Giesella(v. Tsjerk) weer @work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Giesella(v. Tsjerk) weer @work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:58

Hallo allemaal!

Het ging zo goed met rijden, dat ik een startkaart heb aangevraagd.
Ik heb aan m'n moeder gevraagd of ze wat foto's kon maken, zodat jullie misschien tips/commentaar kunnen geven?
Dat zou ik erg op prijs stellen, zodat ik deze mee kan nemen naar mijn eerste wedstrijd, a.s. zaterdag.

Er stonden plotseling koeien in de wei, dus ze had het hoofd er niet echt bij.

Onze verbeterpunten zijn:

* de spanning wegwerken, zij ontspant pas als ik dat ook doe.
* aanspringen in galop, zodra ik ontspannen ga zitten en m'n handen ook ontspan, springt zij keuring netjes aan, anders niet.
* Ze moet eigenlijk lang en laag, maar daarvoor moet ze mijn hand volgen(iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?)
* het doorzitten krijg ik maar niet onder de knie, ik ga achter in het zadel zitten, en span je aan, het gevolg is dat zij zich ook gaat aanspannen, waardoor ik ga stuiteren, en zij in paniek raakt.
* meer rechtop zitten en geen muntjes zoeken..(al heb ik die wel eens gevonden :o )

Ook ligt er sinds kort een nieuw zadel op, deze hebben we aangemeten gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier werd ze achternagezeten.. :')
Afbeelding

Afbeelding

Nu nog even een 'sfeerfototje'..
Afbeelding

En als laatste..

Doegg!

Afbeelding

EDIT; ik zie net dat ik het zadel wel erg naar voren had liggen..
Laatst bijgewerkt door moelly op 23-08-11 15:00, in het totaal 6 keer bewerkt

dancer_

Re: Giesella(v. Tsjerk) weer @work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:59

Wat een leuke foto's zeg!
Ziet er goed uit!
Misschien moet je wat meer rechtop gaan zitten&voor je uit kijken!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:59

Dankje!
Ja, ik moet inderdaad meer rechtop gaan zitten, ik zal het even bij de verbeter puntjes zetten!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:02

Leuke combinatie, maar om heel eerlijk te zijn heb ik het idee dat het zadel (nog steeds) niet erg goed ligt, het ligt volgens mij redelijk ver naar voren. Daardoor kan je paard niet zo goed vrij vanuit de schouders bewegen.

sieb81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:03

Hele leuke foto's hoor! Mooi peerd!!!!!
Ik heb alleen het idee dat je zadel teveel naar voren ligt en dat je daardoor niet helemaal recht kan zitten.
In ieder geval veel succes zaterdag!!!!

Ik zie dat klein vosje het zelfde ziet!?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:10

Aan de foto's zie ik dat je paard zijn rug wegdrukt. Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom het doorzitten niet goed lukt, je kan pas fijn doorzitten als je paard zijn rug bol maakt (nu trekt hij een holle rug). Weet niet of je al les hebt, maar instructie kan je evt. ook helpen met het lang en laag rijden (en dat je paard zijn rug goed gebruikt). Het 'zitten' wordt voor jou dan ook een stuk makkerlijker. Is je nieuwe zadel trouwens het zadel dat je gebruikt op de foto's? Ik heb namelijk het idee dat het zadel wat te ver naar voren ligt. Heel veel succes op concours aankomend weekend!

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:51

Leuk paard heb je!!
Meschien moet je het zadel wat meer naar achteren leggen met opzadelen hij ligt nu bijna over de schoft.
Ik vindt je netjes zitten nog iets meer je schouders naar achteren.
Ik heb zelf ook een fries en die heeft ook erg veel moeite met lang en laag rondrijden.
Ikzelf neem dit veel mee met de training, ik begin dan met laag en rond inrijden.
Veel halsstrekken meenemen. Gallop veel oefenen, en bij jezelf nagaan en bewust worden wanneer jezelf te veel gaat spannen.
Nadeel van een fries is dat ze vaak hun nek erop zetten.
Ik zag dat je ook in Haulerwijk gaat starten veel succes!!!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 16:21

Dankjulliewel voor de reacties, ik ga zeker het zadel even wat naaar achteren leggen :)

halsstrekken is ook een probleem bij ons.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:42

Zadel ligt inderdaad te ver over de schouder. Dit kán het halsstrekken/vw-nw nog meer vermoeilijken. Ook heb ik het idee dat het bit een gaatje lager mag. Hij lijkt erg hoog in de mond te hangen.

Voor het halsstrekken is maar 1 ding en dat is oefenen. Mijn fries begint nu eindelijk na anderhalf jaar onder het zadel het halsstrekken onder de knie te krijgen. Het is ook een kwestie van kracht vanuit het achterbeen. Ga aan de slag met veel (schijn)overgangen en kijk regelmatig tussendoor of ze je hand wil volgen. Als je paard actiever wordt vanuit achter zal ze ook de schoft los gaan (durven) laten en haar neusje laten zakken. Zorg er dan wel voor dat ze op jouw tempo blijft lopen en niet terug in tempo valt.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 16:45

Oké, bedankt voor je reactie, dat van het bit is wel een goeie ja, want bij het andere paard die ik rij, hangt ie lager, ik zal hem meteen verstellen! :)

Hand volgen doet ze ook niet inderdaad, maar daar wordt aan gewerkt!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 08:42

Ik heb het bit even een gaatje langer gehangen, en het zadel een stukje naar achteren gelegd, gisteren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:25

Mooi paard heb je!

