Paard op de handrem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Paard op de handrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:41

Ja het klinkt heel grappig maar dat is het niet eigenlijk.

Mijn paard wil nog weleens als je aan het rijden bent de handrem erop gooien en gaat dan stilstaan, ze wil NIET vooruit meer, been geven, sporen, zweepje erbij niets helpt, alleen als er iemand bij in de bak staat en met de zweep erachter zwiept gaat ze weer lopen.

Meestal is dit in de eerste 30 minuten dat je rijdt, de ene keer meer dan de andere keer, paard is nagekeken door dierenarts, tandarts en fysio en heeft niets.

Zijn er mensen bekend met dit probleem en hoe heb jij het opgelost?

Anoniem

Re: Paard op de handrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:43

Tja, nog strenger zijn. Paard neemt je gewoon in de zeik. En blijkbaar helpt been niet, dan de zweep helaas. Neem eens een springzweepje mee, en dan bovenhands. En niet lief zijn.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:44

Ik ben niet op dat moment absoluut niet lief, maar ze vertikt het echt, ook dan loopt ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:46

Charaz schreef:
Ik ben niet op dat moment absoluut niet lief, maar ze vertikt het echt, ook dan loopt ze niet.

Nog harder slaan. Haha klinkt wel heel erg :P

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:47

Langere rijzweep nemen doet wonderen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:49

Hengel voor zijn neus met een wortel eraan of je duwt er 20 eurocent in en anders wat hete peper in zijn reet :+

Nee ff zonder gein, dit gedrag moet je niet pikken, geen reactie op je been, zweep of spoor is gewoon ongehoorzaamheid....
en wie niet horen wil moet maar voelen! Desnoods tig tikken achter elkaar in zijn liezen met een lange zweep of bullepees ~~}> niet aaien maar zwaaien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:50

Kan je een aanleiding vinden wanneer ze stil gaat staan? Bijvoorbeeld als je een bepaalde oefening vraagt, of altijd na de galop oid?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:51

Pentax schreef:
Langere rijzweep nemen doet wonderen.

Een longeerzweep dan :D ?

Ik heb een hele lange zweep en ga vanmiddag weer eens kijken hoe ze reageerd, de ene keer doet ze het 2 keer en kan ik daarna prima met haar werken, de andere keer blijft ze het gewoon volhouden en ze wint nooit, altijd krijg ik haar toch weer aan de gang.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 08:51

Blijheid schreef:
Kan je een aanleiding vinden wanneer ze stil gaat staan? Bijvoorbeeld als je een bepaalde oefening vraagt, of altijd na de galop oid?

Zover ik er nu opgelet heb niet, wel merk ik dat ze snelle wendingen moeilijk vind en het dan eerder doet dus ik probeer nu veel lange lijnen te rijden, maar ook dan doet ze het.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:53

Joolien schreef:
Charaz schreef:

Nog harder slaan. Haha klinkt wel heel erg :P

Jij bent nota bene degene die vind dat paarden te weinig met respect behandeld worden en maakt je daar vreselijk druk over in allerhande topics, en dan trek je direct deze conclusie?

Je weet niet of de training te eenzijdig is, verveelt het het paard om altijd hetzelfde te doen? Je weet niet of het paard vanaf het punt van inrijden altijd heeft moeten werken of ook wel eens rust heeft gehad, is het dier het niet gewoon even zat (ja, dat kan... of werken jullie wel 365 dagen per jaar?)?, zit het dier goed in zijn lijf (geen vastgelopen bespiering of ander ongemak door een smakker in het land, of gewoon door te intensief trainen of verkeerd trainen)?, heeft het dier een echt goed passend zadel, bit, en is het verder exterieurmatig geschikt voor wat je ervan vraagt?, in hoeverre rijdt de ruiter zelf prettig... heeft de ruiter een onafhankelijke zit en is de ruiter rustig met de handen?, heeft het dier buiten het rijden om een lekker leven (kan het veel buiten lopen met andere paarden en krijgt het voldoende ruwvoer?)?

Pas als je redelijk eerlijk antwoord kunt geven op bovenstaande vragen heb je een idee waar je het moet gaan zoeken.

Een paard heeft altijd een goede reden om niet te willen doen wat je vraagt.... Pas wanneer je daar eerlijk naar kijkt en concludeert dat alles op alle fronten klopt kun je die mep uitdelen... maar misschien is die niet eens meer nodig dan....

Ik steunde jouw mening wel degelijk Joolien... maar dit is echt te kort door de bocht en staat haaks op wat je verder verkondigd... sorry.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:56

Jeetje moeilijk zeg als je er zo eentje hebt. Lijkt me niks.
Ik zou consequent alleen een tijdje rijden als je iemand bij je in de bak had met de longeerzweep en hem samen met die persoon gehoorzamer aan jouw hulpen krijgen.
Dus jij geeft been, paard reageert niet, meteen longeerzweep erachter en dan belonen als hij vooruit gaat. En dat herhalen, herhalen, herhalen. Zo leert het paard dat hij op jouw kleine hulp voorwaarts moet en dat hij dan beloond wordt..

