Paard tijdens het rijden steeds hoge nood.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

supertinkie

Paard tijdens het rijden steeds hoge nood.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 11:57

Op hoop van zegen dat ik het hier goed plaats, zo niet mijn excuses. Vind het lastig te bepalen waar het moet staan.

Aangezien ik even niet meer weet wat ik precies hier mee aan moet vraag ik het jullie.

Mijn paard heeft met enige regelmaat dat hij tijdens het rijden ontzettend nodig moet plassen. Zou je zeggen, zet hem dan van te voren even op stal en laat hem dan plassen maar dit helpt niet. Hij plast of helemaal niet, of zo weinig dat hij even zo goed tijdens het rijden alsnog moet.
Idem als ik onder het rijden terug naar stal ga om hem te laten plassen. En vreselijk handig is dit ook niet want hij is daarna niet leuk meer te rijden omdat hij er genoeg van heeft, logisch, want hij denkt ik ben op stal geweest dus we zijn klaar. Thuis plast hij ook niet in de bak, alleen op het weiland of in de stal.

Met rijden ondervind ik hier best veel hinder van, want hij wordt rennerig en onrustig, is niet meer goed terug te rijden, op je zit al helemaal niet en met ophoudingen op de teugel remt hij 2 sec. misschien af en dendert vervolgens vrolijk verder. Dit ook als ik eens een wat strengere ophouding geef. In principe ook wel te snappen want wij lopen zelf ook niet graag met een volle blaas toch?

In eerste instantie heb ik wel gedacht hij maakt er een spelletje van, want ik ga meestal wel vrij vlot terug naar stal omdat hij en moet plassen, en gewoon niet leuk meer te rijden is, en het heeft totaal geen zin om het gevecht in die zin met hem aan te gaan, kalmeren zal hij niet.
Het is ook geen spelletje want de arme schat moet echt heel nodig plassen. Opvallend is dat hij dit doet sinds ik mijn nieuwe zadel heb. Daarvoor vrijwel nooit. Maar ook nu doet hij het als ik hem gelongeerd heb, dus zonder zadel.

Ik vraag me dus af, wordt er door het bewegen iets dan dusdanig getriggerd dat het arme beest telkens zo nodig moet plassen? Kan het komen doordat het zadel ergens een punt raakt waardoor hij getriggerd wordt? En kan ik hier in het rijden iets aan doen? Mijn trainingen duren trouwens 3 kwartier tot een uur, waarvan het ook een groot deel stappen is.

Uiteraard ben ik ook van plan dit probleem aan een dierenarts voor te leggen, maar ik ben ook benieuwd of er misschien Bokkers zijn die dit probleem herkennen en hier al een oplossing voor gevonden hebben.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:00

Ik snap je verhaal nog niet helemaal.
Een paard wat moet plassen is doorgaans niet zo lekker voorwaarts meer en dat merk je.
Hij geeft eigenlijk zelf al aan dat hij stil wil staan om te kunnen plassen.
Waarom moet jouw paard eerst op stal om te plassen?
Want dat begrijp ik ook niet helemaal.

Edit:
Paarden kun je toch ook gewoon onder het rijden in de bak laten plassen?
Pe4rsoonlijk denk ik ook niet dat het iets met het zadel te maken heeft.
Die zit niet in de buurt van de blaas en ook niet van de singel.
Maar goed, ik ben geen DA, misschien is mijn logica niet juist.

Anoniem

Re: Paard tijdens het rijden steeds hoge nood.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:14

Ik zou eens een bloedtest laten doen, dit is volgens mij geen normaal gedrag.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:02

Trennie schreef:
Een paard wat moet plassen is doorgaans niet zo lekker voorwaarts meer en dat merk je.

Edit:

Paard wil niet plassen in de bak zoals ik het begrijp. Alleen in de wei of op stal. Zijn wel meer paarden die dat hebben, ook dat ze niet op het harde willen plassen bijvoorbeeld, hoe nodig ze ook moeten.

Opzich is de gedachte van een trigger niet zo onlogisch, een te lang zadel kan de nieren beinvloeden denk ik. Maar als hij het ook tijdens het longeren gaat doen...

