Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 22:04

Ik zie het tegenwoordig meer en meer op regionale wedstrijden.

- Ponyruitertjes met pony's die meer waard zijn dan het gemiddelde paard.
- Ruiters met oortje in en de trainer helpt met het losrijden.
- Trainer die het paard x weken overneemt voor een belangrijke wedstrijd
- Het duurste materiaal is maar net goed genoeg
- Een halve tros grooms, helpers en mental-coaches volgt en helpt na de E (B)-proef.
- Camions die even duur zijn als een gemiddeld rijwoning.
- Met een gewoon gemiddeld paard kom je er niet. Op zijn minst half zo goed lopen als Totilas.
- ...

Van de gewone amateursport blijft er volgens mij niet meer veel over. Om iets te maken, zelfs in de regionale proeven, moet je al een paard hebben met een dosis basispotentieel.
Ben je dan eindelijk door al die proeven heen geraakt, begint het serieus te kosten.
Neem nu een interprovinciale wedstrijd, vragen ze al 50€ per dag voor een lege stal (stro of vlas moet je appart kopen) Neem je deel aan de kampioenschappen, betaal je rond de 60€ inschrijving, rond de 170€ stalgeld voor 3 dagen en dan moet je nog eten drinken en tot daar rijden.

Vroeger droomde ik ervan om ooit in Aken te mogen mee rijden. Nu beperk ik mij tot het nationaal niveau en het zal dan ook beperkt blijven, want ik ben nog altijd maar een amateurruiter!

Wat zijn jullie meningen???

Dees

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:06

Ach, vandaag is Totilas slechts vierde geworden...

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 22:10

Dees schreef:

Kan er ook Uthopia of Parzival van maken :D

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:12

Ik ben het met je eens. Laatst toen ik op wedstrijd was stond ik bij de inrijbak. Er stond zo'n klein meisje van een jaar of 7/8 voor mij, super chique gekleed in de duurste kleding en dat was nog niet goed genoeg. Opeens komt haar moeder er aan met een poetsdoekje en vraagt aan haar hoe het met haar laarzen zijn.. :?
Ik stond echt even te kijken.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:13

Ja wat doe je er aan, als je zelf echt talent hebt en je er alles voor over hebt denk ik dat je er toch wel komt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:15

Tja, dit is niet iets van tegenwoordig. Alleen met een beste portie talent en geluk kan je heel ver komen.

Neem een voorbeeld aan Adelinde Cornelissen; die was een paar jaar geleden nog gewoon lerares Engels. Alleen door talent en het geluk dat ze een paard te rijden kreeg waar een ander niet mee weg kon rijden heeft haar nu wel op Olympisch niveau gebracht.

In de springsport zijn er ook van zulke voorbeelden. Echte talenten met een beste dosis geluk komen er uiteindelijk wel. Het komt ze alleen niet aanwaaien en het is keihard werken.

Uiteindelijk rijden die vooraan en al die gekochte dure spullen en dieren van de minder getalenteerde gefortuneerde ruiters/amazones hebben het nakijken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:16

met alleen talent kom je er echt niet.
dan kan jij nog zo goed rijden, als je paard maar van minder kwaliteit is-door geldgebrek- rij je het geld er nooit uit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:20

spicegirl schreef:
met alleen talent kom je er echt niet.
dan kan jij nog zo goed rijden, als je paard maar van minder kwaliteit is-door geldgebrek- rij je het geld er nooit uit.

Als je een paard hebt moet je blij zijn, er zijn ook meiden zat met misschien ook wel talent die op een manege rond rijden en nooit officieel starten.

Als je wat wilt moet je er 100% voor gaan, een flinke dosis geluk hebben, keihard werken en je niet van je doel afdwalen.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:23

Dees schreef:

Ik wou het niet zeggen :D

Geld zegt niet alles hoor, uiteindelijk moet je het in de proef maar even doen. Tuurlijk, geld maakt het makkelijker, maar doorzettingsvermogen, talent, geduld, passie en een beetje geluk zijn naar mijn mening nog steeds de ingrediënten om er te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:25

Ik weet over welke regionale Webster het heeft en hoewel het me verbaast dat jij dit topic opent, kan ik haar wel gelijk geven. Er lopen daar paarden rond waarvan ik eerlijk gezegd betwijfel dat ze op regionale thuis horen en de pony's moeten niet onder doen. Het wordt meer en meer elite en het is flink weren om daar leuke procenten tussen te rijden. Aan de ene kant moeilijk, andere kant houdt het wel je niveau op pijl. Als ik soms zie wat op andere plaatsen 1e rijdt.. :+ (Dan denk ik wel eens, ik pak mijne mee naar daar) maar het houdt je wel scherp toch.

Nationaal en hoger is nagenoeg onbetaalbaar zonder een sponsor maar dat is al lang zo. :) Daar lopen ook wat fortuintjes rond... Is interprovinciale zo duur geworden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:26

Als je het geld hebt en je wilt het ervoor uitgeven, waarom niet? Ik snap niet waarom er zo een probleem van gemaakt word.. Laat die mensen toch lekker duur zijn! Jaloers?

