Paard niet voorwaarts in 1e proef en klapperende onderbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Paard niet voorwaarts in 1e proef en klapperende onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:37

Hallo iedereen,

Ik ben een best wel fanatieke amazone, die op regelmatige basis les heeft van een zeer goede instructrice. Ik rijd mijn (lease) paard in M1 na er een jaar ongveer uitgelegen te hebben betreft wedstrijden. In oktober ga ik over naar het M2. We trainen nu in de lessen op Z niveau. Hoe moelijker de oefningen worden voor mijn paard hoe fijner hij gaat lopen. Het is de bedoeling om zsm door te gaan naar het Z en vanaf het Z ook mee te gaan rijden voor selecties enz... Het paard is al wat ouder en heeft tot dat hij bij mij kwam in juli Lichte tour gelopen met zijn eigenaresse.

Op wedstrijd hebben we het volgende probleem... Hij vind dus de M1 saai. Tijdens het losrijden is ie heel gedreven en fanatiek, maar zodra we de proef in gaan word hij heel erg lui... Daarnaast heb ik de laaste tijd in mijn eerste proef steeds op mijn coupon staan : klapperende onderbenen. De eerste proef zit ik dus de hele tijd met mijn benen te wiebelen. Ik doe dit tijdens mijn lessen niet en tijdens de training thuis ook niet. En ook in de tweede proef doe ik dit niet.
De tweede proef scoor ik dan ook altijd een heel stuk hoger dan de eerste (soms zelf wel 15 punten verschil)
Ik vind het heel fijn dat de jury het op de coupon zet, maar hoe in godsnaam moet ik stoppen met dat te doen... Ik probeer me er echt op te concentreren maar ik kan ze gewoon niet stil houden.
In de tweede proef is het dan als bij toverslag verdwenen...

misschien pak ik zelf op de eerste proef nog wat spanning (te veel willen presteren??) waardoor ik dat ga doen. Maar hoe kom ik er vanaf? afgelopen week bvb eerste proef dan 181 gereden en tweede 193... Jury gesproken die zei, je rijd wel netjes maar het stoort gewoon heel erg waardoor ze geen 7ens geven maar 6jes.

De eerste proef heb ik ook altijd het gevoel dat ie niet blijft lopen en de tweede proef loopt ie vaak als vanzelf... Dat zal wel aan mij liggen hoor. Maar als ik van iemand wat bruikbare tips kan krijgen dan is dat altijd mooi.
Laatst bijgewerkt door Elles op 20-09-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

anneliesdj

Re: stom probleem iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:49

Misschien wat korter losrijden? Minder focus hebben?
Het kan ook goed zijn dat je paard sloom wordt als gevolg van jouw spanning en geklapper.
Doe alsof je een bosritje maakt :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:50

Ik zeg: gewoon een proef eraan "vergooien" en zoveel mogelijk tijdens een eerste proef op stille benen letten. Dan maar een iets minder mooie proef, maar dikke kans dat je dan voor jezelf uit kunt maken wat de oorzaak is. Is het het voorwaarts zijn, of je eigen spanning?

CleovG

Re: stom probleem iemand tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:04

Ik heb zoiets ook met mijn lichte tour paard gehad. Hij bedacht daarbij ook nog dat hij wel lekker stil kon blijven staan na het groeten of met achterwaarts. Toen ik een keer de eerste proef startte ging hij meteen na het groeten niet meer verder, toen heb ik meteen afgegroet. Tweede proef heb ik toen even een zweepje erbij gehouden. Na het groeten wilde hij weer niet verder en toen gaf ik hem even een tik. Daarna heeft hij nooit meer geprobeerd om stil te gaan staan of te gaan hangen.

Dus misschien is het een idee voor je om gewoon eens HC te starten, dan heb je zelf al minder stress en durf je zelf beter door te rijden.

Kady1

Re: Paard niet voorwaarts in 1e proef en klapperende onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 22:06

Misschien wel een idee ja om eens HC te starten. Hij heeft in de proef ook iedere keer als we a c lijn op gaan en dan volte 10m links bij D en volte 10 m rechts bij G of op X willen stil vallen of het appuyeren inzetten... Aan de ene kant wel grappig dat hij zo mee denkt met me, maar ik heb liever dat ie wacht tot ik vertel wat hij moet doen.

Met een zweepje rijden is niet echt een optie want dan word hij veel te heet.

