voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 00:04

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:24

Tja...Je houding...die weet je zelf al :o Wat een leuk paardje! Ook fijn dat ze lekker bitloos wordt gereden, top. Ik zie echter niet echt heel veel ontspanning... Wat ik vooral zie is een paard dat gigantisch op de voorhand valt en in de teugels lijkt te hangen (maar dat zal wel verbeelding zijn :)) ) Maar goed, het is natuurlijk ook een groen paardje. Wat me ook heel erg opvalt, is het zadel. Het lijkt alsof je heel erg achterin je zadel zit, daardoor steken je benen ook wat naar voren.

Nog een vraagje; Ik zieje op geen een van de draf foto's lichtrijden, mag ik je vragen waarom O:) ?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 00:45

Hoi,
Ik denk dat dat puur toeval is dat ik op de foto's niet lichtrij... net zoals er geen foto's zijn van het instappen en dergelijke helaas...

Ik vind het gek dat je vindt dat ze op de voorhand valt want die opmerking heb ik echt nog nooit gehad... integendeel, als ik toeschouwers heb (objectieve dus haha geen vrienden of eender wat) is de eerste opmerking die ik altijd krijg hoe mooi actief ze achteraan is en hoe lekker de achterhand deronder komt... ik heb ook nog nooit het gevoel gehad dat ze voorover kiept ofzo... maar moet wel zeggen dat ze die dag best wel stressy was... omdat ik zenuwen had en nerveus was... misschien daardoor...

Mijn zadel was idd een probleem... die lag te veel naar voor waardoor ik het zwaartepunt van het zadel verkeerd had liggen... ondertussen leggen we die een beetje meer achteruit en zit ik rechterop... heb ik hierdoor niet meer het gevoel achterover te vallen.

Trouwens, bedankt voor je reactie *D

Ania

Re: Ud'Anna - Udessa ter Pruts... voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:50

hmmm... heb je het door dat je je voet niet mooi hebt?? :+

Heb je wel eens geprobeerd te rijden met kortere beugels? en aflopende zolen in de stijgbeugels?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:55

Vind het moeilijk om in de HAW commentaar te gaan geven. Omdat ik zelf niet echt rijtechnisch super rij. Maar zal het eens proberen.
Ik vind ze op sommige foto's ook wat op de voorhand vallen. Over het verdere beeld kan ik me niet echt uitspreken ( omdat je zegt dat ze stressy was , dat zie je wel terug in de foto's)
Van je houding: Heb je problemen met je voet? Dat je je hak niet kan uitdrukken? Ik zou proberen je voet wat minder ver in de stijgbeugel te steken.
Foto's zijn ook toevallig enkel vd rechtsom? :)

Ow en mijn jong paard had ( en heeft) ook moeite met de galop. Ik hinderde hem ook met het aanspringen. Wij zijn beginnen oefenen in de binnenbak ( omdat kleiner was en we zo meer begrenzing hadden). En daar hebben we hem nu redelijk onder de knie. Ik had de indruk dat mijn paard niet snapte wat hij moest doen ( eens hij doorhad dat ik galop ging het al beter) ook raakte hij precies wat in de knoop met zijn benen :p . Gewoon regelmatig oefenen en dan beterd dat wel

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 05:20

Allereerst: wát een leuk paardje! Lekker kleurtje en mooi maatje!
Volgens mij zal het jou houding (en die van je paard) erg veel goed doen als je je zadel verder naar achteren legt. Vind het erg ver naar voren liggen waardoor al het gewicht op de voorhand komt. Daarnaast heb ik het gevoel dat het van voren teveel omhoog ligt (schoft?) zodat jij naar achteren kiept af en toe. Ik denk ook dat het je voet ten goede zal komen....als je naar achteren kiept, kom je in een heel klein beetje stoelzit terecht.
Ze zoekt je hand echt op, daardoor kiept ze ook een beetje naar voren maar het is nog een jong beestje. Wat je kunt proberen, is veeeeeel overgangen rijden en schakelen binnen de overgangen. Dus niets hele ronde draf, maar stap....draf.....stap.....draf....halthouden, achterwaarts, wegdraven enz enz.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 06:35

Little_Gift schreef:
Hoi,
Ik denk dat dat puur toeval is dat ik op de foto's niet lichtrij... net zoals er geen foto's zijn van het instappen en dergelijke helaas...