Maar goed, dat is een leuk verhaal maar ik ken paarden die gewoon echt niet wilden en dan heb je wel een probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:56

Oké, het mooiste is natuurlijk als je het voor kan zijn, dus als je een patroon kan vinden wanneer ze stopt.
Doe je zelf nog dingen anders? Bijvoorbeeld op sommige dagen met een dressuurzadel rijden, en andere dagen een springzadel en doet ze het bij een van de twee meer? Of doet ze het vaker als je de dag ervoor moeilijk werk gedaan hebt, of juist naar buiten geweest bent? Hoeveel afwisseling heb je in je rijden/werken met je paard?

Je mag wat mij betreft best aanpakken als ze zomaar stopt en nergens naar luistert, voorkomen is natuurlijk altijd beter. Met blijven aanpakken heb je ook paarden die zich helemaal gaan afsluiten en dan ben je echt ver van huis.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:59

Als slaan niet helpt dan zou ik het vooral niet proberen met nog harder slaan.

Wat ben je zelf aan het doen op zo'n moment? Probeer zelf zo correct mogelijk te blijven rijden en zo geconcentreerd mogelijk. Rechtop zitten, ritme tellen in je hoofd, zelf actief rijden, dan volgt het paard vanzelf. Overgangen voorwaarts heel actief inzetten (groter gaan lichtrijden bijvoorbeeld), desnoods met een stemhulp. Blijf eerlijk rijden en gelijk vanaf het begin zelf actief. Probeer je eigen energie over te brengen op het paard. Mocht paard niet reageren op energie, stemhulp, beenhulp dan pas een tik met de zweep.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:04

Blijheid schreef:
Je mag wat mij betreft best aanpakken als ze zomaar stopt en nergens naar luistert, voorkomen is natuurlijk altijd beter. Met blijven aanpakken heb je ook paarden die zich helemaal gaan afsluiten en dan ben je echt ver van huis.

Mijn nieuwe exemplaar is er zo eentje.... die gaat soms ook ineens op de rem...
Hij is gewoon te jong ingereden en er is al best veel van hem gevraagd op zijn vorige adres.
Hij is nog steeds piepjong, dus ik begin weer opnieuw.... met zeer veel beleid, dier moet eerst weer eens het werken met plezier gaan associëren...

9 uit 10 keer is weigeren/ staken/ blokkeren toch het verlies van bereidwilligheid om iets voor de ruiter te doen, wel iets om over na te denken.... normaal gesproken zal een paard altijd willen meewerken... dat is inherent aan het 'dier' paard.
Zo'n paard 'verstard'... Hard aanpakken resulteert 9 uit 10 keer in nog veel meer spanning = spierspanning = geen resultaat.
Ik zou het eens over een hele andere boeg gooien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:08

Apple schreef:
Als slaan niet helpt dan zou ik het vooral niet proberen met nog harder slaan.

Wat ben je zelf aan het doen op zo'n moment? Probeer zelf zo correct mogelijk te blijven rijden en zo geconcentreerd mogelijk. Rechtop zitten, ritme tellen in je hoofd, zelf actief rijden, dan volgt het paard vanzelf. Overgangen voorwaarts heel actief inzetten (groter gaan lichtrijden bijvoorbeeld), desnoods met een stemhulp. Blijf eerlijk rijden en gelijk vanaf het begin zelf actief. Probeer je eigen energie over te brengen op het paard. Mocht paard niet reageren op energie, stemhulp, beenhulp dan pas een tik met de zweep.

Dit is een fijne post!
Probeer het paard inderdaad te laten ontspannen, nodig het aan om in het ritme te blijven.... Adem zelf goed in en uit, zorg dat je ontspant, aai het dier over de hals... laat het even ontspannen, en nodig het uit voorwaarts te gaan. Kijk niet in de nek van je paard maar vooruit, waar je naartoe wil... ver vooruit... richt je energie daarop.
Desnoods kun je met je zweep lichte tikjes op de flank & schouder beurtelings geven in het ritme van de stap, hele lichte aanmoedigingen.
Als je hem vaak hebt gemept associeert hij een zweep echter met pijn... dus dat zou jammer zijn... in dat geval kun je kiezen voor een zweep in een andere kleur.... (geen grapje, werkt echt zo).

Als het dier dan nog steeds niet loopt.... kijk of je ernaast wel op hele kleine aanwijzingen het dier voorwaarts kunt houden.
Dat is toch de basis.
Het gaat om het vertrouwen in de ruiter en de wil voor die ruiter te werken....

