paard erg p de voorhand en scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissMarije

paard erg p de voorhand en scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:49

Hallo!

Ik zit met een nogal erg probleempje.
Ik rij sinds vorig jaar een Fries, maar die is door de vorige eigenaren helemaal niet goed gereden. Hij is altijd op de voorhand gereden en met spoor.

Toen hij vorig jaar kwam reageerde hij totaal niet op beenhulpen en de zweep doordat hij zo was afgestompt door het spoorgebruik.
Nu gaat dit al helemaal goed, maar nu is het probleem dat hij ontzettend scheef is. Linksom rijden is echt een ramp, met de draf valt hij over z'n binnenschouder, en met de galop springt hij steeds over van linkergalop naar rechtergalop of overkruist. Hij krult zichzelf ook helemaal op met de aansprong, hoe los ik de teugels ook heb. Aan de longe en buiten doet hij dit ook.
Normaal een volte rijden of schouderbinnenwaarts zit er helemaal niet in en wijken dus ook niet.
Rechtsom gaat dit al een stuk beter.

Hij is zoals ik al eerder had vermeld altijd op de voorhand gereden dus hij gebruikt zijn achterhand ook helemaal niet en heeft ook geen bespiering op zijn achterhand. Hij struikelt veel en "valt" als het ware naar voren als je van halt naar stap gaat.
Hij is in de stap ook totaal niet vlot, en met draf en galop valt hij zo erg op de voorhand dat hij het moeilijk vind om in een stevig tempo door te stappen, draven en galoperen.
Hij loopt met zijn achterbenen ook in een "catwalk"loopje, hij zet z'n benen over elkaar heen neer en loopt erg stijf.

Nu hebben we al geprobeerd om hem met passoa te longeren maar dat werkt niet, want hij drukt zn rug weg en gaat helemaal opgekruld lopen. Veel overgangen rijden doen we al, maar het lijkt niet te helpen. Ik ben een beetje ten einde raad met hoe dit nu verder moet, want het lijkt wel niet beter te worden.

Sorry voor het lange verhaal en ik hoop dat jullie ons kunnen helpen! :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:52

heb je er al eens een osteo of fisio bij gehad?

MissMarije

Re: paard erg p de voorhand en scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:03

Ja, die is er al bijgeweest, maar die kon niks vinden, wat ik al erg raar vond..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:06

Dan zou ik een tweede mening gaan halen bij een andere.
Zoek er eentje die goed bekend staat.
Dan kost het misschien iets meer maar dat is beter dan zo door blijven tobben denk ik.
vervelend probleem hoor

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:07

inderdaad eerst ostheopaat en/of fisio bij laten komen. voor meer oefeningen kun je ook een elastische bandage aan de singel vastmaken en dan achter zijn achterbenen langs (Boven het spronggewricht) aan de andere kant van de singel vastmaken. Dit kun je gebruiken tijdens het rijden en longeren. Misschien kun je hem aanleren aan de dubbele longeerlijn of aan 2 longeerlijnen te lopen met jou erachter, en as dat goed gaat er een trekkerband achter te knopen. Bij mij werkt dat heel goed voor zijn achterhand en ik sleep er ook nog eens de bak mee aan. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 23:17

Er zit zeker 1 rechtricht instructrice in de buurt, Wapse? of iets die kant op. Die moet je verder kunnen helpen om de juiste spieren te gaan gebruiken. Reken er wel op dat een gewoonte als dit oplossen rustig een jaar kan gaan kosten.

Verder kan je met buitenrijden heuvels, etc. opzoeken.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 05:51

Als ik jou was zou ik me vooral bezig gaan houden met rechtrichten. Dit kun je al doen door simpele oefeningetjes! Bijvoorbeeld: je wendt af van c naar a en loopt er niet in een rechte lijn naartoe, maar in een slingerlijntje. Je vraagt je paard dus telkens om te buigen (en steeds de andere kant op), maar je moet er dan wel voor zorgen dat je pas de andere kant op gaat als hij goed heeft gebogen. Dit moet je natuurlijk niet de hele tijd gaan doen, want dan wordt het te zwaar, maar bij mij heeft dit wel heel erg geholpen om! Je kunt ook oefeningen aan de hand doen, bijvoorbeeld door te longeren en dan proberen te laten buigen. Dit kan in het begin lastig zijn, maar als je op de grond staat kun je wel heel goed zien wat er gebeurt.