Ik vind het gek dat je vindt dat ze op de voorhand valt want die opmerking heb ik echt nog nooit gehad... integendeel, als ik toeschouwers heb (objectieve dus haha geen vrienden of eender wat) is de eerste opmerking die ik altijd krijg hoe mooi actief ze achteraan is en hoe lekker de achterhand deronder komt... ik heb ook nog nooit het gevoel gehad dat ze voorover kiept ofzo... maar moet wel zeggen dat ze die dag best wel stressy was... omdat ik zenuwen had en nerveus was... misschien daardoor...

Mijn zadel was idd een probleem... die lag te veel naar voor waardoor ik het zwaartepunt van het zadel verkeerd had liggen... ondertussen leggen we die een beetje meer achteruit en zit ik rechterop... heb ik hierdoor niet meer het gevoel achterover te vallen.

Trouwens, bedankt voor je reactie *D

Een paard kan voorwaarts zijn en toch op de voorhand lopen voor een groot deel. Je moet juist die horizontale balans gaan zoeken (actief en voorwaarts in) en vanuit daar naar de achterhand toe trainen (dus meer gewicht op de achterhand). Doordat ze overbouwd is toont het meer op de voorhand dan dat ze werkelijk zal lopen, wel zie je duidelijk een streep naar beneden.

Verder vind ik het, eerst aan haar houding werken dan pas aan de jouwe een waardeloose manier.. Het begint bij jezelf, zolang jij niet goed met haar mee kan zitten vind ik het logisch dat zij niet beter te rijden is dan dit. Want behalve dat krulletje moet er ook meer aan het werk in dat lichaam, en dat zie ik nu (te) weinig.

Edit] en dan nog het zadel, dit zou best voor haar goed kunnen liggen maar voor jou alles behalve.. Heb je ook les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:12

Ik wil niet de boeman zijn, maar een ruiter met zo'n houding (benen voeten enz) kan nooit in balans zitten en correcte hulpen geven.
En zo'n ruiter hoort in mijn ogen niet op een groen paard thuis..

Is er geen mogelijkheid dat je onder goeie begeleiding kan oefenen op een ervaren paard? Dan is het makkelijker voor jou om te ontspannen en kan je na een tijdje met een verbeterde houding weer terug over op je eigen paardje.
Een probleem in het been is namelijk een probleem wat vanuit je hele houding en balsn voortkomt en ook doorwerkt in het bekken e.d. Dat is nou juist zo'n belangrijk gebied bij paardrijden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:21

wat heb jij een prachtig paardje. wat een leuke mix.

ik vind je zadel echt vreselijk, het geeft jou ook geen steun en helpt je niet aan je juiste houding.
je geeft zelf al aan dat je benen een probleem zijn, probeer hier aan te werken. op deze manier is het heel moeilijk balans houden en been geven.

verder zie ik een heel vrolijk mens op het paard en dat vind ik ook belangrijk. in gallop is hetnog wat lastig maar verder vind ik het er niet verkeerd uit zien. paardje heeft er wel plezier in. probeer haar meer met e zit en je been te rijden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 10:24

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:31

Fellor schreef:
Ik wil niet de boeman zijn, maar een ruiter met zo'n houding (benen voeten enz) kan nooit in balans zitten en correcte hulpen geven.
En zo'n ruiter hoort in mijn ogen niet op een groen paard thuis..

Is er geen mogelijkheid dat je onder goeie begeleiding kan oefenen op een ervaren paard? Dan is het makkelijker voor jou om te ontspannen en kan je na een tijdje met een verbeterde houding weer terug over op je eigen paardje.
Een probleem in het been is namelijk een probleem wat vanuit je hele houding en balsn voortkomt en ook doorwerkt in het bekken e.d. Dat is nou juist zo'n belangrijk gebied bij paardrijden.

Dat wilde ik ook net gaan typen.

