Friese ruin Jenne!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette07

Friese ruin Jenne!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:08

Voor het eerst op HAW, dus graag alleen opbouwende kritiek waar ik wat mee kan!

Eerst even wat info:

Het paard is mijn Friese bijrijpaard (Jenne) van 8 jaar. Ik rijd hem nu ongeveer anderhalf jaar, en het laatste half jaar zijn we in ieder geval al wel wat vooruit gegaan! Er valt nog veel te verbeteren, met name mijn hakken die ik wel wat meer kan uitsteken en langer maken.
Daarnaast wil Jenne best een hoop voor je doen, maar ik vind het zelf soms nog lastig om alles goed te begeleiden.
Foto's zijn gemaakt door mijn vader, die niks van paarden weet, en dus maar gewoon wat gefotografeerd heeft. Inrijden had ik al gedaan.

wat mij ook opvalt is dat ik af en toe nog best wel pianohanden heb!
Afbeelding
1.

Afbeelding
2. Fijne foto vind ik, jammer van mijn voet!

Afbeelding
3. Hier is mijn binnenhand iets te strak..

Afbeelding
4.

Afbeelding
5. Hier nog even een foto van mijn zit. Hier zie je dus de piano-handen.
Mijn hak mag meer naar beneden, en op bijna alle foto's kijk ik niet recht vooruit!

Bedankt voor het kijken, en ik hoop op goede tips!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:55

Ziet er niet verkeerd uit :) Ik zou wel je beugels minimaal 2 gaten langer maken, je knieën komen voorbij de wrongen..
Verder zou ik proberen om vooruit te kijken! Je kijkt naar beneden, maar ook naar de zijkant van je paard. Je ziet dan ook dat je heupen meedraaien, of eigenlijk knik je in vanuit je heup. Hierdoor heb je niet de juiste gewichtsverdeling.

Succes!

carlijn22

Re: Friese ruin Jenne!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:56

@ Vulina, wilde ik net zeggen.
je paard reageert erg goed op je. je noemt de punten zelf al

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 13:59

Vulina schreef:
Ziet er niet verkeerd uit :) Ik zou wel je beugels minimaal 2 gaten langer maken, je knieën komen voorbij de wrongen..
Verder zou ik proberen om vooruit te kijken! Je kijkt naar beneden, maar ook naar de zijkant van je paard. Je ziet dan ook dat je heupen meedraaien, of eigenlijk knik je in vanuit je heup. Hierdoor heb je niet de juiste gewichtsverdeling.

Succes!

ik vond zelf idd ook al dat mijn benen wat hoog zaten, maar het voelt altijd zo gek om de beugels weer langer te doen, ga het toch maar echt proberen!

en dat inknikken hoor ik ook wel eens, ga ik dus ook op letten, bedankt voor de tips!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:00

Hallo, ziet er goed uit hoor. Wat je zelf al noemt let op je handen.
Verder kijk je wel ontzettend veel "op"je paard. Probeer meer voor je uit te kijken.
Nogmaals ziet er goed uit.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:00

Je kan het beste je beugels eerst eens 3 (!) gaten langer maken. Daarna voelt het heerlijk om ze weer 1 te kunnen inkorten ;)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:04

En je handen niet zo laag houden. Probeer ze wat hoger en zelf te "dragen", het lijkt nu net of je je handen daar vast zet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:10

Ik vind het er niet zo vriendelijk uit zien. Je handen heb je laag en breed en daarmee werk je flink in op de lagen van je paard. Je zeht hem ook feitelijk op de rem maar je hebt dan wel je sporen in zijn ribbenkas staan....

Sporen af, licht contact houden en je handen gaan dragen. Geen gezaag of gepluk.
Ga bezig met overgangen rijden, volte's rijden etc.
Eerst een paard wat in de balans komt, wanneer ie dat komt zal hij namelijk ontspannen en zelf zakken.
Zelf rechterop zitten: naar voren kijken. Wanneer je naar beneden kijkt gaat het evenwichtspunt van het paard ook naar beneden.

Nageeflijkheid valt niet af te dwingen, hier kun je alleen maar schade mee krijgen.

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 14:39

Air schreef:
Ik vind het er niet zo vriendelijk uit zien. Je handen heb je laag en breed en daarmee werk je flink in op de lagen van je paard. Je zeht hem ook feitelijk op de rem maar je hebt dan wel je sporen in zijn ribbenkas staan....

