Niet vooruit en niet nageeflijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Niet vooruit en niet nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:15

Ik heb de laatste tijd weer een moeilijkere periode met mijn paard...
Sommige periodes loopt hij als een droom, maar de laatste tijd (vaak in de zomer), wil het weer niet lukken...
Ik krijg hem heel moeilijk voorwaarts, en hij is heel erg tegen de hand (hoofd in de lucht en heel sterk).
Meestal probeer ik hem gewoon voorwaarts te rijden, en als ik een goed stuk gegaloppeerd heb, wordt hij vanzelf iets meer voorwaarts en krijg ik hem gemakkelijker ontspannen naar beneden.
Maar de laatste tijd is het echt niet aangenaam om te rijden.
Ik rijdt met een kleine spoor, af en toe rij ik met een slofteugel (niet heel vaak).
Ik longeer hem regelmatig met zijbinders of slofteugel, en daar loopt hij heel ontspannen en nageeflijk op.
Vroeger was hij met wedstrijd wel heel voorwaarts (gelukkig), maar ik heb het wedstrijd rijden net terup opgepakt, en de eerste wedstrijd was hij helemaal niet vooruit...
De tweede was hij wel al iets meer vooruit, dus hopelijk moet hij er gewoon even terug inkomen.

Mijn zus heeft mijn paard vorige week 1 keer gereden. Zij wil hem absoluut direct naar beneden rijden, waardoor hij absoluut niet vooruit is. Ik heb haar niet zien rijden, maar de volgende dag vond ik hem, en zijn zijkant was helemaal dik en open (van haar sporen) aan 1 kant.

Ik heb hem erna 2 keer gereden, maar omdat het voor hem niet prettig is en omdat het altijd terug een beetje open gaat van het schuren, longeer ik hem nu al een week omdat ik het helemaal wil laten genezen voor ik weer ga rijden.
(En mijn zus gaat er helemaal nooit meer met sporen op!!)

Heeft iemand soms tips hoe ik mijn paard meer vooruit krijg, en gemakkelijker nageeflijk? Ik begin de moed een beetje te verliezen ondertussen...

CM_

Re: Niet vooruit en niet nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:18

Krijgt ie wel genoeg krachtvoer?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:22

Misschien een hele stomme vraag: maar heb je geen les van een goede instructeur/instructrice?

Want die zou je eigenlijk verder moeten kunnen helpen en antwoord geven op al je vragen...vanachter de pc kunnen we je rijkunsten nl niet beoordelen ;)

Aangezien dat je zegt dat ie met longeren wel ontspant en nageefelijk is, verwacht ik een rijtechnisch probleem
of dat je paard ergens last heeft medisch/tanden/zadel (dus dat sowieso even laten checken).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 11:29

Ja, hij krijgt genoeg krachtvoer :-)

Hij is idd op wandeling, met longeren enzo wel goed vooruit, het is alsof hij niet graag in de piste loopt...
Het is vooral in het begin dat hij niet goed voorwaarts is.
Ik krijg springles, en ga binnekort weer op dressuurles.
Ik heb 2 jaar geen dressuurles kunnen nemen omdat ik les neem van een heel goede dressuur leraar, maar dat is meer dan 1uur rijden, en ik had geen vervoer (maar sinds kort weer wel).

Ik probeer veel afwisselend werk te doen, eens een dagje vrij, wedstrijd, wandeling, wat springen, dressuur, ...
Soms doet hij heel moeilijk en met ik even kwaad worden, en daarna is het beter.
Het is soms echt niet aangenaam om te rijden, en binnenkort heb ik terug wedstrijd (springen en dressuur), dus ik moet ook een beetje dressuur rijden en wat trainen :p

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:33

Heb je de evt. problemen die '' listiglistje '' noemde al uitgesloten? Mischien ligt je zadel niet goed meer waardoor hij juist onder het rijden zich niet meer kan ontspannen.
Hoe oud is je paard?
Al geprobeerd om buiten te rijden? Je zegt dat hij met wandelen wel ontspant hoe reageert hij buiten de piste met iemand op z'n rug..

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:09

Ik zou eerst eens kijken naar de medische oorzaken, misschien last van zijn tanden? Kan ook wel eens meewerken aan staakgedrag.

