Het rijden 'klikt' niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Het rijden 'klikt' niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:39

groen+groen maakt blauwe plekken is een erg bekende uitspraak.
Okee ik kan wel rijden, vrij goed zelfs op het juiste paard...
Daar heb je hem al 'het juiste paard'

Mijn eigen pony schort heel veel aan, om je even een beeld te geven: zij heeft een onregelmatige draf en gooit hoog op en ik kan hem niet fatsoenlijk uitzitten.
Zou dit ook een vorm van groen+groen noemen.
Dit is ronduit lastig, onregelmatig tempo, scherpe wendingen, hoog opgooien 'and the list goes on'
Ik ben verder wel helemaal gek op haar en zij op mij <3 , vertrouwen zit ook goed dus nu alleen het rijden nog.

We hebben les maar daarnaast bestaan er mensen die dat hoog opgooien gewoon nooit uit kunnen zitten :Y)
Maar dan toch een probleem..als ik niet kan blijven zitten belemmer ik haar in haar gangen waardoor zij haar tempo/balans niet vasthoud en zo komen we er nooit.
(m'n instructrice heeft er ook opgezeten waar ik heel blij mee was, zij doet het stukke beter dan ik)

Huiswerk van mijn lessen is dat ik iedere dag moet rijden, dat proberen we zeker.
Maar verder is het leuk om aanvullende tips te horen.
(tis een lief beestje hoor, verkeersmak, gezellig tegen iedereen, grote knuffel)

Happie

Re: Het rijden 'klikt' niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:46

Je vraag is me niet helemaal duidelijk je wilt tips om het hoog opgooien uit te leren zitten?

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:16

Geef het tijd, alles went. Ook dat hoge opgooien. Bij één van mijn vorige paarden kon ik de eerste maanden zelfs geen drie passen doorzitten, maar daarna went het wel en leer je wel te voelen hoe het best moet :). Give it time and give it a chance!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:24

Mijn paard gooit ook best hoog op, maar als hij fijn in de aanleuning is en goed actief in de achterhand en mooi gesloten loopt, dan kan ik een stuk fijner zitten. Zorg dat je basis voor elkaar is en bouw het doorzitten langzaam op. Let ook op dat je tempo niet te hoog is.
Wat de klik betreft. Dat kan best een tijd duren, dus neem die tijd ook. Les nemen is heel belangrijk, maar kijk wel goed of de les ook aansluit bij wat jij belangrijk en prettig vindt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 19:50

Happie schreef:
Je vraag is me niet helemaal duidelijk je wilt tips om het hoog opgooien uit te leren zitten?

o.a. dit probleem: Maar dan toch een probleem..als ik niet kan blijven zitten belemmer ik haar in haar gangen waardoor zij haar tempo/balans niet vasthoud en zo komen we er nooit.
Maar ook dat we elkaar op meerdere vlakken soms tegenwerken, als twee tandwielen die niet gelijk lopen.

Ik ben vast niet de enige die dit tegenkomt...
Daarom hoop ik dat mensen nog aanvullend advies kunnen geven, misschien mensen die zelf ooit tegen dit probleem aanliepen?

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:02

gewoon wachten, de klik komt hopelijk vanzelf wel. En misschien moet je paard nog wennen aan je hulpen?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 20:27

schrappie schreef:
gewoon wachten, de klik komt hopelijk vanzelf wel. En misschien moet je paard nog wennen aan je hulpen?

eerder dat ik moet wennen aan haar := (of misschien wel beide)
Ze is zo gevoelig voor kuitdruk dat m'n instructrice af en toe vraagt 'liet jij haar nou stappen of deed ze het zelf?'
Ik ben dat sensibele nog niet echt meester maar hoe scherper de hulp, hoe scherper haar reactie (vb. met alleen kuitdruk draaft ze aan, hakje erbij geeft een sprong voorwaards...*nee geen schopjes, puur druk)

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:42

Ik lees dat je een draver hebt..... Hoelang heb/rij je haar? Is ze al lang onder het zadel?
Ik heb zelf ook een draver, en die gooide eerst ook heel hoog op. Ze was nog heel groen, kon haar balans nog niet goed vinden.... Maar met veel oefenen gaat dit steeds beter.... Probeer eerst de ontspanning te vinden.Lekker met het koppie omlaag.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 21:10

Ik ben gek op dravers, dit is de eerste waar het niet lekker loopt eerlijk gezegd.
Hoe heb je dat balans probleem opgelost? Hier worstelen wij ook erg mee.

