Rust of doorbijten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Rust of doorbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:09

Ik heb 3 maand geleden een 10jarige ruin gekocht. Paard werd op dat moment maar 2x per week gereden: 1x thuis trainen en 1x op wedstrijd (springen of SGW).
Ik ben echter een meer fanatieke dressuurruiter dus ben hem dressuurmatig beginnen oppakken en heb het werk rustig opgebouwd.

Halfweg juli zijn we met wedstrijden begonnen, we hebben er nu 4 gereden. In de wedstrijdweken trainde ik zo'n 3x dressuurmatig en 1x springen/buitenritje/longeren + 's zondags 1 proefje op wedstrijd. Dus 5x werken per week, telkens maximum 45 minuten.

Zondag staat de laatste zomerwedstrijd op het programma, maar ik twijfel om te gaan. Paard is helemaal niet enthousiast meer, heeft geen zin meer om te werken en zelfs het springen doet hij met minder enthousiasme als anders.

Medisch is er niets aan de hand: Hij is volledig nagekeken, rug en tanden zijn gedaan, tuig past. Hij is echt gewoon "flets" als het over werken gaat, in de wei is hij nog zijn vrolijke zelf.

Nu is mijn dilemma: De wedstrijd van zondag afzeggen en hem een week volledige weiderust geven? Of toch doorbijten en wedstrijd rijden met het idee dat hij best wel 1 uurtje per dag kan doen wat ik wil?
Ik heb overlegd met verschillende mensen in onze omgeving en de meningen zijn erg verdeeld, daarom vraag ik even raad op bokt!

Graag jullie ideeën hierover!

mamendt

Re: Rust of doorbijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:14

Tjaa het is natuurlijk wel een omschakeling voor het paard...nieuwe omgeving..meer werk..etc....
Een weekje rust om zijn hoofd even leeg te maken is zeker niet verkeerd......maar da's mijn mening...
Ik merk het bij mijn 5 jarige haflinger ook...ontzettend vlijtig in het werk en dan ineens is het even op...geen puf meer....dan krijgt ze een weekje vrij om lekker even weer paard te zijn en dan heeft ze weer energie voor tien!!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:15

Lekker op de wei, als jij iets moet doen waar je echt geen zin in hebt word je motivatie voor de volgende keer alleen maar minder. Je zegt zelf al dat hij minder gemotiveerd is.

of ga lekker een keer de bossen in, laat hem een keer voluit gaan, ga een keer met hem wandelen. Doe iets anders! Rij een keer zonder zadel, ben creatief. Altijd hetzelfde word ook gewoon saai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:17

Ik vraag me af wat je precies doet als je dressuurmatig traint? Is dat altijd min of meer hetzelfde?

In dat geval zou ik proberen meer afwisseling in je rijden te brengen. Bijvoorbeeld 1x 'gewoon' dressuurmatig met nadruk op (ik noem maar wat) de draf-oefeningen, 1x dressuurmatig werk met balkjes, 1xlongeren, 1x buitenrit waarin je hem echt aan het werk zet, dan weer 1x 'gewoon' dressuurmatig rijden maar met focus op galopoefeningen, 1x een relaxed buitenritje of springen etc.

Sommige paarden zijn gewoon sneller verveeld dan anderen, en steeds iets anders verzinnen houd ze dan fris :j
Ook is 3 maanden natuurlijk wel kort. Hij is verhuist, heel ander werkschema etc, misschien moet hij inderdaad wel even bijkomen van alle veranderingen. Een weekje rust kan hem dan goed doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:18

Ja ik zou ook zeggen doe het even kalmer aan, je hebt hem pas 3 mnd , vind het dan toch al dat je vrij snel gaat, alles is nieuw, ook ene paard heeft de tijd nodig om te aarde op zijn nieuwe plek , nieuwe kudde, en nieuwe eigenaar.
Als het paard al aangeeft dat hij er geen zin meer in heeft is hij toch al de gene die jou het antwoord geeft??
Luister naar je eigen gevoel en die geeft aan dat je even rust moet nemen, hoeveel tijd heb je, neem aan dat je dit paard hebt gekocht voor de rest van zijn leven en als hij zeg 30 word dan heb je nog 20 jaar de tijd toch? en het is hobby en moet leuk blijven ook voor het dier .

