The Big Black Stallion Calato @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

The Big Black Stallion Calato @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:19

In navolging van dit topic [RIJ-ITP] Nieuwe aanwinst Calato v.Calato- A dream came true! eindelijk opvolging! (Na lang twijfelen)

Ik heb Calato nu bijna 3 maand, wat gaat de tijd snel!

In juni ben ik het avontuur aangegaan een 6 jarige hengst te kopen die sinds november vorig jaar zadelmak is.
Erg weinig ervaring voor zijn leeftijd dus, maar begrijpelijk, want het was echt een slap slungeltje toen hij toekwam.
Activiteit en voorwaarts zijn waren begrippen die hij niet kende.
Hij deed wel wat je hem vroeg, draven/stappen/galopperen, maar liefst met niet al te veel moeite.
Hij bleef steeds heel hoog in de aanleuning, blokkeerde zichzelf hierdoor, ging niet lekker meer door het lijf en zijn eigen reactie was gaan stijgeren als er doorgevraagd/activiteit werd.
Gelukkig heb ik goede begeleiding, waar we nu 2x per week lessen. We zijn totaal terug gekeerd naar het begin. Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts, enkel dit. Met lange lijnen en hem te tijd geven zijn eigen lichaam te leren kennen. De longeerzweep is een handig hulpmiddel gebleken omdat het respect voor mijn been/spoor/zweep nihil was. Komt wel door zijn hengst zijn denk ik grotendeels.
Daarnaast ook proberen om die ontspanning in hem te krijgen zodat hij zich los zou laten en lekker over die rug zou gaan.
Stilaan werd hij sterker, wijd lopen achteraan werd veel minder en is nu zo goed als verdwenen.
We zijn door diepe dalen gegaan en hebben al hard gezwoegd.
Niveau is moeilijk te zeggen, misschien net B ;) Bedoeling is om de dressuurbasis bij te schaven en daarna stilaan te gaan uitbrengen op jumping.
We zijn er nog llaaaaaannnnggg niet, maar vandaag gaf hij mij zo'n super gevoel en toevallig werden er foto's genomen!

Ik weet dat mijn houding belabberd is! Waar ik vroeger gecomplimenteerd werd omwille van mij stille beenligging is helaas een drastische verandering ontstaan |(
Om van te huilen gewoon. Op andere paarden heb ik dit niet, afgezien dat ik heel erge kapstokken heb ontwikkeld.
Op dit paard wel. Ik klem geloof ik nogal met mijn knieën waardoor ik nogal krampachtig ga zitten. Tips om dit weer af te leren, ik hoor het graag!

Voor de nieuwsgierigen: Calato zal over een maandje aan zijn leven als ruin beginnen.
Helaas begint hij zich echt hengst te voelen, hoewel hij wel heel braaf is, maar laat een merrie passeren die hem interesseert, en weg is concentratie en welkom blokkade en diens gevolgen.
Inrijden op wedstrijd op deze manier zou daardoor onmogelijk zijn.

Oja, de slof hangt er aan uit PURE VEILIGHEID. Calato kan soms fris zijn en bokken/ rodeo gaan houden, dit is bij mij nog nooit verkeerd gegaan (mede dankzij de slof waardoor ik zijn hoofd weer omhoog kreeg), maar bij mijn trainer wel en dat was geen leuk gezicht.
De slof wordt onder geen enkele omstandigheid gebruikt om mijn paard naar beneden te werken, hangt altijd los.

Ondanks alles ben ik zo blij met dit paard, mijn geloof in hem is geen minuut geweken.
We hebben een 'klik' zoals ze dat noemen, alleen moeten we wel nog wat watertjes doorploeteren.

Afbeelding
Hallo!

Afbeelding
Frisheid even testen.. Ja, dit paar wordt zowaar opnieuw "ingereden".
Wel mooi over de rug

Afbeelding
Los, eerst even een moeilijk moment, het rechtmaken. Blokkade duidelijk zichtbaar

Afbeelding
Niet zo blij

Afbeelding
Beetje instellen naar binnen toe, om meer over de rug te gaan krijgen

Afbeelding

Afbeelding
Stappauzes tussendoor want die stelten moeten het hele boeltje nog aankunnen

Afbeelding
Was super blij hoe hij hier aanpakte! Helaas lijkt op de foto zijn mond wat open te hangen, maar het is nogal een kauwer op het bit.

Afbeelding

Tot slot enkele galopfoto's, tevens zijn beste gang ;)
Daar wil hij altijd teveel in de verzameling terug komen, daarom rijden we voorlopig enkel vooruit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lieve stoere vent kwam even kijken of hij geen suikertje kreeg <3

Poekiemansss

Re: The Big Black Stallion Calato @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:25

Prachtig paard!
Zoals je zelf al aangeeft; je houding is een punt om aan te werken.
Ook vind ik hem zo nu en dan iets te diep lopen.
Verder ziet het er goed uit.

