Welke hulpen zou jij wel kunnen weglaten tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zithulpen
12 (3%)
Teugelhulpen
76 (19%)
Beenhulpen
26 (6%)
Stemhulpen
100 (25%)
Extra hulpen (Zweep, sporen)
176 (45%)

Totaal aantal stemmen: 390

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:20

Zou jij zonder aandrijven kunnen rijden, puur op je zit?
Of zou je beter zonder hoofdstel uit de voeten kunnen, maar dan ook zonder iets in je handen te hebben?

Geef in de poll aan welke soort hulpen jij best zou kunnen missen :) Je mag meerdere opties selecteren!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Welke hulpen zou jij wel kunnen weglaten tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:25

Met alleen zit en been kan er een heleboel. Teugels zijn wel makkelijker om het geheel wat te begrenzen maar zonder kan bv. een slangenvolte ook prima.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:26

Daar ben ik het mee eens, het enige waar ik zelf dan slecht in ben is een gang terug rijden, alleen op zit.
Maar ik zou zithulpen echt niet kunnen missen!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:32

zit,stem en beenhulp zou ik niet kunnen missen. teugels een beetje maar sporen en zweep kan ik makkelijk missen

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:36

sporen en zweep kan vrijwel iedereen missen..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:38

Eens zien...
Flame rijd ik op een neckrope, omdat je daar nog een beetje mee kunt begrenzen (zeker bij bijv. wijken), maar zonder lukt ook.

Mijn eigen paardje Modena geef ik geloof ik nooit been. Vind ze namelijk drie keer niks. Doe alle voorwaartse hulpen op mijn stem bij haar. Beenhulpen kan ik ook nog missen.

Sporen en zweep zijn bij mij voor probleemgevalletjes en verfijning, momenteel ook niet nodig.

Alleen mijn stem is voor mij heel belangrijk. Ze doen hier alles op klakken met de tong, kusjes, of gewoon een JA!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:40

Haha, ja, sommige paarden krijgen natuurlijke een speciale behandeling :)

En over die sporen en zweep: Dat is ook wat ik in 1e instantie dacht, en toch zijn er mensen die zonder hun paard niet vooruit krijgen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:40

Sturen met mijn zit en ik rijd meestal op de stem.Ben "luie" ruiter :o :D

Zweep gebruik ik eigenlijk alleen maar om op de knopjes te drukken bij de stoplichten om over te steken :P

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:42

Tinky12 schreef:
Zweep gebruik ik eigenlijk alleen maar om op de knopjes te drukken bij de stoplichten om over te steken :P

Haha, ja dat kan ook nog natuurlijk :D

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:44

Tinky12 schreef:
Sturen met mijn zit en ik rijd meestal op de stem.Ben "luie" ruiter :o :D

_O-
Die ga ik onthouden!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:49

:o Mijn zweep is multifunctioneel hoor,gebruik hem voor veel dingen.Je kunt ook goed honden en fietsers mee op een afstand houden :) O:) Ik heb hem tijdens het rijden niet nodig voor mijn paard...misschien vlieg of daas wegjagen of kriebelen als hij ergens jeuk krijgt onderweg.

Bij nader inzien KÁN ik eigenlijk niet zonder zweep :=

O...voor het drukken op de knopjes moet je natuurlijk weg even je zweep omdraaien he :D Met dunne gedeelte is het lastig om knoppen in te drukken :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 04-09-11 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:50

Ja, oke....

Maar dan voor het rijtechnische gedeelte, hè? :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:51

Laaavo schreef:
Maar dan voor het rijtechnische gedeelte, hè? :D

Tsja...rijtechnisch...weet niet of het op knoppen drukken van stoplichten daar ook bijhoort :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:55

Stem is het allerbelangrijkst (alleen al voor de oudste als check of je er nog wel op zit, als ik een kwartier lang niets zeg gaat ze omkijken :') ), stoppen, harder, zachter en achteruit kan allemaal puur op stem. Zo leuk, als ik samen met een kennisje rij reageren beide dames op mijn stem. Zeg ik bv 'whoa' staan er twee paarden stil, geeft hele grappige situaties soms. :D

Als ik links of rechts roep lopen ze gewoon rechtdoor, dus daar gebruik ik dan zithulpen voor. Op die momenten dat ze wat eigenwijs zijn leg ik één of meerdere benen aan en als het dan echt moet komt er een 'teugelhulp' (daar versta ik ook maar even neckreining onder aangezien ik met hoofdstel rij) door.
In principe kunnen we dus met heel weinig af, helaas ben ik geen perfecte ruiter, rij ik twee merries die niet te beroerd zijn om er een eigen mening op na te houden en ligt het er maar net aan wat we doen, wat maakt hoeveel soorten hulpen ik gebruik.

Alleen de sporen en zweep, die gebruik ik niet. Spoortjes is niet nodig en met een zweep, zelfs alleen als begrenzer, kan ik gewoon niet overweg, ik sla mijzelf nog eerder een oog uit dan dat ik een paard een duidelijke hulp ermee geef (zelfs longeerzwepen zijn levensgevaarlijk in mijn handen, heb de striemen gewoon in mijn nek staan :o ).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:55

Er is geen enkele hulp die ik weg kan laten. Misschien de stemhulp in een later tijdstip van de opleiding van mijn paard, maar een klikje met de tong is versnellen, en het woordje whoa is onvoorwaardelijk halthouden, maakt niet uit hoe hard we gaan. En "easy" is terug van galop naar draf of draf naar stap.

Met mijn benen stuur ik mijn paard, dito met zithulp. Teugels zou eventueel nog zonder kunnen, maar zover ben ik nog lang niet. En spoor is voor mij verfijning van de hulp.