Sporen af, licht contact houden en je handen gaan dragen. Geen gezaag of gepluk.
Ga bezig met overgangen rijden, volte's rijden etc.
Eerst een paard wat in de balans komt, wanneer ie dat komt zal hij namelijk ontspannen en zelf zakken.
Zelf rechterop zitten: naar voren kijken. Wanneer je naar beneden kijkt gaat het evenwichtspunt van het paard ook naar beneden.

Nageeflijkheid valt niet af te dwingen, hier kun je alleen maar schade mee krijgen.

Op de laatste foto zet ik misschien wel mijn handen vast ja. Maar verder probeer ik altijd wel om mijn handen/armen te ontspannen, dan geef ik mijn armen mee en dan volgt hij wel mijn hand. Omdat ik ook altijd bang ben dat ik te strang ben met mijn hand heb ik dat ook wel bij mijn instructrice aangegeven, maar zij zegt dat ze mij zelfs wel op haar eigen paard durft te zetten, omdat ik wel vriendelijk ben met mijn hand.

Wat mij idd wel opvalt is dat ik vaak mijn handen breed heb (en laag) ja, en daar zal ik ook wel wat meer opletten.
Ik rij af en toe ook wel zonder sporen, zo heb ik eerst ook wel een dik half jaar gereden (zonder sporen), maar gezien hij nogal lui is, en ik echt het idee heb dat de spoor helpt, rij ik regelmatig wel met spoor. Ik probeer zoveel mogelijk alleen aan te sporen op het moment (of juist er net voor) dat hij terug wil vallen in de stap of draf, maar moet eerlijk toegeven dat ik dat af en toe wel nog lastig vind, maar ik let er wel op!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:42

Ik dnek dat het meer zo lijkt dan het is, omdat je je voet naar buiten draait. Maar op de foto's waar je de spoor kunt zien, zie je dat die niet de buik aanraakt. Een fries die echt heel hardhandig in de hand wordt gereden, zou waarschijnlijk wel veel meer op de kop lopen. De laatste foto zie je wel dat je wel 'vast' houdt, maar om nou gelijk te zeggen dat je véél te streng bent met je hand?? Teugels zijn fijn op lengte (soms zelf bijna aan de lange kant)..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:47

Brede en lage handen kunnen helaas niet vriendelijk zijn. Je armen dien je te ontspannen met een knik in je elleboog zodat je zo vriendelijk mogelijk kan inwerken. Van neus/mond naar elleboog dient een zo recht mogelijke lijn te zijn. Zo heb je namelijk het juiste gevoel. :)

Op langere termijn verergeren sporen het probleem. Maar een paard kan ook niet anders dan lui anvoelen als je hem van voren op de rem houdt.. Of kan jij makkelijk fietsen wanneer je je remmen ingedrukt houdt?
Houd dus alleen een licht contact aan de voorkat zodat je het paard ook de ruimte geeft om vooruit te kunnen.
Ga eerst consequent met het aan het been maken bezig, zonder sporen.
Dat betekend eerst een beetje been geven, bij geen reactie mag je meer been geven. Komt er reactie(en ookal is dat voor je gevoel te hard? belonen en rustig terugnemen, en dan opnieuw doen met minder been.
Ieder paard kan licht aan het been gemaakt worden, komt alleen veel consequentie bij kijken :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:55

Air schreef:
Brede en lage handen kunnen helaas niet vriendelijk zijn. Je armen dien je te ontspannen met een knik in je elleboog zodat je zo vriendelijk mogelijk kan inwerken. Van neus/mond naar elleboog dient een zo recht mogelijke lijn te zijn. Zo heb je namelijk het juiste gevoel. :)

Ben ik niet met je eens. Je hóórt misschien wel zo te rijden, maar op die manier kun je heel goed ontspannen rijden hoor ;) Als ik mijn paard laat halsstrekken doe ik mijn handen ook wat wijder en lager. Dan volgt ze mooi mijn hand in een hele ontspannen houding..

Sporen ben ik met je eens, dat ze lui maken, mids ze niet op de juiste manier gebruikt worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:57

Als je dat nodig hebt heb je geen correcte nageeflijkheid... Doordat je je handen laag en wijd zet geef je druk op de lagen, om dat te vermijden gaan ze dan omlaag.
Maar dst is dus niet door de ontspanning, wat het wel zou moeten zijn.

