paard soms licht kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tammiebels

paard soms licht kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:11

Hoi,
Ik wou even jullie mening over een paard wat ik 1 keer gereden heb.
Het gaat om een zeer groot paard van net 4 jaar. In de paddock loopt ze los als een tierelier en heel losjes en ontspannen met zeer ruime gangen. Onder het zadel loopt ze veel stijver en je krijgt een beetje het gevoel erbij dat ze zich niet los durft te laten, je blijft een beetje het idee hebben dat ze zich inhoudt. Nou is het ook zo dat ze rechtsom niet tot nauwelijks in de stelling wil, valt gewoon tegen binnenbeen aan. En dan wil ze soms een paar passen gaan kreupelen maar niet de constante tijd. Linksom gaat eigenlijk goed, goed in de stelling en niet kreupel. Mijn vraag is waar denken jullie aan als jullie dit verhaal horen? Ze wil trouwens slecht verzamelen (in hoeverre dat kan naar haar leeftijd en ervaring dan). Ze loopt gewoon haar eigen tempo.
Laatst bijgewerkt door tammiebels op 18-08-11 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:12

tammiebels schreef:
waar denken jullie aan als jullie dit verhaal horen?

Dat het zadel niet goed ligt is het eerste waar ik aan denk

knollentuin

Re: paard soms licht kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:12

jep, laat je zadel maar ns nakijken

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:14

het gaat om een paard waar ik helemaal verliefd op ben geworden en die ik overweeg te kopen. Ik zet haar nog volledig op de foto om dat uit te sluiten maar ik krijg het gevoel dat het een rijtechnisch probleem is

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:38

Zadel laten nakijken kan absoluut geen kwaad. Dat zou ik zowieso doen.
Ik herken wel iets van dit verhaal in mijn oudje. Zij liep veel onregelmatig of kreupel.
Uiteindelijk bleek dit bij haar een medische oorzaak te hebben, verkeerde rughouding door waarschijnlijk verkeerd inrijden.
In die tijd heb ik haar onder de loep laten nemen door de dierenarts (thermochrafie en foto's) en hierop kwam wel iets uit. Ik ben uiteindelijk met haar naar de dierenarts gegaan omdat ze nooit na wilde of kon geven, ze werd niet rustig in haar lichaam.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:39

Marchador schreef:
Zadel laten nakijken kan absoluut geen kwaad. Dat zou ik zowieso doen.
Ik herken wel iets van dit verhaal in mijn oudje. Zij liep veel onregelmatig of kreupel.
Uiteindelijk bleek dit bij haar een medische oorzaak te hebben, verkeerde rughouding door waarschijnlijk verkeerd inrijden.
In die tijd heb ik haar onder de loep laten nemen door de dierenarts (thermochrafie en foto's) en hierop kwam wel iets uit. Ik ben uiteindelijk met haar naar de dierenarts gegaan omdat ze nooit na wilde of kon geven, ze werd niet rustig in haar lichaam.

Is er hierna wel wat verbeterd dan?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:42

Ik zou eerst het paard na laten kijken door een osteopaat oid. Deze bekijkt het hele lichaam van het paard en kan wel aangeven of het probleem van het zadel vandaan komt.
Als je eerst je zadel laat nakijken en er nog een blokkade zit, blijft ze niet lekker lopen.

Ik ben dus van mening eerst het paard checken en daarna pas tuigage etc.

leukepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:45

Zadel, dat is ook mijn eerste gedachte.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:47

De dierenarts is nog een paar keer langs geweest en dit zou goed kunnen komen. Ik heb bij de dierenarts nog een aantal keer gereden en er zat zeker verbetering in. Echter kreeg ze een terugval en door haar leeftijd heb ik haar met pensioen gezet. Was ze nu jonger geweest dan was ik ermee door gegaan.
Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik toen naar de dierenarts ben geweest, op les dachten ze dat het kwam door ouderdom. Als ze eenmaal ontspannen werd (warm) liep ze beter. Bij mij zat het echter niet lekker. Het heeft me wel wat gekost maar ze is wel helemaal nagekeken. Het bleek uiteindelijk dus helemaal niet te liggen aan haar benen want die zagen er super uit.
Ik meen dat toen de fysio mij heeft doorverwezen naar de dierenarts omdat ze het niet helemaal vertrouwde, dus als eerste zou ik dat overwegen.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:50

Klinkt als een zadel dat niet goed past, eventueel in combinatie met blokkades bij het paard/vastzitten aan één kant. Zadelmaker en een osteopaat laten komen is mijn advies.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:51

een scheef paard. Daar denk ik aan!
Het zou kunnen dat dat rijtechnisch op te lossen is, maar goed, er is een reden voor, dat dit paard soms kreupel loopt. Als ik jou was, zou ik er goed over nadenken. als je in bent voor een projectje voor weinig dit paard kopen, maar als je een goed sportpaard wil, is het misschien beter om verder te zoeken.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:52

het paard wordt gereden met een schapenbont dekje erbij onder. Kan het zadel dan nog zoveel druk geven dat het paard er soms kreupel mee loopt?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:54

driebergen schreef:
een scheef paard. Daar denk ik aan!
Het zou kunnen dat dat rijtechnisch op te lossen is, maar goed, er is een reden voor, dat dit paard soms kreupel loopt. Als ik jou was, zou ik er goed over nadenken. als je in bent voor een projectje voor weinig dit paard kopen, maar als je een goed sportpaard wil, is het misschien beter om verder te zoeken.

