Kan het op kwaad als je pony niet nagelijk loopt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elena00

Kan het op kwaad als je pony niet nagelijk loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:34

Zoals de titel zegt, kan het kwaad als je pony niet nagevelijk loopt?

groetjes

barbar

Re: Kan het op kwaad als je pony niet nagelijk loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:38

het kan geen kwaad als je pony niet nagevelijk loopt, maar het kan wel kwaad als je pony met zijn kop op zolder loopt ;)

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:38

oke, bedankt!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:22

Veel paarden lopen niet nageeflijk (denk bv ook aan de manegepaarden in beginnerslessen). Kwaad kan het niet echt, maar het is natuurlijk wel veel beter als ze wel nageeflijk lopen. Een paard dat nageeflijk loopt is ontspannen en luistert naar de hulpen van de ruiter. Een paard dat niet nageeflijk is zal ook minder aan de hulpen staan. Bovendien gebruikt een paard dat nageeflijk loopt zijn spieren beter dan een paard dat niet nageeflijk loopt.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:25

Het kan idd geen kwaad als ie niet in het mooie dressuurkrulletje loopt, als het paard maar ontspant, dan is het goed. Wat wel kwaad kan is een paard dat gespannen is, hoofd omhoog heeft en de rug hol trekt. Deze gebruikt zijn spieren dan niet goed, dit kan een heleboel oorzaken en gevolgen hebben.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:26

Nee hoor, kan geen kwaad. Ooit al eens een paard op de wei in de dressuurhouding zien lopen (met uitzondering van paarden die zich gaan showen aan voorbijgangers)?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:30

Wat nou? Kan geen kwaad? Is dit een serieus antwoord? Wat wordt er verstaan onder nageeflijk???

Als je paard met een volledig vastgehouden lichaam loopt, dan kan dat kwaad. Dan rijd je gewoon zijn rug naar de filistijnen. Dus wat verstaan we onder nageeflijk?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:06

Je paard hoeft niet perse in een mooi krulletje te lopen. Maar hij moet zichzelf niet blokkeren/vasthouden in de rug, maar gewoon los zijn in zijn lichaam, lekker kunnen lopen. Helaas zie je altijd of nageeflijke paarden, of paarden die ontzettend vast zitten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:40

Geryon: Helemaal mee eens, daarom vind ik het klakkeloos om te zeggen dat niet nageeflijk zijn, niet schadelijk is. Daar komt meer bij kijken. Voor mij is trouwens nageeflijk niet automatisch gelijk aan in de krul. Een paard in de krul kán heel vast zitten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:42

veersche schreef:
Nee hoor, kan geen kwaad. Ooit al eens een paard op de wei in de dressuurhouding zien lopen (met uitzondering van paarden die zich gaan showen aan voorbijgangers)?

Dan zit er ook geen ruiter op zijn rug :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:45

Zowiezo vraag ik me af of dat nageeflijk is. :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:53

Tja, wat verstaan we hier onder nagefelijk? ik lees dressuurkrulletjes en kop op zolder, maar ik lees helemaal niet over de achterhand en rug? :? Ja, het kan kwaad als je je paard niet van achter naar voren rijd, de manier waarop je een paard moet trainen om hem gezond te houden. Een paard moet zijn achterhand actief in de gang betrekken en over de rug verbinding maken met de ruiterhand. Op het moment dat je paard van voren niet omlaag komt is er 9 van de 10 keer geen sprake van correct gebruik van de achterhand en rug. Dat geld dan weer niet andersom: een paard dat in de krul wordt getrokken loopt evenmin over de rug met een actieve achterhand!

kortom: om voortijdige slijtage en blessures te voorkomen is het toch echt belangrijk dat je je paard actief en over de rug loopt. Dat dat een keertje niet zo is, of even tijdens het uitstappen of een kort stapritje buiten niet zo is, tja dat geeft niet, maar je kunt een paard gewoon niet goed rijden als je hem altijd in 3 delen laat lopen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:12

