wijken snel hulp gezocht !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

celinedaisy

wijken snel hulp gezocht !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:03

heehoi!

ik heb een 6jarige Cpony en rij er al heel lang mee. maar dressuurmatisch gaat het niet echt. ze loopt aan de teugel en doet braaf haar dingetjes. maar het wijken gaat echt voor geen ene meter! of ze neemt haar achterhand niet mee, of ze gaat heel hard en diet ze haar hoofd omhoog. alleen heb ik deze zondag de clubkampioenschappen en ga ik weer L1 starten. dat heb ik al vaker en ook officieel gedaan. maar na heel lang oefenen gaat het nog steeds niet. ik krijg les dus daar ligt het niet aan.

dus hebben jullie tips?
xxxx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:05

Snapt 'ie het principe van het wijken voor druk niet, of is 'ie nog niet sterk genoeg en raakt 'ie uit balans?

celinedaisy

Re: wijken snel hulp gezocht !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:08

Ze snapt het opzij gaan niet echt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:12

Heb je dat bv aan de hand al goed bevestigd?
En weet je heel zeker dat je je gewichtshulp er wel goed bij geeft?

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:13

Heb je al eens geprobeert vanaf de grond te leren wijken voor druk? Zo niet, zou ik dat eens gaan proberen!
Dan sta je ernaast, kan je ook beter uitleggen wat je bedoeld.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:25

Aha dat ga ik eens proberen !

wie heeft er nog tips voor wat ik zondag kan doen zodat het geen hele slechte proef word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:27

Niks, dat krijg je voor zondag niet meer bevestigd.
Ik hou sowieso niet van quick fixen, vind dat geen stijl tegenover het paard. Je had gewoon eerder moeten beginnen, meer moeten oefenen en waarschijnlijk betere les moeten nemen, ls deze simpele tips al nieuw voor je zijn...

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:31

Ik krijg gewoon goed les en ik heb het er niet over day ik het wil fixen voor zomdag. alleen een tip voor wat ik kan dien dat het er niet zo erg uit ziet. ik ben al heel lang bezig met wijken oefenen dus dat is t probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:39

Sorry to bring the bad news, maar alsje al heel lang bezig bent met het oefenen en het lukt nog steeds niet, ligt je probleem daar wel...

Voor zondag wordt je afweging dus om 'm of teveel over de schouder weg te laten vallen, of gewoon netjes schuin naar de hoeflag te sturen als je 'm in de benen niet meekrijgt. The choice is yours.
Persoonlijk zou ik voor het opvoedkundige aspect gaan en gewoon netjes rijden, dan maar twee onvoldoendes.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:42

Ok

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:45

Ik denk dat de jury het fijner vindt om te zien dat je het correct probeert en dat het niet lukt dan dat je allemaal moeilijk gaat doen en het paard probeert te dwingen.

Ik zou binnenkort gewoon eerst beginnen met eens wijken zonder dat jij erop zit, zodat je het hem van de grond kan laten voelen, en dan rustig aan beginnen. Eerst in stap. Zorg dat er een instructeur bij is die je het correct kan aanleren en die erop let dat jij ook de goede hulpen geeft. Het kan zijn dat jij iets doet dat voor hem tegenstrijdig lijkt waardoor hij je niet begrijpt. Geef het de tijd en probeer het niet te forceren.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:50

Kan alleen Sonja gelijk geven.... Voorbereiding is alles en zolang wijken niet naar behoren gaat ga ik persoonlijk geen L starten. Probeer eigenlijk altijd een klasse vooruit te trainen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:27

Vindt het toch frappant dat je zegt dat het niet aan jou ligt. Rijden doe je toch echt samen en het is aan JOU om aan het paard duidelijk te maken hoe je goed moet wijken.