Wat zou je weg kunnen laten om zo te kunnen rijden?:

http://www.youtube.com/watch?v=dEaMI5PkLIM

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:56

Tinky12 schreef:
Tsja...rijtechnisch...weet niet of het op knoppen drukken van stoplichten daar ook bijhoort :D

Ik weet niet in hoeverre jij stoplichten regenkomt als je gewoon in de bak traint :D (Tenzij je buiten traint natuurlijk)...
Ik heb het over hulpen die bedoelt zijn om je paard iets duidelijk te maken :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:58

ik kan alles wel missen behalve stem hulp,

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:02

Cassidy schreef:
Er is geen enkele hulp die ik weg kan laten. Misschien de stemhulp in een later tijdstip van de opleiding van mijn paard, maar een klikje met de tong is versnellen, en het woordje whoa is onvoorwaardelijk halthouden, maakt niet uit hoe hard we gaan. En "easy" is terug van galop naar draf of draf naar stap.

Met mijn benen stuur ik mijn paard, dito met zithulp. Teugels zou eventueel nog zonder kunnen, maar zover ben ik nog lang niet. En spoor is voor mij verfijning van de hulp.

Nou, in ieder geval een cap, rijbroek, en laarzen :D

Ik vind het een heel mooi filmpje, wat een goede commmunicatie hebben die 2...

Ik weet niet hoever jouw paard in de opleiding zit, maar hierbij lijkt het me logisch dat je je hulpen nog niet kan missen.

Verder wil ik even duidelijk maken dat ik met deze poll niet probeer te zeggen dat je ook verschillende hulpen weg kan laten tijdens het rijden!
Ik vroeg me gewoon af wie wat zou kunnen missen (paard in opleiding; niks, ander paard van andere bokker; alles behalve stemhulpen)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:03

Pluizebolpum schreef:
Alleen de sporen en zweep, die gebruik ik niet. Spoortjes is niet nodig en met een zweep, zelfs alleen als begrenzer, kan ik gewoon niet overweg, ik sla mijzelf nog eerder een oog uit dan dat ik een paard een duidelijke hulp ermee geef (zelfs longeerzwepen zijn levensgevaarlijk in mijn handen, heb de striemen gewoon in mijn nek staan :o ).

En hierom vind ik het fijn als mensen ook nog een reactie geven.
De 1 is principieel tegen sporen en zweep, de ander kan er niet mee overweg en gebruikt het daarom niet.

Dat maakt nogal een groot verschil!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:10

Cassidy schreef:

Ze rijd op haar gewichts- en beenhulpen en met haar stem.Fijne combinatie om te zien :)

Laaavo...ik rijd eigenlijk nooit in een bak.Mijn jongens en ik houden van afwisseling dus echt trainen onder het zadel doe ik niet in de bak.Aan de andere kant kun je natuurlijk ook zeggen dat mijn bak zo groot is dat er wegen doorheen lopen en dus verkeerslichten nodig zijn :D
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 04-09-11 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:11

Ik heb niets tegen sporen, zweep, hulpteugels, zadel met of zonder boom, verschillende optomingen, rijwijzes en disciplines. Overal heb je mensen tussen zitten die weten wat ze aan het doen zijn, en ook overal nitwits die hun mening al klaarhebben zonder door te vragen waarom iemand doet wat hij aan het doen is of de spullen gebruikt die hij gebruikt.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:12

Tinky12 schreef:
Laaavo...ik rijd eigenlijk nooit in een bak.Mijn jongens en ik houden van afwisseling dus echt trainen onder het zadel doe ik niet in de bak.Aan de andere kant kun je natuurlijk ook zekken dat mijn bak zo groot is dat er wegen doorheen lopen en dus verkeerslichten nodig zijn :D

Haha, wat een luxe.... ;)
Leuk dat je buiten traint, trouwens, zouden meer mensen af en toe moeten doen :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:31

Cassidy schreef:
Ik heb niets tegen sporen, zweep, hulpteugels, zadel met of zonder boom, verschillende optomingen, rijwijzes en disciplines. Overal heb je mensen tussen zitten die weten wat ze aan het doen zijn, en ook overal nitwits die hun mening al klaarhebben zonder door te vragen waarom iemand doet wat hij aan het doen is of de spullen gebruikt die hij gebruikt.

_/-\o_

Laaavo...vind ik ook,zie nog teveel mensen die enkel rondjes in een bak rijden en dan nog het liefst een binnenbak.Paard en ruiter hebben een frisse wind nodig tussen de oren,lekker afwisselen.Paarden houden wel van een avontuurtje,blijven ze vrolijk van :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:31

Om een goedopgevoed paard enigszins te laten doen wat je wilt (alsin: slangenvolte, halthouden, achterwaarts, overgangen) heb je denk ik niet veel nodig. Om een paard correct uitgevoerde dressuuroefeningen (incl. juiste stelling en buiging, impuls en netjes rechtgericht) te laten doen ontkom je in mijn ogen niet aan in elk geval begrenzing, beenhulpen en je zit :)

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:08

Ik kan het zonder zwepen, sporen enz. Maar ook zonder stemhulp. Mijn pony luistert erg goed naar been en ze weet al snel wanneer ze bijv. sneller moet stappen of juist moet gaan draven. Zonder zit en beenhulp zou ik ergens nergens komen. :') Ik doe eigenlijk best veel met mijn teugels nu ik er zo over nadenk maar dat komt ook omdat mijn pony het sturen nogal lastig vindt en laten we zeggen dat ze ehh.. nogal ondeugend is.