opstap problemen, gouden tip?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

princesmax

opstap problemen, gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:09

Hallo,

Ik rijd sinds juni op een leuke kwpn merrie, ze heeft in het verleden m2 gelopen en beheerst de oefeningen van het Z.
nu heeft ze een probleem met opstappen dit had ze al voor ik haar ging rijden ( ik weet alleen niet of ze dit al bij de vorige eigenaar deed ) maar er is eigenlijk nooit iets mee gedaan door de huidige eigenaar.
Ze loopt namelijk aan of gaat rondjes draaien. Gezien deze merrie 1.68m is en ik maar 1.52m ben ik ooit wel eens een half uur bezig met opstappen, en dit is zeer vervelend.
Als ik met haar loop en ik zeg hoo dan stopt ze netjes, ook als ik stil ga staan stopt ze netjes achter me, ze is verder goed opgevoed. Als ik opstap en hoo zeg werkt dit niet. Ook haar steeds naar achter zetten als ze aanloopt werkt niet.
Onder het zadel wilde ze ook liever niet stilstaan, inmiddels gaat dit wel goed en blijft ze ook gewoon stilstaan tot ik de hulpen geef om weer voorwaarts te gaan. Het zadel past goed en ze heeft geen medische problemen. Verder is het een merrie die erg voorwaarts is en licht aan de hulpen.
Wie heeft er de gouden tip?

Groetjes

Fristi_

Re: opstap problemen, gouden tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:11

Met krukje opstappen? Misschien om haar eigen balans te compenseren gaat ze lopen omdat er iemand scheef aan haar hangt?

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:12

Met haar neus in de hoek zetten. Dan kan ze niet weglopen. En een krukje gebruiken om op te stappen.

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:14

Cavaletto schreef:
Met haar neus in de hoek zetten. Dan kan ze niet weglopen. En een krukje gebruiken om op te stappen.

Mijn paard had dit probleem ook, en ik heb jouw tip ook geprobeerd (met krukje en in de hoek) En meneer liep gewoon krukje omver en ging draaien. :') Nu doe ik het gewoon midden in de bak met krukje, en moet zeggen hij blijft steeds vaker stilstaan :D

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:20

Elke keer als ze dit doet haar achteruit laten lopen. Dit heeft bij mijn paard echt super gewerkt. Achteruit vinden ze vaak niet grappig en het werkt beter als jezelf boos maken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:28

Tijdens het rijden ook af en toe halt houden, af en op stappen en weer verder rijden.
Vaak is het opstappen het teken voor het paard dat het werk begint, ze moet het opstappen als onderdeel van het werk gaan zien.

Mijn ruintje deed het uit spanning en doordat ik tijdens het rijden, als de ergste spanning er af was, ook af stapte en er weer op stapte, ging hij het heel normaal vinden.
Ik kan nu met een loshangende teugel opstappen, zelfs als hij heel druk is.
Voet in de beugel = stil staan.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:31

dit heb ik allemaal al geprobeerd maar werkt niet! Krukje loopt ze zo omver en vind ik ook gevaarlijk als ik alleen ben. Als ik haar in een hoek zet draait ze zich gewoon om en loopt ze alsnog aan.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:32

LBLGypsyCobs schreef:
Tijdens het rijden ook af en toe halt houden, af en op stappen en weer verder rijden.
Vaak is het opstappen het teken voor het paard dat het werk begint, ze moet het opstappen als onderdeel van het werk gaan zien.

Mijn ruintje deed het uit spanning en doordat ik tijdens het rijden, als de ergste spanning er af was, ook af stapte en er weer op stapte, ging hij het heel normaal vinden.
Ik kan nu met een loshangende teugel opstappen, zelfs als hij heel druk is.
Voet in de beugel = stil staan.

dit heb ik nog niet geprobeerd ga ik morgen mee aan de slag!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:34

Het zal het probleem niet in 1x oplossen, maar als je dit consequent blijft oefenen, moet er verbetering in zitten.
Tenzij het opstijgen haar echt ongemak bezorgd, zadel wat net ietsje verschuift en daardoor zeer doet.
Maar als ik jouw verhaal zo lees, is het denk ik meer een kwestie van ongeduld, omdat ze eerder ook moeite had met halthouden onder het zadel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:35

Krukje is ook gevaarlijk, zeker als je alleen bent. Geeft ook alleen maar meer spanning. Als het alleen maar gewoonte is (en geen pijn) moet je de gewoonte doorbreken, dus zorgen dat ze niet weg kán als je opstapt. Het snelste gaat dat toch als je een paar weken consequent met hulp opstapt en als je éénmaal aan het rijden bent een paar keer af- en opstijgen. Ik weet nog steeds geen andere methode....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:56

princesmax schreef:
Ook haar steeds naar achter zetten als ze aanloopt werkt niet.