De ontspanning lukt wel, in stap zeker maar dan komt de draf en gaat het mis.
Galop is al niet veel beter, rechte stukken wel maar die wendingen..poeh die zijn scherp hoor.

sterre49

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:31

Ik ben er ook nog lang niet hoor, maar ik ik rij eigenlijk ook alleen maar buiten,en heel af en toe eens in de bak. Maar vooral veel naar beneden rijden, en als ze met haar hoofd omhoog probeert te komen gelijk weer vragen en beetje been geven, en vooral niet vast houden, maar wel contact houden. Galop vind die van mij ook nog heel moeilijk en dat gaat vaak ook nog heel hard en bochten pfffff haha.....

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:47

Hihi je hebt wel een hoge pet op van me, Stephanie :)

Goed dat je een topic hebt aangemaakt en ik ga dit zeker volgen. Vond het erg leuk (en handig) om Silke te rijden want ik begrijp nu nog beter je issues met haar. Maar een heleboel valt aan te sleutelen, geef de moed nog niet op! (tenzij je het natuurlijk echt niet meer ziet zitten).
Ik zal morgen nog wat inhoudelijker reageren met mn instructrices-petje op.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 21:48

Dat balans probleem is iets waar veel jonge paarden last van hebben, zeker paarden die van nature gefokt zijn voor snelheid. Hier kan je heel goed mee aan de slag hoor :j. Onder andere longeren met bijzet en het lopen van balkjes. Let er wel op dat je dit heel rustig opbouwt, omdat je pony de tijd moet krijgen om genoeg spieren te ontwikkelen om zichzelf te kunnen dragen.

Ik heb een tijdje een paard gereden die enorm veel moeite had met het vinden van haar balans. Was ook erg gevoelig voor kuitdruk maar omdat ik normaal vrij grote, 'lompe' paarden rijd had ik daar erg veel moeite mee. Dit zorgde ervoor dat ze het ene moment door de bak vloog, dan weer heel langzaam liep etc. Totaal geen constant tempo!
Met haar bleek dat het gewoon te snel ging voor haar. Veel rust en onder andere veel grondwerk heeft enorm geholpen. Ze is de hele zomer ook lekker mee naar buiten geweest om kilometers te maken en ze voelt zich al veel zekerder.

Ik zou dus niet teveel doelen stellen voor jezelf en je pony. Geef jezelf de tijd om aan elkaar te wennen! Als je de kans hebt, ga dan lekker ontspannen buiten rijden. Gewoon kilometers maken en de juiste spieren kweken en daarna dressuurmatiger aan de slag.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:15

Ik kon met mijn draver in 1e instantie ook niet fatsoenlijk draven, ze ging plat door de bocht, hoofd hoog, te snel, gooide mij over op haar andere been, ging soms over in galop of telgang. Het was BIJNA een reden geweest haar niet te kopen; ik was helemaal weg van haar, maar op moment dat ik in draf overging met proefrijden dacht ik OMG, dit lijkt he-le-maal nergens op! had geen feeling met wat ze deed, leek wel een kameel ofzo. Maar de 2e keer ging al iets beter dus toch maar op gewaagd :)
Ik heb met haar gewerkt aan ontspanning, balans en soepelheid oa door les in/oefenen met rechtrichten. Oa schouderbinnenwaarts aan de hand en onder het zadel heel veel in stap op de volte gewerkt, daarna ook schoudervoor onder het zadel (eerst op de volte en daarna rechtuit). Daarnaast heel veel gelongeerd, oa met bodywrap. Tijdens bosritten oefeningetjes gedaan als slalom door een bomenrij, stelling vragen, wijken.
Op een gegeven moment viel het kwartje, ze kon ineens aan de longe ontspannen stofzuigen en kort daarna ook onder het zadel. Het been overgooien en andere gangen-probleem was al eerder verdwenen, maar vanaf dat moment was ze ook in normaal tempo te rijden in draf, zelfs op de volte, ze kon ontspannen en de balans was veel beter. Toen ze eenmaal met de rug ontspannen kon draven was ze veel beter uit te zitten: ik heb zelfs een keer met barebackpad kunnen draven!
Dit heeft alles bij elkaar wel vele maanden geduurd, ook omdat ik maar 3x per week reed en daarvan maar 1 of 2x echt dressuurmatig bezig was, het zal wel sneller kunnen als je intensiever traint denk ik.
Op het moment kan ik niet rijden maar train ik Rosa verder aan de longe, ook aan de dubbele longe, dit werkt supergoed. Ze kan nu bijv mooie overgangen maken met hoofd laag en achterbeen goed eronder geplaatst.
Dat supergevoelig voor druk van je benen had ze in 1e instantie ook, maar is vanzelf wat minder geworden. Ze blijft gevoelig en dat vind ik erg prettig, maar het is niet meer zo dat ze wegspurt als je je been aanlegt.
Maar ik denk dat ook bij jouw draver nog best eea kan verbeteren, neem de tijd, zoek de onstpanning en wees blij met kleine stapjes, dan zal het vast steeds beter gaan!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:35