Ik ben zeker in voor een projectje, en wil heeel misschien een keer een proefje starten maar dit pas over enkele jaren...maar misschien ook helemaal niet. Ik vind het zo moeilijk.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:55

Pin me er niet op vast en als iemand me kan verbeteren graag (want dat is ook weer een leerpunt voor mij). Mij is verteld dat wanneer je een goed passend zadel hebt en je legt er een bontje onder dat het zadel toch alweer krapper word.

Wat is de reden van het bontje eigenlijk als ik vragen mag?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:57

Marchador schreef:
Pin me er niet op vast en als iemand me kan verbeteren graag (want dat is ook weer een leerpunt voor mij). Mij is verteld dat wanneer je een goed passend zadel hebt en je legt er een bontje onder dat het zadel toch alweer krapper word.

Wat is de reden van het bontje eigenlijk als ik vragen mag?

geen idee, dat deden die mensen

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:58

Ik zou het paard en het zadel na laten kijken. Je wilt voordat je verder gaat werken met een paard toch weten of het dier medisch gezien niets mankeert en ik zou ook zeker willen weten dat het zadel goed past.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:58

als een zadel niet past, helpt een schapenbontje maar in een paar gevallen.
sterker nog, als het zadel te krap is, en je legt er een bontje onder, past het zelfs nog slechter!

Zorg dat je meer te weten komt over dit paard.
loopt het ook kreupel als hij/zij het zadel niet op heeft?
is er iets gebeurd waardoor het paard kreupel loopt?
misschien kan je het paard voor een periode proberen? zeker bij zo'n af en toe kreupel paard is dat handig!

en bedenk heel goed dat een paard, dat kreupel op stal staat of in de wei, je net zoveel geld kost (en ivm dierenartskosten, nog meer!!!) dan een gezond paard!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:15

Esplendido schreef:
Ik zou het paard en het zadel na laten kijken. Je wilt voordat je verder gaat werken met een paard toch weten of het dier medisch gezien niets mankeert en ik zou ook zeker willen weten dat het zadel goed past.

het is niet de bedoeling dat ik het zadel erbij neem

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:16

driebergen schreef:
Zorg dat je meer te weten komt over dit paard.
loopt het ook kreupel als hij/zij het zadel niet op heeft?
is er iets gebeurd waardoor het paard kreupel loopt?
misschien kan je het paard voor een periode proberen? zeker bij zo'n af en toe kreupel paard is dat handig!

en bedenk heel goed dat een paard, dat kreupel op stal staat of in de wei, je net zoveel geld kost (en ivm dierenartskosten, nog meer!!!) dan een gezond paard!

nee los loopt ze helemaal niet kreupel op hard en zacht

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:53

Als ik het zo lees krijg ik eerder het idee dat dit paard gewoon nog sterker moet worden. Je zegt zelf dat ze vrij groot is en pas 4 jaar. Waarschijnlijk heeft zij er gewoon moeite mee en kan het nog niet helemaal aan in z'n lichaam. Als je serieus overweegt om haar te kopen zou ik haar zeker volledig laten keuren. Dan kun je ook bij de keuring aangeven dat ze soms licht kreupelt, dan letten ze daar extra op. Mocht er iets medisch aan de hand zijn, komt het dan wel aan het licht.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:55

Ik heb er ook 1 gehad met een heel groot verschil tussen los en onder het zadel.
Zadel lag prima,beestje bleek kissing spines te hebben.
Als er vooraf al wat zichtbaar mee mis is zou ik iig niet tot koop over gaan!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:44

Carmen85 schreef:
Als ik het zo lees krijg ik eerder het idee dat dit paard gewoon nog sterker moet worden. Je zegt zelf dat ze vrij groot is en pas 4 jaar. Waarschijnlijk heeft zij er gewoon moeite mee en kan het nog niet helemaal aan in z'n lichaam. Als je serieus overweegt om haar te kopen zou ik haar zeker volledig laten keuren. Dan kun je ook bij de keuring aangeven dat ze soms licht kreupelt, dan letten ze daar extra op. Mocht er iets medisch aan de hand zijn, komt het dan wel aan het licht.

Wij wouden ook aangeven waar wij wat aan denken te zien, en mocht ze wel door de klinische komen, achter beginnen met rontgen. Wij hebben namelijk het idee dat achter het mogelijke probleem zit. Dit kan zijn dat ze slap is.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 12:45

ambre schreef:
Ik heb er ook 1 gehad met een heel groot verschil tussen los en onder het zadel.
Zadel lag prima,beestje bleek kissing spines te hebben.
Als er vooraf al wat zichtbaar mee mis is zou ik iig niet tot koop over gaan!

KS kunnen ze dat overal in de rug hebben?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:46

dan denk ik aan een scheefpaard, mijn paard deed in het begin dit ook :j (was dus scheef)

ostheopaat laten komen :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:46

Als je overgaat tot koop, doe dan bij de keuring ook rijden en laten zien wat ie onder de man doet.
Ik ken genoeg verhalen van kissingspines die glansrijk door de klinische keuring komen, maar onder de man niet goed lopen...