Ook met een niet zo heel duur paard kan je er komen.. Maar als ik het geld ervoor heb kies ik toch echt voor een duur paard! Ligt aan je ambities..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:26

Talent, gevoel en vooral doorzettingsvermogen van de ruiter, daar gaat het om.
Er echt alles voor over hebben en stug volhouden maakt de topper, ik ken er zoveel die alles kregen wat ze maar wilden, de beste pony's, de mooiste uitrusting, maar dat maakt geen topper, dat maakt verwende nesten die het ene na het andere dier verslijten want hé, deze zou ze toch naar de top brengen?
Natuurlijk helpt het dat je naast de kwaliteiten ook goede paarden/pony's op het juiste moment te rijden krijgt en je in de kijker kunt rijden zodat je nog betere paarden krijgt want daar kun je mee aan de top komen en niet alleen met geld. Alhoewel geld met de kwaliteiten die ik noemde waarschijnlijk eerder de top betekent. Ook in paardenland betekent het dat de aanhouder ( blessures van je paard daargelaten) wint.
Kijk idd naar Adelinde en Sander.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:29

Ik blijf erbij dat het de ruiter is die de proef tot een goed eind moet brengen en de prijs wint..
Als jij niet goed kan rijden dan helpt het ook niets als je op een dur paard zit ;)

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:30

Dat is ook zo, maar er is wel altijd een weg. Inderdaad via een sponsor, een fokker waar je leuke dieren voor kan rijden, zelf met wat geluk een jong dier kopen die het in z'n mars heeft.

Ik vind het juist fijn, dat het niveau op de regio hoog ligt, zo hoort het ook. Daar kan je je aan optrekken, het motiveerde mij in ieder geval om heel veel beter te worden toen ik verhuisde naar mijn huidige regio, waar het niveau veel hoger lag dan in mijn voormalige woonplaats.

Adelinde is inderdaad een schoolvoorbeeld van hoe het kan gaan. Die behoort nu tot een van de beste ter wereld, terwijl ze nog niet zo lang geleden gewoon schooljufvrouw was. Sander komt niet eens uit een paardenfamilie. Het zijn de sprookjes, maar ze bestaan wel ;)
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 20-08-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:32

KG_Images schreef:
Dat is ook zo, maar er is wel altijd een weg. Inderdaad via een sponsor, een fokker waar je leuke dieren voor kan rijden, zelf met wat geluk een jong dier kopen die het in z'n mars heeft.

Ik vind het juist fijn, dat het niveau op de regio hoog ligt, zo hoort het ook. Daar kan je je aan optrekken, het motiveerde mij in ieder geval om heel veel beter te worden toen ik verhuisde naar mijn huidige regio, waar het niveau veel hoger lag dan in mijn voormalige woonplaats.

Adelinde is inderdaad een schoolvoorbeeld van hoe het kan gaan. Die behoort nu tot een van de beste ter wereld, terwijl ze nog niet zo lang geleden gewoon schooljufvrouw was. Sander komt niet eens uit een paardenfamilie. Het zijn de sprookjes, maar ze bestaan wel ;)

Laten we wel eerlijk zijn, had Adelinde Parzival niet aangeboden gekregen en gereden gekregen kenden iemand haar nu.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:34

Helemaal waar, had ik Roc niet gekregen van z'n vorige eigenaresse had ik nu ook nergens geweest. Dat zal vallen onder het stukje geluk dat je moet hebben, maar het gebeurd. Alles is mogelijk in mijn opinie, zolang je er maar voor gaat. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:38

Maar wel sprookjes waarin echt knetterhard gewerkt moest worden, Adelinde heeft jaren met een oude trailer open neer gereden van Beilen naar haar trainer in Gelderland ( geloof ik), ook toen ze al GP reed.
Toen wij een keer in Ermelo waren tijdens het NK pony's om te kijken, kwam ik op de verkeerde parkeerplaats tussen de vrachtwagens, ik heb me echt afgevraagd wat het toevoegd aan je rijden om één pony te vervoeren in een wagen van 3 ton, indruk maken? Waarschijnlijk wel want het rijden was niet om over naar huis te schrijven. En maar vloeken en tieren en pa en ma uitschelden, moesten mijn kinderen toen eens bij mij doen, dan hadden ze af kunnen stappen en er nooit weer op. Gelukkig namen en nemen ze het rijden zeer serieus en gaat er wat verkeerd, ligt het aan de ruiter, punt uit.
En wat betreft geluk, dit kun je tot op zekere hoogte afdwingen door zeer serieus met je sport bezig te zijn en alle kansen te grijpen die zich voordoen, hoe moeilijk de omstandigheden of paarden soms ook zijn, daar komt het doorzettinsvermogen weer om de hoek kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:42