Ben dan toch nieuwsgierig naar je hulpen?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:35

Je zegt dat je goed les krijgt dus dat het daar niet aan ligt maar ik denk juist dat het daar wel aan ligt. Wat jij omschrijft wat er mis gaat is echt basis, als je instructrice je daar niet mee kan helpen dan kan je beter een andere zoeken :o Voor zondag ga je dit echt niet goed krijgen ook niet met trucjes oid. Verder zijn er hier op bokt wel een aantal topics te vinden over het wijken dat 'het paard de achterhand niet meeneemt'

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 18:47

Ze snapt gewoon het wijken zelf niet. dus mijn vraag was wat ik dan beter kan doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:06

'mijn' pony heeft in dr 22 levensjaren volgensmij nognooit geweken, misschien enkele keren, dus vond ze t extreem moeilijk, heb t haar moeten leren door zeer duidelijk te zijn in mn hulpen...
Wanneer je paard iets niet snapt, ben JIJ degene die hem moet uitleggen wat die moet doen, kun je dat niet... is dat JOU fout

Nu is overmorgen de wedstrijd, maar het enige wat ik adviseer is oefenen. Vraag anders 2 vriendinnen, één die wat meespeelt op de binnen teugel (om t begrenzen duidelijker te maken) en gelijk ook een beetje tegen de schouder drukt, tegelijk moet JIJ kuitdruk geven en de andere vriendin bij de bips duwen.
Met zn 3en het paard zo goed mogelijk te laten lopen.
Dan wel beginnen met zn 3 pasjes 'goed' wijken, dan een a 2 rondjes normale oefeningen, dan opnieuw, zn 4 / 5 keer herhalen MET vriendinnen, en dan proberen zonder hun, kijken hoe het paard loopt op jou kuitdruk...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:11

celinedaisy schreef:
Ze snapt gewoon het wijken zelf niet. dus mijn vraag was wat ik dan beter kan doen.

Ze snapt het niet omdat jij niet de juiste begeleiding krijgt, Sonja heeft gelijk. Wijken is een heel simpel basisdingetje en je pony kan hier niets aan doen. Ik zou dus zeker niet met alle macht proberen dat wijken er uit te persen want waarschijnlijk doe je zelf iets niet goed waardoor je pony je niet snapt. En je instructeur zou je daar bij moeten kunnen helpen, kan hij/zij dat niet dan zou ik maar heel snel een andere zoeken die dat wel kan. :) Want het is echt niks ingewikkelds en het zegt dus wel iets over je instructeur dat die dit niet kan uitleggen aan jou.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:31

Wijken is vaak een middel om een paard meer te laten buigen en atletischer te maken. Het is geen doel op zich. Als je paard niet wilt wijken, dan is het vaak zo dat hij ook in de hoeken niet goed buigt. Vaak is dit zo omdat veel ruiters de hoeken "vergeten" en tegen het binnenbeen laten aanvallen. Als ze dan willen wijken zijn ze verbaasd dat het paard niet voor hun been willen buigen. Kortom, zorg er dus eerst voor dat je je pony ook in de hoeken en de voltes goed laat buigen. Zet hem op de volte eens een pasje naar binnen of naar buiten. Let er wel goed op dat je hem dan wel voorwaarts houdt en dat hij niet enkel opzij gaat met het risico dat hij door je buiten (of binnenbeen) heen loopt. Succes!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:34

En aan de algehele lossigheid zal ook nog wel het een en ander schorten, een paard dat los is(echt los) en netjes aan de hulpen staat, wijkt. Het is namelijk geen kunstje wa je hem aan moet leren, maar een logisch gevolg van een correcte opleiding van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:18

xSlvna schreef:
'mijn' pony heeft in dr 22 levensjaren volgensmij nognooit geweken, misschien enkele keren, dus vond ze t extreem moeilijk, heb t haar moeten leren door zeer duidelijk te zijn in mn hulpen...
Wanneer je paard iets niet snapt, ben JIJ degene die hem moet uitleggen wat die moet doen, kun je dat niet... is dat JOU fout

Nu is overmorgen de wedstrijd, maar het enige wat ik adviseer is oefenen. Vraag anders 2 vriendinnen, één die wat meespeelt op de binnen teugel (om t begrenzen duidelijker te maken) en gelijk ook een beetje tegen de schouder drukt, tegelijk moet JIJ kuitdruk geven en de andere vriendin bij de bips duwen.
Met zn 3en het paard zo goed mogelijk te laten lopen.
Dan wel beginnen met zn 3 pasjes 'goed' wijken, dan een a 2 rondjes normale oefeningen, dan opnieuw, zn 4 / 5 keer herhalen MET vriendinnen, en dan proberen zonder hun, kijken hoe het paard loopt op jou kuitdruk...

