Lang en laag rijden, wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kristie14

Lang en laag rijden, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:56

Ik vind heel veel topics over lang, laag EN rond rijden
maar heel weinig over lang en laag.

Zelf rijdt ik mijn paard op het begin altijd 10 a 15 min.
lang en laag. Ik heb dit met mijn vorige paard ook gedaan,
deze pakte dit zeer goed op. Het paard dat ik nu heb is wat
sneller afgeleid dus het is af en toe lastig hem daar te houden.
Toch merk ik wel dat hij er heerlijk los van wordt en het oprichten
hem dan ook veel beter afgaat.

Ik wil natuurlijk de beste training voor mijn paard dus zou ik
graag willen weten of jullie deze manier gebruiken en wat
jullie ervan vinden?

Met lang en laag bedoel ik het derde plaatje, al laat ik mijn paard wat minder
laag lopen dan op de afbeelding
http://static.bokt.nl/upload/9687/logo_feidiagrams.jpg

Schoentje

Re: Lang en laag rijden, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:23

Ik rijd de meeste paarden ook zo los. Goede manier om met ontspanning te beginnen en de rug en hals spieren op te rekken en los te werken.
Tussendoor neem ik het ook nog regelmatig mee.
Bij paarden die van nature erg op de voorhand gebouwd zijn rij ik korter op die manier, omdat ze anders er op de kop gaan lopen.

Ik rij wel alleen springpaarden, wij verlangen minder oprichting dan dressuurgerichte ruiters. Veel springruiters werken op deze manier los.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:13

Ik als recreatie ruiter rijdt het liefst ook op deze manier los. Lang en laag, heerlijk voor het paard ze worden er goed los van. Ook tussendoor wat lang en laag. Heb ook een verzorg die er helaas veel moeite mee heeft en zich heel erg opkrult, maar gaat voor mijn gevoel steeds wat beter zaken. Vooral omdat hij zo opkrult wil ik hem lang en laag hebben maar dat werkt nog niet echt goed. Maar vindt zelf echt wel een fijne manier.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:18

Ik vind lang en laag eigenlijk gewoon erg belangrijk. Ik heb geleerd om zo in te stappen :j

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:29

Ik rijd zelf ook lang en laag los (probeer wel het neusje er een beetje in te houden).
Zo een 10 minuutjes, daarna neem ik ze op en kan ik ze makkelijker opgerichter rijden.
Als ze af en toe een stressmoment krijgt, rij ik ze weer lang en laag dan wordt ze makkelijker ontspannen.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:27

Ik wissel af met losrijden tussen laag rond en diep zoals onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

En gewoon lang laag met het neusje zoveel mogelijk op of voor de loodlijn:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind beide methoden heel fijn bij het losrijden en paardlief reageert er ook goed op :) ben geen fan van alleen maar heel diep en rond losrijden, zeker als je paard nog niet warm is.

noows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:34

Ik ben voor de manier van saarie, gewoon ontspannen lang en laag en af en toe laag en rond

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:40

Oke, en welk verschil merken jullie aan je paard tussen
Laag lang en rond en lang en laag? En nemen jullie de gallop
Ook mee? Ik zelf doe dit wel maar ik rijd meestal in een weiland
En dan is het soms moeilijk de bochten te nemen, zijn balans is
Ook nog niet optimaal.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:43

Ik heb er helemaal niets mee om zo los te rijden, ik stap best lang in en rijd mijn paarden
in draf wat ronder maar niet diep los, daarna richt ik ze snel op.
Maar ben ik klaar met rijden, rijd ik ze de laatste 5/10 minuten draf/galop wel lang en laag :)

Van nature vallen (jonge) paarden erg snel op de voorhand, dus zet ik ze graag snel op de achterhand.
plus het feit dat mijn eigen paard halswervelproblemen heeft,dus deze moet op medisch advies bovenin gereden worden, vandaar mijn keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:45

Lang en laag, gevolgd door een galopje lange teugel op beide handen en daarna wordt het bij elkaar rapen.

irisvtzant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:48

De fotos die hier gedropt zijn heb ik mijn twijfels over,

Is dit niet te lang en te laag..

Waar moeten we aan denken bij lang en laag, gewoon net iets langer en lager dan normaal of het enorme wat we op de fotos zien ?

