Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ja, het kan kwaad als je je paard niet van achter naar voren rijd, de manier waarop je een paard moet trainen om hem gezond te houden. Een paard moet zijn achterhand actief in de gang betrekken en over de rug verbinding maken met de ruiterhand. Op het moment dat je paard van voren niet omlaag komt is er 9 van de 10 keer geen sprake van correct gebruik van de achterhand en rug. Dat geld dan weer niet andersom: een paard dat in de krul wordt getrokken loopt evenmin over de rug met een actieve achterhand! MLoeser schreef:Tja, wat verstaan we hier onder nagefelijk? ik lees dressuurkrulletjes en kop op zolder, maar ik lees helemaal niet over de achterhand en rug?Ja, het kan kwaad als je je paard niet van achter naar voren rijd, de manier waarop je een paard moet trainen om hem gezond te houden. Een paard moet zijn achterhand actief in de gang betrekken en over de rug verbinding maken met de ruiterhand. Op het moment dat je paard van voren niet omlaag komt is er 9 van de 10 keer geen sprake van correct gebruik van de achterhand en rug. Dat geld dan weer niet andersom: een paard dat in de krul wordt getrokken loopt evenmin over de rug met een actieve achterhand!
kortom: om voortijdige slijtage en blessures te voorkomen is het toch echt belangrijk dat je je paard actief en over de rug loopt. Dat dat een keertje niet zo is, of even tijdens het uitstappen of een kort stapritje buiten niet zo is, tja dat geeft niet, maar je kunt een paard gewoon niet goed rijden als je hem altijd in 3 delen laat lopen.
Met mijn Z-pony reed ik na zijn peesblessure met neckrope, actief van achter, niet op de voorhand, goede ruggebruik, alleen niet in een mooi 'krulletje'. Dát is niet schadelijk en dat is wat ik bedoel.milobeer schreef:dus het hangt er van af wat je met je pony wilt?
maar als je recreatief rijd maakt het niet uit?
ook als je je paard recreatief rijdt moet er minstens 1-2x correct dressuurmatig worden gereden. Af en toe eens een bosritje aan de lange teugel, geen punt, dat doe ik ook met de paarden die ik in training hebt staan, maar het is echt geen goed idee om alleen zo te rijden. Op de lange termijn is het vragen om problemen: Van een doorgezakte en versleten rug op 16 jaar jong tot atrose en blessureleed. De grap is dan wel dat de schade jaren duurt om op te bouwen, dus je zal het -aan de meeste paarden- niet meteen merken als je een paar weken zo rijd.milobeer schreef:dus het hangt er van af wat je met je pony wilt?
idefix4 schreef:Wat nou? Kan geen kwaad? Is dit een serieus antwoord? Wat wordt er verstaan onder nageeflijk???
Als je paard met een volledig vastgehouden lichaam loopt, dan kan dat kwaad. Dan rijd je gewoon zijn rug naar de filistijnen. Dus wat verstaan we onder nageeflijk?
MLoeser schreef:milobeer schreef:dus het hangt er van af wat je met je pony wilt?
Neeook als je je paard recreatief rijdt moet er minstens 1-2x correct dressuurmatig worden gereden. Af en toe eens een bosritje aan de lange teugel, geen punt, dat doe ik ook met de paarden die ik in training hebt staan, maar het is echt geen goed idee om alleen zo te rijden. Op de lange termijn is het vragen om problemen: Van een doorgezakte en versleten rug op 16 jaar jong tot atrose en blessureleed. De grap is dan wel dat de schade jaren duurt om op te bouwen, dus je zal het -aan de meeste paarden- niet meteen merken als je een paar weken zo rijd.
Als je dat nu echt niet ziet zitten is het misschien af te raden aan een eigen paard te beginnen. Dan kun je beter bij een manege gaan rijden of dagtochten gaan rijden op andermans paarden.
Mindfields schreef:En nogmaals, in de wei zit er geen ruiter op!!! Dus die vergelijking gaat helemaal niet op. Als wij op een paard gaan zitten, moeten we ook zorgen dat we geen schade toebrengen aan zijn rug en hals. Dus zorgen dat hij in een correcte houding loopt!