Wat ik je vooral mee wil geven is dat het in het begin misschien erger kan lijken, maar dat je daar gewoon doorheen moet en dan komt het uiteindelijk wel goed. Geef niet zomaar op. En ik zou ook even niet letten op het 'plaatje'. Je moet nu even een probleem oplossen en dat ziet er niet altijd even mooi uit. Als je gaat rechtrichten is de kans groot dat hij niet meteen mooi aan de teugel loopt. Laat dat maar even voor wat het is, dat komt later wel weer terug.

En over de achterhand: mijn ervaring met Friezen is dat die heel vaak een zwakke achterhand hebben! Daarom hebben ze ook regelmatig moeite met galopperen. Dus je kunt het wel trainen, maar ik denk dat het voor een deel echt in zijn bouw/ lijf zit. (Ik bedoel dus niet te zeggen dat je er niet aan kunt werken hoor!)

Ik hoop dat dit je wat helpt ;).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 07:25

rectrichten heeft alleen zin als je alle andere eventuele mancos uitsluit.
Als dit paard echt zo scheef is als jij zegt dan denk ik eerder dat dat dier even ergens van af geholpen moet gaan worden.
Daarna is rechtrichten inderdaad heel goed om te gaan doen, maar dat doe je niet zo maar eventjes.
Dat is best nog een heel proces, lessen zouden daarin dan ook geen overbodige luxe zijn.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:06

Neem les in rechtrichten. mijn paard was ook erg scheef. ik heb 4 maanden 2 keer per week les gehad , en nu is mijn paard weer volledig recht! het is echt een aanrader hoor!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:52

kijk ns op de site van Florien de Graaf: www.sincerita.nl. Zij kan je zeker helpen en heeft ook goede adressen van osteopaath/chiropractor etc. Een goede chiropractor die het hele land doorgaat is Karianne van Ruth: www.lodash.nl. Zo te horen is het paard erg scheef en dat kun je met rechtrichten oplossen, maar soms is er toch wat extra hulp nodig.

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 19:28

Oke, bedankt voor de adviezen! Ik ga er zeker wat mee doen! De osteopaath wordt er sowieso bij gehaald, omdat ik niet geloof dat er niks aan de hand is.
Maar kan het overspringen in galop ook te maken hebben met het scheef zijn? Want Galoppeer ik op op de binnenhoefslag dan doet hij dat niet, alleen als ik op de hoefslag rij en ook bij bepaalde punten, altijd voor de B en de E.

En heeft iemand misschien nog tips om aan de achterhand te werken? Want ik weet dat Friezen niet een sterke achterhand hebben, maar hij heeft echt geen bespiering.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:20

MissMarije schreef:
Oke, bedankt voor de adviezen! Ik ga er zeker wat mee doen! De osteopaath wordt er sowieso bij gehaald, omdat ik niet geloof dat er niks aan de hand is.
Maar kan het overspringen in galop ook te maken hebben met het scheef zijn? Want Galoppeer ik op op de binnenhoefslag dan doet hij dat niet, alleen als ik op de hoefslag rij en ook bij bepaalde punten, altijd voor de B en de E.

En heeft iemand misschien nog tips om aan de achterhand te werken? Want ik weet dat Friezen niet een sterke achterhand hebben, maar hij heeft echt geen bespiering.

Het kan allemaal met scheefheid te maken hebben en vaak kun je dat helemaal goed krijgen met de juiste rechtrichtende training en een beetje hulp van een chiropractor oid.

Je bijvoorbeeld balkjes gaan doen aan de longe, dubbele longe werk gaan doen etc. Vooral belangrijk is dat je weet waar zijn aandachtspunt zit qua scheefheid en dat je daar je training op afstemt. Uiteindelijk gaat het erom dat ie zo recht mogelijk wordt en dan komt het met die bilspieren ook goed.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:23

mijn pony heeft ook een zwakkere achterhand...fysio is erbij geweest en gaat nu al stukken beter..mijn pony is ok heel flexibel dus hij zwaait met zijn achterbeen in als hij iets moeilijk of zwaar vind...nu rij ik veel overgangen, veel schakelen in tempo, veel rechte lijnen...niet te korte bochten..balkjes lopen...
nu gaat het steeds beter , je ziet echt verschil en hij loopt ook veel rechter achter...