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:48

Mijn ervaring is juist (met dit paard in elk geval) dat als ik hem na het losstappen/draven oppak zonder langlaag gereden te hebben ik heel veel spanning krijg in de bovenlijn tijdens de oprichting. Heb het idee dat hij de oprichting veel fijner aanpakt als ik eerst losrij zoals mijn bovenstaande foto's. Maar dat zal per paard verschillen natuurlijk :) Lang-laag rijden vind ik ook alleen fijn bij voldoende activiteit en bij paarden die al een beetje balans hebben. Met hele jonge paarden die snel op de voorhand vallen zou ik het ook niet zoveel gebruiken.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:50

@irisvtzant: interessant, waarom zou het te lang en laag zijn? Zo gaat hij opzich ook met longeren, heb ook wel losgooifoto's waarop hij uit zichzelf zo gaat lopen. Hij voelt wel fijn en los over de rug als ik zo rij, zodra ik spanning voel haal ik hem meer naar boven.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:55

Ik rijd ze wel lager en ronder in,
Maar niet zoals hierboven..
Mijn paarden hebben in het begin nog wat spanning ( energie) en willen daardoor niet meteen volledig ontspannen..
Ik hou me daarom niet echt met voor bezig, ik vind de achterhand belangrijker.
Als ze actief zijn gaan ze vanzelf voor verlengen. En volledig ontspannen.
Daarna richt ik ze pas op ( na 15 min)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:19

Goede basis oefening die best onderschat word vind ik :+
Vooral als ik kijk naar mezelf (en anderen).
Ik denk dat heel veel mensen een verkeerd beeld erbij hebben wat nou lang en laag is!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:07

Ik stap in aan losse teugel. Lang en laag pak ik tussendoor in stap/draf mee en uitstappen ook weer aan een lang teugeltje.

Galopperen doe ik eigenlijk gewoon opgericht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 08:09

Het grootste deel van mijn trainingen rijd ik hem lang en laag. Ook een beetje rond, maar niet met de kin op de borst zeg maar. zoals de houdingen op de foto's. Ik wissel eigenlijk ook veel af. Van '"lang" laag en heel rond tot lang en laag "tofzuigen" en alles er tussen in. Maar het echte oprichten eigenlijk maar 1x per week oid. :=

Marietje1990Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:57

Heeft iemand ook tips hoe je dit kunt oefenen?
Mijn paard is heel fijn in de hand, maar zou graag willen dat hij iets meer zakt.
Op het moment zakt hij wel, maar ik heb graag net een beetje meer.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:30

Dit vind ik echt heerlijk rijden. Mijn paard wordt er ook ontzettend ontspannen van. Ook in galop doe ik het gewoon. Je voelt de gangen onder zijn lijf verbeteren. Het lukt niet altijd hoor! Maar als het lukt, rijd ik het allerfijnst. Je kun ze daarna ook gewoon weer oppakken toch? Bij mijn vorige paard (met iets kort voorbeen) mocht ik het van mijn instructrice niet doen, omdat hij dan te veel op de voorhand viel. Foto's zien er super ontspannen uit, mooi hoor!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:57

@DanielleDH: Thanks :D Hij wordt er ook echt heel fijn van. Ik rij in deze houdingen zo'n 10 minuutjes los, alle gangen op beide handen en wat grote voltes met afgewisseld binnen/buitenstelling. Als je hem daarna oppakt istie zo fijn :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:17

schoentje schreef:
Ik rijd de meeste paarden ook zo los. Goede manier om met ontspanning te beginnen en de rug en hals spieren op te rekken en los te werken.
Tussendoor neem ik het ook nog regelmatig mee.
Bij paarden die van nature erg op de voorhand gebouwd zijn rij ik korter op die manier, omdat ze anders er op de kop gaan lopen.

Ik rij wel alleen springpaarden, wij verlangen minder oprichting dan dressuurgerichte ruiters. Veel springruiters werken op deze manier los.

Dit is precies zoals ik mijn springpaard moet rijden van mijn instructeur.

Ik rijd lang en laag, en probeer haar neusje eruit te houden. Soms vraag ik haar ook wat ronder, maar voornamelijk rijd ik haar lang en laag. Ik heb haar voornamelijk de eerste weken dat ik haar had, lang en laag gehouden. Nu zijn we wat meer bezig haar iets hoger in de hals te krijgen, en dat lukt erg goed omdat ze al gewoon fijn actief van achter is. Opgerichter dan dat hoeft inderdaad niet van mijn instructeur.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:19

Voornamelijk lang en laag. De merrie die ik rijd wil het liefst dat neusje op de borst hebben, dus ga ik dat niet nog eens extra bevestigen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:08

Zolang het niet ten koste gaat van je aanleuning en het voorwaarts gaan... verder geef ik de voorkeur aan meer verschillende houdingen waar jij je paard niet te lang op instelt en waar je paard zich prettig moet leren bewegen. Het gaat om het gymnastiseren toch.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:15

Ik rijd ook 10 minuten Lang en laag in, en uit. Stap en Draf. Ook bij moeilijke oefeningen, of als ze veel spanning maken pak ik het mee. Maar het is per paard verschillend, hoe veel, vaak en hoe lang en laag ik het doe.
Fotootje :)

Afbeelding

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:17

Met het warm rijden rij ik al mijn paarden ook zo, de een pakt het beter op dan de andere. Maar je begint iniedergeval altijd ontspannen. Ik ben wel een springruiter dus mijn paarden hoeven niet zo opgericht te lopen.
Ook eindig ik de training ook altijd even met lang en laag rijden, zeker nadat de rit erg gespannen was of ik toch niet helemaal heb kunnen bereiken wat ik wou. Dan weet ik zeker dat ik altijd ontspannen eindig.