor, maar op den duur wordt dat ook minder omdat het hem niet meer deert. Sowieso zou ik eerst meer gaan werken aan de controle over de tempo van je paard. Maakt mij geen bal uit waar je dat doet, al zou ik persoonlijk ook niet een veldje kiezen waar kleine kinderen spelen.