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:40

Stop met doorrijden als het toch niet gaat.. Eerst inderdaad naar een osteophaat oid, eerst zorgen dat het paard fysiek verder in orde is. Dat is hij nu niet, zo te horen. Wat heeft rijden dan voor zin? Het wordt alleen maar erger en pijnlijker voor het dier. Als het paard geholpen is adviseer ik je les te nemen in rechtrichten, dat gaat je heel veel helpen en het paard ook. Florien de Graaf is inderdaad een goede optie, zij is wel vrij duur maar ik denk dat er genoeg andere (leerling)instructeurs zijn die je kunnen helpen. Heb geduld, je krijgt er wel het meeste resultaat mee. Veel succes!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:26

Ik heb hetzelfde probleem met mijn bijrijdpaard, alleen wat minder heftig. Balkjes draven is goed om de achterhand sterker te maken. Ik zou voor niets doen en hem vooral laten lopen. Ook lekker vaak naar buiten gaan - lange stukken rechtuit met een lang teugeltje. Sowieso 2x per week. Ligt je zadel wel recht? Misschien is het paard scheef bespierd en kan een prolite pad of een kavalkade vario helpen.
Inderdaad goed aan rechtrichten werken en goed laten inbuigen (slangevoltes en achtjes rijden) en goed lessen. Succes!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:33

Muppett schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn bijrijdpaard, alleen wat minder heftig. Balkjes draven is goed om de achterhand sterker te maken. Ik zou voor niets doen en hem vooral laten lopen. Ook lekker vaak naar buiten gaan - lange stukken rechtuit met een lang teugeltje. Sowieso 2x per week. Ligt je zadel wel recht? Misschien is het paard scheef bespierd en kan een prolite pad of een kavalkade vario helpen.
Inderdaad goed aan rechtrichten werken en goed laten inbuigen (slangevoltes en achtjes rijden) en goed lessen. Succes!

Maar als het paard een scheefstand heeft dan heeft het toch geen zin om te rijden? Scheef is scheef, dan moet hij eerst worden rechtgezet door een osteo en vanuit daar kan je gaan rechtrichten.. Als je lange stukken naar buiten gaat zal hij toch alleen maar scheef lopen dus mij lijkt dat juist niet zo goed..

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:38

MaartPaard schreef:
Stop met doorrijden als het toch niet gaat.. Eerst inderdaad naar een osteophaat oid, eerst zorgen dat het paard fysiek verder in orde is. Dat is hij nu niet, zo te horen. Wat heeft rijden dan voor zin? Het wordt alleen maar erger en pijnlijker voor het dier. Als het paard geholpen is adviseer ik je les te nemen in rechtrichten, dat gaat je heel veel helpen en het paard ook. Florien de Graaf is inderdaad een goede optie, zij is wel vrij duur maar ik denk dat er genoeg andere (leerling)instructeurs zijn die je kunnen helpen. Heb geduld, je krijgt er wel het meeste resultaat mee. Veel succes!

duur is het wanneer je je paard stuk rijdt
enkele rechtrichtlessen zijn imo veel goedkoper

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:41

mylene32 schreef:
MaartPaard schreef:

duur is het wanneer je je paard stuk rijdt
enkele rechtrichtlessen zijn imo veel goedkoper

Helemaal waar, maar hoge lesprijzen schrikken af voor diegene die nog geen ervaring hebben met rechtrichten. Het moet wel laagdrempelig blijven..

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 20:18

Ik ben helemaal niet bang voor hoge prijzen, en ik weet dat rechtrichten erg belangrijk is om hem recht te krijgen. Maar ik heb nu op het moment niet zo veel tijd om met hem te werken aangezien ik met school en stage zit.
Ik zal het advies zeker meegeven aan de eigenaar, zij heeft zelf les van Marieke van Balans en Paard. De afspraak met de osteopaat wordt gemaakt.

En inderdaad als ik hem in het bos op lange stukken met lange teugel laat stappen en draven slingert hij van links naar rechts. Al gaat het al wel beter met zijn achterhand. Op sommige momenten voel je zijn achterhand er wel onder komen, maar dat is niet voor lang.