Je zit totaal niet in evenwicht. Op enkele foto's is ook te zien dat je boven het zadel "zweeft".
Je paard is erg braaf. Ik neem aan dat jij niet de enige bent die hem rijdt?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 10:37

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:16

Misschien is het een idee om zitlessen te nemen? Naar aanleiding van de foto's heb ik namelijk wel het idee dat je je paardje in de weg zit :o Je trekt je hakken ontzettend op (weet je zelf ook al) waardoor je jezelf volgens mij uit het zadel duwt. Je zit niet echt ín het zadel, maar zit heel ver achterop de lepel. Zit je voor je eigen gevoel lekker? Of heb je zelf een onstabiel gevoel?

Zitlessen of iets dergelijks staat verder los van dressuur/springen/boscrossen, dat is puur de basis, om het voor jezelf en je paard aangenaam te maken en om de juiste hulpen te kunnen geven.

Ik vind wel dat je een ontzettend leuk paardje hebt, en je op een vriendelijke manier rijdt!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:46

Wat een geweldig dier!

Alleen lijkt het wel alsof de pony het zelf niet zo vriendelijk vindt. Ze heeft op de meeste foto's haar oren boos naar achteren. Het is vanaf foto's altijd moeilijk te zien, maar het lijkt alsof je met je benen klemt om hobbelen te voorkomen, waardoor je hakken omhoog gaan. Misschien dat je paard op dit hobbelen reageert? Of misschien is je zadel te klein, waardoor je op de achterkant zit en je paard daarom boos is?

Het is idd een goed idee om eerst zitlessen te nemen. Nu loopt je pony erg op de voorhand. Als jij beter kan zitten dan zal je pony vanzelf ook mooier lopen. Ze heeft tenslotte the looks :j

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:52

Je voeten zijn het probleem niet meid...je voeten zijn een gevolg van de balans die je mist en het feit dat je meer boven je paard hangt dan erop zit. Je bovenbeen is heel vaak los van je zadel, terwijl je daarmee juist hulpen zou moeten geven...je hebt op deze manier geen enkele connectie met je paard, jullie zijn twee losse eenheden die toevallig dezelfde kant opgaan. Ik denk ook niet dat je je armen, handen of benen onafhankelijk van de rest van je lichaam kan bewegen...

Ik zou wel heel graag een foto van je zien waarop je voor je gevoel wel goed (of in ieder geval beter) zit. Ik heb het gevoel dat jij nooit een correcte houding hebt aangeleerd en dat is erg jammer want je komt wel leergierig over...Hopelijk kan je dit nog veranderen, het zal wat moeite kosten, afleren is immers moeilijker dan aanleren maar ik denk dat er dan een wereld voor je opengaat...En verder heb je een erg leuk paard!

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:15

zoals je al zelf zegt, let op je voeten..

en idd ook je handen lager houden, en probeer ook iets minder te trekken aan de teugels.(dit zie ik niet bij alle foto's maar bij sommige wel...)

en je zadel ligt idd niet erg goed :n

maar het is een leuk paardje! :j :D

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 18:44

Wat een ontzettende leuke pony heb je! Leuk kleurtje (ben ik echt heel weg van ;) ), maar ook leuke bouw.

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar foto's van jouw op andere paarden, of een foto vanaf de andere kant zodat ik je andere been/voet zie.
Het ziet er naar uit dat je je niet geheel laat zakken in het zadel, maar je wat 'vast klemt'. Probeer eens goed uit te ademen (voor als ze al wat stresserig is), en ga eens je beugels voelen. Voel dat je daar op de bal van je voet steunt. Voel dat je echt op je zitknobbels gaat zitten.
Je pony loopt ondertussen lekker te sjouwen, richt je nu weer even wat meer op jezelf. En als dat niet lukt, ga eens een keertje aan de longeerlijn. Dan kan degene in het midden volledig op je pony richten, kan jij op jezelf :).
Succes!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:08

Ik ga mee wat betreft de rest, hoe moet een ruiter die zo uit balans is een paard leren in balans te gaan lopen? Op bijna alle foto's zijn je handen veel te hoog en ja je voeten geef je zelf al aan. Wat betreft je Middendraf lijkt me iets waar je paard duidelijk nog niet aan toe is en op vee foto's drukt ze ook haaf neus er erg uit. Probeer voorwaarts neerwaarts te gaan rijden en laat de Middengangen maar voor wat ze zijn. Het trekken in de mond bij het aangalopperen komt wss ook voort uit onbalans van de ruiter probeer iemand te zoeken om je zit les te geven op een meer ervaren paard en goede begeleiding bij dit paard......