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:32

Zoals gezegd, hij loopt iets te diep op een aantal foto's. Verder oogt het wel ontspannen !! Leuk paard, met wat meer spieren erop zal hij nog veel veranderen :j En wat een lange benen heeft hij !! :D

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:33

Ik vind het goed uitzien en heb ook uit je verhaal het idee dat je goed aan het werken bent en een goede weg volgt. Goed hoe je met de slof bezig bent (het idee erachter) maar doe hem asjeblieft net iets strakker. Van die eennalaatste galopfoto krijg ik echt de kriebels, hangt ie me net te los. Als ie met zijn benen slaat in een gekke bui slaat ie er zo doorheen!! Veel succes samen :)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:33

Succes met dit dier, de begeleiding is goed om erbij te hebben, puur al omdat er vanaf de grond meer te zien is dan soms op het paard te voelen.

Zo heel slecht vind ik je houding nog niet, inderdaad je benen/kapstokken waardoor je het spoortje er wel indrukt,vooral in galop.
Probeer wat terug te blijven zitten en niet te veel voorover, handen rechtop om ze niet onbewust toch vast te zetten :)

Vind je zo'n losse slof niet een beetje eng? Omdat je typt dat ie wel eens wil steigeren?

ach zo slecht ziet het er allemaal niet uit, veel succes!

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:37

o ja dat was ik ook vergeten zeggen, zijn slof mag op bepaalde foto's iets korter denk ik, als hij dan eens gek doet kunnen zijn voorbenen er anders in vast komen te zitten :)

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 10:54

Dat hij af en toe te diep loopt is inderdaad zo. Al heb ik hem momenteel liever iets te diep, dan dat hij zich gaat opspannen en vast gaat zetten bovenaan. Al mag dit zeker geen gewoonte worden! Ik zal er op letten.
Heb straks les dus dan kunnen we er extra aan werken :)

Over de slof hebben jullie ook wel gelijk.
Het is vooral nog zoeken naar net niet te veel, net niet te weinig in alles (aanleuning, tempo, slofgebruik,..) Maar dat komt wel goed :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:02

Stoer paard! Jullie zijn een mooie combinatie.
En niet te snel daar bovenin rijden hoor! Gewoon lekker wat ronder en dieper. En dit hoeft dan niet zozeer ook echt heel lang in de hals te zijn, maar wat dieper en ronder kan geen kwaad. Op een wedstrijd zet je z'n kop er maar weer op. Als je 'm nu teveel daar hoog en bovenin rijdt, zal 'ie snel verstrakken.

Daarnaast mag 'ie wat harder gevoerd worden vind ik.

Iig succes en lekker veel km's maken!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:18

Jemig wat een bakbeest! Echt een knap ding.

ik vind het wel wat strak ogen, de lengtebuiging is ook niet helemaal in orde, hij houd daar wat vast in zn lichaam. Probeer hem veel te schakelen en dan ook echt reactie vanachter verlangen en volte vergroten volte verkleinen etc om soepel in zn lijf te krijgen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:14

Verry Pretty boy, en je zit keurig hoor, je bent iig lekker mee met zijn beweging, en je rijdt er lekker aan,houdt 'm lekker naar voren bedoel ik, zijn neus er nog wat meer uit, maar dat komt nog wel!
Ga je hem hengst houden?

RoMi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:20

Om te beginnen, wat een mega super paard heb je onder je billen.

Probeer wat naar voren te kijken, waar je heen zit, ik ken dit probleem, zelf doe ik dit ook onbewust, maar ik begin me er steeds bewuster van te zijn.
Probeer je tenen wat meer naar binnen te draaien (op sommige foto`s kapstokvoeten zichtbaar ;)).

Heel veel plezier en succes verder

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:33

Wow, wat een gaaf paard heb je daar!
Je houding is helemaal niet zo slecht hoor. Let alleen wel op je handen, deze houd je niet op alle foto's mooi rechtop. En wat betreft de kapstokken; jezelf eraan blijven herinneren dat je je tenen naar voren moet draaien, en misschien kun je het aan je instructeur/instructrice vragen of hij/zij er meer op wil letten.
Wat betreft het gebruik van de slof en de houding van jouw paard ga ik mee met het commentaar van hierboven.
Succes, en ga zo door.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 15:56

Bedankt voor al de complimenten en bijdrages!!!

Smeetjoew: Dat is idd het plan :)
Over het bijvoeren: Hij is al een pak bijgekomen door extra eten, en nu geven we ook merriebrokken + Maïsolie bij. Veel meer durf ik hem echt niet te geven, eerst zien hoe 't verder evolueerd :)

Vilouma: Hij inderdaad nog wat strak, maar ik ben wel al heel blij met dit beeld, omdat hij eerst nog strakker was. De rest komt vanzelf wel denk ik.

freeride: nee, volgende maand wordt hij gecastreerd ;)

Qua houding zal ik proberen alle tips op te slaan ;) Nu nog in praktijk weten te brengen..

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:00

Ik wil je een compliment geven voor je slof gebruik!!! Zo vaak zie je een slof te strak hangen, das bij jou niet het geval!!! +:)+

charmedxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 16:17

hii wat een leukertje !!!
Voor dat bijvoeren eventjes roi word ook snel te dun dus voer ik hem grasbix is eigenlijk koeievoer maar kan voor paard ook geen kwaad en alleen ,aar om dikker te maken en dus word hij er nier drukker door als roi wat dunner word gooi ik elke dag een schep grasbix meer mee is ie na paar dagen weer normaal :p

Veel dooroefenen met buigen gewoon wat spiertje erop dan heb je supper paard
Suc6!

