tong over bit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

tong over bit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 06:48

mijn fjord gooit zijn tong over bijna alle bitten. Alleen bij bit met vaste tong lepel en correctie bit niet, maar hier is hij sterk op. Heeft iemand nog een optie om te proberen? Tong met panty vast binden ben ik niet voor!

Eleanne16

Re: tong over bit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 06:50

Misschien heeft die pijn???
Laat misschien de tandarts er even naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 06:53

marjan1986 schreef:
mijn fjord gooit zijn tong over bijna alle bitten. Alleen bij bit met vaste tong lepel en correctie bit niet, maar hier is hij sterk op. Heeft iemand nog een optie om te proberen? Tong met panty vast binden ben ik niet voor!

Wtf.

Rijd je zonder neusriem? Dan issie vaak blij met de ruimte..

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 06:54

nee met

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:51

De bakstukken al geprobeert 1 a 2 gaatjes korter te maken?
Zodat het bit verder boven zit.
Was de enige optie bij een paard op mn oude stage die dat ook telkens deed.

Succes iig!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 08:12

heb ik al geprobeerd ha ha

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:29

Is jou hand niet te streng ??
Wat zegt je instructeur ervan?
En ik zou ook zeker de sperriem eraf halen en de neusriem heel los laten ,
En dat hij sterk word dat ligt ook helemaal aan jezelf , dus neem les van iemand die jou kan helpen dit op te lossen rijtechnisch , wat je zou kunnen doen is met een combi rijden, met kaptoom en bit , zodat er geen druk op het bit komt wat hij als naar ervaart ,het is in elk geval duidelijk dat hij het bit niet fijn vind, aan jou een vriendelijke oplossing te vinden en miss zelfs eens bitloos proberen.
En als je rijd met bit blijf er dan vanaf , rij op je zit en gebruik het bit waarvoor hij bedoelt is.

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:23

bitloos rijden zoals "midgie" al zei zou waarschijnlijk wel een oplossing zijn. je moet ze er eerst gewoon aan laten geraken in de piste om zonder bit te sturen. maar bij de meeste paarden heeft het een positief effect. ze schudden minder met hun hoofd, zijn soms rustiger en hebben geen last van het bit. eens proberen zou ik zo zeggen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:19

Een paard doet bijna nooit zonder reden de tong over het bit. Idd even een tandarts of dierenarts laten kijken, wellicht heeft hij slechte tanden of misschien wel heel veel mondvlees waardoor het bit niet lekker zit.

En de tong met een pantykousje vastmaken is niet zo raar hoor. Het wordt veel bij dravers gebruikt omdat die wel eens op hun tong bijten, dan wordt de tong vastgezet op de onderkaak met een kousje omdat dit heel zacht is.

Peggy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:21

Zou de tandarts er even naar laten kijken..

Veel succes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:27

Als je paard geen last heeft van z'n tanden is misschiene en losse tongelepel iets?

sommige paarden zijn gewoon super gevoelig op de tong en handig. paard van mijn vriendin gooit haar tong er al over nog voor er druk op het bit komt, maar even snel ook weer terug eronder. Die steekt ook haar tong uit der mond wanneer ze hooi eet, dus hoeft nie tnoodzakelijk door pijn te komen...
mijn 3-jarige deed het ooknog voor er contact op het bit geweest was, die deed haar mond open en liet het bit op en neerklapperen, waarna ze haar tong erover gooide en weer terug, gelukkig hielp het bij haar om een sperriem losjes te gebruiken

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 13:59

heb goed les. Bitloos is geen optie. Rij wedstrijden. En heb goed les, ben zelf totaal niet sterk in de hand. Instructie snapt er ook niks van. Heb er meerdere keren andere instructeurs op gehad. Die snappen er ook niks van. Fysio is al geweest en gebit is ook gedaan. Ga straks wel ff proberen zonder neus riem.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:02

petitparis schreef:
Als je paard geen last heeft van z'n tanden is misschiene en losse tongelepel iets?

sommige paarden zijn gewoon super gevoelig op de tong en handig. paard van mijn vriendin gooit haar tong er al over nog voor er druk op het bit komt, maar even snel ook weer terug eronder. Die steekt ook haar tong uit der mond wanneer ze hooi eet, dus hoeft nie tnoodzakelijk door pijn te komen...
mijn 3-jarige deed het ooknog voor er contact op het bit geweest was, die deed haar mond open en liet het bit op en neerklapperen, waarna ze haar tong erover gooide en weer terug, gelukkig hielp het bij haar om een sperriem losjes te gebruiken

jou verhaal van je vriendin is precies wat die van mij ook doet! Wat heeft ze hier aan gedaan? Dit is gewoon echt niet leuk zo! Zodra zijn tong erover is dan loopt hij super!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:07

een losse (rubberen) tonglepel, want haar paard is wel stuurloos als de tong over het bit zit. Maar zij rijdt geen wedstrijden...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:09

Ik zou eens een Myler level 3 proberen als ik jou was.
Merrie die ik ken liep slecht op alles, correctiebit ging wel goed alleen heel hangerig.
Toen een Myler level 3 genomen en dat gaat super!

Het is een ongebroken bit met een tongboog, met wel een onafhankelijke werking dmv een bus in het midden.

Reden zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je paard een dikkere tong heeft en die druk niet fijn vindt.
Dan zou een tongboog best eens kunnen helpen.
Ze zijn wel prijzig, maar wij wisten het ook niet meer met haar en hebben het geprobeerd.
Dit is een schot in de roos geweest. PB maar als je meer wil weten.

