Probleempje met aan de teugel rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shayen08

Probleempje met aan de teugel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 12:51

Ik start met mijn pony nu M1, en liep (tot voor kort) lekker aan de teugel.
Maar sinds ik meer 'opwaarts moet rijden' wil ze niet meer aan de teugel en gaat ze met haar hoofd in de staak.
Voor de M is dat een best groot probleem.
Het zou kunnen dat sinds ik met mijn handen wat hoger heb ze wat minder lekker loopt.
Of dat ik meer met mijn teugels doe??(ook al voel ik dat niet)
Maar of dat de oorzaak is weet ik niet...
Wie kan een tip geven??
Ik heb al de andere topics over aan de teugel rijden al afgezocht en ben daar niet veel wijzer uit geworden.
Laatst bijgewerkt door shayen08 op 06-09-11 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Teet_91

Re: Probleempje met aan de teugel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:54

Mmh lastig, het klinkt dus alsof ze moeite heeft met hoger oprichten. Heb je les? Wat zegt je intructrice ervan?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 12:57

Maar je rijdt toch niet altijd in dezelfde houding mag ik hopen? je hebt nl trainen (basis) en proefgericht rijden.....

Teveel/altijd proefgericht rijden, gaat de bovenlijn van vastzitten en gaat ten koste van je basis ;)
Je paard moet wel over de rug blijven lopen en nageefelijk blijven...

ik train mijn paard altijd lager ingesteld (over de rug) en op het einde van de training stel ik hem hoger (proefgericht) in...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:05

Als je een probleem aan de voorkant hebt, komt dat vrijwel altijd doordat je paard niet voldoende impuls heeft en de aanspanning niet in orde is. Ik kan het van hier natuurlijk niet goed zien, maar het lijkt erop dat je paard zich wegdrukt als je je handen hoger zet dat zou betekenen dat je toch teveel op de hand rijdt.
Rij in het losrijden lekker lang en laag en lekker rond om ze los te maken. Dan ga je aan het werk met kort schakelen, schouder binnenwaarts, wat wijken links en rechts daarmee krijg je ze (ook zonder je handen hoger te zetten) al wat meer hogerop. Dat is m.i. voldoende oprichting voor de M1.

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:19

Het erge is dat ik mijn pony niet laag en rond kan rijden of op de hoogte dat ik zelf wil. Dat snapt ze niet en heeft ze volgens mij nooit goed geleerd.(achteraf gezien wel heel stom) Hoe kan je dat een pony goed leren??

Het zou best kunnen dat ik te veel met mijn handen doe, maar te weinig impuls is het zeker niet. Ook zodra ik ga wijken komt ze met haar hoofd omhoog. Ik denk dat haar rug erg vast zit alleen weet ik niet wat ik daaraan kan laten doen. Mijn pony wordt ong. om de maand gemasseerd.

Wel bedankt voor de tips.
Hier een foto voor dat ze niet meer rond wilde lopen.Afbeelding
1 van er na komt zsm

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:27

shayen08 schreef:
Het erge is dat ik mijn pony niet laag en rond kan rijden of op de hoogte dat ik zelf wil. Dat snapt ze niet en heeft ze volgens mij nooit goed geleerd.(achteraf gezien wel heel stom) Hoe kan je dat een pony goed leren??

Het zou best kunnen dat ik te veel met mijn handen doe, maar te weinig impuls is het zeker niet. Ook zodra ik ga wijken komt ze met haar hoofd omhoog. Ik denk dat haar rug erg vast zit alleen weet ik niet wat ik daaraan kan laten doen. Mijn pony wordt ong. om de maand gemasseerd.

Wel bedankt voor de tips.

In dat geval ben je gewoon helemaal nog niet toe aan oprichting in welke vorm dan ook. Waarschijnlijk is je pony dan ook niet echt los in de rug (ook al voelt het wel zo, ze zal zich ergens nog vasthouden) en is je verbinding ook niet in orde. Impuls lijkt me twijfelachtig, bedenk heel goed dat een voorwaarts of snel paard niet persé impuls heeft, echte impuls komt vanachteruit. Als je dan been geeft dan voel je dat achterbeen gewoon aantrekken, gaaf is dat. En ik denk zomaar dat je pony dat nu helemaal niet kan...
Dit kan je zeker oplossen, maar niet via de pc...je pony moet leren wat verbinding is, hoe ze de hand moet volgen en jij moet leren flexibel om te gaan met hoofd en halshouding en deze op een manier leren gebruiken die voor verbetering zorgt.