Zou het geen manier zijn gewórden om onder het werk uit te komen? Zit er regelmaat in wanneer je rijdt? Elke dag om dezelfde tijd bijvoorbeeld? Het zou kunnen dat hij het opspaart. Zo ken ik een paard dat zijn mest spaarde om niet te hoeven lopen. En dan wilde hij natuurlijk niet mesten tijdens het lopen, maar alleen als hij stil stond. En dat deed hij dus elke paar meter... En hij bleef er nog elke keer wat uit persen ook. :+ Een manegepony "moest ook telkens plassen", maar daar kwam niks uit, die deed het ook om niet te hoeven werken, want als ze daarna in de wei/stal kwam, kwam er nog niks en had ze ook ineens geen last meer.

Natuurlijk kan een DA laten komen nooit verkeerd zijn, maar ik denk dat je onder het werk uitkomen ook niet meteen moet uitsluiten. Hoewel het wel vreemd is dat hij juist de sokken erin zet ipv te gaan treuzelen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:11

Dit herken ik ook bij mijn paard. Gaat aldoor stil staan om te plassen of te mesten. Ik weet dan ook niet goed of hij dan onder het werk probeert uit te komen. Na het mesten merk ik wel dat hij dan weer fijner kan lopen. Het zit hem dan echt in de weg.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:15

Trennie schreef:

Edit:

denk dat ts haar paard uit de wei komt en dan zet ze hem eerst even op stal om te plassen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:17

@ Trennie: Het probleem is juist dat hij niet in de bak wil plassen, uitsluitend op stal of in het weiland.
En ja, je zou inderdaad zeggen dat hij zijn tempo naar beneden brengt maar hij gaat juist harder en hij moet toch iedere keer heel nodig plassen, want zodra hij dan in zijn stal staat komt er een waterval uit hihi.

@ Joolien: Het lijkt mij ook niet normaal nee, dank voor de tip van de bloedtest, daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht.

@ Morganya: Ik rijd meestal 's ochtends om een uur of tien en dan is het eigenlijk altijd bingo. Hij doet het meestal ook als we dinsdagavond naar de manege gaan. Dus in die zin zit er zeker een verband in het rijden en moeten plassen. Maar zoals ik ook al naar Trennie schreef het is wel zo dat zodra hij dan plast de volle lading er ook echt wel uit komt. Dus of het dan echt iets is om onder het werk uit te komen... Ik ga ook niet gelijk terug naar stal, ik laat hem nog wel altijd eventjes doorwerken.

@ it_is_me: Dat is het dus met mijn paard ook wel, het zit hem wel echt dwars anders zou die niet zo gaan rennen lijkt me.

@ knooopje: Meestal staat hij 's ochtends nog op stal als ik kom om te rijden. ;)

Ik zal in elk geval volgende week eens de dierenarts bellen voor een bloedtest dat lijkt me zeker niet verkeerd. Als iemand verder nog tips en trucs heeft hoor ik het graag! :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:28

Zadel kan invloed hebben, maar ook wanneer je paard wat strak is in de lendenen en dat tijdens het rijden losser wordt. Of hij wordt juist steeds strakker in de lendenen omdat ie moet plassen waardoor ie rennerig wordt. Beetje kip en het ei. Strakke en pijnlijke lendenen kunnen samen gaan met nierproblemen {hoeft niet, kan ook gewoon natuurlijk strakheid zijn}. Is simpel met bloedtest en aanvullend urine test uit te sluiten. Kan ook inmiddels gewoonte zijn, paarden zijn niet dom. Probeer of je je paard kunt leren om op commando te plassen. Is niet heel moeilijk mits je er even tijd in steekt. Vaak plassen ze als ze nieuw stro in de stal hebben liggen. Dan is het een kwestie van paard uit de stal halen, even uitmesten, paard terug zetten en wachten {en dan natuurlijk niet met je snufferd boven de staldeur gaan staan wachten maar op gepaste afstand}. Gaat ie gelijk plassen, dan beloon je hem direkt met wat lekkers. Of in jouw geval, je gaat gewoon rijden, dan moet ie plassen, ga je naar stal, pak een emmer en een wortel, paard gaat plassen, jij houdt de emmer eronder {vang je de plas op} en je geeft hem een wortel en je gaat gewoon weer terug naar de bak en rijden. Als je dit vaak genoeg doet, hoeft je op een gegeven moment alleen nog maar de emmer te pakken en hij zal al gaan plassen. De emmer wordt dan de trigger om te gaan plassen. Als je hem dat geleerd hebt en hij blijft tijdens het rijden het gevoel geven dat ie moet plassen, tja....dan zou ik hem eens laten checken. Kan ook van tijdelijke aard zijn, als ie losser wordt in zijn rug en lendenen is het probleem vaak over {mits er dus geen nieren in het spel zijn}. Succes.
P.s. niet geirriteerd raken, ook niet als je hem op stal hebt laten plassen en je gaat weer terug. Gewoon standje neutraal aanhouden, anders leer je hem onbewust weer hele andere dingen.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:29