Ik heb veel dravers gereden en klaar gemaakt voor de verkoop.
Voorwaats neerwaarts is een goede oefening
Ook helpt het vaak om zelf in een rustige tempo te blijven lichtrijden.
Ik werkte overgins vaak eerste in de stap aan bepaalde oef.

Ook balkjes draven behoorde tot de training.
Galop deed ik door een balk in de hoek neer te leggen.

Met geduld kom je al heel ver, en aan zo paard moet nu eenmaal gesleuteld worden en heb je niet 1 2 3 voor elkaar.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:41

Lastig ik ken het,maar dan met een tuiger. Die gooide ook ontzettend hoog op,dat was gewoon niet grappig meer..
Uiteindelijk heb ik ook op hem goed door kunnen zitten.
Je gaat het steeds beter aanvoelen. Dus mischien heel lastig wat ik zeg maar oefening baart kunst en inderdaad lekker km maken om die spieren te kweken :)
Succes iniedergeval!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:02

Je zegt dat je gek op haar bent, en zij op jou. Dat het met het vertrouwen goed zit. Ik lees niets over bijvoorbeeld een verschil in ambities; een lui paard en fanatieke ruiter bijvoorbeeld. Of het niet overeenkomen van het kunnen van jou paard en jou ambities, of andersom.
Anders gezegd: de basis heb je, en die is het belangrijkst! De dingen die jij noemt zijn allemaal dingen om aan te werken, dingen waar je aan kúnt werken. Ga ervoor! Werk samen met je paard naar steeds meer verbeteringen toe onder leiding van instructie.

Neem de tijd die ervoor nodig is, als je je niet instelt op dingen als 'dan moet zij dit of dat kunnen' maar openstaat voor 'hoe lang het nodig heeft' sta je meer open voor je paard en je eigen verbeteringen in plaats van een einddoel.
Ook aan de hand kun je de gangen, de souplesse en de houding van je paard verbeteren door bijvoorbeeld rechtrichten, lange lijnen en bepaalde grondwerkoefeningen.

AnoukLizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:40

met mij en me pony klikte het eerst ook niet na wat tijd kwam alles goed! :D

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 19:42

raya, verschil in ambities is er niet.
Zij houd niet van bakwerk, ik ook niet.
Ze is duidelijk op haar best als we buiten stappen, geniet ik ook heel erg van. :)
Ze heeft zeker de energie om te gaan boscrossen maar dan moet eerst de basis goed zijn en dat is toch bakwerk dan.
Grondwerk en NH doen we veel en verder samen lui zijn in het weiland :P

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:16

Als ze meer spieren krijgt, meer balans krijgt, dan wordt het makkelijker.

Maar het zou ook aan het zadel kunnen liggen. Heb je verschillende zadels uitgeprobeerd. Sommige zadels laten je meer 'zitten' dan andere zadels. Dit kan je misschien helpen het gewiebel uit te zitten.
Ik rijd een heerlijk paard bij, maar hij heeft net een nieuw zadel. Op het oude zadel reed ik heerlijk. Op het nieuwe zadel ben ik mijn evenwicht nog erg aan het zoeken, ik ben steeds bang dat ik er voor af val omdat ik zo heel erg mijn evenwicht kwijt ben. Op het oude zadel kon ik gewoon goed rijden. Ik ben verbaasd dat het zoveel verschil kan uitmaken. Zeker omdat de eigenaar wel goed zit in het nieuwe zadel.