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:27

Hij heeft al een keer 'relatieve' rust gehad in augustus, met in die week maar 1x een half uurtje hobbelen in de bak met mijn vriend erop (beginnend ruiter, vraagt niet meer dan stap/draf en wat figuurtjes) en een kort buitenritje.
Dat is nu zo'n 4 weken geleden. Ik ben het er ook volledig mee eens dat een paard af en toe een weekje moet kunnen uitblazen, maar ik vraag me af of ik hem dan elke 4 weken rust moet gaan geven?

Bij dressuurmatige training probeer ik toch af te wisselen, zoals jij aangeeft, Blijheid. Ik werk regelmatig met balkjes, en probeer de focus elke keer ergens anders te leggen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:36

Miss je training korter houden, goed is goed, ik train soms 10 min en als ik dan voel dat mijn doel voor die dag al bereikt is stop ik .
Vaak word het gene wat goed gedaan is nog een paar keer herhaalt en vaak gaat het daar fout,
Dan kun je beter 2 x op een dag met ene doel de bak in gaan en goed is goed, en blijf niet 45 min op hetzelfde hameren, maar stel je doel bij, zorg dat je een goeie basis hebt waar naar je terg kan en waar het paard het helemaal snapt en stop dan op dat moment, jij blij , paard blij en dat maakt het werken voor hem heel veel aangenamer dan steeds, maar dat zelfde oefenen, totdat het goed gaat of na 10 x goed fout gaat. dan ben jij gefrustreerd en je paard gestrest en dan gaat het zin in werken ook over.

Zelf train ik op best hoog niveau , maar train kort en gericht en als mijn doel niet haalbaar is voor die dag dan stel ik het bij en ga terug naar waar het wel goed gaat dus een goed gelegde basis is erg belangrijk.

Maar ook af en toe een buiten rit of spelen met je paard houd met in zijn kop vrolijk om te werken, zorg dat hij ook met ene trots gevoel de rijbaan kan verlaten.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:39

Ga deze week een beetje gek doen lekker naar buiten, balkjes draven (buiten kun je ook dressuurmatig werken) heb samen lol en ga voor de lol ook naar de wedstrijd. Iedere dag hetzelfde doen is ook niet altijd leuk.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:40

ik denk dat afwisseling wel essentieel is, op zich niets mis met je paard aan 't werk zetten, ook als hij een dagje geen zin heeft...maar ik geef die van mij soms wel ff weekje "rust hoor" wandelen, longeren,buiten door 't water crossen, boompjes springen, maar even geen rondjes dress. in de bak zeg maar...

bigb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:41

Een weekje rust kan natuurlijk nooit kwaad. Kijk eens wat het voor hem doet, zowel geestelijk als lichamelijk. Het paardje is pas 3 maanden bij je, wellicht heeft ie nog wat tijd nodig. Mijn paardje had ook zeker 2 maanden nodig voordat ze een beetje gewend was. Onderschat dat niet.
En afwisseling is training is uiteraard voor beide altijd leuk ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:45

Ik denk dat je je paard even een poosje met rust moet laten.
Zo een verhuizing en verandering van leven/werken doet ook best heel veel in het koppie.
Ik heb bij mijn paard ook gemerkt dat hij na de verhuizing na aankoop een tijdje erg moe was.
Later bleek dat ook te maken te hebben gehad met alle veranderingen.
Nu is hij gewent en zijn we bijna een jaar verder en voelt hij zich weer lekker.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:48

Midgie, bedankt voor de tips. Ik probeer er ook aan te denken om te stoppen als het goed gaat. Helaas heb ik een paard met een dieselmotor, hij moet echt "op gang komen". Om hem netjes los en scherp te krijgen heb ik meestal 20 minuutjes tot een half uur nodig. Korter dan dat kan ik dus eigenlijk nooit rijden, want dat zou betekenen dat ik moet stoppen nog voor hij correct aan het werk is.