Ik zeg ook niet dat het zeker weten etteren is, maar wel dat je het niet meteen moet uitsluiten. Kun je opzich best makkelijk achterkomen. Rij eens op een ander tijdstip en kijk of hij het dan ook doet. Dus niet een uurtje later, maar eens s'avonds ipv s'ochtends. Doet hij het s'avonds dan alsnog, pak hem dan eens op het gewone tijdstip, en ga rijden net als anders. Moet hij weer plassen, meteen naar stal. Pak hem dan s'avonds of s'middags nog een keer. Als hij het dan ook steeds blijft doen zou ik toch een DA bellen. Vooral de nierwaarden laten checken en de plek van je zadel laten controleren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:37

Ik herken de hoge nood wel, maar die van mij doet het eigenlijk alleen op buitenritten na een stuk fanatiek gereden te hebben. Dan gaat hij langzaam lopen, wijkt uit naar de berm en ik weet hoe laat het is.

Bij hem lijkt het gekoppeld te zitten aan actief bezig zijn, zweten en dan ook moeten plassen.

En al plast hij dus gemakkelijk overal, hij heeft er altijd wel een paar minuten voor nodig om daadwerkelijk te gaan plassen. Moet eerst rustig stil staan, paar keer voetje verzetten enz.
Ik denk omdat hij zeker wil weten dat hij er de tijd voor krijgt en/of eerst een bepaalde (blaas)ontspanning nodig heeft?

Geen idee wat de reden bij jouw paard is. Maar misschien komt het ook door de inspanning dat hij juist dan moet plassen?
En vind hij in de bak niet de rust/ontspanning om te plassen (want daar moet hij altijd werken). Misschien kun je hem aanleren ook die rust in de bak of waar dan ook te vinden. Dat kan een paar minuten duren en in het begin misschien wel langer.
Misschien in de bak een plashoek creeeren (met zijn eigen natte stro), hem daar een tijdje parkeren. Puur voor het beginsel om hem ook buiten de stal/wei te laten plassen. Als dit werkt uitbouwen naar andere plekken enz.
Ik roep maar wat hoor, ik bedoel zeker niet dat je overal met je pisstro aan moet komen :D , maar als je op zoek bent naar oplossingen moet je toch dingen gaan uit proberen.

Als hij echt flink moet plassen, kun je er denk ik wel vanuit gaan dat het niet expres is. Wel kan het zijn dat hij dingen gaat koppelen, maar volgens mij ben je je daar wel van bewust.

Door blijven rijden bij plasdrang kan ook juist weer verkramping geven (daarom misschien het onrustig worden) en dan duurt het ook langer voor de ontspanning er weer is om te plassen.

Succes!!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:39

Interessant onderwerp.
Ik ga dit even volgen.
Vond het zo'n apart verhaal, wil hier wel meer van weten.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:41

@ Sliert: Dank voor je uitleg! Daar kan ik wat mee. :)
@ Morganya: Zo bedoelde ik het ook niet hoor, het kan zeker zo zijn dat het een spelletje is, King heeft een hele grote trukendoos dus ik zal het ook zeker niet uitsluiten. Zal morgenavond eens de proef op de som nemen of hij het dan ook doet, moet de hele dag werken dus kom er niet eerder dan 's avonds. Dankjewel voor de tip :)
@ Grit: Dankjewel voor je bijdrage, kan ik ook zeker wat mee.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:50