Succes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:23

Rider01 schreef:
Ik ben gek op dravers, dit is de eerste waar het niet lekker loopt eerlijk gezegd.
Hoe heb je dat balans probleem opgelost? Hier worstelen wij ook erg mee.

De ontspanning lukt wel, in stap zeker maar dan komt de draf en gaat het mis.
Galop is al niet veel beter, rechte stukken wel maar die wendingen..poeh die zijn scherp hoor.

Klikt heel vervelend, maar zoek een instructeur die ervaring heeft met dravers herscholen!
Dat is n.l heel anders dan willekeurig welk ander paard ook! Langere weg en veel...heel veel.. geduld!!!

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:46

Instructrice heeft zelf een draver dus heeft wel wat ervaring kunnen we stellen :P

TS heeft een barefoot cheyenne. Deze geeft heel veel beenvrijheid (maat 2) en een barefoot zit heel anders dan een boomzadel. Je moet echt zelf zitten en zelf een goede houding aannemen. Ik denk dat voor haar inderdaad een ander zadel interessant zou zijn voor haar eigen zit maar heb begrepen dat ze boomloos wil blijven rijden.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 18:37

Denk niet dat het aan het zadel ligt, had daar op andere paarden geen last mee (met uitzitten van gangen) ;)

Kreeg van een vriendin van mij de tip om een flink stuk rechtuit te draven met Sil.
Misschien ook makkelijk voor het paard dat zij weer even haar tempo kan vinden en ik lekker goed in het ritme kan komen zonder vervelende wendingen.

Charlie, zou dat op de wei daar een idee zijn?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:42

Dat lijkt me een goede tip van je vriendin, ik wou het ook al zeg. Ga gewoon lekker op buitenrit, kilometers maken! Lange stukken rechtuit draven. :j

Edit; en dan bedoel ik samen met een vriendin bijvoorbeeld, gewoon puur genieten, dan ontspan je, en als je je er niet op concentreerd gaat het waarschijnlijk veel beter wanneer je gespannen bent omdat je je eraan ergert.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 18:50

Voor jou om het gevoel te krijgen en beter te gaan zitten, proberen het simpel te houden.
Als dat voor jou betekend lekker eindeloos rechtuit buiten in het bos of wat dan ook en ze is braaf buiten,
lekker dat doen.
En dan onderweg heel bewust aan je zit werken.
Dus netjes zitten, ontspannen etc.
Je zit dan niet met naderende bochten en onbalans, vanuit het paard (en de ruiter?)

En goede instr. is ook wel heel fijn.

(overigens stuiter ik momenteel ook rond op mijn paard, niet als hij "gewoon" loopt, maar als knopje ik ga extra mijn best doen aangaat, oef...
Dan weet ik echt niet meer hoe ik moet blijven zitten, moet ik nog echt aan wennen.
Voelt heerlijk in het opzicht je voelt de kracht en de souplesse, maar ooooh jongensssss wat wordt ik dan een geklutst butskonijn.... |(
Maar ook wij blijven oefenen. Hij houdt zijn standje "extra" toch nog maar korte stukjes vol (kost veel kracht) en ik ook, dus we leren samen verder)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:07

Rider01 schreef:
Denk niet dat het aan het zadel ligt, had daar op andere paarden geen last mee (met uitzitten van gangen) ;)

Kreeg van een vriendin van mij de tip om een flink stuk rechtuit te draven met Sil.
Misschien ook makkelijk voor het paard dat zij weer even haar tempo kan vinden en ik lekker goed in het ritme kan komen zonder vervelende wendingen.

Charlie, zou dat op de wei daar een idee zijn?

Mmmm vertrouw je Sil daarmee? Je kunt hele lange stukken draven ja, maar dan moet je haar wel in draf kunnen houden :j
En zoals jij ook al zei, dan eerst een keer alleen stappen zodat ze weet dat het grote weiland geen race weiland is.