We trainen niet op hoog niveau. We starten B en trainen thuis op L niveau ongeveer, veel oefeningen worden nog niet gevraagd, meestal gaat het echt nog om de basis zoals buiging, reactie voor de hulpen, nageeflijkheid. Heb je misschien tips om ook dat afwisselend en fris te houden? Dan kan ik daar ook wat mee gaan doen in de trainingen.

Buitenritje/spelen/lummelen/.. staan ook wekelijks op het programma..

@ Sonjim: de wedstrijd is nu zondag al. Dus als ik ga, heb ik alvast besloten dat hij vandaag en zaterdag niet aan het werk hoeft. Maar ik twijfel dus of dat voldoende is, of ik gewoon beter de wedstrijd kan laten varen. Sowieso staat er volgende week een hele week rust gepland, dat vind ik altijd "nodig" na een wedstrijdseizoen.

Eigenlijk is de vraag dus: Start ik nu al met rust, of moet ik zondag toch nog maar dat proefje meepakken zonder vandaag/morgen nog te trainen?

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:51

Ik zou je ook aanraden hem even rust te geven en te kijken of hij het plezier dan weer terug vindt. Maar; hoe is hij normaal tijdens de wedstrijden? Leeft hij dan weer op en wordt hij er energiek van of levert het hem vooral stress op? Dat is ook belangrijk.
En ik zou ook nagaan of er andere factoren zijn die ervoor zorgen dat je paardje even een 'dipje' heeft.. misschien voeding ofzo? Heb daar verder niet zoveel verstand van, maar het lijkt me de moeite waard om alles in de gaten te houden!
Succes!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:54

Hey Mallootje ( ik heb niet alle reacties gelezen) Maar wilde wel even zeggen dat ik denk dat je goed bezig bent. En ik zou niet perse stoppen en weide rust geven. Hij is niet ziek, dus waarom rust?!
Wat soms wel fijn is ipv om de dag aan het werk. Meerdere dagen achter elkaar en daarna een paar dagen rust. Dit om het een plekje te geven. En zoals je ook al doet, Afwisselen van in de bak en naar buiten is denk ik heel belangrijk om de lol er in te houden.
Qua voer krijgt hij wel genoeg energie om aan je wensen te voldoen?

Gaat vast goed komen. Succes.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 09:58

Op wedstrijd heeft hij absoluut geen stress. Het is van nature een koel en zelfs wat flegmatiek paard, dus hij is nooit echt druk of super"vrolijk".
Dus op wedstrijd is hij eigenlijk niet anders dan thuis.. Hij staat op de vrachtwagen rustig hooi te knabbelen en ik laat hem voor m'n proef ook altijd even grazen op het parkeerterrein. Na de proef breng ik hem meestal meteen naar huis zodat hij nog op de wei kan, en ik rij terug om m'n protocol te halen. Wedstrijd is dus voor hem wel een "belevenis" maar ik doe er alles aan om het zo aangenaam mogelijk te maken. Heb ook niet de indruk dat hij het vervelend vindt.
Mocht hij het inderdaad stresserend of eng vinden zou ik zeker al beslist hebben niet meer te gaan deze week.

In z'n voeding is verder ook niets veranderd. Paard krijgt 2x per dag een heel ruime portie voordroog, 2x per dag 1 kilo recreatiebrok en na het werk ook nog een schepje lucerne.