Ik vind wel dat het kwaad kan als je paard niet nageeflijk loopt. Maar er zit wel een verschil tussen nageeflijkheid en 'aan de teugel'. Mijn oude paardje hoefde echt niet in de krul te lopen, maar was wel altijd fijn nageeflijk. Als je je paard niet nageeflijk krijgt, houdt je paard zich dus vast in heel zijn lijf, kun je er geen normale oefening mee rijden, en is dit gewoon niet goed voor zijn rug. Zoals eerder aangegeven, steeds de achterhand blijven activeren, dit o.a. door veel te schakelen, en hem naar je hand toe te blijven rijden, dan gaat je pony wel nageven. Probleem is vaak dat ze van voor in de krul getrokken worden, wat helemaal niets met nageven te maken heeft.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 14:10

oke, dus op lange termijn kan het wel kwaad, ook als je alleen door het bos rijd?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:19

MLoeser schreef:
Tja, wat verstaan we hier onder nagefelijk? ik lees dressuurkrulletjes en kop op zolder, maar ik lees helemaal niet over de achterhand en rug? :? Ja, het kan kwaad als je je paard niet van achter naar voren rijd, de manier waarop je een paard moet trainen om hem gezond te houden. Een paard moet zijn achterhand actief in de gang betrekken en over de rug verbinding maken met de ruiterhand. Op het moment dat je paard van voren niet omlaag komt is er 9 van de 10 keer geen sprake van correct gebruik van de achterhand en rug. Dat geld dan weer niet andersom: een paard dat in de krul wordt getrokken loopt evenmin over de rug met een actieve achterhand!

kortom: om voortijdige slijtage en blessures te voorkomen is het toch echt belangrijk dat je je paard actief en over de rug loopt. Dat dat een keertje niet zo is, of even tijdens het uitstappen of een kort stapritje buiten niet zo is, tja dat geeft niet, maar je kunt een paard gewoon niet goed rijden als je hem altijd in 3 delen laat lopen.

Ik bedoelde met 'mooi krulletje' natuurlijk een goed nageeflijk paard met een mooie hoofd en halshouding, actief van achter etc. Niet over een paard dat in de krul word getrokken of voor de rest vast zit. En dat het krulletje niet hoeft, maar de rest wel :) Met mijn Z-pony reed ik na zijn peesblessure met neckrope, actief van achter, niet op de voorhand, goede ruggebruik, alleen niet in een mooi 'krulletje'. Dát is niet schadelijk en dat is wat ik bedoel.

Opzich zou het niet zo heel veel kwaad kunnen denk ik, want recreatieruiters rijden ook vaak gewoon met een los teugeltje door het bos. Je kan alleen niet van zo'n paard verwachten dat ie zomaar een nette dressuurproef kan lopen, dat het tijd kost dat ie net zo buigzaam etc. is als een 'dressuur'paard.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 25-09-11 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 14:26

dus het hangt er van af wat je met je pony wilt?
maar als je recreatief rijd maakt het niet uit?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:37

milobeer schreef:

Nee :n ook als je je paard recreatief rijdt moet er minstens 1-2x correct dressuurmatig worden gereden. Af en toe eens een bosritje aan de lange teugel, geen punt, dat doe ik ook met de paarden die ik in training hebt staan, maar het is echt geen goed idee om alleen zo te rijden. Op de lange termijn is het vragen om problemen: Van een doorgezakte en versleten rug op 16 jaar jong tot atrose en blessureleed. De grap is dan wel dat de schade jaren duurt om op te bouwen, dus je zal het -aan de meeste paarden- niet meteen merken als je een paar weken zo rijd.

Als je dat nu echt niet ziet zitten is het misschien af te raden aan een eigen paard te beginnen. Dan kun je beter bij een manege gaan rijden of dagtochten gaan rijden op andermans paarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:52

milobeer schreef:

Nee dat is niet zo. Maar je zal wel zien dat zulke paarden eerder 'versleten' zijn, of eerder pijn en problemen krijgen, wanneer er bijvoorbeeld 'teveel' gevraagt word (wat voor een goedgereden paard gewoon normaal is). Kijk maar naar bijvoorbeeld manegepony's voor beginners. Vaak worden daarom ook hulpteugels erop gezet zodat ze hun rug nog IETS gebruiken, niet dat dat op de goede manier word gebruikt maargoed..