Carlijn92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:48

Ik vind het idee om een keer hc te starten ook erg slim. Ik had een paard wat
wist dat ik in de proef niet boos zou worden en dus altijd begon te klieren.
Ik heb hem toen ook 2 keer hc gestart en duidelijk verteld hoe het wel moest.
Daarna liep hij altijd super.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:02

Ik heb ook een probleempje tijdens mn proeven en thuis niet, dat kan ik dus helaas maar tot op zekere hoogte oplossen omdat ik thuis geen wedstrijd kan nabootsen dus moet ik gewoon een aantal keren achter elkaar op wedstrijd en daarmee een paar proeven 'verklooien' om het goed te krijgen. Je kan hc starten maar je rijdt gewoon wp dus dat zou ik dan niet zo snel doen tenzij je verwacht dat je heel veel rommel gaat maken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:08

Is het niet zo dat je paard de proef saai vind en sloom wordt, en je daarom meer met je been aan het werken bent om hem actief te houden? Dat zou die klapperende benen wel verklaren :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 15:50

Ja ik denk dus zelf dat hij de proef saai vind en daarom sloom word, en ik heb ook misschien de eerste proef wat meer spanning dan de tweede. Ik heb ook het idee dat alle oefeningen in de tweede proef makkelijker gaan. Maar goed, laatste keer stond op mijn protocol, " niet constant drijven als je geen reactie krijgt " en bij houding en zit " gehele proef klapperende onderbenen " Ik had wel geteld 1 zeven en de rest alleen maar 6jes.
Vind het echt zoiets stoms haha, morgen weer les dus vragen of zij nog wat tips heeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:52

zal toch wel spanning zijn dan, lijkt mij.
Ben benieuwd hoe het dan indoor gaat als je maar 1 proef rijdt...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:55

Ik denk dat jij het juist op dat moment te goed wilt doen en onbewust er toch anders en meer eraan gaat rijden
en dat het daarom te strak wordt en je hulpen niet of anders doorkomen ;)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:01

@ opisop_shop, je hebt hier gelukkig veel indoor wedstrijden waar je wel twee proeven kan starten, dus ga die maar uitzoeken.
Maar probeer natuurlijk wel te blijven werken zodat de eerste proef straks ook goed gaat.
Ik heb trouwens nog nooit indoor met hem gereden, ook niet om te oefenen dus ben wel benieuwd, maar neem aan dat met zijn ervaring dat wel goed zal gaan.

Ik zat ook al te denken, ik heb heeeeeele lange benen en moet mijn been vaak optillen om te drijven om misschien eens te proberen met een zwanenhals spoor, misschien dat ik dan voor mijn gevoel minder hoef te drijven omdat ik hem dan makkelijker eens kan aanprikken met de spoor zodat ie wakker word.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:07

optillen om te drijven hoeft toch alleen maar als je een kleine pony rijdt met een volwassen lengte :P

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:14

Dit paard is best groot, maar hij is door vervelende wormen infectie wat mager geworden waardoor ik mn lange stelden dus wel moet optrekken om bij zn buik te komen als je begrijpt wat ik bedoel.
Al denk ik dat het allemaal wat meer " in mn hoofd" zit op wedstrijd.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:33

Ik denk dat je, onbewust, te veel je best gaat doen waardoor je teveel gaat knijpen en duwen met je zit en benen. Daarmee trek je je paard op de handrem. Probeer ook in je eerste proef los en ontspannen te zitten.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:33

We hebben vandaag tijdens de les goed gelet waar het eventueel vandaan zou kunnen komen (de kloppende benen)

Als hij niet voorwaarts aan het been blijft dan blijft hij voor net niet genoeg rond, want dan heb ik hem dus niet genoeg van achter naar voren. Daardoor zet ie wat vast in de kaak en spant ietswat zijn rug waardoor ik dus niet lekker zit en ga klapperen met mijn benen, waardoor ie nog lammer word en dan zitten we in een cirkeltje.

Ik ga nu heel erg op letten dat ik hem op bepaalde oefeningen iets wat dieper instel en gewoon blijven werken om aan het been en over de rug te blijven. Het valt in de eerste proef altijd op bij bepaalde oefeningen (A afwenden volte 10 m links bij D en volte 10 m rechts bij G bvb) mijn instructrice denkt dat hij de oefeningen in de tweede proef gewoon fijner / makkelijker vind en daarom daar beter aan het been blijft.