Je rijdt vriendelijk, fijn om eens een paard te zien dat niet in de krul getrokken wordt. Ze drukt wel idd haar rug nog weg maar dat kan ook zijn omdat het zadel verkeerd lag.

Heb je foto's met het bit en zadel goed?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:46

GeekGirl schreef:
Mooi paard heb je!

Je rijdt vriendelijk, fijn om eens een paard te zien dat niet in de krul getrokken wordt. Ze drukt wel idd haar rug nog weg maar dat kan ook zijn omdat het zadel verkeerd lag.

Heb je foto's met het bit en zadel goed?

Nee, ik ga vanavond weer rijden, maar heb helaas niet de beschikking over een fotograaf/fotografe ( :o )
Dus zou evt alleen op stand een foto kunnen maken.

Bedankt voor je compliment en reactie! :D

Maar ik heb bewust me minder bezig gehouden met 'in de krul' te laten lopen, ook omdat zij mijn hand nog niet goed volgt.
Ik heb hiervoor ook nog nooit op een Fries gereden en ik vind het belangrijk dat alles in rust gebeurd, op het moment dat wij met z'n allen gaat stressen, doen de paarden ons dat na, en geloof me, óók Fiezen doen dat :')

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:31

Leuk paard hoor! Wat me vnml opvalt is dat je geen 'knik' bij je elleboog hebt. Daardoor kan het teugelcontact niet optimaal zijn.

Succes in de b!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:32

Oké, bedankt voor je reactie!

Ik heb helaas geen foto's kunnen maken!
Sorry daarvoor, maar deze komen zsm!

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:07

ik vond het doorzitten (op een fries) ook lastig, mijn instructrice zei toen dat ik tijdens het doorzitten naar boven/naar de lucht moet kijken, daardoor span je je buikspieren aan en ga je dieper zitten, bij mij werkte het iig wel een beetje! Verder vind ik het een leuke fries en ziet het er leuk uit! succes met je wedstrijd!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:10

Bedankt voor je reactie!
Ik zal het zeker even proberen vandaag!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 21:56

Niemand meer?

Ik had vandaag mijn zeer geslaagde B-debuut, punten waren wat lager, maar dat geeft absoluut niet, ik heb lekker kunnen rijden.

168 en 170

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:20

mooie combi samen ! :o
maar misschien zou je je handen wat hoger kunnen houden en je schouders naar achteren gericht.
en af en toe vind ik je iets te ver naar voren komen in de draf,
en idd t zadel tever naar voren :D
mooi nageeflijk gereden ! <3

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 18:24

Dankjewel voor je compliment!

Ja, ik ben me er van bewust.
Ik zal haar morgen weer even rijden en vanaf dan krijgt ze een weekje vakantie.

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:28

heb /had ook het zelfde probleem met mijn fries het niet goed kunnen door zitten.
In het begin heb ik echt heel hard overdreven , u echt heel zwaar maken & wat naar achter hangen & goed steunen op u beugels.
Gwn heel veel proberen doorzitten & dan gaat dat met den tijd vele beter ! Voor de rest ziet het er al heel goed uit !

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:20

Dankjewel voor je reactie! :D

Dan is inderdaad wel een hele goeie ja..

Ennuuh.. je hoeft me geen U te noemen hoor :P

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:39

Hallo TS,
Wat een verademing om eens een fries te zien die niet ''in de krul loopt''. Sommige paarden lopen zo opgekropt, jouw paardje heeft lekker haar neusje eruit! Ik vind je houding eigenlijk erg goed, je mag alleen iets trotser zitten (voor je uit kijken) en iets meer in knik in je ellebogen. Als ik de foto's zo zie, lijk je haar erg vriendelijk te rijden! Vooral foto 3 vind ik gaaf, mooi achterbeentje :D Ook foto 6 vind ik een mooi plaatje, alleen lijkt ze haar rug daar wat weg te drukken. Maar dat koppie :~
Komt helemaal goed met jullie!

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 08:21

ld21 schreef:
Hallo TS,
Wat een verademing om eens een fries te zien die niet ''in de krul loopt''. Sommige paarden lopen zo opgekropt, jouw paardje heeft lekker haar neusje eruit! Ik vind je houding eigenlijk erg goed, je mag alleen iets trotser zitten (voor je uit kijken) en iets meer in knik in je ellebogen. Als ik de foto's zo zie, lijk je haar erg vriendelijk te rijden! Vooral foto 3 vind ik gaaf, mooi achterbeentje :D Ook foto 6 vind ik een mooi plaatje, alleen lijkt ze haar rug daar wat weg te drukken. Maar dat koppie :~
Komt helemaal goed met jullie!

Dankjewel voor het compliment!
Ik vind het belangrijk haar in haar waarde te laten, anders heb je ruzie met haar :')

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:06

Ik zou vooral proberen om haar wat lager te rijden. Hiermee bedoel ik niet in de krul trekken, maar zorgen dat ze wat meer voorwaarts neerwaarts gaat lopen. Je zult zien dat je dan ook hogere punten haalt op wedstrijden. Zoals ze nu loopt is niet echt lekker voor haar rug, die drukt ze namelijk weg. Dit dan ook deels aan het zadel liggen, maar ook aan de rijtechniek. Vooral lekker overgangen rijden, tempowisselingen en voltes en draaitjes maken. Probeer haar ook eens te laten halsstrekken. Ze moet je hand dan ook naar voren en naar beneden volgen.

Verder een mooi beestje, en het komt wel goed!