Die armhouding is niet voor niets uitgevonden hoor :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:27

Ik heb überhaubt dan helemaal geen druk. Dus ook dat ben ik niet met je eens. Ik weet van mijn paard dat ze goed en correct nageeflijk is én iemand die correct rijd heeft daar de handen in principe helemaal niet bij nodig ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:30

Ik zie in je profiel dat je (alleen maar?) bitloos rijd. Waarschijnlijk denken wij dan sowieso anders over dat soort dingen ;) Maar goed, aan de TS ik vind het niet zo raar lijken hoor!

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:33

je handen hoger en dichter bij elkaar. je lijkt ook een strenge hand te hebben.
je beugels idd langer, en je voet minder ver in de beugel steken.
en idd naar voren kijken.
verder ziet het er netjes uit!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:36

Vulina schreef:
Ik zie in je profiel dat je (alleen maar?) bitloos rijd. Waarschijnlijk denken wij dan sowieso anders over dat soort dingen ;) Maar goed, aan de TS ik vind het niet zo raar lijken hoor!

Ik zie niet in wat het harnachament hier mee te maken heeft eerlijk gezegd? Zeg iet voor niets neus/mond. Het werkt hetzelfde.

Waarom plaats je je handen dan laag en breed als je dat met geheel losse teugels doet? Dan creer je alleen maar spanning in je gehele houding waardoor het paard meer moeite krijgt om ontspannen te blijven lopen. Maar zoals je bij de TS kan zien staat er daar contact op, en daar gaat het over.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:37

Ik vind dat ie op de voorhand loopt. laat hem meer zitten van achteren door middel van ophoudingen.
Verder zegt iedereen al dat je je handen moeten dragen.
succes ;)

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:40

Van een klein beetje druk op de lagen gaat een paard niet dood aan hoor ;)

Handen breed en laag zetten is best een manier om een paard lager te krijgen, zoals bijv. halsstrekken.
Hoe anders kan je je paard begeleiden om laag te gaan lopen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:42

Lynn_x schreef:
Van een klein beetje druk op de lagen gaat een paard niet dood aan hoor ;)

Handen breed en laag zetten is best een manier om een paard lager te krijgen, zoals bijv. halsstrekken.
Hoe anders kan je je paard begeleiden om laag te gaan lopen?

Indirect kan een paard er wel degelijk dood aan gaan. Het paard gaat laag terwijl er spanning in de rug is, zo kan je schade aanrichten en daar worden wel degelijk paarden door ingeslapen omdat de schade niet meer te herstellen is.

Het enige wat je hoeft te doen is je teugels langer laten worden en mee te gaan op gevoel... Lukt dat niet dan is je paard niet nageeflijk.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:49

Dat vind ik wel héel erg vergezocht. zo kan ik ook nog wel 100 dingen opnoemen waar een paard dood aan kan gaan.

En niet elke paard wil even graag heel makkelijk laag lopen, omdat dat inspanning kost in de rugspieren. Dus je zou hem toch moeten trainen om hem laag te laten lopen, en daar kan je hand iets breder bij zetten een goede hulp bij zijn. En Nee, dat moet je niet een uur lang doen, maar door dit af en toe te doen, bijv door hem door te vragen, gaat geen enkel paard dood

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:51

Ik vind dat eerlijk gezegd niet ver gezocht: het is dan wel degelijk onze schuld.
Dat doe je door correct te trainen, en dat gaat niet gepaard met dwang. Met dwang overrek je de lange rugspier, helemaal als die niet ontspannen is en dus in gespannen toestand wordt opgerekt.... auw.

Als je hier verder over in discussie wil gaan moet je een topic openen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:21

Wat er al gezegd word je hebt je handen erg breed en sporen zou ik nog even af doen, als je foto 2 zo kijkt prik je hem behoorlijk, pak dan liever een zweep totdat je beenligging goed is.
En idd, beugels moeten echt langer.

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:23

beugels langer, tenen in de beugels, handen naast elkaar, voor je uit kijken, en sporen af, je prikt hem best erg, maar bij dit alles werd al gezegt.
wel super mooi beestje hoor!

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:09

Als je je sporen nou uit zou doen, en je hebt toch het gevoel dat hij niet aan je been is. Kun je er best even een zweepje bij pakken. Om hem op zijn strepen te trekken. bv jij wilt aan draven; geeft been, maar er gebeurt niks. hup tip met je zweep. al doe je dit een paar keer op een lange zijde heb je je paard zo aan het been. en heb je de rest van de training je zweep in feite niet meer nodig.

Het is niet de bedoeling dat je hem rond rijd met je spoor.

De tips die geven zijn ben ik het mee eens.

veel su66