Dit is een Myler level 3, een MB 33 om precies te zijn.
http://www.hooves-equestrian.co.uk/Pics ... -29335.jpg

Bitloos kan ook, ik weet dat je daar niet voor open staat maar wellicht bevalt het wel super.
Maar dat moet je zelf weten of je dat toch wil proberen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-09-11 14:13, in het totaal 4 keer bewerkt

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:10

midgie schreef:
En als je rijd met bit blijf er dan vanaf , rij op je zit en gebruik het bit waarvoor hij bedoelt is.
Dit maakt me wel nieuwsgierig waarvoor het bit dan bedoeld is...?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:12

neus en sperriempje strakker dan zo dat hij zijn mond niet open kan doen en ze tong er over gooien

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:16

Joolien schreef:
En de tong met een pantykousje vastmaken is niet zo raar hoor. Het wordt veel bij dravers gebruikt omdat die wel eens op hun tong bijten, dan wordt de tong vastgezet op de onderkaak met een kousje omdat dit heel zacht is.

Het word inderdaad gedaan het resultaat vind je in de mond van mijn paard :r
Afbeelding

NIET vastzetten die tong. En ook zeker niet de neusriem strak aantrekken, daar moet gewoon netjes 2 rechtopstaande vingers tussen passen. Symptoombestijding los je het probleem niet mee op.

Een dun bitje met tongboog wil weleens helpen, die ligt beter in de mond. En zoals hierboven als geadviseerd werd, tandarts even laten kijken.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:19

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:20

[quote="moonfish13"]Ik zou eens een Myler level 3 proberen als ik jou was.
Merrie die ik ken liep slecht op alles, correctiebit ging wel goed alleen heel hangerig.
Toen een Myler level 3 genomen en dat gaat super!

Het is een ongebroken bit met een tongboog, met wel een onafhankelijke werking dmv een bus in het midden.

Reden zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat je paard een dikkere tong heeft en die druk niet fijn vindt.
Dan zou een tongboog best eens kunnen helpen.
Ze zijn wel prijzig, maar wij wisten het ook niet meer met haar en hebben het geprobeerd.
Dit is een schot in de roos geweest. PB maar als je meer wil weten.

Dit is een Myler level 3, een MB 33 om precies te zijn.
http://www.hooves-equestrian.co.uk/Pics ... -29335.jpg

Bitloos kan ook, ik weet dat je daar niet voor open staat maar wellicht bevalt het wel super.
Maar dat moet je zelf weten of je dat toch wil proberen.[/Hartstikke bedankt! Correctie stang word die van mij ook Hartstikke hangerig op! Ha ha. pb je vanaaf ff!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 14:22

Thokkadisje schreef:
Joolien schreef:

Het word inderdaad gedaan het resultaat vind je in de mond van mijn paard :r
Afbeelding

NIET vastzetten die tong. En ook zeker niet de neusriem strak aantrekken, daar moet gewoon netjes 2 rechtopstaande vingers tussen passen. Symptoombestijding los je het probleem niet mee op.

Een dun bitje met tongboog wil weleens helpen, die ligt beter in de mond. En zoals hierboven als geadviseerd werd, tandarts even laten kijken.
dat is dus de reden dat ik hem niet vast wil binden! Heb 't vaak genoeg verkeerd zien gaan. Tandarts is hij al geweest. Thnx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:09

Ik keur het ook niet goed hoor, want vaak gaat het ook niet goed, die tong vastbinden zoals je op de foto ziet.

Maar ik zou dan even met wat bitjes wisselen, sommige ruiterzaken verhuren bitten zodat je kunt kijken hoe je paard erop reageert, wellicht bij jou in de buurt eens kijken of dat kan, mylers of K&K schaf je niet even aan om te proberen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:45

marjan1986 schreef:
heb goed les. Bitloos is geen optie. Rij wedstrijden. En heb goed les, ben zelf totaal niet sterk in de hand. Instructie snapt er ook niks van. Heb er meerdere keren andere instructeurs op gehad. Die snappen er ook niks van. Fysio is al geweest en gebit is ook gedaan. Ga straks wel ff proberen zonder neus riem.

Bitloos mag ook op wedstrijden en wanneer je Fjord zijn tong over het bit gooit rij je ook geen winstpunten van het wordt gezien als verzet.
Beter is nog zoeken naar de oorzaak en niet alleen het probleem bestrijden, misschien is het inmiddels wel een gewoonte geworden en kun je het probleem wel bitloos oplossen in de trainingen en daar gemak van hebben wanneer je wel een bit gebruikt.
Soms is een stapje terug doen best goed om vervolgens weer vooruit te kunnen.

Succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:56

zie en leer

hierin wordt ook het lepelbit besproken en waaróm paarden de tong over het bit doen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 17:59

Vaak is een tongprobleem het gevolg van de ruiterhand.
Aan te raden is om op een dubbelgebroken (KK) watertrens te rijden. Deze niet te laag te hangen en de neusriem gewoon goed vast maken (mbt 2 vingers, schijnt ook achterhaald te zijn, maar dichtsnoeren hoeft ook niet ;)).
Of je kan een scholingsbit je goed helpen. Nadeel hiervan wel is als het aan je hand ligt, hij hier absoluut niet 'losser' van in de mond zal worden.

beste optie is dus in eerste instantie les te nemen :) En dan verder te kijken wat de oorzaak is.