Dan heb je het vast niet lang genoeg volgehouden. Ik heb nog geen paard gekend dat hierdoor niet leerde om stil te staan. Ook al ben je een uur aan het opstappen (paard loopt)-afstappen-10 stappen achteruit - ho - opstappen (paard loopt)-afstappen-10 stappen achteruit - ho - enz.. Volhouden volhouden volhouden, desnoods laat je iemand op een gegeven moment een kopje thee voor je zetten als je dat nodig hebt om vol te houden maar geloof me ze worden er op een gegeven moment zat van en dan heb jij het pleit gewonnen. Dan hoef je de volgende keer nog maar een half uur, en de daaropvolgende nog maar een kwartier enzo enzo.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:03

Mijn merrie heeft nog nooit stilgestaan en gaat dit ook nooit leren ook als ik die in de hoek zet klap ik zeker achterover. Gewoon proberen zo snel mogelijk op te stappen wat maakt het uit als ze gelijk weglopen.
Mijn merrie draaft gelijk weg moet de spanning kwijt.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:06

eerst even samen doen en dan aan de hand zorgen dat het paard recht staat en jij er normaal links en rechts naast kan staan zonder dat het paard wegloopt. De andere persoon kan dan aan de andere kant staan om te zorgen dat het paard niet omdraait. Krukje ernaast, op de kruk staan, ontspannen, staat paard stil, van het krukje af, braaf. Weer op het krukje enz... stapje voor stapje zodra het goed is ontspannen,druk eraf en opnieuw.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:13

Elk paard kan je leren stil te staan met op stappen! Even iemand erbij zoeken en zeer consequent bezig gaan met haar! Niet staan, is even streng en van mijn part een schreeuw en rukje aan het bit!
Dan moet je de buiten teugel aan houden met op stappen, veel mensen pakken de binnen teugel en dan draait het paard juist weg van je. Nog een truck wat zou kunnen helpen is eerst een rondje aan de hand de bak door lopen. Het kan ook singeldwang zijn en door dat rondje stappen gaan al de extra plooien op zijn plek zitten kan je ook doen door de benen even naar voren te trekken als je hebt aangesingeld.. Maar als ze netjes stil kan staan als je er op zit en al even hebt gereden en stilstaat bij poetsen en opzadelen is het aangeleerd gedrag!
Dat moet je gaan doorbreken!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:16

Ben het met aerdenhout1 eens, zo heeft mijn -vreselijk ongeduldige- merrie het ook geleerd.
Gewoon een zeer consequent iemand zoeken, en het is binnen een paar dagen verdwenen.
Kan nu rustig met krukje, aan de lange teugel opstappen. :)

Geen respect hebben voor jou en je krukje lijkt me eigenlijk toch een foutje in de opvoeding...

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:32

gewoon met kop al in de krul neerzetten heeeeeeeeeeeeeeeeel snel opstappen anders met hulp van tig mensen eromheen en dan nog een stuk of 5 keer herhalen klaar. volgende dag weer gewoon 1 of 2 keer opstappen en gewoon weer lekker rijden succes +:)+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:35

?? kop in de krul... dat kan er toe aanzetten dat het paard eerst naar achter gaat en vervolgens omhoog en zich achterover laat vallen, dat...met een zadel op...is geen goed plan!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:55

LBLGypsyCobs schreef:
Het zal het probleem niet in 1x oplossen, maar als je dit consequent blijft oefenen, moet er verbetering in zitten.
Tenzij het opstijgen haar echt ongemak bezorgd, zadel wat net ietsje verschuift en daardoor zeer doet.
Maar als ik jouw verhaal zo lees, is het denk ik meer een kwestie van ongeduld, omdat ze eerder ook moeite had met halthouden onder het zadel.