Mijn vorige inmiddels overleden paard heeft dit ook een bepaalde (zomer)periode heel erg gehad. Hij had steeds aandrang om te plassen tijdens het rijden, maar het lukte dan toch niet om te plassen. Hij ging er echter wel elke keer voor staan. Ik heb het op een gegeven moment aantal keren laten uitzoeken ook bloedonderzoek en opvoelen, etc.
Mijn DA zei dat het voor het paard voelt als koliek - dus echt buikpijn en dat hij daarom gaat staan en het idee heeft dat hij aandrang heeft.
Bij hem kwam er uit dat hij waarschijnlijk een wormenbesmetting had bij de hoofdslagader in zijn buik. Dat gaf druk en daardoor dacht hij te moeten plassen en voelde die aandrang. Ik heb hem toen 5 keer moeten ontwormen met ivermectine, de 2e keer met 5 dagen er tussen en de rest van de keren met 10 tot 14 dagen ertussen. Daarna was het over bij mijn paard. Hij had dus echt ergens last van. Als hij weer wat aandrang vertoonde of maar beetje dit soort gedrag gaf, ontwormde ik hem en deed dit na 10 dagen weer. Mijn paard was vrij flegmatiek, dit verbeterde ZEER sterk door deze behandeling. Hij was ook een keer met antibiotica behandeld omdat ze eerst een ontsteking vermoedden maar dat hielp dus niet echt.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:56

@ Fargo: ik zal het in gedachten houden en de DA er naar vragen als die komt voor een bloedtest.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 12:02

Misschien niet helemaal vergelijkbaar met jouw paard, maar ik heb op dit moment een paard met nierproblemen. Paard zag er super goed uit, maar werd met rijden wat matter. Hij kan erg goed lopen maar gebruikte zijn lendenen steeds wat slechter. Buiging werd steeds wat moeilijker, maar allemaal heel subtiel en eigenlijk niet voor het oog zichtbaar. Voor mij wel voelbaar. Ik heb toen bloed laten testen omdat ik het niet vertrouwde. Dacht dat ie misschien last van zijn spieren had. Spieren bleken dus gewoon goed te zijn, nieren niet helemaal top. Er is toen gelijk ook urine afgenomen {bloed en urine moeten zo snel mogelijk na elkaar afgenomen worden om een betrouwbaar beeld te krijgen over de nierfunctie} en toen bleek dus dat de nieren dus echt de boosdoener waren. {paard is in 1 jaar tijd 3 keer onder narcose geweest en heeft heel veel antibiotica gehad dus dat zal wel van invloed zijn geweest}. Met nieren kun je niet veel omdat eigenlijk alles wat je aan medicijnen geeft weer schadelijk is voor de nieren. Hooguit met homeopatische medicijnen en kruiden etc. kun je het een en ander. En hij moest gelijk op eiwit arm voer. Sinds ie dat krijgt gaat ie weer met sprongen vooruit, ondanks dat het maanden kan duren voor het bloed en urine beeld weer goed kan zijn. Maar daarnaast is zijn plasgedrag dus duidelijk anders. Hij plast zo wie zo meer en hij plast nu standaad direkt na het rijden en longeren. Ook als ie alleen maar voorwaarts neerwaarts gelongeerd is, wat hem heel makkelijk af gaat. Ook als ie de hele dag buiten heeft gestaan en voor het werk even op stal geplast heeft. Dus blijkbaar heeft bij hem de beweging waarbij zijn lendenen beinvloed worden heel veel invloed op zijn nieren, zadel heeft er bij hem geen invloed op aangezien ik hem met alleen een touwtje over de schoft en tussen de voorbenen door longeer.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:22

Komt bij mij een beetje over dat ie een spelletje speelt, aangezien hij het dus altijd doet onder het rijden? Zou overgens wel kunnen dat het zadel te lang is en dan op de nieren drukt en dat ie daar dus last van ondervind. Hoelang is dit al aan de gang?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 09:52

@ xTammyy: Hij doet dit eigenlijk sinds ik mijn nieuwe zadel heb en dat is nu ongeveer een half jaar. Eerst dacht ik ook steeds dat het een spelletje was, maar als je dan ziet wat voor waterval er uit komt als hij in zijn box staat... Ik vind het heel moeilijk in te schatten. Ik zit ook steeds sterker aan het zadel te denken. Ik ga in elk geval volgende week in overleg met een DA wat die er van zegt, waarschijnlijk in combi met een bloedtest en ik zal ook eens vragen naar het zadel of het daar van kan komen. De zadelmaker komt binnenkort ook weer langs dus dan zou dat gelijk aangepakt kunnen worden.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:24