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:00

Teresa misschien ken je me wel nog van op kamp vroeger. Ik had je topic al een stipje gegeven omdat ik het zo'n schoon paard vond. De derde keer dat ik het bekijk vandaag en had nu pas door dat jij het was door naar je profiel te kijken; terwijl ik je gezicht toch herken, nu ik kijk. Ik kon gewoon niet met men ogen van je paard af!! Haha best wel grappig.

Echt een super mooi paard! En ik kan weinig tot geen commentaar geven. het enige dat ik lijk te missen op de stap en draf foto's is een drang voorwaart maar het is al veel verbert zeg je dus het zal allemaal wel inorde komen. Echt wauw! Veel succes bij het uitbrengen op concours, ook fototjes plaatsen he!!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:13

Wat een ontzettend gaaf paard zeg! Hij loopt zoals al gezegd iets te diep. Met goede begeleiding en wat meer spieren komt het helemaal goed. Ik vind je houding trouwens ook niet zo slecht hoor, als je van je puntjes bewust bent en er tijdens het rijden op let komt het helemaal goed!

xcares

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:27

Heel mooi en stoer paard! Ziet er ook leuk uit.
Wat gezegd is over de slof ben ik het mee eens, goed gebruik, maar probeer m iets strakker te hebben, hij hing ook op een aantal fotos rechts (?!) strakker dan links, maar dan nog steeds niet te strak!

Wat je zelf al aangeeft je houding, dat is inderdaad een puntje om aan te werken. Wat jij hebt gehad met je benen heb ik zelf ook gehad, bij mij heeft het geholpen om mijn beugels met een strotouwtje aan mn singel vast te maken zodat die niet ver konden bewegen en ik op die manier leerde mn benen stiller te houden. Daarbij weet ik niet of jouw sporen echt nodig zijn, aangezien het nog een jong paard is. Als je namelijk redelijk met je voeten naar buiten rijdt, prik je onbewust met je spoor, en kan hij op langere duur ongevoeliger worden aan het been..

Verder vooral veel plezier, want het ziet er hartstikke leuk uit! & Vooral genieten van je knappe paard <3

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:00

mooi paard!
Jammer dat hij gecastreerd wordt.
Slofgebruik is prima ,alleen je prikt hem lek met je sporen.
Het zou jammer zijn als hij daar nu al ongevoelig voor wordt.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:24

RoMaReToFel: Bedankt!!!:D

Nann_ Ook bedankt :)

Hé Flavia! Wat leuk!! Lang geleden ;) Bedankt voor de complimenten.
En dat je de voorwaarts nog mist, dat is ook zo, hoewel ik al héél blij ben met de verbetering.
Dit paard heeft dat echt nooit gekend, of hij negeert het soms ook gewoon. Dat komt vooral door zijn hengst zijn denk ik.

xcares: Sporen zijn écht heel hard nodig, zonder dat zou ik gewoon in een olifant zitten porren.
Dus ja, ongevoelig kan je hem al noemen Geerke. Alleen is hij zo bij mij toegekomen ;)
Ik moet er gewoon veel meer op gaan oefenen dat hij reactie heeft op mijn been/spoor, maar dat ik hem erna ook gerust laat. Probeer ik hard aan te werken. Maar Rome is niet in 1 dag gebouwd :)

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:58

Knap paard! Vooral op de draf foto's zou hij nog wat meer over de rug mogen komen maar dat geef je zelf al aan. Voor de training loopt hij zeker niet te diep! Lastig als ze zich zo strak houden weet ik helaas uit ervaring ;)

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:26

Wat een gigantisch gaaf paard is dat zeg!! Echt een knapperd!

Probeer niet de hele tijd te drijven en hierbij je been op te trekken, zelf rechterop gaan zitten, been lang drukken.

Het diepe lopen van je paard vind ik niet storend, het mag wat minder, maar liever zo los en laag over de rug dan een valse knik.

Ik vind dat je hem netjes rijd, zelf nog wat beter en netter gaan zitten en dan is het plaatje compleet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:34

Ik zie dat je al wat meer aan het voeren bent want ik vind hem nogal schraal ogen, er gaat wat veel lucht onder die buik door.
Verder goed dat je hem laat castreren, meer rust in dat koppie. Good stallions make great geldings.
Over de slof ga je me niet horen.
En wat betreft je houding: niet naar beneden kijken, tussen de oren van je paard kijken. Zit je automatisch ook meer rechtop.
En verder vind ik jullie een mooie combi...had alleen een echt zwart paard verwacht nav de titel :D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:42

Je rijd zeer netjes.. Goed dat je hem laat castreren, ten eerste zit hij zichzelf niet in de weg, en hoop ik voor je dat hij ook wat minder flegmatiek word..

Succes, het is echt een prachtpaard, daar mag je wel wat trotser op zitten! ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:03

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.