Ik heb Calato nu bijna 3 maand, wat gaat de tijd snel!
In juni ben ik het avontuur aangegaan een 6 jarige hengst te kopen die sinds november vorig jaar zadelmak is.
Erg weinig ervaring voor zijn leeftijd dus, maar begrijpelijk, want het was echt een slap slungeltje toen hij toekwam.
Activiteit en voorwaarts zijn waren begrippen die hij niet kende.
Hij deed wel wat je hem vroeg, draven/stappen/galopperen, maar liefst met niet al te veel moeite.
Hij bleef steeds heel hoog in de aanleuning, blokkeerde zichzelf hierdoor, ging niet lekker meer door het lijf en zijn eigen reactie was gaan stijgeren als er doorgevraagd/activiteit werd.
Gelukkig heb ik goede begeleiding, waar we nu 2x per week lessen. We zijn totaal terug gekeerd naar het begin. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, enkel dit. Met lange lijnen en hem te tijd geven zijn eigen lichaam te leren kennen. De longeerzweep is een handig hulpmiddel gebleken omdat het respect voor mijn been/spoor/zweep nihil was. Komt wel door zijn hengst zijn denk ik grotendeels.
Daarnaast ook proberen om die ontspanning in hem te krijgen zodat hij zich los zou laten en lekker over die rug zou gaan.
Stilaan werd hij sterker, wijd lopen achteraan werd veel minder en is nu zo goed als verdwenen.
We zijn door diepe dalen gegaan en hebben al hard gezwoegd.
Niveau is moeilijk te zeggen, misschien net B
Bedoeling is om de dressuurbasis bij te schaven en daarna stilaan te gaan uitbrengen op jumping.We zijn er nog llaaaaaannnnggg niet, maar vandaag gaf hij mij zo'n super gevoel en toevallig werden er foto's genomen!
Ik weet dat mijn houding belabberd is! Waar ik vroeger gecomplimenteerd werd omwille van mij stille beenligging is helaas een drastische verandering ontstaan
Om van te huilen gewoon. Op andere paarden heb ik dit niet, afgezien dat ik heel erge kapstokken heb ontwikkeld.
Op dit paard wel. Ik klem geloof ik nogal met mijn knieën waardoor ik nogal krampachtig ga zitten. Tips om dit weer af te leren, ik hoor het graag!
Voor de nieuwsgierigen: Calato zal over een maandje aan zijn leven als ruin beginnen.
Helaas begint hij zich echt hengst te voelen, hoewel hij wel heel braaf is, maar laat een merrie passeren die hem interesseert, en weg is concentratie en welkom blokkade en diens gevolgen.
Inrijden op wedstrijd op deze manier zou daardoor onmogelijk zijn.
Oja, de slof hangt er aan uit PURE VEILIGHEID. Calato kan soms fris zijn en bokken/ rodeo gaan houden, dit is bij mij nog nooit verkeerd gegaan (mede dankzij de slof waardoor ik zijn hoofd weer omhoog kreeg), maar bij mijn trainer wel en dat was geen leuk gezicht.
De slof wordt onder geen enkele omstandigheid gebruikt om mijn paard naar beneden te werken, hangt altijd los.
Ondanks alles ben ik zo blij met dit paard, mijn geloof in hem is geen minuut geweken.
We hebben een 'klik' zoals ze dat noemen, alleen moeten we wel nog wat watertjes doorploeteren.

Hallo!

Frisheid even testen.. Ja, dit paar wordt zowaar opnieuw "ingereden".
Wel mooi over de rug

Los, eerst even een moeilijk moment, het rechtmaken. Blokkade duidelijk zichtbaar

Niet zo blij

Beetje instellen naar binnen toe, om meer over de rug te gaan krijgen

Stappauzes tussendoor want die stelten moeten het hele boeltje nog aankunnen

Was super blij hoe hij hier aanpakte! Helaas lijkt op de foto zijn mond wat open te hangen, maar het is nogal een kauwer op het bit.

Tot slot enkele galopfoto's, tevens zijn beste gang

Daar wil hij altijd teveel in de verzameling terug komen, daarom rijden we voorlopig enkel vooruit

Lieve stoere vent kwam even kijken of hij geen suikertje kreeg
En wat een lange benen heeft hij !!