Hmm.. En als je hem een keer zonder zadel rijdt? Dan weet je in ieder geval of het aan het zadel ligt ;)

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:26

Haha dat is nog wel eens een idee,dan weer ik in ieder geval of het aan het zadel ligt ja :))

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:34

Ik denk dat dit te weinig informatie is om er echt iets over te kunnen zeggen.
Wie weet komt het helemaal niet van het zadel, maar heeft je paard een ander probleem zoals al aangegeven werd en is het gewoon stom toeval dat dit samenhangt met je nieuwe zadel.
Je zou eens even alles op een rijtje moeten zetten om te kijken wat er precies aan de hand is.
Nieuwe stal, ander voer, andere paardjes in de omgeving, ander trainingsschema, heeft je paard nog andere kwaltjes ontwikkeld?
Is zijn mest anders van kleur, vorm etc. Hoe ruikt zijn urine, en de kleur?
Gedrag veranderd?
Hoest hij wel eens sinds de laatste tijd? enz. enz.
Pas als je alles op een rijtje hebt weet je zeker of het een spelletje is, je nieuwe zadel of een ander probleem.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:51

Zadel kan zeker invloed hebben! vooral te lange zadels die op lendenen drukken of zadels met priemende kussens. Bij mijn paard was het spanning. Ondanks zijn koelbloedigheid bouwde hij toch spanning op en kreeg daardoor neiging om steeds te plassen. Volgens mijn DA komt het vaak door teveel ruwvoer eten van te voren, waardoor de volle darmen drukken op de blaas. Het zadel en spanning is dan de druppel die de emmer doet overlopen. Je kunt heel gemakkelijk even een urinecheck laten doen. Even wat verse urine opvangen en bij DA laten checken. Want je moet natuurlijk zeker weten dat er niets aan de hand is.
Wb niet willen plassen in de rijbak, paarden houden het dan onnodig lang op en daardoor is het verstandig om een plashoek te creeeren, beetje stro in die hoek. Ook mijn paard vindt het naar om in de bak de plassen vanwege het gespetter.
Je kunt er een commando aan koppelen, bijv iedere keer fluiten als hij aandrang heeft. Mijn paard plast dan als ik fluit, erg handig om iig invloed te hebben op waar hij plast.
Als je naar de manege gaat, ga je dan onder zadel er heen? evt zou je hem even stukje aan de hand mee kunnen nemen en hem even in een berm kunnen laten plassen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:10

Ik heb even snel de reacties doorgelezen, kan zijn dat ik wat gemist heb...

Mijn paard heeft een tijd erg veel geplast. Gelukkig plast ie wel overal, zelfs op het harde, dus das dan wel weer makkelijk. Uiteraard maakte ik me wel zorgen over zijn hoeveelheid plas. Uiteindelijk de oorzaak gevonden: de liksteen. Ik had een grote witte liksteen in de stal, en mijn paard maakte daar erg veel gebruik van. Na het likken kreeg ie dorst, dus hij dronk op stal erg veel. De plas van mijn paard zag er bijna uit als helder kraanwater.
Nadat ik de liksteen verwijderd had was het probleem over.
Na een paar weken had ik een hymalaya liksteen in zijn stal gehangen. Deze vond ie ook erg lekker, dus liksteen na korte tijd erweer uit gehaald.
Nu heb ik een grote rode liksteen. Hier blijft ie netjes vanaf. Af en toe een likje en dat is het.

Misschien maakt jou paard ook veel gebruik van zijn liksteen?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 16:11

Misschien kan je kijken of je de dierenarts kan laten komen?
Misschien heeft je paard blaasontsteking??
Suc6!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 19:54

Dierenarts wordt sowieso gebelt voor een bloedonderzoek en als de DA het nodig acht ook een onderzoek van zijn urine (zal bijna wel denk ik.) Er is niks veranderd aan zijn situatie, alles is al lange tijd gelijk.
Naar de manege gaan we altijd in de trailer. Meestal plast ie dan wel, maar dan moet hij tijdens het rijden even zo goed nog en naderhand laat hij het dan ook weer lopen. Hij heeft een Himalaya liksteen, maar daar maakt hij nu nauwelijks meer gebruik van. In de zomer heeft hij hem wel veel gebruikt, maar toen zweette hij snel door het warme(re) weer.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:04

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je nog verder bent gekomen met je probleem?