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:59

idefix4 schreef:
Wat nou? Kan geen kwaad? Is dit een serieus antwoord? Wat wordt er verstaan onder nageeflijk???

Als je paard met een volledig vastgehouden lichaam loopt, dan kan dat kwaad. Dan rijd je gewoon zijn rug naar de filistijnen. Dus wat verstaan we onder nageeflijk?

Er staat nageeflijk, niet stijf in het lijf en sterren-aan-het-kijken. Dus dan ga ik ervan uit dat het paard zijn hoofd draagt op de natuurlijk manier.
En mocht je het ergens niet mee eens zijn, kan dat ook op een fatsoenlijke manier gezegd worden. Heb je dan trouwens ook een mening die paarden die nageeflijk worden getrokken en hun lijf niet gebruiken? Of is dit wel ok omdat het paard toch nageeflijk loopt?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:01

MLoeser schreef:
milobeer schreef:

Nee :n ook als je je paard recreatief rijdt moet er minstens 1-2x correct dressuurmatig worden gereden. Af en toe eens een bosritje aan de lange teugel, geen punt, dat doe ik ook met de paarden die ik in training hebt staan, maar het is echt geen goed idee om alleen zo te rijden. Op de lange termijn is het vragen om problemen: Van een doorgezakte en versleten rug op 16 jaar jong tot atrose en blessureleed. De grap is dan wel dat de schade jaren duurt om op te bouwen, dus je zal het -aan de meeste paarden- niet meteen merken als je een paar weken zo rijd.

Als je dat nu echt niet ziet zitten is het misschien af te raden aan een eigen paard te beginnen. Dan kun je beter bij een manege gaan rijden of dagtochten gaan rijden op andermans paarden.

Een vraagje: je schrijft dat ieder paard 1-2 keer per week dressuurmatig getraind moet worden.
Waar baseer je dat op? En wat bedoel je dan met dressuurmatig trainen?
Als je gewoon lekker buiten rijdt hoef je echt niet dressuurmatig te trainen in mijn ogen. Nogmaals, in de wei trainen ze zichzelf ook niet...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:59

En nogmaals, in de wei zit er geen ruiter op!!! Dus die vergelijking gaat helemaal niet op. Als wij op een paard gaan zitten, moeten we ook zorgen dat we geen schade toebrengen aan zijn rug en hals. Dus zorgen dat hij in een correcte houding loopt!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:06

Mindfields schreef:
En nogmaals, in de wei zit er geen ruiter op!!! Dus die vergelijking gaat helemaal niet op. Als wij op een paard gaan zitten, moeten we ook zorgen dat we geen schade toebrengen aan zijn rug en hals. Dus zorgen dat hij in een correcte houding loopt!

Inderdaad, in de wei loopt het paard met de neus op de grond zonder een mens van 50-18 kilo op de rug die helemaal niet is geevolueerd om zoveel gewicht te dragen, die vergelijking gaat niet alleen niet op, het slaat ook echt helemaal nergens op.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 16:43

Oke, bedankt iedereen;)

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:09

Het kan geen kwaad zolang je paard maar ontspannen loopt, 3 jarige die je net gaat inrijden lopen toch ook niet gelijk aan de teugel? tuurlijk het is beter als ze wel aan de teugel lopen ( mits het op de goede manier gebeurd) zodat de rugspieren beter worden gebruikt en het dus beter voor het paard is. Maar hoeveel mensen hebben een paard die nieteens weten wat nagefelijkheid is? en die gewoon rondhobbelen, nou die paarden zijn er echt niet allemaal slecht aan toe.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:13

Bij mij lopen paarden voor het beleren al helemaal door het lijf, en zijn de rugspieren al helemaal voorbereidt op het dragen van een ruiter. Heb dan ook nooit bokkende paarden :)