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:07

Mallootje schreef:
Op wedstrijd heeft hij absoluut geen stress. Het is van nature een koel en zelfs wat flegmatiek paard, dus hij is nooit echt druk of super"vrolijk".
Dus op wedstrijd is hij eigenlijk niet anders dan thuis.. Hij staat op de vrachtwagen rustig hooi te knabbelen en ik laat hem voor m'n proef ook altijd even grazen op het parkeerterrein. Na de proef breng ik hem meestal meteen naar huis zodat hij nog op de wei kan, en ik rij terug om m'n protocol te halen. Wedstrijd is dus voor hem wel een "belevenis" maar ik doe er alles aan om het zo aangenaam mogelijk te maken. Heb ook niet de indruk dat hij het vervelend vindt.
Mocht hij het inderdaad stresserend of eng vinden zou ik zeker al beslist hebben niet meer te gaan deze week.

In z'n voeding is verder ook niets veranderd. Paard krijgt 2x per dag een heel ruime portie voordroog, 2x per dag 1 kilo recreatiebrok en na het werk ook nog een schepje lucerne.

Tsja, als hij op wedstrijd eigenlijk net zo is als thuis, denk ik niet dat het kwaad kan als je die laatste wedstrijd gewoon start. Als je daar zelf erg graag heen wilt en het is niet vervelend voor hem, waarom niet? Dan kan je ervoor en erna gewoon rust geven, zoals je zelf ook al zegt, en kijken of daar iets mee verandert. Als je je paard afwisseling wilt geven is het misschien zelfs eerder goed om wél op wedstrijd te gaan dan niet; het is toch weer een andere omgeving, andere indrukken, die als ze niet stressend zijn, ook juist energie kunnen geven misschien?
En verder heb ik dus niet echt verstand van voeding, maar als er niets veranderd is, zal dat wel geen belangrijke factor zijn :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:24

He Mallootje!
Lastig, want heeft je paard echt geen zin of zit hij nog in de uitprobeerfase? Ik weet niet hoe het bij de vorige eigenaar was, maar misschien moet hij nu echt aan het werk?
Ik zou zelf de afwisseling niet alleen in het rijden zoeken, maar juist vanaf de grond. Werk eens met dubbele lijnen of ga voor t freestylen in combinatie met vrijspringen. Daarin zit waars een uitdaging voor jezelf, dus ook voor je paard!
Of een week rust gelijk de oplossing is, dat weet ik niet. Ik zou dus triggeren met andere oefeningen.
Wel eens met je paard gevoetbald?
Zorg in de afwisseling in elk geval dat je je paard triggert en uitdaagt!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 10:29

Voetballen is een goede tip, dat zou hij denk ik wel leuk vinden!

Of hij dus echt geen zin/fut heeft of aan het testen is, weet ik niet. Ik weet wel dat hij nu harder aan het werk moet dan op z'n vorige plek, daar was het echt meer recreatief rijden dan echt trainen. Dat hij dat niet heel erg leuk vindt, was te verwachten.. Maar in hoeverre ik daar dan moet aan toegeven weet ik dus niet, vind het ook erg moeilijk. Ik wil wel dat hij plezier in 'het leven' houdt maarja, elk paard staat waarschijnlijk liever alleen maar op de wei..

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:32

Mijn mening is ook, ga voor veel afwisseling.
Zelf trainde ik mijn merrie die op m2 dressuur en Z springen liep eigenlijk
maar 1x in de week fanatiek dressuur en 1 x in de week een springles. De rest gwn leuk lol hebben met elkaar. Ga lekker uitwaaien in het bos, of doe voor de grap is wat vrijheidsdressuur, gewoon dat hij naast je blijft stappen en als jij gaat rennen je paard ook.

Vooral deze week, maak veel plezier met zn 2. De mijne reageerde hier altijd heel goed op.
Veel succes ermee!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:26

Ik denk juist dat het minder leuk is voor een paard om alleen maar in de wei te staan ;). Gebeurde bij een paard bij ons op stal ook, die werd er erg ongelukkig van.

