Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Norton schreef:De mijne is idd buiten ook heel voorwaarts. Met wandelen bedoelde ik echt wandelen aan de hand. Ik rijd mijn paard altijd met zweep en sporen en hij heeft eigenlijk nooit striemen of wonden. En hij krijgt af en toe een behoorlijke tik als hij tegen mijn benen inkomt. Dat is dat gedrag wat jij bedoeld. De mijne vertoont dat ook meer in het begin als ik er net op zit. Ik rijd met sporen met grove wielen (nu zal ik heel bokt wel over me heen krijgen) die zijn minder scherp dan een gewone stompe spoor. Bovendien reageert Norton al op het rammelen van de sporen. Vaak reageert hij ook goed op klik geluidjes of als ik roep kom op voorwaarts. Overgangen rijd ik ook op stem. Ik weet dat dit niet conform de regels is maar soms is een oplossing zoeken beter dan vechten.
liljebo schreef:ER zijn natuurlijk ook gewoon een aantal paarden (en al helemaal onder de koudbloedpaarden) die simpelweg een hekel hebben aan piste-werk.
Vaak zijn dat superpaarden om mee buiten te rijden, vanwege hun stabiele karakter, maar niet zo geschikt om echt mee te dressuren e.d. met wedstrijden als doel. Simpelweg omdat ze het niet leuk vinden.
(onze paarden moet ik daar ook niet mee aankomen)
Ik vraag me dan af of je dat met deze paarden ten koste van alles moet willen...
persoonlijk denk ik dat je met wedstrijdambities een paard zou moeten zoeken wat uit zichzelf graag werkt (in de piste.) en zo'n koudbloedje wat er geen lol aan heeft moet overlaten aan de recreatieruiter die op zoek is naar een betrouwbaar beestje.
Lijkt mij voor allebei een betere oplossing.
Gaat het echter om het paardje zelf en wil je hem beslist houden, dan zul je wellicht de keuze moeten maken om te focussen op dingen zoals buitenritten, wandelen, misschien trailoefeningetjes of beetje VD of zo
Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander om alles uit de kast te halen om een paard ergens in te kunnen zetten waar hij eigenlijk geen lol aan beleefd.
Het rijden moet voor beiden leuk zijn.
Norton schreef:Wel, wat je beschrijft is exact wat ik bedoel!
Ik rij ook met een dressuurzweep (geen super lange, maar een tussenmaatje). Ik rij met gewone kleine, stompe sporen en bij mij heeft hij nog nooit wonden of striemen ofzo gehad.
Ik gebruik ook regelmatig stemhulpen als hij weer eens stom doet, en meestal reageert hij hier wel op.
Ik wil liever geen sporen met wieltjes gebruiken, omdat ik liever af en toe op wedstrijd een andere spoor aandoe die iets meer effect heeft.
Ik heb ook sporen met van die rolletjes (geen wieltjes, maar echt bolletjes die horizontaal rollen, super stomp), maar die gebruik ik eigenlijk nooit.
liljebo schreef:sorry, op de een of andere manier dacht ik dat het om een tinker ging. Denk dat ik twee topics door elkaar heb gehaald.
Nja, het principe is hetzelfde, maar goed... wellicht is het in dit geval dan toch rijtechnisch?
Je schrijft overigens ook dat hij niet voorwaarts is als je dagelijks thuis in de piste rijdt
Dagelijks thuis is wellicht dat ook te veel voor een paard wat van afwisseling houdt?
Wellicht paar keer in de week naar buiten?
Of totaal andere dingen verzinnen ter afwisseling?
Verder zou het natuurlijk ook lichamelijk kunnen zijn, zeker als hij dit eerder niet had.
En omdat je schrijft dat hij in het begin stijf is.
Wellicht bloedonderzoek en eens goed laten nakijken?

Berthaxp schreef:ik zelf vind het net een slecht ding dat als je paard niet snel genoeg gat meteen sporen omdoen en met de zweep erop
als ik mijn paard goed wil door laten lopen maak ik hem helemaal heet en gek. Flink veel overgangen, en goed die achterhand eronder. Uiteindelijk moet je nog de rem vinden haha
het laatste wat je moet doen is flink gaan schoppen, dit werkt alleen maar in zn nadeel. okee 1 xtje mag wel, maar geen 10
Maflinger_S schreef:Je schrijft dat hij vooral in het begin stijf is en ook vooral ´s zomers wat minder vooruit is. Kan het zijn dat hij op een te volle wei staat en tegen bevangen aan zit?