Ik heb zelf een paard wat verknald is en dus alleen maar staakte. Bij zijn vorige eigenaar is hij hiervoor ook naar een africhtingsstal gebracht en daar erg hardhandig behandeld (lees striemen, bebloede buik). Ik heb hem als 7 jarige gekocht en ben bij de basis begonnen. Helaas kwam het niet helemaal meer goed. Echt aan het been is hij niet. Hij is ondertussen 16 jaar en zal nooit meer zo voorwaarts zijn als een "normaal" paard.

Ga niet rijden als zijn buik open ligt van de sporen want dan wordt het nog erger, doe maar wat longeren of wandelen of zo. Probeer hem maar zo veel mogelijk voorwaarts te laten lopen en beloon hem als hij dit ook doet. Veel overgangen en niet te veel klemmen met je benen, je kan beter een keer schoppen als hij niet doorloopt dan continu klemmen daar worden veel paarden lastig van. Je zegt dat hij dit alleen in het begin heeft misschien is hij wel stijf of heeft last van zijn spieren.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:21

als het niet aan jou rijden zal liggen moet je idd verder kijken, zadel, tanden, bit, jammer dat je instucteur zover weg woont maar er is toch vast wel een goede instructeur in de buurt, die jou op korte termijn wat ondersteuning kan geven, en een goede instructeur hoort ook te zien of er onjuistheden zitten bij het zadel, bit, hoofdstel enz.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 13:31

Een medische ookzaak kan er bijna niet zijn. Ook mijn zadel is een tijdje geleden nagekeken.
Met wandelen bedoel ik erop, dus buiten gaan rijden. Dan is hij wel vooruit en gemakkelijk nageeflijk en ontspannen.
Daarom dat ik de laatste tijd veel met hem buiten ga rijden.
In de buitenpiste is het ook beter dan in de binnenpiste...

Het kan zijn dat hij idd wat stijf is in het begin. Meestal gaat hij eerst al een uurtje in de stapmolen, en ik stap hem lang als ik begin met rijden.

Ik vind het raar dat hij in het begin erg moeilijk doet, het lijkt of hij tijd nodig heeft om 'op te warmen'.
Nadat ik een stuk gegaloppeerd heb, is het veel beter. Dan is hij wel goed nageeflijk en meer vooruit.
Ik weet niet of iemand nog zo een paard heeft dat moet 'opwarmen'?

Nu hij open ligt rij ik zeker niet! (ben trouwens nog altijd boos op mijn zus!)
Ik had 2 keer gereden omdat mijn benen lager komen, maar het was toch nog open geschuurd.
Ik ga pas terug rijden als het helemaal genezen is.
(ik heb hem in die 4 jaar dat ik hem heb trouwens nog nooit open gedaan, zelfs niet als hij geschoren is :-( )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:36

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:36

misschien een x een tikje met je hand op de kont:)

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:37

De mijne is idd buiten ook heel voorwaarts. Met wandelen bedoelde ik echt wandelen aan de hand. Ik rijd mijn paard altijd met zweep en sporen en hij heeft eigenlijk nooit striemen of wonden. En hij krijgt af en toe een behoorlijke tik als hij tegen mijn benen inkomt. Dat is dat gedrag wat jij bedoeld. De mijne vertoont dat ook meer in het begin als ik er net op zit. Ik rijd met sporen met grove wielen (nu zal ik heel bokt wel over me heen krijgen) die zijn minder scherp dan een gewone stompe spoor. Bovendien reageert Norton al op het rammelen van de sporen. Vaak reageert hij ook goed op klik geluidjes of als ik roep kom op voorwaarts. Overgangen rijd ik ook op stem. Ik weet dat dit niet conform de regels is maar soms is een oplossing zoeken beter dan vechten.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:51

Norton schreef:
De mijne is idd buiten ook heel voorwaarts. Met wandelen bedoelde ik echt wandelen aan de hand. Ik rijd mijn paard altijd met zweep en sporen en hij heeft eigenlijk nooit striemen of wonden. En hij krijgt af en toe een behoorlijke tik als hij tegen mijn benen inkomt. Dat is dat gedrag wat jij bedoeld. De mijne vertoont dat ook meer in het begin als ik er net op zit. Ik rijd met sporen met grove wielen (nu zal ik heel bokt wel over me heen krijgen) die zijn minder scherp dan een gewone stompe spoor. Bovendien reageert Norton al op het rammelen van de sporen. Vaak reageert hij ook goed op klik geluidjes of als ik roep kom op voorwaarts. Overgangen rijd ik ook op stem. Ik weet dat dit niet conform de regels is maar soms is een oplossing zoeken beter dan vechten.