Dat denk ik dus ook :j
@ troi: heb dit toen voor de eerste keer een uur geprobeerd maar ik zette haar slechts 3 stappen achteruit toen kon ik er eigenlijk helemaal niet meer op komen ze werd alleen maar erger hierdoor. ik ga haar nu meer stappen naar achteren zetten daar heeft ze inderdaad een hekel aan.
@ tooske, ik denk niet dat ze achterover zal klappen dus dat ik het haar op den duur wel zou kunnen leren om stil te staan.
@ liess1, heb niet de mogelijkheid om dit met iemand samen te oefenen helaas.. kan er trouwens wel gewoon langs staan dan loopt ze niet aan dit doet ze pas zodra ze mijn voet in de beugel voelt.
@ aerdenhout1 als ze draait draait ze juist altijd naar me toe dat is eigenlijk het vervelende, ze heeft wel singelvrees als je haar opzadelt kan dat hier iets mee te maken hebben?
@ kwpener: hier ga ik maar niet serieus op in :')

Oke mijn plan voor morgen is om eerst een rondje met haar door de bak te wandelen. Dan ga ik erop en loopt ze zeer waarschijnlijk weer aan, dan zet ik haar 10stappen in de achteruit, dit blijf ik herhalen tot ik er ooit op zit (als ik er dan nog op kom *D )dan stap ik er een aantal keren af onder het rijden en als ze het goed doet dan beloon ik haar. wie weet helpt dit wel :)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:10

wij hadden ook een paardje die moeite had met opstappen en dan vooral met de voet in de beugel. Dus hebben we het opgelost doordat ik mijn zoon een pootje gaf, dan kon hij sneller opstappen en gelijk zitten. Nu gaat het super goed en kan hij gewoon opstappen, maar die ging gelijk omhoog als jij met je been in de beugel wilde komen, die was zo snel, als je eenmaal zat was er niks meer aan de hand. Misschien kan je dat ook nog proberen, maar dan moet je toch echt met zijn tweeen zijn helaas

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:35

princesmax schreef:
@ troi: heb dit toen voor de eerste keer een uur geprobeerd maar ik zette haar slechts 3 stappen achteruit toen kon ik er eigenlijk helemaal niet meer op komen ze werd alleen maar erger hierdoor. ik ga haar nu meer stappen naar achteren zetten daar heeft ze inderdaad een hekel aan.

Desnoods de hele bak achteruit, dat wat zij irritant vind is jouw wapen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 21:28

oke zal morgen even een update geven

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:11

Ieder paard kan je leren stil staan tijdens het opstappen, dus ook het jouwe.

Tooske schreef:
Mijn merrie heeft nog nooit stilgestaan en gaat dit ook nooit leren ook als ik die in de hoek zet klap ik zeker achterover. Gewoon proberen zo snel mogelijk op te stappen wat maakt het uit als ze gelijk weglopen.
Mijn merrie draaft gelijk weg moet de spanning kwijt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:19

Mijn paard draafde eerst ook weg tijdens het opstappen, want hij wilde niet stilstaan.
Helaas voor hem heeft ie in dat opzicht niet zoveel te willen.

Helpt bij mij ook wel is om gewoon snel op de stappen, en als ie dan wegstapt duidelijk 'ho' zeggen als je zit en 'm alsnog stil zetten en even laten staan. paard moet maar gewoon wachten tot jij vind dat jullie vertrekken.

Paard wat netjes halthoudt is ook vele malen makkelijker als je eens voor een drukke weg moet wachten op buitenrit

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:00

opstappen stilstaan en een snoepje geven want dan wacht hij op het snoepje en dan op je commando wegstappen zo hebben we het mijn paard geleerd.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:05

Ik heb ook een merrrie die niet wilde stil staan.. Ik heb het aangeleerd door een snoepje te geven voor het opstappen, staat ze lekker te knabbelen en heeft ze niet door dat jij opstapt. en ik stap altijd met krukje op, want daardoor is die van mij moeilijk gaan doen, ze vond het maar niks dat gehang aan het zadel. en idd midden in de bak, tegen de wand is er bij die van mij nog meer stress. en je kan als beloning nog een snoepje geven, draaid ze haar hoofd naar jou toe, moet ze wel stil staan.