Vrijheidsdressuur wordt vaak als iets zweverigs gezien, maar dat hoeft t zeker niet te zijn. Liet Jai vandaag voor het eerst vrijspringen, vond hij fantastisch! Ik blijf het een bijzonder iets vinden dat een paard je compleet kan volgen (snel lopen, langzamer, versnellen, halthouden of achterwaarts) zonder touw of druk. Na het eerste sprongetje ging hij keihard galoperen van enthousiasme, ik laat m dan even gaan en vraag hem dmv lichaamstaal om weer terug te gaan. Wellicht ook een leuke oefening voor jullie.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 22:37

Afwisseling kan een hele hoop doen, dat merk ik ook bij mijn 5 jarige haflinger die ik nu 2 jaar rijd en ook zelf heb doorgereden. Zijn eerste jaar onder het zadel rustig en afwisselend aan gedaan, vaak reed ik om de 2 dagen en stond uw verder de hele dag en vaak ook snachts in t land. Sinds dit jaar januari zijn we pas echt begonnen met de wedstrijden en hij heeft altijd zijn enthausiastme gehouden , hij vind het nogsteeds geweldig en we zijn binnen een halfjaar m1 met winst. We doen nu een paar maand rustig aan omdat hij ook nog maar jong is , maar ik wil alleen maar zeggen dat afwisseling in het rijden. Erg veel goed doet en ook duidelijk aangeven wanneer het dier het goed doet of zijn best doet. Wanneer ik hem met een overuigende stem verteld dat hij braaf is dan voel ik gelijk die enthausiatme onder me :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 07:48

Vrijspringen kan bij ons op stal helaas niet :)

Het ene paar is ook uit zichzelf enthousiaster dan het andere, daar moet ik ook nog wat aan wennen. We zijn gisteren iig lekker gaan uitwaaien op het land, rechte lijntjes draven/galopperen en hij vond het wel erg leuk!
Wedstrijd ben ik nog niet over uit, ze geven ook erg slecht weer dus hangt een beetje daarvanaf!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 16:44

Ik had een ruin die ook wat flegmatiek en mat was. Reed in het m1 nog twee wp per proef maar toch maar eens bloed laten trekken. Bleek dat ie al maanden chronisch spierbevangen waren. Spierenzymen waren megahoog! Recent een ruin waar ook de fut wat uit was. Met de vorige ervaring in mijn achterhoofd bloed laten trekken. Spieren goed, maar nieren niet goed {bleek uit bloed en urine onderzoek}. Bij het eerste paard had ik echt geen idee dat dat kon, anders had ik al veel eerder ingegrepen natuurlijk. Paard zag er ook super uit en liep dus ook best goed. Bij het tweede paard gingen bij mij de alarmbellen wel rinkelen. Gelukkig....want nu is het nog op te lossen, wanneer ik gewoon door had gereden had het slecht af kunnen lopen met mijn paard. Moet wel zeggen dat de laatste een eigengefokte ruin is die ik natuurlijk van haver tot gort ken. Dus dan is het makkelijker te voelen of je paard fysiek wel helemaal lekker is, dan wanneer je een paard nog niet zo lang hebt. Verder zag je ook aan dit paard helemaal niks raars. Goed lopen, deed het goed, wilde ook gewoon, maar net wat mat allemaal. Meer gaf ie niet aan. Dus misschien is een bloedje trekken handig om gewoon wat dingen uit te sluiten {spieren, lever en nieren, hb gehalte}.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 19:29

sliert, bedankt voor de tip! Maar gisteren op de buitenrit was hij wel erg enthousiast en energiek, dus ik denk niet dat het medisch is. Ik hou het toch verder in de gaten :)

Wedstrijd gaan we toch skippen, naast het paard is de groom (mijn vriend ;) ) ook wat moe en die heeft er ook geen zin in, dus gaan we maar niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:34

Misschien vind het hij het niet leuk om wedstrijden te rijden? :)

En week rust, met 2 keer rijden :)
Dan opbouwen.