Wat ik je aan zou raden, maar dat is heel zwaar zeker omdat je nog jong (en waarschijnlijk fanatiek) bent. Trek er een jaar voor uit om dit probleem op te lossen, zoek een hele goed instructie (en dat is zeker niet degene die je nu hebt want dan was je niet nu pas tegen dit probleem aangelopen!) en ga eraan werken. Je zal er ontzettend veel van leren, je zal ook even heel erg terug naar de basis moeten (en dat kan af en toe heel saai en lastig zijn om vol te houden) maar als het je lukt ben je jezelf eeuwig dankbaar dat je het gedaan hebt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:29

Dan mist je pony dus de basis en loop je daarom nu vast....heb je geen goede instructie?
want een goede instucteur of instructrice kan je vast verder helpen met het bijbrengen van de basis.

Thuis kun je eventueel ook longeren met bijzet/pesoa zodat je pony over de rug/nageefelijk kan leren lopen.

lovealvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:30

haai ik weet niet hoe u rijd maar mischien juist minder met je hand rijden en meer met je benen
zo kan je een paard ook goed de m laten lopen
ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb
xx veel sucses

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:30

Nageeflijkheid moet komen vanuit ontspanning, wat _Esther_87_ ook zegt,
zoek een goede instructrice die jullie daarmee kan helpen :)

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:35

Ik wil indd nieuwe instructeur zoeken en erg gaan oefenen, maar er is 1 probleem: Ik woon op texel dus kan ik niet echt goed aan goede instructie komen:( 1 van de beste instructeurs van Texel wil geen kinderen les geven zegt ze terwijl ze wel andere kinderen les geeft:( en nu ben ik bezig met een andere goede maar die is erg duur(heb ik er wel voor over!!) en weet ik ook nog niet of zij wil. Je hebt helaas niet zo veel keus hier....

lovealvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:36

(zit je in noord holland)
ik heb dabn een top instructriese

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:38

Is er niemand van Bokt die op M/Z niveau of hoger rijdt en wat kennis in huis heeft die je verder kan helpen? Volgens mij zijn er die wel...
Zo iemand hoeft misschien niet eens de benodigde diploma's te hebben, maar wel weten waarover ze praat :) en die zijn meestal ook niet zo duur ;)

Ik zou eens een oproepje plaatsen hierzo :j ik kan me voorstellen dat het aanbod op Texel beperkt is....

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:41

lovealvaro schreef:
(zit je in noord holland)
ik heb dabn een top instructriese

ja texel ligt in NH

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:42

shayen08 schreef:
Ik wil indd nieuwe instructeur zoeken en erg gaan oefenen, maar er is 1 probleem: Ik woon op texel dus kan ik niet echt goed aan goede instructie komen:( 1 van de beste instructeurs van Texel wil geen kinderen les geven zegt ze terwijl ze wel andere kinderen les geeft:( en nu ben ik bezig met een andere goede maar die is erg duur(heb ik er wel voor over!!) en weet ik ook nog niet of zij wil. Je hebt helaas niet zo veel keus hier....

Ja ik zag het, dat maakt het wel heel lastig...Ik hoop dat je toch iemand vind, je komt op mij heel serieus en fanatiek over en zou het echt hartstikke zonde vinden als je geen goede instructeur vind omdat je toevallig een beetje in een uithoek woont...Vind het jammer dat ik helemaal in Brabant woon, ik zou jou echt heel graag willen helpen.
Ik denk trouwens dat als je iemand vind, het wel verstandig is een tijdje geen wedstrijden te rijden. Het heeft toch geen zin om te gaan als je pony niet netjes nageeflijk blijft en de extra spanning die het met zich meebrengt (van ik heb dit weekend wedstrijd dus het moet nu goed gaan) kan je dan voorlopig missen als kiespijn lijkt me zo. En als je hiermee lekker een tijdje aan het werk gaat is het alleen maar extra leuk om straks weer wedstrijden te rijden als het wel goed gaat!

lovealvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:44

:p oke oke niet gezien

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 13:45

_Esther_87_ schreef:
shayen08 schreef:

Ja ik zag het, dat maakt het wel heel lastig...Ik hoop dat je toch iemand vind, je komt op mij heel serieus en fanatiek over en zou het echt hartstikke zonde vinden als je geen goede instructeur vind omdat je toevallig een beetje in een uithoek woont...Vind het jammer dat ik helemaal in Brabant woon, ik zou jou echt heel graag willen helpen.
Ik denk trouwens dat als je iemand vind, het wel verstandig is een tijdje geen wedstrijden te rijden. Het heeft toch geen zin om te gaan als je pony niet netjes nageeflijk blijft en de extra spanning die het met zich meebrengt (van ik heb dit weekend wedstrijd dus het moet nu goed gaan) kan je dan voorlopig missen als kiespijn lijkt me zo. En als je hiermee lekker een tijdje aan het werk gaat is het alleen maar extra leuk om straks weer wedstrijden te rijden als het wel goed gaat!

Dat is zeker zo. Ik had zondag een wedstrijd en toen had ik 162 en 167 punten. Dan heeft het ook niet zo veel zin om dan mee te doen. Ik ga niet perse voor de prijzen maar winstpunten zijn altijd welkom:)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 13:54

Ja inderdaad, leuker om te gaan als je weet dat je in ieder geval een puntje kan rijden...En ach, af en toe een prijsje is ook welkom toch ;)

Maar weet je wat het vaak is, als je aan zo'n basis ding gaat werken, zal je meestal merken dat andere dingen ineens heel moeilijk zijn voor je pony. Je gooit als het ware even haar hele systeem overhoop, en het duurt even voordat ze alles weer snapt. Het zou bijvoorbeeld zomaar kunnen dat ze ineens geen nette overgangen meer maakt, slecht aangaloppeerd op je hulp, schouderbinnenwaarts even weer heel moeilijk vind of nog iets anders niet meer snapt. Dat komt vanzelf weer goed, maar het geeft heel veel frustratie als je dan wedstrijden gaat rijden, wat voor jullie allebei niet leuk is.
Maar, als het na een tijdje beter gaat en je aanleuning in orde is, zal je merken dat je oefeningen ineens juist veel beter gaan en dat is natuurlijk waar je het voor doet! Ik denk dat er dan best het een en ander op zijn plaats zal vallen, dat het ineens allemaal klopt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 14:01

Ts ik zou oproepje plaatsen hier op Bokt of aan goede combinaties op concour vragen bij wie zij lessen?

Ik denk dat er toch wel iemand op Texel moet zijn die je verder kan helpen (al dan niet gediplomeerd, maar met ervaring)

Succes :)

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 15:57

@Listiglistje: bij ons op texel mag je niet lessen als de instructeur geen diploma heeft, dat is echt vervelend.
Ik denk dat ik wel een goed instructeur op texel heb gevonden. (ooit gehoord van Van der Linden? zij fokken top paarden en die worden bijv. gereden door edward gal enz. De vrouw van de eigenaar, daar krijg ik les van.)
@Esther: een prijsje is indd ook wel een keertje leuk :J Ik ga maar hard oefenen!!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:07

ja die paardenfokkerij ken ik wel :j
zag ook dat ze in een ander topic geadviseerd werd [EA-GZ] [GZ] dressuur instructie Texel

Beter nu meer investeren in goed les en vooruit komen, als minder en vastlopen....beter voor je eigen ontwikkeling en je pony!

Succes en fijn dat je snel iemand gevonden hebt!

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 16:08

helemaal mee eens!!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:09

zelf woon ik ook in noord-holland, vriendin van mij woont in den helder, heeft haar paarden staan bij manege noot.
Ken je die of manege bruin niet bellen, of die eens langs kunnen/willen komen?
Afstand Den helder - texel is op zich niet heel ver..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 17:04

Je hebt een mooie pony en je bent serieus bezig. Dat op zich is al een compliment waard. En die goede instructie komt er ook wel, nog maar even goed zoeken. Succes in ieder geval!

shayen08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 21:09

Heel erg bedankt voor je opbeurende reactie!!! (babootje)
Ik ga hard op zoek naar een nieuwe instructie, heb er wel mischien een maar moet nog even aan haar vragen of ze nog plek heeft.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:10