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:14

Niet voorwaarts, dan maar achterwaarts. En dan niet een klein stukje, maar een meter of 20 minimaal, tot ie doorheeft dat dat dus niet grappig is en hij zelf weer naar voren wil. Heel vlot achterwaarts laten gaan, hoeft verder niet netjes maar terug moet ie. Hebben de meeste best een hekel aan en ze hebben ontzettend snel door dat gewoon voorwaarts blijven prettiger is, bijkomend voordeel is dat je niet in gevecht gaat.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:17

Die van mij deed/doet dat ook. Ze heeft soms moeite met kijken en lopen tegelijk. Ik ben er van lieverlee achter gekomen dat ze in de meeste gevallen in haar ooghoeken iets heeft gezien wat ze eigenlijk beter wil bekijken. Dan stopt ze dus en wil ze omdraaien om het even beter te bekijken.
In eerste instantie gaf ik daar aan toe, maar toen ging ze het gebruiken om onder het werk uit te komen.
Nu vind ik dus dat ze maar gewoon moet doorlopen.
Ik heb ook van alles geprobeerd. Zweep of sporen hielpen niet. Tot nu toe werkte het nog het beste als ik de teugel opzij beweeg en haar hoofd naar opzij 'trek'. Dan bleef ze nog vrij lang staan, want ze is hartstikke soepel, maar op een gegeven moment moet ze echt wel een been verzetten. In het begin hebben we dus veel al zigzaggend door de bak of het bos gereden, maar na verloop van tijd is het stilstaan minder geworden. Het gebeurd nog wel eens, maar dan is een kleine aansporing al genoeg om haar weer aan het lopen te krijgen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:20

Blokker jij hem niet op een bepaalde manier? nog harder slaan zal geen optie zijn.....

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:22

Ik zou haar gewoon lekker laten stil staan laat haar maar wachten. tot dat zij weer gaat lopen en laat haar dan nog maar langer wachten.
Dan hoef je niet te slaan schoppen ect.
wachten. jij moet op haar wachten? okey maar dat moet zij op jou wachten. al duurd het een uur/! ze zullen het niet leuk vinden.

Of...

vraag haar achterwaards tot ze niet meer wilt. en dan hald houden. na een tijdje zal ze wel hebben dit is niet leuk!

achterwaards is voor een paard niet fijn omdat het vluchtdieren zijn! ik doe het ook als mijn paard stout is hup naar achtern jij! en dan gaat het weer goed.

ik hoop dat dit u helpt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:22

_Esther_87_ schreef:
Niet voorwaarts, dan maar achterwaarts. En dan niet een klein stukje, maar een meter of 20 minimaal, tot ie doorheeft dat dat dus niet grappig is en hij zelf weer naar voren wil. Heel vlot achterwaarts laten gaan, hoeft verder niet netjes maar terug moet ie. Hebben de meeste best een hekel aan en ze hebben ontzettend snel door dat gewoon voorwaarts blijven prettiger is, bijkomend voordeel is dat je niet in gevecht gaat.

Okay... dus direct straffen zonder dat je weet waarom het paard het doet? Er altijd vanuit gaan dat ene paard moedwillig ettert?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:24

Wat een aparte manieren worden hier neergezet zeg....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:25

suuzepuus schreef:
Wat een aparte manieren worden hier neergezet zeg....

Nou ja, mensen gaan er vooral direct vanuit dat het paard moedwillig ettert omdat het daar genoegen in schept en niets WIL doen...
Ergens wel stuitend... dan worden er heel wat paarden onterecht op hun nummer gezet lijkt me...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:26

Ninx schreef:
_Esther_87_ schreef:

Okay... dus direct straffen zonder dat je weet waarom het paard het doet? Er altijd vanuit gaan dat ene paard moedwillig ettert?

Aan voorwaarts gaan doe ik inderdaad nooit concessies nee. En als een paard lichamelijk zoveel mankeert dat hij niet meer kan lopen, komt dat niet alleen in het rijden tot uiting. Maar aangezien ts duidelijk aangeeft dat dit paard nagekeken is, was dat dan naar voren gekomen lijkt mij zo. Maar een stakend paard word met wat pech later een steigerend paard, dus hoe sneller dat eruit is, hoe beter. Ze mogen het best laten weten als ze iets moeilijk vinden, maar niet door stil te gaan staan, dat nooit. Simpelweg omdat dat in bepaalde situaties te gevaarlijk kan zijn of kan worden. En zeg eens eerlijk, vind jij een stuk achterwaarts zetten echt vergelijkbaar met keihard naar voren slaan?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:27

Een paard denkt niet zo als wij en kan niet pesten. er is een rede dat dit dier dat doet. Aangezien hij nagekeken is door artsen zal dat waarschijnlijk goed zitten. Misschien dat TS onbewust anders gaat zitten en daarmee het paard blokkerd?
Door te gaan slaan ed wordt het denk ik alleen maar erger en gaat het paard vervelend worden (steigeren) dat lijkt me niet handig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:29

ts heeft nergens gezegd dat het paard gecheckt is.... mijn hele lijst aan checkpunten ben ik in geen enkele post tegengekomen.
9 uit 10 keer is de kans nu eenmaal erg groot dat iets in het handelen van de ruiter dit gedrag veroorzaakt, en dat kun je heel breed zien.
Je zult dit vriendelijk MOETEN oplossen om de bereidwilligheid tot werken van je paard weer terug te krijgen...