DRIE man om een pony te leren wijken? :D
Lijkt me niet zo handig. Daar gaat dat paard helemaal niks van leren.
Ik dnk dat eea toch echt bij de ruiter, de duidelijkheid in communicatie gezocht moet worden...

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:27

Als je rechtsom wijkt, dus voor het rechterbeen: Zorg dat je paard voor dat je afwend flink los is op de binnen teugel (rechterteugel) wendt af, stel hem een paar passen recht, nog steeds met de lossigheid op de rechterteugel. Vervolgens ga je op je linkerbil zitten (dus in de richting waar je heen wilt) en breng je je rechterbeen ietsje naar achter om de zijwaartse kuitdruk te geven. Je linker teugel kun je iets van de hals leggen om de richting aan te geven. verder is het heel belangrijk dat je kijkt in de richting waar je heen gaat. Je hoeft maar minimaal 5 meter te wijken. Belangrijk is dat je je paard na het wijken duidelijk weer recht stelt. Als het niet lukt, geen zorgen, het zijn maar twee puntjes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:39

celinedaisy schreef:

We kunnen je vertellen wat je beter kan doen als we weten hoe je het nu überhaupt doet. Dus mijn vraag blijft... Wat zijn jouw hulpen? En hoe reageer je als je paard het verkeerd doet?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 07:06

connepon85 schreef:
Wijken is vaak een middel om een paard meer te laten buigen en atletischer te maken. Het is geen doel op zich. Als je paard niet wilt wijken, dan is het vaak zo dat hij ook in de hoeken niet goed buigt. Vaak is dit zo omdat veel ruiters de hoeken "vergeten" en tegen het binnenbeen laten aanvallen. Als ze dan willen wijken zijn ze verbaasd dat het paard niet voor hun been willen buigen. Kortom, zorg er dus eerst voor dat je je pony ook in de hoeken en de voltes goed laat buigen. Zet hem op de volte eens een pasje naar binnen of naar buiten. Let er wel goed op dat je hem dan wel voorwaarts houdt en dat hij niet enkel opzij gaat met het risico dat hij door je buiten (of binnenbeen) heen loopt. Succes!

En ik maar denken dat je met wijken je paard nagenoeg recht houd.... Stelling is een bijproduct, buiging zien we liever niet tijdens wijken.
In principe hoort wijken niet bij de zijgangen omdat het paard juist niet om het been buigt, wijken is het grondbeginsel voor oefeningen als travers, appuyementen etc, je leert een paard te wijken voor druk en zijn benen 'pootje over' te laten stappen. En je leert zelf te begrenzen en toe te staan op de buiten teugel zonder druk op de binnenste. Ik snap ook werkelijk niet dat mensen doortrainen voor bijvoorbeeld het M1 terwijl wijken niet bevestigt is..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 07:39

kan hij wel schouder binnenwaarts lopen, als hij dat wel doet, :j kan jij voor je gevoel zo rijden naar de hoefslag. :j :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 07:54

celinedaisy schreef:
Ik krijg gewoon goed les en ik heb het er niet over day ik het wil fixen voor zomdag. alleen een tip voor wat ik kan dien dat het er niet zo erg uit ziet. ik ben al heel lang bezig met wijken oefenen dus dat is t probleem niet.

Toch denk ik dat jou lesgeefster niet voldoende ervaring heeft. Een goede instructrice kan heus wel een paard leren wijken.
Wat moet je dan doen in je les als jullie het oefenen?