Balkjes lopen is inderdaad wel een goede oefening. Deze winter wanneer ik weer meer tijd voor hem heb zal ik me zeker veel en goed bezighouden met rechtrichten.

Helaas kunnen we hem niet stilzetten omdat hij nog tot eind Oktober voor de verhuur is voor buitenritten. :\
Ik zal proberen een recente foto van hem te maken zodat je zijn bouw goed en niet ontwikkelde achterhand kan zien. Ik heb het gevoel alsof een veulen van 1 dag nog meer achterhand heeft dan hij :n

Dit zijn foto's van vorig jaar Herfst, hier lijkt het nog mee te vallen.
Afbeelding

Afbeelding

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:23

@Maartpaard: mijn verzorgpaard was scheef, nu is ze al stukken verbeterd zonder ostheo. Ik heb een correctiepad eronder gehad, die kan ik nu weg laten. Ik heb goed les in rechtrichten, dan kan je ook al veel corrigeren. Ze geeft ook geen pijn aan, wel vindt ze het soms moeilijk maar dat is logisch.
Alleen als een paard dramatisch scheef is, een goede instructrice het aanraadt en het paard zich niet recht laat richten door pijn / gebrek, zou ik een ostheo erbij halen. Maar dat is niet direct altijd nodig imo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:36

MissMarije schreef:
Ik rij sinds vorig jaar een Fries, maar die is door de vorige eigenaren helemaal niet goed gereden. Hij is altijd op de voorhand gereden en met spoor.

Na deze vermelding ben je me al een beetje "kwijt geraakt".
Het rijden van de vorige eigenaren zoals jij het schets is echt geen ramp.
Het weer scherp aan het been maken is geen probleem en het rijden op de voorhand heeft vaak ook met aanleg te maken en ja het paard meer op de achterhand brengen dat vereist de nodige ervaring of veel les.
Nu een jaar later krijg je problemen met scheefheid en dat heeft dus niks met de vorige eigenaren te maken...
Het is belangrijk dat je de fout op de juuiste plek zoekt, anders wordt het lastig om te verbeteren.

Ik vraag me eerlijk gezegd af of het alleen maar scheefheid is, of dat er een groter probleem zit. Ik raad eerder eerst een d.a aan en daarna pas een osteo etc.
Rechtrichten is iets wat standaard in je training verwerkt moet zitten, dus zoek een goede instructeur die je met de basis kan helpen.

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:14

Dit paard had er toen hij kwam er ook al last van. Hij was al scheef maar daar hadden we toen nog niet mee gedaan omdat ze een paard te kort kwamen. Dit jaar zijn we er echt mee aan de slag gegaan, veel lessen genomen en bezig gegaan met grondwerk. De eigenaren hebben het ook toegegeven dat ze hem verjeerd hadden gereden. De DA is er bij geweest en hij is gewoon goedgekeurd. We wilden er vorig jaar winter er al mee beginnen maar door de sneeuw is er weinig van gekomen. Deze herfst en winter willen we er echt mee aan de slag gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:35

tuurlijk hebben ze niet correct gereden, maar het is geen groot probleem om te corrigeren, MITS je zelf voldoende ervaring hebt om dat te kunnen doen. Ik geloof niet dat dat is gebeurd en dan wordt het erger....
Dat hij door en D.A is goedgekeurd, zegt mij niet zoveel. Een keuring is een moment en dan wordt er gekeklen of hij niet kreupel is. Het struikelen zou een aanwijzing kunnen zijn.
De herfstfoto's zien erniet verkeerd uit. Ik zie geen problemen met de achterhandbespiering...

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:51

Dat je paard scheef is kan komen door je eigen rijden. Geen fysio of andere dergelijke erbij halen. Dit maakt het meestal alleen maar erger. Zoek een goede instructeur!

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:55

Een paard dat wat met spoor is gereden, lijkt me niet negatief. Op de voorhand rijden wel, hij kan zo last van zijn schoft en rug krijgen. De achterhand doet niet veel nee. Maar of ze daar direct scheef van worden, denk ik niet.
Is het tuig wel goed passend? Met een scheef (liggend) zadel hoef je niet te gaan rechtrichten. Ik zou inderdaad goede instructie zoeken. Gedoseerd laten doorbuigen op beide kanten. En longeren met lange lijnen of pessoa, daar kan je heel veel mee corrigeren.