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:43

Krijg je les? Ik zou je aanraden om met goede begleiding verder te blijven werken. Ik ben mijn jong paard nu zelf aan het inrijden. Ik heb geen ervaring met jonge paarden, laat staan om ze zelf in te rijden. Ben bezig met super begleiding. En ok het gaat trager als een professioneel iemand hem zou inrijden. Maar ik leer er wel enorm veel van en samen groeien we

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:12

Ik las in je profiel dat je nog maar kort rijd en lessen vanaf je 21ste jaar hebt?

Eerlijk gezegd ben ik van mening dat je beter met een ingereden paard had kunnen beginnen :o
Een jong onbeleerd paard opleiden is best een vaka apart en zeker niet aan te raden als je zelf nog
niet alle ervaring bezit. Wel zou het al een verbetering zijn als je iemand hebt die je hierin begeleidt.
Aan de foto's is te zien dat je zelf balans nog mist, wellicht niet op een beleerd paard, maar hier is het overduidelijk. Je handen gaan vele kanten uit :D en je been klemt en kruipt helemaal omhoog, misschien helpt het je ook als de beugels wat korter worden gemaakt. Dat het paardje nog wat op de voorhand loopt, vind ik niet zo heel vreemd, het is een jong dier en die lopen nueenmaal nog niet op de achterhand, dat moet de ruiter
gaan trainen met het dier, eerst is voorwaartsheid belangrijk, anders kun je niks opvangen en ook niet op het achterbeen rijden.

Ik vind het een ontzettend mooi dier en hoop dat je de juiste begeleiding kunt vinden en jullie nog vele jaren plezier hebben met elkaar!

onbekend0207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:07

Je zou je handen iets meer bij je mogen houden, wat lager en dichter bij elkaar.
duimen recht op en je hakken uitdrukken. Ze valt nog ontzettend uit elkaar en op de voorhand.
probeer veel te schakelen om haar iets meer op de achterhand te krijgen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:05

een onervaren ruiter met een jong paard is inderdaad geen ideale combinatie, maar ik vind dat je het er niet slecht vanaf brengt :)
op dit moment is jouw houding het belangrijkste werkpuntje.
ik heb wel een ideetje voor het voetprobleem.
je zet je voeten veel te ver in de beugels waardoor je op het verkeerde deel van je voet steunt.
dat maakt dat je veel minder kan meeveren.
een goed hulpmiddel om je voeten op de juiste plaats te houden is een veiligheidskapje om op je beugel te monteren.
http://www.decathlon.be/NL/veiligheidss ... -17166478/

Afbeelding

als je op de juiste plek steunt hoef je daar al niet meer op te letten en kan je je concentreren op het uitduwen van je hakken.
je hebt een hele leuke pony, succes!

blablabla0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:51

Ik hoop dat je begrijpt dat je hier het paard geen plezier mee doet en het paard ook geen fun heeft (kijk eens goed naar de fotos en de uitdrukking van je paard.)
maargoed aangezien je er waarschijnlijk niet af zal stappen, wat wel de beste oplossing zou zijn. zou ik les gaan nemen, en snel!
probeer tot die tijd je paard niet in de weg te zitten. vraag er niet teveel van, dus alleen stap, draf en een ontspannen galopje zonder teveel druk op de teugels. zeker nog geen middendraf of wijken of iets dergelijks. je zal eerst zelf de basis moeten leren pas met veel ervaring kun je dat aan je paard overgeven. maar doe alles onder profesionele begeleiding.
probeer ook je voeten niet te ver in de beugels te doen en blijf eraan denken dat je hakken uit moet drukken, stress of geen stress.

succes ermee.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 21:41

*
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-03-25 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:37

Leuk paard hoor! Ook erg leuk dat je bitloos kunt rijden. Wat echter lijkt te missen is de ontspanning, het oogt alsof het paard vaak hangt. Ook lijkt je zit niet echt bevestigd te zijn. Misschien goed om op je zitbeenknobbels te gaan zitten met een gekanteld bekken en je gewicht meer met je knieën te dragen dan met je voeten zelf. Het gaat denk ik het makkelijkst als je dit eerst in stap oefent. Ook grondoefeningen helpen erg om je kuitspieren op te rekken.

Succes!