Maar je moet hem wel maar net aangeboden krijgen he KG images. ;) Ik ken zat goede ruiters die met een fijn paard echt ver zouden kunnen komen - en neen daar reken ik mezelf niet onder- maar die ze niet aangeboden krijgen. Die doen het leuk regionaal maar eens je nationaal gaat heb je gewoon niet meer genoeg aan enkel talent als ruiter, wil je dan meedingen voor de prijzen heb je ook een bovengemiddeld paard nodig.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:44

Achja, als die personen al nooit de kans hadden om op paardrijles te gaan vanwege de financieren van hun ouders had niemand geweten dat ze het misschien wel konden, zo kan je wel door blijven gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:45

Paardrijles valt te betalen met een vakantiejobke. Een paard dat nationaal mee kan en stalling niet bepaalt.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:45

Heb een mooi voorbeeld van totaal geen talent en duur paard.
Bij ons in de buurt rijd een man elke week bijna mee op concours
prachtig mooi dier die schimmel. Kan heel mooi lopen. heeft ook hoger niveau gelopen
Maar die ruiter die doet alsof hij Z rijd met het beestje en hij rijd L1
tijdens losrijden altijd proberen te piafferen en alles... en maar blijven trekken en sjorren omdat het niet lukt..

Laatst vroeg die aan vriendin van mij hoe die moest binnenkomen op de rechterhand..

Dus ik ben het ermee eens dat je wel degelijk talent moet hebben en niet alleen het dure paard onder je reet.
Er zijn weliswaar mensen die het ''geluk'' hebben van hun pappie en mammie dure paarden te krijgen en die
zelf nog geen reet kunnen uitvoeren. Ken der een paar in de springsport, paardje die springt wel. En ik kindje
maar stevig vasthouden boven de sprong..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:48

Ayasha schreef:
Paardrijles valt te betalen met een vakantiejobke. Een paard dat nationaal mee kan en stalling niet bepaalt.

Tsja, maar wat wil je dan? Als paardrijden goedkoper wordt, betekend dat waarschijnlijk dat er veel meer mensen met de topsport gaan meedoen, dan draait het toch weer om het beste paard. Hoe zou jij het dan willen oplossen? Kijk als ik vanaf dat ik begon met rijden, goed had leren rijden, iedere dag les had dan had ik ook op een hoger niveau gezeten dan dat ik nu rijd. Maar je kan toch moeilijk iedereen topsport laten rijden?

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:50

Ben het met je eens hoor bigone. Maar die vrachtwagens, 3 grooms, Schumacher spullen, etc. zorgen die voor een betere prestatie? Nee. De mensen hebben geld voor luxe en dus spenderen ze daar aan. Geloof me, de keren dat ik de plensregen m'n paard heb staan opzadelen naast m'n houten trailertje heb ik ook gevloekt en geroepen dat ik een vrachtwagen wil om binnen in op te zadelen en lekker in te douchen na afloop. Maar uiteindelijk moeten we allemaal in de regen onze proeven rijden. Dat is een beetje wat ik probeer te zeggen.

Echt er komen, zoals Adelinde er is gekomen is naar mijn mening te vergelijken met doorbreken in de muziekindustrie. Er zijn mensen die waanzinnig kunnen zingen en ontzettend muzikaal zijn (beter dan menig tienersterretje), maar in de vodden in de metrostations van Londen staan te spelen i.p.v. tijdens vol geboekte concerten. Als alles past heb je mensen die er wel komen, zoals bijvoorbeeld Esmee Denters, die via YouTube wereld beroemd werd. Dat is het geluk, het geluk dat alles klopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 22:57

Xjosee schreef:
Ayasha schreef:

Tsja, maar wat wil je dan? Als paardrijden goedkoper wordt, betekend dat waarschijnlijk dat er veel meer mensen met de topsport gaan meedoen, dan draait het toch weer om het beste paard. Hoe zou jij het dan willen oplossen? Kijk als ik vanaf dat ik begon met rijden, goed had leren rijden, iedere dag les had dan had ik ook op een hoger niveau gezeten dan dat ik nu rijd. Maar je kan toch moeilijk iedereen topsport laten rijden?

Hola, kalm aan, ik zeg nergens dat ik het anders wil of dat ik een manier kan bedenken die beter is. Ik geloof nl nog steeds dat men zichzelf vroeg of laat we tegen komt. Ik zeg enkel dat ik me kan voorstellen wat Webster bedoelt en dat het helemaal niet zo is dat je met talent alleen er wel komt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:02

@ayasha: Ik bedoelde het niet aanvallend, ik probeer alleen duidelijk te maken (aan iedereen) dat ik persoonlijk vind dat het ergens door moet komen dat er toppers zijn en dat er mensen op het regionale niveau blijven hangen. Want hoe zou je anders verschil moeten maken? Stel iedereen heeft het geweldige paard en alles er op en er aan, dan zou het toch veel te "druk" worden in de hoge sport, dan zou dat toch ook de basissport worden?