Wel, wat je beschrijft is exact wat ik bedoel!
Ik rij ook met een dressuurzweep (geen super lange, maar een tussenmaatje). Ik rij met gewone kleine, stompe sporen en bij mij heeft hij nog nooit wonden of striemen ofzo gehad.
Ik gebruik ook regelmatig stemhulpen als hij weer eens stom doet, en meestal reageert hij hier wel op.
Ik wil liever geen sporen met wieltjes gebruiken, omdat ik liever af en toe op wedstrijd een andere spoor aandoe die iets meer effect heeft.
Ik heb ook sporen met van die rolletjes (geen wieltjes, maar echt bolletjes die horizontaal rollen, super stomp), maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:45

Sporen afdoen, als ie niet voorwaarts is, kom je daarmee al helemaal niet verder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:02

ER zijn natuurlijk ook gewoon een aantal paarden (en al helemaal onder de koudbloedpaarden) die simpelweg een hekel hebben aan piste-werk.
Vaak zijn dat superpaarden om mee buiten te rijden, vanwege hun stabiele karakter, maar niet zo geschikt om echt mee te dressuren e.d. met wedstrijden als doel. Simpelweg omdat ze het niet leuk vinden.
(onze paarden moet ik daar ook niet mee aankomen)

Ik vraag me dan af of je dat met deze paarden ten koste van alles moet willen...

persoonlijk denk ik dat je met wedstrijdambities een paard zou moeten zoeken wat uit zichzelf graag werkt (in de piste.) en zo'n koudbloedje wat er geen lol aan heeft moet overlaten aan de recreatieruiter die op zoek is naar een betrouwbaar beestje.
Lijkt mij voor allebei een betere oplossing.

Gaat het echter om het paardje zelf en wil je hem beslist houden, dan zul je wellicht de keuze moeten maken om te focussen op dingen zoals buitenritten, wandelen, misschien trailoefeningetjes of beetje VD of zo

Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander om alles uit de kast te halen om een paard ergens in te kunnen zetten waar hij eigenlijk geen lol aan beleefd.
Het rijden moet voor beiden leuk zijn.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:33

Ik rij ook met een dressuurzweep (geen super lange, maar een tussenmaatje). Ik rij met gewone kleine, stompe sporen en bij mij heeft hij nog nooit wonden of striemen ofzo gehad.
Ik gebruik ook regelmatig stemhulpen als hij weer eens stom doet, en meestal reageert hij hier wel op.
Ik wil liever geen sporen met wieltjes gebruiken, omdat ik liever af en toe op wedstrijd een andere spoor aandoe die iets meer effect heeft.
Ik heb ook sporen met van die rolletjes (geen wieltjes, maar echt bolletjes die horizontaal rollen, super stomp), maar die gebruik ik eigenlijk nooit.[/quote]

Je zou de spoortjes met rolletjes eens kunnen proberen misschien reageert hij daar wat prettiger op. Ik rijd soms ook zonder hij wordt er niet minder voorwaarts door maar het is dan lastiger om hem te activeren want als ik te veel been geef gaat hij daar tegen plakken. Bij mij werkt de combinatie van stem met bijbehorende been hulp meestal wel goed. Ik laat hem meestal in het begin maar een beetje zijn gang gaan. Hij moet wel actief doorstappen en niet aan mijn benen plakken maar wat hij verder met zijn hoofd doet en of hij wel/niet ontspant dat zoek hij maar uit. Na 15 minuten stap/draf werk wordt dat beter. Mocht hij echt een zo'n irrifase zitten, geef ik hem een fikse tik op z'n kont.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:54

liljebo schreef:
ER zijn natuurlijk ook gewoon een aantal paarden (en al helemaal onder de koudbloedpaarden) die simpelweg een hekel hebben aan piste-werk.
Vaak zijn dat superpaarden om mee buiten te rijden, vanwege hun stabiele karakter, maar niet zo geschikt om echt mee te dressuren e.d. met wedstrijden als doel. Simpelweg omdat ze het niet leuk vinden.
(onze paarden moet ik daar ook niet mee aankomen)

Ik vraag me dan af of je dat met deze paarden ten koste van alles moet willen...

persoonlijk denk ik dat je met wedstrijdambities een paard zou moeten zoeken wat uit zichzelf graag werkt (in de piste.) en zo'n koudbloedje wat er geen lol aan heeft moet overlaten aan de recreatieruiter die op zoek is naar een betrouwbaar beestje.
Lijkt mij voor allebei een betere oplossing.