Heb met mijn instructrice besproken om het M1 gewoon nog voor het echie te rijden ik rijd immers winst, en als hij in het M2 dus echt zonder winst gaat lopen (ga 15 okt M2 starten) om dan in het M2 eens HC met een kort zweepje oid te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:36

Je moet bedenken dat een paard het verschil niet weten tussen inrijden en een proef, het komt dus altijd bij de ruiter vandaan. Jij hebt waarschijnlijk onbewuste spanning wat niet ten goede komt aan je proef.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:19

Kady1 schreef:
We hebben vandaag tijdens de les goed gelet waar het eventueel vandaan zou kunnen komen (de kloppende benen)

Als hij niet voorwaarts aan het been blijft dan blijft hij voor net niet genoeg rond, want dan heb ik hem dus niet genoeg van achter naar voren. Daardoor zet ie wat vast in de kaak en spant ietswat zijn rug waardoor ik dus niet lekker zit en ga klapperen met mijn benen, waardoor ie nog lammer word en dan zitten we in een cirkeltje.

Ik ga nu heel erg op letten dat ik hem op bepaalde oefeningen iets wat dieper instel en gewoon blijven werken om aan het been en over de rug te blijven. Het valt in de eerste proef altijd op bij bepaalde oefeningen (A afwenden volte 10 m links bij D en volte 10 m rechts bij G bvb) mijn instructrice denkt dat hij de oefeningen in de tweede proef gewoon fijner / makkelijker vind en daarom daar beter aan het been blijft.
Heb met mijn instructrice besproken om het M1 gewoon nog voor het echie te rijden ik rijd immers winst, en als hij in het M2 dus echt zonder winst gaat lopen (ga 15 okt M2 starten) om dan in het M2 eens HC met een kort zweepje oid te starten.

Als dat nu echt zo is dan zou je vanaf januari de eerste proef beter door moeten komen :+

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 14:40

Joolien schreef:
Je moet bedenken dat een paard het verschil niet weten tussen inrijden en een proef, het komt dus altijd bij de ruiter vandaan. Jij hebt waarschijnlijk onbewuste spanning wat niet ten goede komt aan je proef.

Dat weet ik hoor, ik zal zelf ook wel wat meer spanning hebben op de eerste proef, maar feit blijft wel dat hij soms gewoon lui is. Dus daar blijven we aan werken.
Dressuurgek schreef:
Kady1 schreef:

Als dat nu echt zo is dan zou je vanaf januari de eerste proef beter door moeten komen :+

Tja betreft deze proeven weet ik het niet, want ik ga in oktober over naar M2 en wil ZSM door naar het Z met hem, maar in theorie zou het moeten kloppen ja haha

LoveaHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:42

ik weet er niks voor maar suc6

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:04

Even een update,
Gister mijn eerste binnenproef gereden, voor mijn gevoel ging het echt bagger met benen stil houden en was hij niet voorwaarts, maar ik dacht na 1,5 rondje in de proef... En nou ga je GVD lopen en dan maar de proef verknallen, dus paar keer in de proef echt flink been om hem naar voren te krijgen...
resultaat 194 punt... dus dat moet ik vaker doen. Had geen enkele 5 alleen maar 6e en 7ens en er stond niks op mijn coupon over mijn benen.
bedankt hier in ieder geval voor de tips. Ik blijf er in ieder geval aan werken.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:47

Fijn dat het geholpen heeft. Ik "ken" je paard trouwens. Had 5 jaar geleden ook interesse in hem :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 15:27

a zo, hij is niet van mij hoor, ik lease hem, de eigenaren kunnen toch echt geen afscheid nemen van hem en het is verder een heel fijn paard en leer iedere dag van hem. Ben er erg blij mee. Als ik straks " klaar" ben met hem (dat klinkt zo banketstaaf) dan gaat hij weer terug naar hen en blijft daar de rest van zijn pensioen, maar nu is hij nog zo fit en kwiek dat het zonde is om hem stil te zetten.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:54

Ik denk dat je met het oplossen van je klapperende benen de sloomheid van je paard al een heel eind oplost. Er is geen verfijning in je hulpen te vinden.

Rij je wel eens zonder beugels/zadel?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:51

Super Kady!
Als ze meer uit zichzelf lopen is het inderdaad al een stuk makkelijker. :)