Gaat het echter om het paardje zelf en wil je hem beslist houden, dan zul je wellicht de keuze moeten maken om te focussen op dingen zoals buitenritten, wandelen, misschien trailoefeningetjes of beetje VD of zo

Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander om alles uit de kast te halen om een paard ergens in te kunnen zetten waar hij eigenlijk geen lol aan beleefd.
Het rijden moet voor beiden leuk zijn.

Ik begrijp je reactie wel, maar mijn paard is helemaal geen koudbloed :+
Vroeger deed ik alleen springwedstrijden, maar op aanraden van mijn dressuurleraar, omdat mijn paard ook super beweegt (als hij er zin in heeft), ben ik ook begonnen met dressuurwedstrijd.
Ik wil helemaal niet alleen wedstrijden rijden, en zou dat nooit doen als mijn paard er geen plezier aan beleefd.
Als ik op verplaatsing ben, is hij juist goed vooruit, en als ik dressuurles heb (dus op verplaatsing), is hij ook goed vooruit en relaxed.
Hij heeft gewoon veel afwisseling nodig.
Vroeger ging ik elke week op wedstrijd en liep hij echt super.
Spijtig genoeg heb ik 2 jaar geen wedstrijd kunnen rijden, en is het begonnen dat hij niet echt vooruit is enzo.
Ik heb alleen nog maar 2 springwedstrijdjes gedaan de laatste tijd, en ik merkte dat hij de 2de keer veeel meer vooruit was.
Het is gewoon, als ik hem elke dag thuis in de piste wil werken, dat hij niet vooruit is...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:57

Norton schreef:
Ik heb ook sporen met van die rolletjes (geen wieltjes, maar echt bolletjes die horizontaal rollen, super stomp), maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

Je zou de spoortjes met rolletjes eens kunnen proberen misschien reageert hij daar wat prettiger op. Ik rijd soms ook zonder hij wordt er niet minder voorwaarts door maar het is dan lastiger om hem te activeren want als ik te veel been geef gaat hij daar tegen plakken. Bij mij werkt de combinatie van stem met bijbehorende been hulp meestal wel goed. Ik laat hem meestal in het begin maar een beetje zijn gang gaan. Hij moet wel actief doorstappen en niet aan mijn benen plakken maar wat hij verder met zijn hoofd doet en of hij wel/niet ontspant dat zoek hij maar uit. Na 15 minuten stap/draf werk wordt dat beter. Mocht hij echt een zo'n irrifase zitten, geef ik hem een fikse tik op z'n kont.[/quote]

Ik denk dat ik vanaf zijn buik genezen is, eens zonder sporen ga proberen, en ook eens de rolletjes (om te zien wat het effect of verschil is).
Ik rij eig een beetje hetzelfde als jij. Ik laat hem in het begin maar doen met zijn hoofd, en probeer hem goed vooruit te krijgen. Dan ga ik een stuk galopperen, en daarna begin ik met hem nageeflijk te proberen rijden.

Ik denk dat ik hem binnen een paar dagen terug zal kunnen rijden, ben benieuwd wat het effect zal zijn...
(Hij zal wel al veel beter lopen omdat ik dan al een week of 2 gelongeert heb...) :p *\o/*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:40

sorry, op de een of andere manier dacht ik dat het om een tinker ging. Denk dat ik twee topics door elkaar heb gehaald.
Nja, het principe is hetzelfde, maar goed... wellicht is het in dit geval dan toch rijtechnisch?
Je schrijft overigens ook dat hij niet voorwaarts is als je dagelijks thuis in de piste rijdt
Dagelijks thuis is wellicht dat ook te veel voor een paard wat van afwisseling houdt?
Wellicht paar keer in de week naar buiten?
Of totaal andere dingen verzinnen ter afwisseling?

Verder zou het natuurlijk ook lichamelijk kunnen zijn, zeker als hij dit eerder niet had.
En omdat je schrijft dat hij in het begin stijf is.
Wellicht bloedonderzoek en eens goed laten nakijken?

Berthaxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:45

ik zelf vind het net een slecht ding dat als je paard niet snel genoeg gat meteen sporen omdoen en met de zweep erop

als ik mijn paard goed wil door laten lopen maak ik hem helemaal heet en gek. Flink veel overgangen, en goed die achterhand eronder. Uiteindelijk moet je nog de rem vinden haha

het laatste wat je moet doen is flink gaan schoppen, dit werkt alleen maar in zn nadeel. okee 1 xtje mag wel, maar geen 10 :P

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:52

Je schrijft dat hij vooral in het begin stijf is en ook vooral ´s zomers wat minder vooruit is. Kan het zijn dat hij op een te volle wei staat en tegen bevangen aan zit?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:58

Van achteren slaan met de zweep en van voren hangen in de teugels.
Geen enkel paard leert zo op eigen benen te lopen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:10

liljebo schreef:
sorry, op de een of andere manier dacht ik dat het om een tinker ging. Denk dat ik twee topics door elkaar heb gehaald.
Nja, het principe is hetzelfde, maar goed... wellicht is het in dit geval dan toch rijtechnisch?
Je schrijft overigens ook dat hij niet voorwaarts is als je dagelijks thuis in de piste rijdt
Dagelijks thuis is wellicht dat ook te veel voor een paard wat van afwisseling houdt?
Wellicht paar keer in de week naar buiten?
Of totaal andere dingen verzinnen ter afwisseling?

Verder zou het natuurlijk ook lichamelijk kunnen zijn, zeker als hij dit eerder niet had.
En omdat je schrijft dat hij in het begin stijf is.
Wellicht bloedonderzoek en eens goed laten nakijken?

Geeft niet hoor :-)
Ja, ik probeer om hem zo veel mogelijk afwisseling te geven, maar soms kan ik niet anders dan een week in de piste rijden ofzo... En ik kan natuurlijk mijn proefje ook niet oefenen als ik altijd moet gaan wandelen omdat dat hem blij maakt :p
Het is echt met periodes. Meestal in de winter loopt hij super goed, en tegen de zomer (zeker als het warm is), is hij echt niet vooruit te krijgen...
Ik weet wel dat het deze winter weer beter zal gaan,
Zo is hij altijd geweest: een paar maanden goed, dan weer een luie periode, dan weer goed, ...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:12

Berthaxp schreef:
ik zelf vind het net een slecht ding dat als je paard niet snel genoeg gat meteen sporen omdoen en met de zweep erop

als ik mijn paard goed wil door laten lopen maak ik hem helemaal heet en gek. Flink veel overgangen, en goed die achterhand eronder. Uiteindelijk moet je nog de rem vinden haha

het laatste wat je moet doen is flink gaan schoppen, dit werkt alleen maar in zn nadeel. okee 1 xtje mag wel, maar geen 10 :P

Maar hoe rij je deftige overgangen enz als hij niet vooruit gaat?
En hoe maak jij je paard dan 'heet en gek'?

ik denk dat hij gewoon weet dat hij veel sterker is als mij,
want als hij een beetje fris is, moet ik er bijna geen been aandoen en kan ik hem met 2 vingers rijden...
Ook als hijvan iets schrikt ofzo, schiet hij ervandoor, dan is hij 'ineens' wel vooruit...
Het is gewoon, als hij moet werken, dat hij vervelend begint te doen en probeert hij er een beetje onderuit te komen,
dat is toch mijn gevoel...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:13

Maflinger_S schreef:
Je schrijft dat hij vooral in het begin stijf is en ook vooral ´s zomers wat minder vooruit is. Kan het zijn dat hij op een te volle wei staat en tegen bevangen aan zit?

Nee, dat is onmogelijk...
Hij staat snachts op stal, staat soms een paar uur per dag buiten, en elke dag een uur in de stapmolen en dan rijden/longeren/wandelen ...

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 21:15

Ariebren schreef:
Van achteren slaan met de zweep en van voren hangen in de teugels.
Geen enkel paard leert zo op eigen benen te lopen.

Dat kon ik zelf ook bedenken.
Ik geef hem een tik als hij plakt aan mijn been, of als hij helemaal vooruit wil.
En hangen in de teugels doe ik al helemaal niet...